'Transporter' kroon/pignon voor lange cardanoverbrenging

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Helmut Dusseldorfer
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mei 2007, 13:40
Locatie: Hoogland
Contacteer:

'Transporter' kroon/pignon voor lange cardanoverbrenging

Bericht door Helmut Dusseldorfer »

Mijn 608D uit '74 heeft de standaard 16" velgen en korte overbrenging. Mijn wagen was eerst een brandweerwagen (als zovelen) en kon tot 5000kg water opgang brengen naast zijn eigen gewicht van 3000kg.

De achteras wil ik vervangen voor de achteras van de 'lichtere' uitvoering. Ook wel transporter as genoemd of bloemen as. (bloemen moesten snel van en naar de veiling worden gebracht)
Zodat ik makkelijker met de vrachtwagens kan meerijden, wat minder vebruik en/of minder toeren maak (geluid enzo)

Weet iemand waar ik zo'n as kan krijgen?
Wie deze eronder zou kunnen zetten?
Wat dat ongeveer kost?
Wat is de overbrening nu? (1:...)
Wat wordt de overbrening dan? (1:...)
Wat zijn de nummers van dit onderde(e)l(en)?
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik heb ook een 608, een voormalig biebbus.
Deze loopt 100 km/h
Dat is voldoende om met het vracht verkeer mee te komen.

Een fout die velen maken is dat ze bedrijfswagens gaan vergelijken met normale auto's, reken maar eens eens uit hoeveel pk je hebt per 1000 kilogram, en vergelijk!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
ludovic
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 jun 2006, 17:27
Locatie: Antwerpen

kroonwiel=pignon

Bericht door ludovic »

collega's,

wat is het verschil tussen een kroonwiel en een pignon? zijn dat de 2 tandwielen die in elkaar grijpen in de achteras?

on mijn instructieboekje( 613 D) zit een foto van een kroonwiel met stelas en borgmoer. Hoe zit dat dan in elkaar?

groeten ludo
Mercedes 613 L '85
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Dat klopt: de grote is het kroonwiel en de kleine het pignonwiel.


Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Om het maar ff kort te zeggen:
Vergeet het maar met het kroon en pignon wiel!

Zo'n set kost rond de 1500euri en het vergt een specialistisch afstel werk om ze er in te zetten en speciaal gereedschap.
Meer iets voor een gespecialiceerde garage, tenzij je weet wat je doet.
(ik heb tenslotte met succes een 5bak in een tent gereviseerd... :wink: )

Je kunt beter op de sloop een andere complete achteras zoeken dan je kroon en pignon wiel te gaan vervangen.
Het is wel spannend omdat een bekende kwaal is dat ze soms herrie maken bij de hogere toerentallen. Dat kan komen door slijtage of doordat de as is doorgezakt.
Het laatste kun je met een goed timmermans oog zien of je zaagt uit een rechte plank een uitsparing voor de kardan knobbel uit zodat je hem tegen de as kan houden.
Kun je makkelijker je gang gaan op de sloop :!:

Over de verhoudingen, er zijn een aantal beschikbaar. Maar als je gaat zoeken staat in het eind nummer op het typeplaatje van de as de overbreningsverhouding. Zoek maar ff op het forum wat ik hier nog meer overgeschreven heb.

Over de snelheid: op de vlakke weg:

Als je bus zoals bij Anton 100 rijd denk ik niet dat je kunt klagen.

Als je 85 kunt rijden mag je tevreden zijn.

Maar als je onder de 80 rijd en alleen maar wordt in gehaald door de vrachtwagens wordt het vervelend.
Dan ben je niet meer aan het proberen te vluchten, maar eerder dat je het kruipstadium probeert te ontgroeien. :roll:

Ik weet niet uit het hoofd welke tandwiel veroudingen de 608 gebruikt, maar zie de getalen hieronder maar ff als vergelijking:

Bedenk dat van bv. 4,9 eindoverbrenging (bij een 307 (65pk)) naar 4,1 gaan je motor niet zal trekken. Ook al zal het er wel onder passen.
De 4,1 as eigenlijk is voor een 310 (100pk) bedoeld, die kan er 120 mee rijden.
Hoe lager de toeren hoe minder vermogen je motor heeft.

