Hallo
Ik heb een vraag over mijn versnellingsbak van een 308 TN model uit 1989, die maakt een rammelend geluid als de versnelling in vrij staat en het koppelings niet is ingetrapt.
Trap ik nu het koppelingspedaal in dan is dat geluid weg.
Ik heb het druklager vernieuwd en gelijk het toplager maar dat heeft niet geholpen, dus is mijn conclusie dat het iets in de bak moet zijn. De bak schakeld wel goed. Nu is het zo dat een kennis van mij ook een 308 heeft met hetzelfde euvel. Wie weet het antwoord hier op?
Is er documentatie bij dubbelucht aanwezig over deze serie MB
Alvast bedankt voor jullie eventuele reactie.
Rinus
Nog een versnellingsbak
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 20 mei 2006, 22:59
- Locatie: Delfgauw
- L1
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
- Locatie: Alblasserwaard
- Contacteer:
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
Hallo Rinus,
Ik ben momenteel een bak van een 307D aan het reviseren.
Hij is van 1985 ik vermoed dat jij dezelfd hebt.
(OM601 van 308D zag ik ergens)
Maakt niet zo heel erg veel uit aangezien ze over de modellen heen redelijk op elkaar lijken.
Op het moment dat je in de vrij de koppeling los hebt draait alles in de bak behalve de uitgaande as en de schakelmoffen. De tandwielen die er om heen zitten draaien dan gewoon vrij in hun lagers. Tussen de tandwielen en de schakelmoffen zitten de synchromesh ringen.
Deze hebben spelings ruimte en kunnen (als ze ook nog wat gesleten zijn) rammelen!
Bij het reviseren van mijn bak bleek dat de vervangende synchromesh ring voor de achteruit tegenwoordig van kunststof is gemaakt!
Dit waarschijnlijk omdat deze nog meer de neiging heeft te rammelen en dat de oplossing er voor is.
Of dat bij jouw specifiek bak het geval is kan ik niet zeggen.
En er kan wel meer rammelen natuurlijk.
Bovendien zijn alle synchromesh ringen die ik gekocht heb afwijkend van die er in zaten. Het zijn dus bekende problemen en MB heeft er alternatieven voor gezocht.
Het lijkt me wel dat als je heel voorzichtig in de rammel toestand de pook zachjes tegen de versnellingen aan zou drukken je de speling uit de synchro ringen duwt. Je kan dan horen of het rammelen stopt en weet je in welke versnelling je het moet zoeken.
Duw niet te ver of te lang of te hard! want dan ga je tandenpoetsen en je synchroringen af slijten.
Kijk op deze thread voor mijn verslag hiervan:
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... highlight=
Suc6 ermee.
Melchior
Ik ben momenteel een bak van een 307D aan het reviseren.
Hij is van 1985 ik vermoed dat jij dezelfd hebt.
(OM601 van 308D zag ik ergens)
Maakt niet zo heel erg veel uit aangezien ze over de modellen heen redelijk op elkaar lijken.
Op het moment dat je in de vrij de koppeling los hebt draait alles in de bak behalve de uitgaande as en de schakelmoffen. De tandwielen die er om heen zitten draaien dan gewoon vrij in hun lagers. Tussen de tandwielen en de schakelmoffen zitten de synchromesh ringen.
Deze hebben spelings ruimte en kunnen (als ze ook nog wat gesleten zijn) rammelen!
Bij het reviseren van mijn bak bleek dat de vervangende synchromesh ring voor de achteruit tegenwoordig van kunststof is gemaakt!
Dit waarschijnlijk omdat deze nog meer de neiging heeft te rammelen en dat de oplossing er voor is.
Of dat bij jouw specifiek bak het geval is kan ik niet zeggen.
En er kan wel meer rammelen natuurlijk.

Bovendien zijn alle synchromesh ringen die ik gekocht heb afwijkend van die er in zaten. Het zijn dus bekende problemen en MB heeft er alternatieven voor gezocht.
Het lijkt me wel dat als je heel voorzichtig in de rammel toestand de pook zachjes tegen de versnellingen aan zou drukken je de speling uit de synchro ringen duwt. Je kan dan horen of het rammelen stopt en weet je in welke versnelling je het moet zoeken.
Duw niet te ver of te lang of te hard! want dan ga je tandenpoetsen en je synchroringen af slijten.

Kijk op deze thread voor mijn verslag hiervan:
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... highlight=
Suc6 ermee.
