Ampere dynamo vergroten

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
sprinterkiller

Ampere dynamo vergroten

Bericht door sprinterkiller »

Wij willen de dynamo van onze 608 vervangen door een dynamo van ca. 70 amp. (of meer) Welke dynamo, van welk model, zou hiervoor geschikt zijn?
en/of heeft iemand suggesties over hoe de huishoudaccu op te laden zonder de hele dag te rijden :roll: ??

karina
608
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Ja,.. zonnenpanelen.

Maar ik denk dat het vergroten van de dynamocapaciteit een goedkoper alternatief zal zijn.

Of een acculader maar dan heb je weer 220v stroom nodig.

Dennis
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Ik ben geen expert maar volgens mij heeft het weinig zin om veeel meer ampere's aan dynamo in te bouwen omdat het volgens mij niet betekend dat al die ampere's ook in de accu terecht komen. (Heb eens een ampere tang gebruikt direct na starten en er gingen nauwelijks ampere's door de kabels). Denk dat als een accu leeg is dat er wel meer doorheen gaat maar of je dan echt bij wijze van spreke 100A er doorheen wil jagen lijkt me sterk (zal toch ook niet echt goed zijn voor de accu).

Maar dat is mijn idee hierover.

Denk dat zonnepanelen (als je veel vrij staat) of een acculader (maar dan moet je de accu niet gelijk weer belasten) een beter idee. (Maar vooral die zonnepanelen zullen er qua prijs redelijk inhakken, hoewel een custom dynamo ook zeker niet goedkoop zal zijn).

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Dennis en Nancy

Mijn VW golf heeft een 120A Dynamo standaard en een 80Ah accu.

Dat maakt niet uit geloof ik.

Dennis
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Hallo Dennis,

Dat is niet wat ik bedoel (theoretisch kun je monteren wat je wil).

Ik bedoel dat het volgens mij geen zin heeft om oneindig grote dynamos (buiten het feit dat ze ook gaan snoepen aan de spaarzaam aanwezige manke ezeltjes) te monteren omdat de stroom uiteindelijk (voor mijn gevoel dan) toch niet in de accu terecht komt (Kijk bij een acculader van zeg 12A maar eens hoeveel A er gebruikt wordt als de accu vol zit).

En daarnaast heb ik ook het gevoel dat als je een accu te "zwaar/sterk" gaat laden als deze leeg is je ook problemen zou kunnen krijgen (al was het alleen al de hoeveelheid waterstof oftewel knalgas die dan vrij kan komen, om het te warm worden bij gel accu's maar even buiten beschouwing te laten).

Maar dat is een gevoel (en ik hoop dat er ook pro's zijn die daar meer over kunnen zeggen).

Ik vermoed dat de 120A meer te maken heeft met een airco en als de dynamo zelf die afnemers al kan voorzien van stroom is dat prettiger dan dat het eerst uit de accu moet komen. Die hoge Ampere's hebben dus volgens mij alleen te maken met de afnemers die je hebt tijdens het rijden (draaien van de motor).

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Karina,

Nog eens, want mijn antwoord was opeens weg, verkeerd geklikt :twisted: :twisted: :twisted:

Een zonnepaneel lijkt leuker dan het is, kost een boel en levert een beperkte hoeveelheid energie. Bij bewolkt weer is de opbrengst significant lager, je kunt niet onder een boom gaan staan en de hoek t.o.v. de zon zal zelden optimaal zijn...

Alternatieven zijn:
- stroom "van de wal" ("aan de paal") met een acculader
- aggregaat, zo nodig i.c.m. een acculader (lawaaiïg)
- windmolen (maar niet tijdens het rijden!)

Je zou eerst eens aan het rekenen moeten slaan:
- hoe vaak rijd ik?
- hoe lang rijd ik dan?
- hoe lang sta ik stil?
- hoeveel verbruik ik tijdens stilstand?
- geldt het bovenstaande voor zomer- en ook voor winterreizen? (best case en worst case berekening)
Uit het bovenstaande rolt al vrij snel de benodigde hh-accucapaciteit (semitractie niet meer dan 50 % ontladen) en het gewenste dynamovermogen.
Wij hebben de originele 35 A generator in Duitsland ingeruild voor een nieuwe 55 A (55*28=1540 W) met bijbetaling van € 300. Ook best duur dus, maar het betrof wel een nieuwe. Bij MB spreken ze bij de zwaardere generator van SA, Sonderausführung.

