Er zijn hele mooie kleine separate kastjes waar je 1 voedingsdraad naar toe brengt en vervolgens een heel stel verbruikers op kunt prikken. In de kastjes zitten zekeringhouders.
Zet die ene voedingsdraad op de + pool, kort daarachter een zwevende zekering in de draad, zet het zekeringkastje op een praktische plaats en sluit de draden naar de gebruikers aan.
Een relais is een electrisch bediende schakelaar die je over het algemeen gebruikt om compact te kunnen werken. Om het relais te bedienen heb je maar weinig vermogen nodig en dus kun je met een dun draadje toe. Verder kun je kleine schakelaars gebruiken. De dikke draad vanaf de voeding naar de gebruiker blijft dan zo kort mogelijk en blijft in de technische ruimte waar meestal plek genoeg is.
Kijk even naar je startmotor, het bijbehorende relais en je startschakelaar. Bedenk wat er aan je auto moet veranderen om de voeding van de startmotor naar het dashboard te brengen en hoe groot je startschakelaar zou moeten zijn om de startmotor te bedienen. :shock: Gelukkig heeft iemand het relais uitgevonden
Plaats een relais op een plek waar je er enigszins bij kunt zonder gelijk je handen open te halen maar wel uit de rijwind zodat er geen vocht bij komt.
Voor de min bestaan er ook van die kastjes, zonder zekering.
Ik heb zo'n set boven de motorkap, onder het opklapbare deel van het dashboard en het bevalt mij heel goed. O.a. de radio en de voeding van de mobiele telefoon zitten er op
Bedenk overigens dat je voor gelijkstroom een dikker snoer nodig hebt dan voor wisselstroom!
Groet,
Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.