Melchior
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 20 mei 2006, 22:59
- Locatie: Delfgauw
Hallo Melchior
Het is inderdaad gelukt met het overzetten van de motor. Eigenlijk was dat redelijk eenvoudig want alles paste. het enigste verschil was de tunnel achter de radiator en uiteraard gloeirelais en de bedrading hiervan.
Met het vervangen van de motor heb ik gelijk het toplager en het druklager vervangen. Dus het technische gedeelte is in orde.
Nu ben ik alleen benieuwd naar het vervolg en dat zit zo: Ik ben verleden jaar begonnen met het informeren naar de gevolgen van de ombouw bij de RDW en die vertelde mij dat ik een verklaring moest hebben van de fabrikant/importeur dat de motor ook in het type auto is toegepast, nou ik kreeg een verklaring van het vermogen van de motor maar niet dat die is toegepast in het type auto wat ik heb.
Nu moet je nagaan dat een 308D precies hetzelfde is als een 310D met dat verschil dat in de een een viercilinder zit en in de ander een vijfcilinder maar dat is ook het enige. Na contact te hebben opgenomen met de RDW bleek dat de verklaring die ik heb gekregen niet voldoende was (koste me wel 65 Euro, de boeven).
Waarom heb ik nu toch die vijf cinler ingebouwd, wel dat komt omdat er bij de APK niet meer naar het kenteken wordt gekeken dus gaan we er maar vanuit dat dit niet een probleem zal zijn en als oom agent toevallig is onder de motorkap kijkt dan vraag ik mij af of hij dat dan wel ziet.
Dus nu met een vijfcilinder op vakantie geweest en dat kan je merken, je komt wat makkelijker de berg op en het brandstofverbruik is vrijwel niet omhoog gegaan.
Toevallig ben ik vandaag even bij de mercedes dealer in Delft lang geweest en daar loopt een oude rot in het vak en die heeft even naar de bak geluisterd en geadviseerd hier niets aan te doen, het schijnt een lagertje te zijn en is een bekend euvel. Doen we dus maar.
Voorlopig doe ik dus niets aan de bak, maar ik heb er nog een liggen die wel wat herrie maakt en kan ik altijd mij hier nog eens op uitleven.
Succes met je revisie
Rinus
Het is inderdaad gelukt met het overzetten van de motor. Eigenlijk was dat redelijk eenvoudig want alles paste. het enigste verschil was de tunnel achter de radiator en uiteraard gloeirelais en de bedrading hiervan.
Met het vervangen van de motor heb ik gelijk het toplager en het druklager vervangen. Dus het technische gedeelte is in orde.
Nu ben ik alleen benieuwd naar het vervolg en dat zit zo: Ik ben verleden jaar begonnen met het informeren naar de gevolgen van de ombouw bij de RDW en die vertelde mij dat ik een verklaring moest hebben van de fabrikant/importeur dat de motor ook in het type auto is toegepast, nou ik kreeg een verklaring van het vermogen van de motor maar niet dat die is toegepast in het type auto wat ik heb.
Nu moet je nagaan dat een 308D precies hetzelfde is als een 310D met dat verschil dat in de een een viercilinder zit en in de ander een vijfcilinder maar dat is ook het enige. Na contact te hebben opgenomen met de RDW bleek dat de verklaring die ik heb gekregen niet voldoende was (koste me wel 65 Euro, de boeven).
Waarom heb ik nu toch die vijf cinler ingebouwd, wel dat komt omdat er bij de APK niet meer naar het kenteken wordt gekeken dus gaan we er maar vanuit dat dit niet een probleem zal zijn en als oom agent toevallig is onder de motorkap kijkt dan vraag ik mij af of hij dat dan wel ziet.
Dus nu met een vijfcilinder op vakantie geweest en dat kan je merken, je komt wat makkelijker de berg op en het brandstofverbruik is vrijwel niet omhoog gegaan.
Toevallig ben ik vandaag even bij de mercedes dealer in Delft lang geweest en daar loopt een oude rot in het vak en die heeft even naar de bak geluisterd en geadviseerd hier niets aan te doen, het schijnt een lagertje te zijn en is een bekend euvel. Doen we dus maar.
Voorlopig doe ik dus niets aan de bak, maar ik heb er nog een liggen die wel wat herrie maakt en kan ik altijd mij hier nog eens op uitleven.
Succes met je revisie
Rinus
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten