12V, 24 V of allebei?

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Maarten 406D

12V, 24 V of allebei?

Bericht door Maarten 406D »

Hoi, Ik heb net een 406 gekocht uit '70. Het probleem is dat sinds de tweede keer starten lege accu's heb. Met rijden worden ze niet of niet voldoende bijgeladen en misschien is er ergens een lekstroom. Vandaag ben ik me erin gaan verdiepen en snap er nog niet veel van:
Er staan 2 accus in (te leeg maar met klein ladertje weer op peil).
Met de weerstand meten zie ik dat de twee accu's paralel staan, het 'boordnet' is dan ook 12V.
Volgens de vorige eigenaar start de motor op 24V en er zit dan ook een ding in dat een serie/paralelschakelaar kan zijn (?).
Een plus gaat rechtstreeks naar de startmotor een plus gaat naar deze schakelaar. Ergens zitten deze twee plussen aan elkaar, bij het startrelais?
Als ik op de dynamo meet krijg ik 24V, maar ik besef dat ik aan het meten was met gelijkstroommeter terwijl dit waarschijnlijk wisselstroom moet zijn(?).
In iedergeval meet ik met lopende motor op de polen (accu's losgekoppeld) slecht's 5,5V. Wie weet waar ik moet gaan zoeken?
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Ik vermoed dat je dynamo/stroomregelaar de eerste verdachte is. Bij lopende motor zou het voltage op je boordnet (na regelaar dus) ergens boven de 13,8 volt moeten zijn (bij redelijk geladen accu's), simpel te meten door bijvoorbeeld je sigarette aansteker te meten. Als dat er ver boven zit zou het mij niets verbazen dat je accu's ook niet meer al te best zijn. Ik weet niet hoe het met een 406 zit maar bij de *08 modellen met de om314 wordt in ieder geval (in 95 % van de gevallen want ik ben op een duits forum ook al eens tegen gekomen dat iemand en 12V versie had) met 24 volt gestart. Daar zorgt dat grote schkelblok voor (dat vermodelijk heftig klappert met je slechte accu's). Wat is overigens de spanning van de accu's na een startpoging (uitgaande van een geladen situatie)? Ideaal is dta ze direct na een startpoging nog steeds rondt de 12,7 volt zitten. Minder betekend toch dat de accu slechter is.

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Maarten 406D

Vannacht hangen de accu's even aan een handlader en ik zal dan eerst morgen kijken of die een redelijk voltage hebben. Vandaag bleven ze op ca. 11.8V hangen na een kortere tijd aan de handlader. Na de stroomregelaar zou ik iets van 13 a 14 volt moeten meten maar kan je ook direct op de dynamo meten (en is dat dan wisselstroom)? Vandaag had ik met lopende motor niet meer dan 12V (11.8 / 11.9) op de accu's.
Als ik meet op de accukabels terwijl de motor loop maar de accu's zijn afgekoppeld, hoort hier dan ook 12V op te staan? (was vandaag iets van 5,5 V)
Morgen maar weer verder...
Arnold Smeets

12V, 24 V of allebei?

Bericht door Arnold Smeets »

Maarten,

Even heel simpel en kort door de bocht:
Je accu's zijn 12V en moeten dat tonen op de voltmeter. Tikje meer of minder mag maar niet meer dan een tikje.
Om ze te vullen moet de dynamo iets meer afgeven, vandaar de genoemde 13,8V. Tikje meer of minder is geen probleem. Deze hogere spanning kun je vaststellen door de motor te laten lopen.

Om accu's te kunnen doormeten moet je ze eerst een nacht aan een goede lader hangen en ze dan even meenemen naar een garage of een accuboer. Die hebben een speciale tang met een element er in en een metertje er op. Die tang zetten ze op je accu en dan lezen ze af hoe vol de accu is. Vervolgens wordt het element ingeschakeld en dan kunnen ze bij belasting aflezen hoe snel en hoe ver de spanning terugvalt. Daarna is het niet moeilijk om te bepalen of de accu nog goed is.

Voordat je eindeloos gaat zoeken zou ik eerst dit even doen, kan vast ook wel ergens op een zaterdagochtend. Pas als de accu's goed zijn moet je verder gaan zoeken.

Accu's hebben een beperkte levensduur en foute accu's zijn makkelijk te bepalen. Je hebt je auto net, begin simpel met het zoeken naar de oorzaak van de fout.

Over het voorgaande is in verschillende draadjes al veel geschreven, bovenin heb je een mogelijkheid om te zoeken. Misschien een goed idee!

Dan nog even wat anders: voor zover ik weet komt starten op 24V en het gebruik van een serie-parallelschakelaar niet voor bij de 406 maar hoort dit bij de motor van de 508. Het kan zijn dat dit ooit ingebouwd is, dat is vaker gedaan. Zorg er dan voor dat beide accu's helemaal gelijk zijn, in type en in leeftijd. Als er verschil in zit vreet de ene accu de andere op.

Laat je nog wat horen?

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
A_A

Bericht door A_A »

Mijn 406 is voorzien van een om 314 en dus ook voorzien van een serie parallel schakelaar om op 24 Volt te starten. Heb je idee wat voor een motor je hebt?
evt een foto oid?
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Maarten 406D

Hoi, bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels mijn accu's goed opgeladen en deze hielden voor gebruik een spanning van 12,9 V vast. Ik heb er een dag mee gereden en regelmatig moeten starten. Dat ging goed en s'nachts met de verlichting ook geen problemen. Ik moet nog naar een garage om de accu's te laten nakijken maar deze lijken me goed. Het controlelampje van de dynamo blijft een heel klein beetje (bijna onwaarneembaar) branden. Ik heb in ieder geval een beetje beeld gekregen van hoe en wat... Maarten
DVIII

door elkaar

Bericht door DVIII »

Ik krijg geen echt beeld van hoe en wat , je vraagt iets over de staat van de accu's en vergezeld de vraag met erg verwarrende dingen.
Om te beginnen , auto's zijn en blijven gelijkstroom , dat betekend dat er in een auto op geen enkele toegangkelijke plaats iets anders te meten is dan gelijkstroom. En het betekend ook dat je de opgewekte energie kunt opslaan in een accu. Dat er een wisselstroom dynamo ( generator) in een auto kan voorkomen ( en die kans is aanzienlijk) bekend niet dat er op een toegankelijke plaats wisselstroom te meten is, omdat die wisselstroom direct in de generator wordt omgezet in gelijkstroom . Waarom wisselsroom zul je dan denken , een wisselstroom generator wekt meer (rendabel) energie op dan de aloude gelijkstroom dynamo. En daar stopt het wisselstroom verhaal in de auto . Dan dat je een serie/parallel schakelaar hebt in je 406 , het gaat om een bestelbus en niet om een unimog , dus de schakelaar is er later ingebouwd , of om een OM 615/621 motor te starten , hetgeen wel eens voorkomt , of omdat er een heuse OM 314 motor in je bus zit. Die hoort niet standaard in een 406 bus , en dan is het een mee verhuist element dat bij die grotere motor hoort.
Verder vermeld je dat je de accu's gemeten hebt op spanning (volt's) terwijl de motor draaide en de accu's los waren van de laadstroom.
dit is een zeer ongezonde situatie voor de wisselstroom generator. Namelijk als de generator in werking is mag onder geen beding de Load , of belasting (in het nederlands) losgemaakt worden. Dit kan de gelijkrichter in de generator ernstig storen en zelfs doen doorbranden met alle gevolgen van dien .
Verder vermeld je een spanning van slechts 5,5 volt op de klemmen van je accu's . Aangezien een accu ( 12 volt) bij spanningen lager dan 7 volt al beschadigd raakt ( intern) is een lage spanning over een lange duur absoluut levensduur verkortend en ook capaciteits verkleinend voor accu's. Dus tussen alle informatie door is al duidelijk dat je accu's waarschijnlijk hun langste tijd hebben gehad . Als laatste punt , hoe komt het dat je 24 volt kunt meten op een generator klem die eigenlijk alleen maar 12 volt zou kunnen leveren ( ja ,OK tussen de 10 en de 13/ 15 volt) Vraag, meet je deze spanning tijdens het starten ( wanneer de serieschakelaar zijn werk doet) of ziet er ook een verkeerde generator op je bus , een 12 volt bus met serie parr. schak. kan je niet met een 24 volt generator opladen , omdat de accu's tijdens laad bedrijf ( als de motor draait) weer netjes parallel staan .
Mochten de accu's leeglopen als ze daarvoor op een goed moment nog 12 volt waren , dan kan dat met een defecte diodebrug in je generator
te maken hebben.
Laatst gewijzigd door DVIII op 16 aug 2007, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeppo

Bericht door Zeppo »

Hallo DVIII

Graag je bijdragen iets duidelijker schrijven: interpunctie, hoofdlettergebruik e.d.

Dat maakt het wel wat leesbaarder!
DVIII

excuus

Bericht door DVIII »

ik ben ook alleen maar een mens, dus schrijven is niet altijd mijn beste prestatie. maar op het topic zelf , is er al iets duidelijker geworden ?
mijn nederlands ten spijt.
Plaats reactie