Geen problemen met de koppeling

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Geen problemen met de koppeling

Bericht door africandreamers »

Hallo mensen,

ik heb de volgende situatie waar ik wat aan ga doen:
- bovendste koppelingscilinder (hoofd) lekt, vanuit de bovenkant komt remolie.
- linksvoor lekt remolie (nog geen idee waarvandaan)
- in het reservoir staat het niveau onder de koppelingsleiding

Ik ga de hoofdcilinder vervangen (op aanraden van de monteur), op zoek naar eventuele andere lekken en remolie vervangen.
Maar wat ik me afvraag is waarom ik geen problemen met de koppeling heb. Er blijft niets plakken, geen pedaal wat opeens tegen de grond aan zit, niets van dat alles.
Koppel ik nu gewoon niet meer hydraulisch maar met lucht?

Groet,

Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
Ben

Re: Geen problemen met de koppeling

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 16 aug 2007, 05:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Sluit me aan bij wat Ben zegt.

Het vloeistof reservoir is namelijk in 2en geldeeld halverwege het vloeistof nivo.
Als 1 van beide lekt en onder het nivo komt blijft het andere nog voor de helft genoeg voorraad in zitten om niet je remmen te kunen verliezen als je koppeling lekt bijvoorbeeld.
Ook in de omgekeerde situatie zou je niet blij zijn... :cry:

Je bent natuurlijk zowizo niet zo blij als je er last mee hebt, maar ik kan me nog een uitspraak van je herninneren dat je liever hebt dat:
'alles wat kapot kan gaan nu overlijd dan straks in de Sahara...' :wink:

Melchior
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door africandreamers »

Hoi Melchior,

Daar sta ik nog steeds achter; beter hier knutselen dan in het zand.
Overigens dacht ik dat het reservoir zo geconstrueerd was dat de koppeling hoger uit het bakje zijn vloeistof pakt, zodat een lekke koppeling geen ellende voor de remmen betekent (maar niet andersom).

Dus geen problemen betekent NOG geen problemen, maar zeer binnenkort te verwachten ;-(...

Groet,
Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Hi Fulco,

Klopt!
Foutje... :oops:

Ik was iets in de war. Dit systeem wat ik beschrijf is voor de 2 gescheiden remcirquits.
Zodat als 1 van de 2 door gaat het andere systeem wel nog blijft werken.

De koppeling wordt inderdaad hoger uit het vaatje gehaald.
Maar dan wel uit het achterste vaatje. (gezien van af het rempedaal)
Dus als nu net de andere lekt... klopt het verhaatje misschien toch nog. :wink:

Groet,
Melchior
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Fulco, als je bezig gaat om een andere hoofd cilinder te monteren, vergeet dan de slang niet die tussen de koppelings werkcilinder en de koperen/stalen buis zit. Is een klein slangetje maar ach als je toch bezig gaat weet je zeker dat daar geen probleem meer door ontstaan. Bij mij was deze lek.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door africandreamers »

Bedankt Arjan, neem ik gelijk mee. Bovendien haal ik gelijk ook een revisie setje voor de werkcilinder, wie weet wat daarmee gaat gebeuren binnenkort...

Groet,

Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Oja leg er even een zeiltje onder want het wordt kliederen :-(
Let ook op als je de hoofdcilinder loshaalt dat je altijd remolie lekt in je auto.
Mocht je het graag willen kan ik je de lengte van het buisje wat tussen de slang en de hoofdpomp zit, ik heb die pas vervangen.
oja, als je de werkcilinder los haalt let even op: dwz er zit een rubber om de cilinder deze zit vast met een klem ring, ff'n los halen en die staaf kan los die er in zit. En als je die staaf los wilt halen die fyshiek aan de koppeling vast zit, let op deze zit met een heel klein veertje geborgd (d of dt?)
kun je lang naar zoeken :-)
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door africandreamers »

Hoi Arjan,

ik hoor hier duidelijk ervaring spreken ;-)!
Hoe lang is dat slangetje, en wat voor slang heb je gebruikt? Gewoon bij Brezan gehaald?

Groetjes,

Fulco

ps. volgens mij is het d, maar je zult her en der wel gezien hebben dat je op dat gebied niets van mij aan hoeft te nemen;-)
All those who wander are not necessarily lost....
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Hmm originele slang is denk ik 20 cm, ik heb een remslang gebruikt die is 30 cm denk ik zo uit het hoofd. Maar ik heb alle leidingen vervangen en ook de remslangen was niet 100% nodig maar vond ik mooier. Heb er nu even 1 als koppelingslang ingezet.
Heb ze gewoon bij de dealer gekocht, doe ik meestal met de meeste dingen. Ik vind ze meestal niet duur.
En volgende dag is het er.

Oja pas op dat het ijzeren lipje wat aan het chassis gelast zit waar de slang aan de metalen leidingen vast zit niet afbreekt als je te lomp met sleutel 17 en sleutel 12 aan de gang gaat om de slang los te maken van het leidingkje.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Fulco,

Kan het zijn dat de remvloeistof die je linksvoor tegen komt afkomstig is van dat slangetje tussen reservoir en koppelingcilinder, en ook eventueel de vloeistof bij de kopp.cil ?
Hoofdremcilinder verraad zich door druppeltje remvlst dat aan het gaatje vlak bij de rembekractiger hangt. En als het er uit zijkt bij het remmen dan is ie echt versleten (APK afkeur overigens ook)
Revisiesetje kost 86 Eu eenm nieuwe cilinder compleet 196,= ik koos voor het laaatste en kijk of ik de oude zelf reviseer met alleen de rubber componenten.

Als je makkelik wil werken en voor de zekerheid ook wilcontroleren of je rembekractiger niet halfvol vloeistof staat, dan de pen uit rempedaal halen (onthouden in elk gat ie zat) de 4 bouten bij de pedaal losmaken, vervolgens de remleidingen losmaken (let op dat je de grote nippels eaarin leidigen zitten tegenhoudt).
Nu heb je de hele handel zo op de werkbank liggen om aan te werken..

Succes
FRank
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door africandreamers »

Hoi Frank,

nu heb je me aan het denken. Ok, de lekkage bij de hoofdkoppeling cilinder is rechttoe rechtaan, het komt er gewoon aan de bovenkant uit. Lekkage linksvoor zijn druppels die op de grond vielen. Ik heb nog niet kunnen achterhalen waar het precies vandaan komt, omdat het niet meer drupt (waarschijnlijk leeg reservoir of lege leidingen, maar vermoedelijk niet vanuit de hoofdcilinder).

Van het remsysteem weet ik eigenlijk te weinig. Zo zegt rembekrachtiger mij helemaal niets, dus ik zal eerst de handboeken raadplegen. APK heb ik net gehad, maar dat is geen garantie...

Bedankt voor de tip (en een nieuw essentieel onderdeel om na te pluizen)!

Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Fulco, als je even het resevoir iets vult, en je kijkt of dan langs het metalen leidingkje de olie naar beneden loopt weet je het, dwz het zou uit de hoofdcilinder naar beneden kunnen lopen langs de leiding naar beneden en dan er af druppen.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten