lekkende krukas keerring.

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Dennis en Nancy

lekkende krukas keerring.

Bericht door Dennis en Nancy »

Hallo,...

Ik heb wat vreemds gemerkt aan mijn 406 die een vrij serieuze lekkage heeft aan de krukas keerring.

Olie is 15W40 multigrade.

Als ik een dikke 4 kilometer gereden heb dan is de koelvloeistof mooi op temperatuur. Mijn bus lekt dan geen olie.

Rij ik 15-20 kilometer dan is de olie ook flink warm en dan lekt de bus wel.

Is de multigrade olie met een viscositeit van 40 te dun met warme motor? Ik neem ergens iets te hebben gelezen over een 30W single grade olie voor in de bussen in de zomer.

Zou deze bus als ze warm is gebaat zijn met een dikkere olie (lagere viscositeit of is dat dan weer slecht met een koude start?

Een brandweer man bij de vrouw op het werk zei dat er dikkere olie in moest dan de 15W40. Dat deden hun met de brandweerbussen vroeger ook.

Waarschijnlijk bedoeld hij dus een 20W50 of 20W60.

Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis en Nancy op 04 jul 2007, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Tja bij mij lekt het ergens bij de inspuitpomp (volgens Harry een revisie klusje). Echter toen ik overgestapt was naar 20W50 (wat volgens mij de koudstart ook niet al teveel in de weg zou mogen zitten) was de lekkage beduidend minder. Daarnaast zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat na zoveel duizend kilometer (hoeveel was het ook al weer?) de waarde na de W niet meer gehaald wordt (en dus nog dunner is). (Overigens heb ik op een andere auto, ben nog huiverig om dat bij de OM314 te doen, eens veel succes gehad met een speciale toevoeging voor het versoepelen van rubber keerringen en nog wat dingen)

Maar welke keerring is het nu? De voorste zou ik haast overwegen om te vervangen als ik jou was. Zal meer opleveren vermoedelijk dan het kost. Bij het vervangen van de achterste denk ik dat het gelijk een blijvertje zou moeten worden gezien de investering.

Overigens ben ik ook wel benieuwd naar et feit of wij ook ruimte problemen krijgen. Twee volwassenen en twee kinderen en een Newfoundlander van 65 Kilo......

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Dennis en Nancy

Ik hoop voor je dat de new foundlander minder hard snurk dan een engelse bulldog. Die heb ik in de Eifel bijna aan de trekhaak gebonden midden in de nacht. Uiteindelijk mijn hoofd diep in de kussen begraven en in slaap gesukkeld.

De krukas lekt aan de koppeling zijde. De duurdere variant dus.

De 15W40 zit er nu dik 4000km in heeft heel wat bergen en toeren gezien in de alpen en op reis.

Maar ik ben wel benieuwd wat ze zou doen met een 20W60. Welllicht dat als de bus niet verkocht word deze week ik dat het weekend eens ga testen.

De ring is van vilt dus een middeltje gaat niet werken.

Dennis
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Je hebt er toch geen dopings ingegooid hoop ik?

Bij het sleutelweekend bij Harry vertelde mij dat al die toevoegingen vooral maar één effect hadden..... Lekkage en meer schade. Ik wist overigens niet dat de OM6* serie ook een filten kerring had aan de koppelingszijde. Dat lijkt me ook enigzins eindig in verband met het vervetten van de koppeling.

Ik vermoed dat dikkere olie in ieder geval een tijdelijke oplossing (of verlichting) kan zijn.

Marc

Oh ja, de newfoundlander snurkt voor zover wij weten niet (hij ligt vaak genoeg te pitten in de woonkamer zonder dat je dat hoort). Hij kan hoogstens s'n kont niet keren als de bedden uitgeklapt zijn.
Dennis en Nancy

De bull hoor je al als hij wakker is. Het volume bij slaap wil je niet weten.