Als je verdere vragen hebt, stel maar!
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
bart

Bericht door bart »

ALs je huishoud accu's de capaciteit verdubbelen ( startaccu's 2x 75 Ah en 2 x 75 ah huishoud ) kun je natuurlijk gaan voor een dynamo me de dubbel capaciteit.

Let er wel op dat onze bussen een spannings regelaar hebben die los van de dynamo zit. Dit is dus bij bijna alle goedkope moderne dynamo's niet het geval.

Bart,
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Let er wel op dat onze bussen een spannings regelaar hebben die los van de dynamo zit.

Dat hangt af van type en bouwjaar. Onze oranje 608 b.v. had een alternator met gelijkrichter en regelaar ingebouwd.
Ik weet dat zeker, want ik heb 'm eruit moeten pulken en modificeren om een diodeblok met compensatie te kunnen aansluiten :evil: Sindsdien prefereer ik een Cyrix boven een diodeblok :D
Groeten,

Ernst / Admin

Dennis en Nancy

Maakt toch niet uit of wel.

Of de regelaar nu op de dynamo zit of in het voertuig?

Ik heb 4 uur gezocht naar die van mij en in overleg met Bosch vervangen voor een moderne variant.

Dennis
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Maakt niet uit als je een dynamo met ingebouwde regelaar vervangt door een zwaarder type idem. Maar met een losse regelaar moet je die natuurlijk ook aanpassen aan de grotere mogelijke stroomsterkte.
Groeten,

Ernst / Admin

sprinterkiller

Bericht door sprinterkiller »

Wat een reacties!! Zonnepanelen hebben we al! Wellicht zit het probleem ook in de koelkast. Als we rijden staat de koelkast op 12 V. Tijdens het rijden laadt de huishoudaccu niet op, het lijkt erop dat de koelkast meer verbruikt (of evenveel) als dat de huishoudaccu oplaadt. Het is een oude koelkast (1990) en het ontstekingsmechanisme om het gas te ontsteken is kapot (nou denk ik niet dat dat ermee te maken heeft)... ?!
Ernst, waar heb je de dynamo van 55 amp. gekocht?

Karina :?
608
Dennis en Nancy

Die 8ah tot 10ah die de gemiddelde koelkast verbruikt moet de (in goede conditie) dynamo aankunnen!

Is de dynamo nog OK?

Dennis
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Hoi,
nog een duiit in het amperezakje...
Ik heb ergens een aantekening dat er een firma is die je dynamo kan ombouwen naar hoger amperage. Ik dacht firma Mugie (oid) uit Harderwijk, Maar een 55Amp dynamo is ook zoals Ernst zegt door MB als optie geleverd: bij de LF uitvoeringen (brandweer, door afd. speciale voertuigen van MB-NL geleverd aan brwkorpsen) altijd standaard af fabriek.
Dus zoek een brandweer bus en ruil je dynamo....

Verder levert een klein rekensommetje dat Als je met een 35 A dynamo rijd met licht aan (12 A) ruitenwissers en blower aan, (5A ?), koelkast aan, (8A ) er nog maar maximaal 10 amp over blijft om te laden en andere verbruikers. Let wel maximaal, want de dynamocapaciteit is wel de maximale stroom, die pas bij een bepaald motortoerental wordt gehaald. Dus niet op topsnelheid rijdend heb je maar weinig acculaadcapaciteit beschikbaar.
Met een 100 AH accu die half leeg is moet je dus ca 10 uur rijden om hem weer vol te krijgen.

Frank
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Karina,

Dat was even zoeken in de doos met bonnen.... Het was Autoteile Rauber GmbH in Zweibrücken. Meteen maar even hun website opgezocht: http://www.autoteile-saarpfalz.de/ . Ik maak me sterk dat talloze andere bedrijven alternators voor jullie 608 kunnen leveren. Er schijnt trouwens ook een 100 A uitvoering te bestaan.

De prijs was € 301.75, maar dat was wel inclusief BTW (in 2006 nog 16%).

Voor de lol nog een plaatje:
Afbeelding
Detail van http://www.sittig.nl/zuidwest.htm
Groeten,

Ernst / Admin

bart

Bericht door bart »

hoe heb je de accu's aan elkaar gekoppeld ?
Dat kan namelijk ook het probleem zijn ?

Bart
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Tijdens het rijden laadt de huishoudaccu niet op

Dan zou ik eerst eens even uitzoeken waarom niet. Over het laden van hh-accu's met de voertuigalternator is op dit forum al veel geschreven. Gebruik de zoek-functie.
Groeten,

Ernst / Admin

Plaats reactie