Ik ben nieuw
Site ziet er prima uit.
Kon nog niets vinden over de roetfilter. Ik heb een mercedes 307 D camper - 1980.
Wil met het oog op het milieu en rijden door binnensteden weten of het moeilijk is een roetfilter op mijn motor tezetten en wat dat moet kosten.
Weet iemand wat meer?
KeijzerT
roetfilter
-
- Arnold Smeets
Roetfilter
Het achteraf inbouwen van roetfilters is iets dat nu volop in ontwikkeling is. De dealer kan aangeven of er wel of niet alsnog een roetfilter gemonteerd kan worden.
Momenteel is er een tekort aan capaciteit om roetfilters te kunnen produceren dus nieuwe auto's, die nog gebouwd moeten worden, gaan voor. De beperkte overgebleven capaciteit wordt vooral gebruikt voor bestaande modellen waarvan er nog veel rondrijden en dan in landen waar dit onderwerp al speelt.
Bedenk: roetfilters lopen vol doordat ze roet uit de uitlaatgassen filteren. Op zeker moment zitten ze zo vol dat er geen uitlaatgas meer doorheen komt. Voordat het zover is moet er iets gebeuren, veelal wordt het filter dan kortstondig zo heet gestookt dat het roet verbrand wordt.
Dat proces moet aangestuurd kunnen worden. Bij een moderne auto is dat geen probleem, er zit een heel motormanagement systeem in. Bij oudere auto's kan het soms en bij nog oudere auto's kan achteraf inbouwen gewoon helemaal niet. Die van jou zal ook wel in die categorie vallen, is mijn vermoeden.
Bij mijn 508 zit het motormanagement systeem gewoon achter het stuur. Dat wordt dus ook niets met zo'n filter...
Groet,
Arnold
Momenteel is er een tekort aan capaciteit om roetfilters te kunnen produceren dus nieuwe auto's, die nog gebouwd moeten worden, gaan voor. De beperkte overgebleven capaciteit wordt vooral gebruikt voor bestaande modellen waarvan er nog veel rondrijden en dan in landen waar dit onderwerp al speelt.
Bedenk: roetfilters lopen vol doordat ze roet uit de uitlaatgassen filteren. Op zeker moment zitten ze zo vol dat er geen uitlaatgas meer doorheen komt. Voordat het zover is moet er iets gebeuren, veelal wordt het filter dan kortstondig zo heet gestookt dat het roet verbrand wordt.
Dat proces moet aangestuurd kunnen worden. Bij een moderne auto is dat geen probleem, er zit een heel motormanagement systeem in. Bij oudere auto's kan het soms en bij nog oudere auto's kan achteraf inbouwen gewoon helemaal niet. Die van jou zal ook wel in die categorie vallen, is mijn vermoeden.
Bij mijn 508 zit het motormanagement systeem gewoon achter het stuur. Dat wordt dus ook niets met zo'n filter...
Groet,
Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
-
dieselmania
KeijzerT, let op de regels gelden alleen voor vrachtauto's en alle kampeer of recreatie auto's alsmede brandweerauto's hijskranen etc. vallen daar niet onder, dus ook oldtimers in prive bezit zijn niet aan de beurt .
- Leo
- Site Admin
En ter aanvulling op het bericht van de mysterieuze DVIII :) : Lees topic http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtopic.php?t=2403
Mvg, Leo.:D
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.