Maar van een 4,9 naar 4,4 als je voldoende vermogen hebt is te overwegen. Beter kun je dan wel een 5 bak hebben zodat je nog eens terug kan schakelen.

Suc6
Melchior
Helmut Dusseldorfer
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mei 2007, 13:40
Locatie: Hoogland
Contacteer:

Bericht door Helmut Dusseldorfer »

Mijn 608D heeft de OM314 motor (85PK)

Ik kan, als ik beetje doorstamp, bijna de 100 halen, maar heb zeker niet het idee dat het vermogen te kort is. Ik heb de 5-bak erin liggen, waarvan ik de 1 eigenlijk niet kan gebruiken. Deze is zo kort dat je daar niet eens stapvoets mee kan rijden. Bedenk dat deze wagen geleverd is voor meer dan 8000kg.
Bij 50Km/u moet ik al naar de 5, en deze trekt dan gemakkelijk, maar van 50 en hoger is het allemaal over aan de 5. Als mijn verhouding langer is dan zal je bij 60-65 pas richting de 5 gaan en (in theorie door kunnen gassen naar 110/120) maar vooral gemakkelijk 90 kunnen rijden. Als je dan helling op terug moet naar de 4, geen probleem, maar harder dan 65 zal ik dan nog niet halen.

@ melhof
Bij mij om de hoek zit een Mercedes vrachtwagendealer. Eén van de monteurs heeft zelf een 608D (Ik weet niet of hij een Dubbelluchter is, ik heb hem nog niet ontmoet, alleen zijn prachtige wagen gezien)
Misschien dat iemand hem herkent aan de omschrijving: Knal geel, verlengde en verhoogde uitvoering met camper opbouw. Sponserstickers over de wagen. Volgens mij wordt hij gebruikt bij motorcross races.
Deze 608D is verre van standaard. Hij heeft de 613D 5-cilinder diesel erin, of zelf meer, zijn collega had het over meer dan 200PK. De assen zijn voorzien van luchtvering en hij staat op 17.5" velgen/banden. De wagen heeft ook stuurbekrachting.

Ik verwacht dat ik samen met hem dit set wel moet kunenn plaatsen, maar ik zal bij hem informeren wat hij zou doen.
1. Niks :-)
2. Andere achteras met 'standaard' langere overbrening
3. Set met pignonwiel en kroonwiel vervangen

Weet niemand de geldende verhoudingen of onderdeelnummers?
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Die eerste versnelling word op hellingen gebruikt om weg te rijden en dan kun je er ook nog 35% stijging mee overwinnen.
Ook word ie gebruikt bij het rangeren.

Als ie net geen 100 haalt moet je eens naar je gasstangen kijken of ie wel volgas komt.

Dan als laatste, die 100 km/h haal je alleen maar onder gunstige omstandigheden.
Hij heeft gwoon te weinig vermogen , MB was altijd en nu nog zuinig met het uitdelen van pk's

Voorbeeld:

Een driewiel auto zoals de Reliant heeft 40 pk weegt 400 kg das dus
2,5 x 40 =100 pk per 1000 kg

Een 608 totaal gewicht 6 ton moet het doen met maar 85 pk.
Das dus per 1000 kg: 85 : 6 = 14 pk vind je het dan nog raar dat zo'n ding niet vooruit komt?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Helmut Dusseldorfer schreef:Weet niemand de geldende verhoudingen of onderdeelnummers?
Stuur me even je volledige chassis nummer van je bus op de PB.
Dan kan ik de nummers en mogelijke verhoudingen voor je opzoeken op de MB EPC software.

Kan wel even duren omdat ik niet overal internet heb...

