Daar ben ik weer over de versnellingsbak.
Het reviseren van de versnellingsbak gaat heel goed!
Het is een groot karwei maar ik ben heel geduldig en heb geen haast.
Het is echt heel eenvoudige techniek dus dat is het probleem niet.
Meer het gebrek aan goede poelitrekkers, lagertrekkers en een pers.
Maar hiervoor ga ik naar de MB dealer zelf. Die vinden het fantastisch wat ik doe en bieden me aan kleine dingen met speciaal gereedschap even gratis voor me te doen. (ik mocht zelfs hun lager trekkers lenen als ze er waren... ze waren er alleen niet meer. In de loop van de jaren verdwenen...)
Nu heb ik de hoofd en secundaire as er uit en die neem ik als ik de nieuwe onderdelen heb, mee naar de MB met de vraag of zij die er ff willen af trekken en op persen.
Het is alleen een RETEDUUR karweitje. Alle onderdelen die verstandig zijn te vervangen zijn bij elkaar al gauw 500euro...
4 lagers (a 35euro)
2singromesch ringen (a 25),
1schuifwiel voor achteruit en 1e (a 150),
1schuifwiel voor 4 en 5 (a 70),
veren, kleine palletjes, keringen, pakkingen (~ 50).
En 100euro aan de sets voor de versnellings pook (+ nieuwe hefboompjes). Dan schakel je weer als nieuw.
Tja, ik heb ook de bak nog gekocht voor 250...
Maarja, ik heb er veel plezier aan.
Het wordt straks een echt goed gereviseerde bak en aan je hobby mag je toch wel wat geld uit geven denk ik dan maar.
750 voor een gereviseerde bak... ik heb ze gezien voor 1500 zonder pook.
Voor de gene die geinteresseerd zijn...
Hier wat foto's:
De bak compleet :D
Het schakelpookmechanisme op de bak.
Het is dus een 711.110 (109100)
G1/18-5/6,15
De tandwielen zijn veel breder dan de 711.2 die nu onder onze bus zit.
Ik neem dus aan dat hij daardoor ook langer mee gaat omdat de kracht op de tandwielen dan minder is.
Aan de binnenkant van het deksel.
Er tussen in zit het mechanisme dat er voor zorgt dat je nooit de bak in meerdere versnellingen tegelijk kan zetten. Zodra je een pook verdraaid worden de anderen geblokkeerd.
In de praktijk is dit bij ons echter niet gebleken...

De binnenkant van de bak: je ziet hier de twee schakelbeugels, de rechter is voor de 2e en 3e versnelling en de linker voor 4e en 5e.
Het linker tandwiel zit rechtstreeks op de ingaande as (die daar stopt) en drijft de secundaire as aan waarvan je de 4 tandwielen net kan zien. Van die vier tandwielen drijven de rechter 3 de tandwielen er boven aan. Deze draaien in vrijloop los om de uitgaande as.
De messingen vertandingen naast de vier bovenste tandwielen zijn de synchronisatieringen die bij het schuiven van de schakelmoffen tegen de tandwielen worden gedrukt. Hierdoor komen de twee in gelijke snelheid waardoor de schakelmof (die aan de uitgaande as vast zitten) over de tandwiel vertanding heen kan gaan en zo de assen gekoppeld kunnen worden.
De stang in het midden kan geschoven worden voor de 1e en achteruit (hier niet zichtbaar)
Hier is links de tandring die vast zit aan het tandwiel voor de 3e versnelling zichtbaar met de 'schuitjes' (zoals ik ze noem). Er naast de messing synchronisatiering. De afstand tussen die twee zal in gebuik kleiner worden door slijtage. Als die te klein wordt kun je de tandwielen niet meer laten syngroniseren en krijg je dat je de vertanding gaat horen 'poetsen' (
Bij de bak die ik aan het reviseren ben zij die de volgende waarden:
1e = 0,8mm
2e = 0,8mm
3e = 0,8mm
4e = 1,3mm
5e = 1,3mm
In de handleidingen staat dat ze vervangen moeten worden bij 0,5mm.
Dus de 1, 2 en 3 wil ik graag vervangen aangezien ze oorspronkelijk waarschijnlijk 1,5mm zijn geweest en dus bij het open maken van de bak de moeite van het vervangen waard.
De syngronisatie ring van de 1e kan alleen samen met de schakelmof tegelijk vervangen worden en kost 150euro. De 2e en 3e zijn wel lost te koop voor 25 euri/stuk.
Voor de 12kantige moer op de eindas moest ik wel even een speciale dop kopen en had maarliefst 250nm kracht nodig om los te draaien (wel eerst de borging weg tikken). Ik moest dan ook wel een stevige hefboom aan de flens schroeven om die tegen te houden.
Hier de werktafel
De achterkant van de bak gedemonteerd.
Boven de uitgaande as.
De onderste as is voor de 1e en achteruit.
Ik heb zowaar van de MB dealer een versnellingsbak gekregen!!
Die hadden ze net in de oudijzerbak gedumpt en notabene ben ik door het werkplaats hooft getipt!! 8)
Het is een 711.2 (4bak) maar is er veeel erger aan toe dan die ik aan het reviseren ben. De palletjes die de schakelmof van de 3e en 4e versnelling vasthouden zijn geheel aan stukken onder in de bak beland.
Daar ga ik dan maar de ingaande as afslijpen om de koppeling straks te centreren. Tenzij iemand die erg graag wil hebben (onderdelen commissie?) dan wel graag een andere ingaande as voor de centrering.
Groet,
Melchior