Motor slaat af na starten.

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
arendhagendijk

Bericht door arendhagendijk »

Ik heb een 608 met OM314 uit 1971 en heb de afgelopen 20 jaar geen noemenswaargige startproblemen gehad. Het volgende doet zich na het voorjaars weekend voor: als ik start slaat de motor zoals gebruikelijk onmiddelijk aan en draait dan 3 tot 5 sec. goed, slaat vervolgens af en is daarna niet meer aan te krijgen. Brandstof met de handpomp oppompen en ontluchten (er komt veel lucht uit de ontluchtingsbout) starten en draaien en uren/dagen probleemloos rijden. Na een stop van enkele minuten tot zeg 1 a 2 dagen stilstand kan ik nog steeds starten, motor slaat ook aan. Duurt de stilstand langer (en deze tijd varieert van 1 dag tot zeg 3 dagen) dan krijg ik steeds weer wat ik in het begin schreef, starten-aanslaan-even draaien-afslaan-flink ontluchten-fink doorstarten-probleemloos lopen.
Kan iemand mij berichten wat de oorzaak is en hoe ik/garage dit kan verhelpen.
DVIII

lucht

Bericht door DVIII »

Arend, je hebt waarschijnlijk een lek in je oude leidingen die in tegenstelling van wat het zou moeten doen , geen vloeistof naar buiten laten gaan , maar lucht naar binnen... in de leidingen en vooral het filter.
dat filter zit hoger dan de tank en hoger dan de inspuitpomp en als er bijvoorbeeld een lekje in de zg. lekleiding (dat is het aparte slangetje in de cilinderkop helemaal acheraan) ontstaat loopt naar verloop van tijd het filter leeg en zal de motor starten op het laatste beetje brandstof wat nog in de inspuitpomp zit om er daarna mee op te houden.
het lek kan je proberen te vinden door de retour leiding van de motor naar de tank dicht te houden ( met een lijmklemmetje of iets dergelijks als de leiding tenminste van zacht materiaal is . maar omdat je een 71'
er hebt is dat denk ik niet het geval .dan zul je in de banjobout ( dat is de aansluiting op je tank) en blinde bout moeten steken zodat de diesel niet terug kan lopen en er druk in de leidingen en filter ontstaat waardoor je het lek waarschijnlijk wel te zien krijgt.
al met al een werkje voor de ervaren sleutelaar , en zelfs dan niet altijd met een sluitend resultaat. nog een mogelijkheid is dat het brandstoffilterhuis lekt.
het filterhuis moet steeds voor filtervervanging open geschroefd worden en daar wil nog wel eens een lek ontstaan als de rubber ring niet met een beetje vet of motorolie wordt ingesmeerd bij demontage /montage.
en als laatste tip , misschien is je handpompje wel op zijn einde , die kunnen ook gaan lekken en dat kun je niet repareren. maar er is goed nieuws er is een vervanger pompje verkrijgbaar dat zelfs verbeterd is .bij de Dealer of de Bosch dienst.
Succes en bedenk dat je beter thuis aan de dieselleidingen kunt werken dan onderweg.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi DVIII,

geen idee wie en wat je bent, maar je antwoord zou ik niet kunnen verbeteren.

Welkom hier.:)

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
arendhagendijk

Hallo DVIII,
Bedankt voor de supersnelle reactie.
Ik ga vanmiddag het e.e.a. checken en/of vervangen en heb er alle vertrouwen in dat het probleem uiteindelijk opgelost kan worden, zeker gesterkt door de reactie van Leo (ook bedankt).
Ik laat mijn bevindingen nog wel weten.
Groeten, Arend.
arendhagendijk

Ik heb de slangklemmetjes van zowel de diesel aanvoer- als de retourleiding goed aangedraait en ik heb het grote brandstoffilter inclusief de rubberen ring vervangen.
De problemen blijken na de nodige starts met steeds langere stilstands tussentijden te zijn verholpen.
Nogmaals dank voor de tips.
Arend.
Plaats reactie