Maar houd er rekening mee dat het een dure grap is. Zeker omdat als je de achter klok gaat open maken er altijd nog weer extra kosten aan komen. Je moet dan bv. extra lagers en keerringen vervangen omdat je daar anders nooit meer bij komt.
Dus houd maar een paar ruggen gereed. :wink:

Wel weet je dan dat je een goede achteras hebt.
Mij lijkt een ruil as veel goedkoper en minder werk maar wel een risico omdat je niet zeker weet of dat wat je van de sloop haald wel goed is.
Maarja 18 moeren en je zet er weer een andere onder voor een test rondje.

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 107
Lid geworden op: 02 sep 2006, 01:12
Locatie: Noord Holland

Bericht door Tom »

Zoek eens op Duitse sites of forums daar praten ze over lange Achse. Ik
heb begrepen dat deze zeer zeldzaam zijn en ook zeer duur. Wat ik destijds
kon vinden was dat de normale as 41:10 is en de snelle as 37:10 . Verder
moet daar nog bij staan i=3,64. De gegevens van jouw as staan op een
plaatje dat gepopt is ergens boven op de as. Dus er onder kruipen, hooft
boven het cardan zien te wurmen en zoeken maar.
Ik ben zelf van dit iedee afgestapt en ga nu over op 17,5 inch velgen.

Tom
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

snel ?

Bericht door DVIII »

Helmut, ga over naar 17,5 wielen en banden (17,5 x 8,5) en voer het toerental op naar 3200 toeren dat kan allemaal zonder problemen , maar let wel op het is ook niet zo dat je 50 pk te veel hebt of zo , die heeft een L 613 DG wel en zelfs die lopen niet van harte sneller dan 110 km /u
ik weet uit ervaring dat een OM 314 motor en ook de OM 364 niet veel meer kunnen dan een kleine 100km/u lopen met 4,5 ton op zijn rug.
die hogere toerentallen mag je alleen uitnutten als het blok goed warm is en de olie in goede conditie is (2x per jaar verversen)
ps het ging eigenlijk niet snelheid toch of wel ?
Helmut Dusseldorfer
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mei 2007, 13:40
Locatie: Hoogland
Contacteer:

Bericht door Helmut Dusseldorfer »

@DVIII

Zie ook het onderwerp 17.5" velgen in de laatste uitlaatklep. Dit is ook niet echt een lekkere oplossing.

Plus als ik 7 nieuwe velgen en banden koop dan ben ik echt een bak geld kwijt.

Bij een vrachtwagen specialist in Amersfoort heeft een overbrenging die precies goed is voor campers. Niet zo lang als de snelste uitvoeringen, maar niet zo kort dat het een brandweerwagen is.

Harry van de Kraats uit Nijkerk heeft er al meerdere naar tevredenheid ingebouwd.
Als het voor die van mij ook is gedaan dan laat ik weten wat wat gekost heeft enz.
(en het resultaat natuurlijk)
Helmut Dusseldorfer
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mei 2007, 13:40
Locatie: Hoogland
Contacteer:

Bericht door Helmut Dusseldorfer »

Mijn 608 staat momenteel bij Harry van der Kraats in Nijkerk. Toffe gast en mooie tent heeft hij daar.
Er staan verschillende 'Dusseldorfer's van zeer gaaf naar behoorlijk vergaande hokken.

Aan mijn wagen wordt het volgende gedaan:
Langere overbrenging op de achteras. Voor komen er nieuwe banden + velgen onder, een 150L dieseltank, volledig grote beurt en de voorruit wordt eruit gehaald om het rubber vervangen. Verder wordt de electra gecontroleerd, extra accu met doorslag beveiliging geinstaleerd voor het campergedeelte.

Zodra hij terug is ga ik mijn Noise-killer set installeren en de achteruitrij camera installeren die beeld geeft in de achteruitrijspiegel! Ik heb er zin in. En dan in Oktober naar Griekenland cruisen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten