Hallo
Wie kan mij vertellen wat het verschil is in een versnellingsbak van een 307/308 waar de schakelstangen op de bak alle drie omhoog (kan ook omlaag zijn, maar dat weet ik niet precies) staan en waar twee schakenstangen omlaag staan en een omhoog.
Welke bak is de beste oplossing voor mijn 308D uit 1989.
Alvast bedankt
Verschil versnellingsbak
-
- melhof
Tenzij iemand dit precies weet lijkt het me sterk dat je hier antwoord op krijgt.
Je moet met nummers komen.
Typen plaatjes overschrijven.
Dan kan je namelijk de tanden overbrenging verhoudingen vergelijken.
BV of je een heel zware bus hebt en een lichtere 1e versnelling nodig hebt.
Ze gaan allemaal even hard omdat de hoogste versnelling gewoon de motor as aan de aandrijf as koppelt.
Ook is het verschil tussen 4 of 5 versnellingen interessant.
Er zijn methodes bekend om bij bepaalde bakken een overdrive te maken en er zijn overdrive bakken te koop, maar ik weet niet of die ook op jouw bus passen. In eerste instantie zou ik zegen van niet omdat je waarschijnlijk er nu een 711.1 (of 2) 4 versnellings bak onder hebt zitten.
En ik alleen van deze bakken heb gehoord voor de OM314 motoren (en dergelijke).
Groet,
Melchior
Je moet met nummers komen.
Typen plaatjes overschrijven.
Dan kan je namelijk de tanden overbrenging verhoudingen vergelijken.
BV of je een heel zware bus hebt en een lichtere 1e versnelling nodig hebt.
Ze gaan allemaal even hard omdat de hoogste versnelling gewoon de motor as aan de aandrijf as koppelt.
Ook is het verschil tussen 4 of 5 versnellingen interessant.
Er zijn methodes bekend om bij bepaalde bakken een overdrive te maken en er zijn overdrive bakken te koop, maar ik weet niet of die ook op jouw bus passen. In eerste instantie zou ik zegen van niet omdat je waarschijnlijk er nu een 711.1 (of 2) 4 versnellings bak onder hebt zitten.
En ik alleen van deze bakken heb gehoord voor de OM314 motoren (en dergelijke).
Groet,
Melchior
- melhof
Tja, dat zul je altijd zien.
Gister beantwoorde ik jouw vraag met erg toevallig dat iemand dit zou weten, en vandaag krijg ik de informatie die er allicht het antwoord op is.
...erg toevallig dus...
Zien bijde bakken er het zelfde uit met alleen de hendel omgedraaid?
Ben net bij de MB dealer Den Haag Forepark geweest.
Ze hebben me de samenbouw beschrijving gegeven van de 711.110 (en de 711.113) bak.
Tevens de tandwiel configuraties en overbrenings verhoudingen. :D
De 711.113 is namelijk een overdrive bak. (die info had ik niet nodig maar zat er ook bij
)
Met een zelfde uiterlijk maar een andere tandwielcombi intern.
Het is geen garantie dat dit de bak is met 1 omgekeerde hendel die jij bedoelt, dan zul je de gegevens moeten overschrijven, maar het is wel vrij voor de hand liggend.
Deze bak heeft de 4e en 5e versnelling omgedraaid.
De oude 4 heeft dan heel hoge tandwielverhouding gekregen waardoor het de uitgaande as versneld... en de oude 5 is nog steeds de 1 op 1 doorkoppleling maar dan als 4e gebruikt.
Om toch het zelfde schakelpatroon in de pook te houden hebben ze daarom 1 van de 3 hendels op zijn kop gezet! (die van de 4e/5e versnelling lijkt mij... (1+2=3 logica))
Je kunt hier dus hader mee rijden als je motor genoeg vermogen heeft!
Wel is de eerste versnelling een vrij zware...
DWZ. je motor moet veel vermogen hebben op de lage toerentallen om op een stijle helling nog genoeg verzet te hebben om in beweging te komen.
Deze bak is dus:
beter geschikt voor lichte voertuigen
of
een lichte achterasoverbrenging
of
een motor met turbo (veel kracht in de lagere toerentallen)
of
zowizo veel koppelkracht.
Wel moeten de toerentallen van de motor zelf redelijk overeen komen met die van de OM616.
Als je al een hoger toerental kan draaien met je modernere dieselmotor zou ik niet zo aan een overdrive bak denken.
Als ik ter zijner tijd die gegevens nog eens in de Exel sheet invoer zal ik ze ook ff op het web zetten.
Groeten,
Melchior
Gister beantwoorde ik jouw vraag met erg toevallig dat iemand dit zou weten, en vandaag krijg ik de informatie die er allicht het antwoord op is.
...erg toevallig dus...
Zien bijde bakken er het zelfde uit met alleen de hendel omgedraaid?

Ben net bij de MB dealer Den Haag Forepark geweest.
Ze hebben me de samenbouw beschrijving gegeven van de 711.110 (en de 711.113) bak.
Tevens de tandwiel configuraties en overbrenings verhoudingen. :D
De 711.113 is namelijk een overdrive bak. (die info had ik niet nodig maar zat er ook bij

Met een zelfde uiterlijk maar een andere tandwielcombi intern.
Het is geen garantie dat dit de bak is met 1 omgekeerde hendel die jij bedoelt, dan zul je de gegevens moeten overschrijven, maar het is wel vrij voor de hand liggend.

Deze bak heeft de 4e en 5e versnelling omgedraaid.
De oude 4 heeft dan heel hoge tandwielverhouding gekregen waardoor het de uitgaande as versneld... en de oude 5 is nog steeds de 1 op 1 doorkoppleling maar dan als 4e gebruikt.
Om toch het zelfde schakelpatroon in de pook te houden hebben ze daarom 1 van de 3 hendels op zijn kop gezet! (die van de 4e/5e versnelling lijkt mij... (1+2=3 logica))
Je kunt hier dus hader mee rijden als je motor genoeg vermogen heeft!
Wel is de eerste versnelling een vrij zware...
DWZ. je motor moet veel vermogen hebben op de lage toerentallen om op een stijle helling nog genoeg verzet te hebben om in beweging te komen.
Deze bak is dus:
beter geschikt voor lichte voertuigen
of
een lichte achterasoverbrenging
of
een motor met turbo (veel kracht in de lagere toerentallen)
of
zowizo veel koppelkracht.
Wel moeten de toerentallen van de motor zelf redelijk overeen komen met die van de OM616.
Als je al een hoger toerental kan draaien met je modernere dieselmotor zou ik niet zo aan een overdrive bak denken.
Als ik ter zijner tijd die gegevens nog eens in de Exel sheet invoer zal ik ze ook ff op het web zetten.
Groeten,
Melchior