Kan ik motorschade krijgen door een dikkere olie? De OM615 loopt mijn inziens nog mooi rond en ik wil hem niet de vernieling in helpen. Oliedruk is ook nog mooi.

Dennis
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Hallo Dennis,

Harry had geen bedenkingen bij het gebruik van 20W50 ipv 15W40 (en stopt het denk ik ook vaker in motoren met "ervaring"). Ik heb de 20W50 ook min of meer preventief gebruikt. Volgens mij kan het eigenlijk "nooit" kwaad (voorbehoud als je heel erg extreem gaat ;-) ).

Marc

PS: Denk dat je dan een bus moet hebben met aparte slaapkamer met een niet te dunne wand tussen de slaapkamer en de rest voor de hondjes.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Het is echt heel simpel:vervang die lekke kering en je bent er vanaf!
Dat geknoei met olie haalt echt niets uit.
Slijtage komt doordat de krukas naar beneden in de lagers uitslijt en daar helpt ook dikkere olie niet tegen.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
DVIII

lekken

Bericht door DVIII »

het zou wel eens helemaal niet relevant kunnen zijn , maar is de carter ontluchting nog wel goed schoon , daar gaan motoren ook meer van lekken , als deze verstopt is .
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Als de carterontluchting dicht zit: das ni best!
Kan komen door vele korte ritjes of, en dat vrees ik met grote vrese is zo'n motor totaal versleten.

Groet Anton

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Anton schreef: en dat vrees ik met grote vrese, is zo'n motor totaal versleten.
SSSSSSSSStttttt Anton!!..
Laten we zeggen dat bij sommige motoren de schone carterontluchting een te kleine diameter heeft.. :roll:

Verder is dat hele olieverhaal gewoon nutteloze symptoombestrijding.

Mvg, Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 04 jul 2007, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Groet Anton

Afbeelding
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Leo schreef:Verder is dat hele olieverhaal gewoon nutteloze symptoombestrijding.
Helemaal mee eens maar soms zoek je dit soort "truukjes" om het noodzakelijke "even" uit te stellen. (Herrinner me ook iets over balanseer zand ;-) dat wil je ook niet voor altijd maar liever gewoon rechte velgen).

Alleen jammer als mensen het doen om de situatie fleuriger te presenteren dan dat het werkelijk is (maar ik heb de advertentie van Dennis gezien en denk niet dat hij dat doet :oops: ).

Als ik een reparatie op die manier naar een volgende belasting teruggave kan verplaatsen dan ben ik al blij.

Marc
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Echt het werkt niet, ik geef je tot de reviesie daar garantie op!

Groet Anton

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

mfellman schreef:(Herrinner me ook iets over balanseer zand ;-) dat wil je ook niet voor altijd maar liever gewoon rechte velgen).
Dat zand zit tegenwoordig in alle lichtmetalen vrachtwagen(voor)wielen m'n waarde Marc.
Dat was dus geen noodgreep, maar slechts een nieuwe vinding die ik hier op het forum gezet heb.
Bij mij waren het gewoon (nieuwe) kutbanden en kromme velgen, en die heb ik dan ook vervangen. :wink:

Verder hou ik niet zo van dat "maar jij hebt óók" -gepraat.
Kom met redelijke argumenten of ga op Camperforum zitten.

Mvg, Leo.
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Ja Anton,

Natuurlijk is het niet de (een) oplossing voor elk probleem. Maar zoals gezegd kan het soms (ook lang niet altijd) een oplossing zijn om in ieder geval nog af en toe weg te kunnen met het bussie totdat alle fondsen rond zijn. Bij mij geldt dat voor de injectiepomp.

Ik denk niet dat Dennis ook maar met één haar op z'n hoofd denkt aan een revisie 8) . Maar soms moeten we ook andere afwegingen maken.

Over olieverbruik (ik weet helaas nog niet wat de bus van mij doet) gesproken. Zelfs na een revisie kan ik mezelf garanderen dat een OM314 niet op hetzelfde olieverbruik komt als mijn vorige volvo 245 met een motor met 614000 km (1 ltr op meer dan 10000 km).

Marc
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Met een lekkende keering kun je ook rijden, beetje olie van de Aldie of Lidl en gaan met die hap!

Maar dat soort overwegingen, niet gehinderd door enige kennis word ik echt beetje flauw van.

Groet Anton

Afbeelding
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Hallo Leo,
Leo schreef:Verder hou ik niet zo van dat "maar jij hebt óók" -gepraat.
Kom met redelijke argumenten of ga op Camperforum zitten.
Zo was het zeker niet bedoelt! Maar zoals gezegd soms zoek je naar een tijdelijke oplossing totdat je het goed kunt doen (of soms uiteindelijk een ander bussie kunt scoren).

Bij jou was het zand (voor zover ik het kon lezen) een (in jouw ogen) tijdelijke oplossing (dat het standaard in nieuwe banden zit wist ik niet maar daarvoor ben ik ook alleen maar een programmeur met toch wel wat sleutelervaring).

Maar zoals hierboven (helemaal bovenaan) staat komen sommige antwoorden ook van amateurs (en ik heb daar zelf ook geen problemen mee). Het gaat ook om het uitwisselen van ervaringen en mijn ervaring met olielekkage ...... (enfin staat al beschreven voor een groot deel).

Marc
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Marc,

dat van die amateurs klopt idd, maar daarom staat er ook onder: "Het opvolgen van deze tips gebeurt volledig op eigen risico.":wink:

Dat zand in het bandenverhaal was tot volle tevredenheid van bandenboer nr1, maar niet van tot mijn tevredenheid.
Daarom liggen er nu nieuwe Michelins, nieuwe velgen, nw trommels, nw stuurdempers en nieuwe lagers onder die vooras.
Voor de somma waar jij een leuke bus voor kunt kopen, want ik kijk niet op een euro als het om veiligheid gaat.
Als dan iemand denkt dat het zand een tijdrekkertje was, dan pis ik nog wel eens in de kromme hoek jah.. :oops:

Misschien een beetje te fel, maar ik begin het hier een beetje zat te worden.
Heb een jaar lang mezelf het lazerus geschreven en geen hond schijnt er iets van opgepikt te hebben.
Tenminste, als je zo naar de onderwerpen & oplossingen van de laatste tijd kijkt.. :?

Wbt die dikkere olie is dus ook zoiets:
10W hoger betekent alleen maar dat het 10 graden warmer mag worden voordat het waterdun is.
Vette bek op een mooie zomerse dag, daar schiet je dus geen moer mee op. :cry:
Nou mogen jullie natuurlijk best wel eigenwijs zijn en die dikke meuk er ingooien, maar als pro kan het mijn goedkeuring niet wegdragen.
Laat dat kreng dan maar liever lekken en gooi er goedkope 15/40 Lidlolie in, want te dikke olie is een grotere sloper dan je denkt.

Maar zoals een goede kennis een half jaar terug al tegen me zei: "Het is paarlen voor de zwijnen Leo.."
Verdomd, hij krijgt nog gelijk ook..

Bij het bestuur overheerst geldlust, op dit forum de Camperforumpraat..
:idea: Time for a small break, zie jullie over een tijdje wel weer.
Geen toespraken, geen bloemen.. 8)

Groetjes, Leo.:D
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Leo schreef:Nou mogen jullie natuurlijk best wel eigenwijs zijn en die dikke meuk er ingooien, maar als pro kan het mijn goedkeuring niet wegdragen.
In mijn beroep zie ik ook veeel te vaak de dikke meuk oplossing terwijl ik als pro natuurlijk de structurele oplossing zou willen zien. Maar ook daar merk je dat dat vaak valse zuinigheid was en dat de gevolgen verderop in het verhaal wel eens veel groter kunnen zijn. (Zou me niks verbazen als dat verhaal van die ondernemers die opnieuw gegevens moesten aanleveren aan de belastingdienst een vergelijkbare oorzaak heeft). Uiteindelijk moet het gewoon goed worden opgelost. Maar ja dat kost soms net even teveel tijd of geld op dat moment (dus moet er een tijdelijke oplossing komen). Ik hoop (en denk) dat Dennis zich ervan bewust was dat het om tijdelijke lapmiddelen ging met dikkere olie. Dat dikkere olie meer shcade kan opleveren had ik nog niet eerder gehoord (dit in tegenstelling tot bangmaak verhalen over de lidl olie).

Ik kan me voorstellen dat als je het aantal bijdragen hebt gepost (met vooral ook veel technische uitwijdingen) wat jij hebt gepost dat er dan op een gegeven moment ook een soort vermoeidheid optreed. Overigens vond ik je informatie vaak zeer nuttig (waarvoor dank).

Marc
Dennis en Nancy

Ik zeg helemaal niet dat ik er de dikke olie in ga gooien!

Ik merk gewoon de de bus bijna niet lekt met een koude olie en wel met warme olie. Dat is duidelijk en voor een amateur te snappen.

Ik vroeg me daarom alleen af of de bus dan gebaat zou zijn met een dikkere olie.

Verder wil ik even aangeven dat ik hier GEEN TRUCKJE wil gaan uithalen met mijn bus. Dat hebben ze met mij ook gedaan ik ik weet hoe dat voelt. (herriner jij je die kit nog Leo onder aan de bak? ik wel! en de kit aan de dakgoten vergeet ik ook nooit meer.)
Met een lekkende keering kun je ook rijden, beetje olie van de Aldie of Lidl en gaan met die hap!
Ja,... maar de achterkant word er zo zwart van en dan hebben we het niet over het mileu delict bij mij voor de deur. :lol:

Dennis
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Hallo Dennis,
cowboydennis schreef:Ja,... maar de achterkant word er zo zwart van en dan hebben we het niet over het mileu delict bij mij voor de deur. :lol:
Lekt het intussen zo heftig dat het tijdens het rijden aan de achterwand zichtbaar wordt :shock: ? Overigens zou je dan haast overwegen om een plaat onder de motor te monteren (met dompelpomp :twisted:).

Overigens heb ik ook bij meerdere voertuigen de verdenkiing meegemaakt dat er truukendozen zijn losgetrokken. Inclusief mijn huidige bus (maar kan het niet hardmaken). Het lijkt er soms verdacht veel op dat de redenen van verkoop verzonnen zijn.
cowboydennis schreef:Verder wil ik even aangeven dat ik hier GEEN TRUCKJE wil gaan uithalen met mijn bus.
Ik hoop niet ik die indruk heb gewekt want volgens mij gaf ik juist het tegenovergestelde aan.

Marc
Dennis en Nancy

Ja hij lekt aardig. :oops:

Denk dat een bakje niet werkt. of ik moet er sponzen tussen bak en bakje klemmen.

Morgen gaat de bus waarschijnlijk naar een nieuwe eigenaar.

Dennis
Dennis en Nancy

DVIII kon wel eens gelijk krijgen.

Carterventilatie doorgeblazen met remmenreiniger en het ziet er positief uit. Na een rit van dik 7 kilometer laat de bus maar 2 drupjes olie vallen. Moet er straks eens een lange rit mee doen.

Dennis
DVIII

vroeguh

Bericht door DVIII »

ooit had ik een ford custom vrachtwagen, daar had ik ook een olie lek probleem mee , en in de werkplaats van een belgische transportfirma, de olie droop er van de muren , stond een mannetje in een blauwe overall , sigaar in de mondhoek en een pet op zijn hoofd , die een aantal van deze raadgevingen met mij deelde. in het plat antwerps zunne !
ps Leo het is idd poarels veur de zwaine , en je moet niet klagen maar lachen om die fratsen ,toch
Dennis en Nancy

Re: vroeguh

Ook na een langere rit blijft de oprit zo goed als droog! :lol:

Dennis
Plaats reactie