Versnellingsbak draagbalk verplaatsen?

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
melhof

Versnellingsbak draagbalk verplaatsen?

Bericht door melhof »

Hallo allemaal,

Ik ben bezig de 5-bak onder de bus zetten.
Hiervoor moet het achterste draagpunt worden verplaatst omdat de 5-bak 10,8cm langer is (wbtr draagpunt) dan de 4-bak.

Het draagpunt zit op de steunbalk dit is een golf vormig deel dat tussen de chassis balken zit.
Je kunt hem met 4 bouten los schroeven.

Nu is geloof ik gebruikelijk om het ophangpunt er van los te slijpen en er iets verder weer op te lassen.

Dit gaat alleen niet zo heel eenvoudig omdat je dan hem echt dwars door de steunbalk er op moet maken en dus de balk deels moet doorslijpen en oplassen. Het komt de stevigheid niet ten goede.

Het is naar mijn mening ook mogelijk om in de chassis balken 4 nieuwe gaten te boren en de balk gewoon naar achteren verplaatsen!
Je moet dan alleen wel 4 nieuwe bussen IN de chassisbalken plaatsen om met de bouten de chassisbalken niet plat te knijpen met de bouten.

Nu dacht ik om (uit het zicht) er per kant 2 grotere gaten naast te boren zodat ik de bussen er in kan 'smokkelen'. (even overpakken door de bout schuin te houden)

Kan het maken van gaaten in de chassis balken leiden tot APK afkeur?
Ze zijn 4x 10mm gaten door en door en 4x (onzichtbare) 20mm die achter de steun vallen?

Heeft iemand ervaring met alternatieven op het lassen aan de steun?

Groet,
Melchior
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Je mag er toch ook een trekhaak aanbouten?
Als je het 100% zeker wilt weten stuur je een mailtje na de RDW, die kunnen je het precies vertellen.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Buster

Bericht door Buster »

Melchior,

Kan je in de nieuwe bevestigingsplaats mischien ook een bussen plaatsen, waaraan je een grote flens of zware carosseriering aan last :idea:

Boor vervolgens gaten op maat van de bus en schuif de bussen met flens er in, zet daar de dwarsbalk tegenaan bouten er door en dan kan je volgens mij de chassis balk niet plat te knijpen.

(Als je op zeker gaat, las je de flensen vast.)
de flens (en de eventueele las) zit dan verstopt achter je dwarsbalk dus dit kunnen ze bij apk nooit zien volgens mij :roll:

Groet, Frank.
Arnold Smeets

Versnellingsbak draagbalk verplaatsen

Bericht door Arnold Smeets »

Melchior,

Ik heb harry van de Kraats recent zoiets zien doen, bel hem even. 033-2458990.
Je mag overigens niet zomaar aan een chassis lassen of boren! Maar daar weet Harry veel meer van.

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Ary

Bericht door Ary »

melchior; je mag alleen maar gaten boren in het chassis en er nooit aan lassen ,tussen de veer paketten.je moet alleen 20mm van de gezete rand af blijven.verder moet je met schets platen werken als je er wat aan wild lassen.achter het achterse veerparket op hang punt mag je meer.ook in korten maar niet verlengen.
Probeer niet het "wiel"uit te vinden!
Het is "ROND"!
gr Ary.
melhof

Bericht door melhof »

Ik heb uitgezocht dat ik maar 1 gat hoef te boren.
En dat komt ruim 20mm van de gezette rand af.
Dan boor ik daarnaast een groter gat om de afstandsbus in te brengen.

Lassen doe ik er liever niet aan.

Ik zal ff bellen met Harry van der Kraats of de RDW.

Dat je niet mag verlengen...?
Aan het eind van onze balken is ruim 1 m verlengd met balken die er aangeboud zijn. Maar is dat dan daarna door de RDW gekeurd??

Groet,
Melchior
Arnold Smeets

Versnellingsbak draagbalk verplaatsen

Bericht door Arnold Smeets »

Melchior,

Onder voorwaarden mag er vaak heel veel. Harry, en daarmee vast ook heel wat anderen waaronder Jan Stolp en kijk verder maar op de bedrijvenlijst, kan precies vertellen wat je wel en wat je niet aan het chassis mag doen en hij kan ook vertellen wat een carrosseriebouwer wel en niet aan het chassis mag doen.

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
melhof

Bericht door melhof »

Net met Harry van der Kraats gesproken en die zegt:

2 grote gaten aan de ene kant en 2 kleine aan de andere van de balk.
Bussen op een schetplaat lassen en die er in steken.
De schetsplaat degelijk vast lassen.

Ik ga er nog eens mijn hooft over breken.

Het idee van een bus 'aangeven' door een groter gat had hij nog niet over gedacht.
Maar de bus moet er echt strak tussen moet zitten. Anders knijp je alsnog de balk een beetje fijn.

Ik ga toch eens kijken of het 'aangeven' kan met een goeie maat bus. Omdat je in principe met een hefboom (een lange bout) de bus er tussen kan kantellen.

Groet,
Melchior
Plaats reactie