Stuurspeling maar dan anders
-
Stuurspeling maar dan anders
Ik ben bezig om de stuurspeling uit mijn 406 te krijgen. Maar wat ik ook vervelend vind is dat ik het stuur als ik op mijn stoel zit een cm of 1 a 2 naar voren kan duwen. Weet iemand of dat aan het stuurhuis ligt? ik denk het niet want daar boven zit een cardan koppeling. Of dat er ergens een stel mogelijkheid is. Ik ga het stuurhuis vervangen maar wil die andere speling ook kwijt.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
406/8 D '69
-
- Contacteer:
- Arnold Smeets
Re: Stuur spelling maar dan anders
Nee, dat ligt niet aan je stuurhuis Arjan, volg de stang vanaf het stuur maar eens naar beneden en je komt daar een bevestigingspunt tegen. Als je het militaire handboek 3TH hebt staat er in hoofdstuk 9 wel wat over geschreven.A_A schreef: Maar wat ik ook vervelend vind is dat ik het stuur als ik op mijn stoel zit een cm of 1 a 2 naar voren kan duwen. Weet iemand of dat aan het stuurhuis ligt?
Groet,
Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
- Leo
- Site Admin
-
- Leo
- Site Admin
MB logo los, grote moer losdraaien.
Met trekken lukt het meestal niet, dus zal je een soort poelietrekker moeten maken.
Aan weerszijde van de stuuras zit in je stuurwiel schroefdraad getapt. (dacht m8 of 10 ofzo)
Je boort in een dik stripje staal 2 gaten met precies dezelfde hartafstand als die tapgaten in je stuur.
Men neme 2 stukken draadeind van de juiste maat, en schroeve die in die gaten.
Dan het plaatje over de tapeinden heenschuiven, moeren er op, en draaien maar.
Komt ie niet spontaan los, dan de volgende geweldadige methode gebruiken:
Zet flink spanning op die moeren, en geef met een hamer een rotklap precies midden op dat plaatje.
En floepes, het stuurwiel is van de losse. :P
Die grote moer kun je het beste laten zitten tijdens de hele procedure.
Draai hem zó ver los dat er geen as meer uitsteekt, of igv een schroefdraadloos bovenstuk: tot de bovenste schroefdraadgang bedekt is.
Op die manier voorkom je dat de schroefdraad beschadigd wordt, én je krijgt het stuur niet tegen je sik als ie onverwacht losschiet..
Want jou een beetje kennende..
:)
Het plaatje wat ik gebruik (6mm dik). De draadeinden kon ik zo snel niet vinden.

@@@@@@@@@@@@
De lagerbus die ik bedoel is hier 13 genummerd.
Arnold bedoeld waarschijnlijk 14, 16 en 20.

Afbeelding: Ambulances-rom van Joop Hinke.
Mvg, Leo.:D
Met trekken lukt het meestal niet, dus zal je een soort poelietrekker moeten maken.
Aan weerszijde van de stuuras zit in je stuurwiel schroefdraad getapt. (dacht m8 of 10 ofzo)
Je boort in een dik stripje staal 2 gaten met precies dezelfde hartafstand als die tapgaten in je stuur.
Men neme 2 stukken draadeind van de juiste maat, en schroeve die in die gaten.
Dan het plaatje over de tapeinden heenschuiven, moeren er op, en draaien maar.
Komt ie niet spontaan los, dan de volgende geweldadige methode gebruiken:
Zet flink spanning op die moeren, en geef met een hamer een rotklap precies midden op dat plaatje.
En floepes, het stuurwiel is van de losse. :P
Die grote moer kun je het beste laten zitten tijdens de hele procedure.
Draai hem zó ver los dat er geen as meer uitsteekt, of igv een schroefdraadloos bovenstuk: tot de bovenste schroefdraadgang bedekt is.
Op die manier voorkom je dat de schroefdraad beschadigd wordt, én je krijgt het stuur niet tegen je sik als ie onverwacht losschiet..
Want jou een beetje kennende..

Het plaatje wat ik gebruik (6mm dik). De draadeinden kon ik zo snel niet vinden.

@@@@@@@@@@@@
De lagerbus die ik bedoel is hier 13 genummerd.
Arnold bedoeld waarschijnlijk 14, 16 en 20.

Afbeelding: Ambulances-rom van Joop Hinke.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
Zo das een fijne tekening! dankje!
Ja de buis waar de sturas door gaat blijft op zijn plek, het is echt alleen de stuur as zelf. Van het weekend maar even naar kijken en inderdaad lijkt het redelijk veilig met dat plaatje, dat is zeker wel een goed idee!
Kan ik trouwens ook meteen het stuur recht zetten, maakt niet veel uit maar staat net wat beter als je recht door rijdt en het stuur staat dan ook recht.
Ja de buis waar de sturas door gaat blijft op zijn plek, het is echt alleen de stuur as zelf. Van het weekend maar even naar kijken en inderdaad lijkt het redelijk veilig met dat plaatje, dat is zeker wel een goed idee!
Kan ik trouwens ook meteen het stuur recht zetten, maakt niet veel uit maar staat net wat beter als je recht door rijdt en het stuur staat dan ook recht.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
406/8 D '69
-
- Contacteer:
Hoi Arjan,
Dat rechtzetten wil helaas niet want de bevestiging is conisch met een spie. Als je het stuur recht wil zetten zal je de koppeling bij het stuurlhuis los moeten maken en dat wil alleen wanneer je het bovendste lager eruit hebt. Nu moet ik er wel bij vermelden dat er bij de mijne geen lager in zat maar een plastiken bus. Vond dit nou niet echt een mooie mechanische oplossing dus de maten opgeschreven en daar bij een lagerboer een lager bijgezocht. Denk 10 euro ofzo en stuurt met ut pinkie :D :D
Succes,
Otto.
Dat rechtzetten wil helaas niet want de bevestiging is conisch met een spie. Als je het stuur recht wil zetten zal je de koppeling bij het stuurlhuis los moeten maken en dat wil alleen wanneer je het bovendste lager eruit hebt. Nu moet ik er wel bij vermelden dat er bij de mijne geen lager in zat maar een plastiken bus. Vond dit nou niet echt een mooie mechanische oplossing dus de maten opgeschreven en daar bij een lagerboer een lager bijgezocht. Denk 10 euro ofzo en stuurt met ut pinkie :D :D
Succes,
Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
- Leo
- Site Admin
Re:
Bij mijn F40 zit een fijne vertanding, stuur rechtzetten is dan ook geen probleem.it camperke schreef:Dat rechtzetten wil helaas niet want de bevestiging is conisch met een spie.
-
Dit is dus het probleem wat ik ook heb.
Komende week ook even naar kijken.
Dennis
Komende week ook even naar kijken.
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- Leo
- Site Admin
Heb je 2 vragen over dit onderwerp maar ff verwijderd Dennis, je zit nu op het goede topic.
Er zal bij jou wel een nylon bus inzitten die door het gerammel een beetje uitgelubbert is.

Er zal bij jou wel een nylon bus inzitten die door het gerammel een beetje uitgelubbert is.
-
het stuurwiel kan wel gecorrigeerd worden met de kruiskoppeling 2/2A , dan hoeft je stuurstok niet los , maar het goed en makkelijk werken is wel gebonden aan een volgorde, om bv de lagerbus eruit te krijgen ( uit de buis) moet toch de hele buis eruit omdat de bus van boven naar beneden er in zit , het lager in de meeste gevallen een metalen busje gevat in rubber zit geklemd in de buis. als je de buis er uit wil halen begin dan met die twee kruiskop M6 schroefjes aan de onderzijde op de vloer. zijn die los, dan kan je de rest demonteren.
monteren doe je andersom in alle opzichten nl. je monteerd het stuurwiel losvast op de stuuras, je prikt zonder de buitenbuis de stuuras op je stuurhuis ( dat ding met die dikke arm aan het chassis) , dan kun je een paar keer proefprikken om de juiste stelstand van je stuurwiel te bepalen , let wel dit gaat het beste met een weinig en voorzichtig heen en we rijden . dan heb je op de duur de beste stand van je stuurwiel te pakken . daarna haal je het stuurwiel van je stuuras af en schuif je de stuurasbuis over de stuuras. de nieuwe lagerbus goed invetten , en vooral de kleine kruiskopboutjes direct vervangen voor echte M6 boutjes met fatsoenlijke zeskantkop.
pas ook goed op dat je de inwendige vertanding van die kruiskop verbinding niet kapotmaakt. dus altijd een beetje aanklemmen bij het testen , en die twee M8 boutjes zijn pasbouten , dus niet kwijtraken en de borgmoertjes niet vervangen voor iets eenvoudigers.
have fun :)
monteren doe je andersom in alle opzichten nl. je monteerd het stuurwiel losvast op de stuuras, je prikt zonder de buitenbuis de stuuras op je stuurhuis ( dat ding met die dikke arm aan het chassis) , dan kun je een paar keer proefprikken om de juiste stelstand van je stuurwiel te bepalen , let wel dit gaat het beste met een weinig en voorzichtig heen en we rijden . dan heb je op de duur de beste stand van je stuurwiel te pakken . daarna haal je het stuurwiel van je stuuras af en schuif je de stuurasbuis over de stuuras. de nieuwe lagerbus goed invetten , en vooral de kleine kruiskopboutjes direct vervangen voor echte M6 boutjes met fatsoenlijke zeskantkop.
pas ook goed op dat je de inwendige vertanding van die kruiskop verbinding niet kapotmaakt. dus altijd een beetje aanklemmen bij het testen , en die twee M8 boutjes zijn pasbouten , dus niet kwijtraken en de borgmoertjes niet vervangen voor iets eenvoudigers.
have fun :)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
De UPS staat bij Mercedes,..... die hebben net gebeld. De stang die van het stuur naar beneden gaat en het lager bivenin zij versleten. Kosten zijn circa €128 ex. De hoeveelheid uren durfde hij niet te zeggen omdat ze geen ervaring hadden met deze reparatie. Hij ging na aandringen uit van 4 uur.
Ze hebben er wat vet in gespoten en weer dicht gemaakt. Ik kijk wel na de vakantie als het erger word.
De 450000km hebben toch hier en daar wat sporen achter gelaten.
Ze hebben er wat vet in gespoten en weer dicht gemaakt. Ik kijk wel na de vakantie als het erger word.
De 450000km hebben toch hier en daar wat sporen achter gelaten.

" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
-
vier uur om de stang en het lagerbusje te wisselen , het is toch wel een beetje een beschermde werkplaats met een ster op het dak :?
-
Ze hadden het nog nooit gedaan. Hij wist dan ook niet helemaal hoeveel werk het zou zijn. De 4 uur was een schatting.
Wat denk ?,...... is het een kwestie van losschroeven nieuwe stang en lager plaatsen en vastschroeven? Dan schat ik een uur of zo.
Dennis
Wat denk ?,...... is het een kwestie van losschroeven nieuwe stang en lager plaatsen en vastschroeven? Dan schat ik een uur of zo.
Dennis
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
-
nou ja , je hebt de exploded view, de beschrijving en het echte spul voor je neus, als dat voor een ervaren monteur zo veel tijd kost , hoelang zou het duren om de ventielen van de banden te vinden. van mij mogen ze er zes weken over doen
als er maar niet meer dan twee uur op de rekening komt te staan
als er maar niet meer dan twee uur op de rekening komt te staan

-
Re: Stuurspeling maar dan anders
Probleem voor die jongens is dat van deze types er geen standaardtijden in hun computer staan, maar een ander probleem is dat ze niet altijd meer een monteur hebben die nog weet hoe specifieke zaken gemaakt werden vroeger........
Leuk voorbeeld:vraag eens wat een asafdichting vervangen kost van de krukas bij het vliegwiel....
Frank
Leuk voorbeeld:vraag eens wat een asafdichting vervangen kost van de krukas bij het vliegwiel....

Frank
-
natuurlijk , maar ze maken niet de jongste bediende werkplaatschef of werkplaats receptionist. en er is niet altijd een exact getal te geven voor elke reparatie , je moet ook nog een absolute zekerheid hebben over wat voor onderdeel je nodig hebt , en zelfs dat is niet altijd mogelijk, maar laten we eens kijken hoever we komen met jou voorbeeld.
demontage transmissieas 1/6 uur , demontage tellerkabel, versnellingspook , acheruitrijdkabel 1/4 uur demontage versnellingsbak en instellen transmissieheffer( daar waar de bak op kan rusten) 3/4 uur demontage koppeling compleet
1/2 uur , demontage vliegwiel 1/4 uur , uithalen en nieuw inzetten keerring 1/2 uur totaal zitten we nu op 2 hr en 25 min.
dat kan dus voor de koffie. de montage gaat in iets andere tijdsverhoudingen dwz het een gaat makkelijker inelkaar en het ander kost net wat meer tijd zoals de klokpositie van het vliegwiel en het druklager plaatsen.
laten ze over de montage nu eens een minuut of 5 langer doen .. dan ken het onder de zes uur . deze berekening is overigens hetzelfde voor de atego nu , en dan is het type niet eens zo van belang zolang de motor niet veel groter is dan 210 pk , maar ga je nu aan een vito of vaneo prutsen , ben je wel een uur of 3 tot 5 langer bezig om hetzelfde doel te bereiken. 8)
PS bij de bus van Dennis en Nancy is de motorkap ongeveer zo groot als een overdekte tribune, met als gevolg dat je wel heel makkelijk bij de stuurinrichting kan komen, of raken ze dan in de war :mrgreen:
demontage transmissieas 1/6 uur , demontage tellerkabel, versnellingspook , acheruitrijdkabel 1/4 uur demontage versnellingsbak en instellen transmissieheffer( daar waar de bak op kan rusten) 3/4 uur demontage koppeling compleet
1/2 uur , demontage vliegwiel 1/4 uur , uithalen en nieuw inzetten keerring 1/2 uur totaal zitten we nu op 2 hr en 25 min.
dat kan dus voor de koffie. de montage gaat in iets andere tijdsverhoudingen dwz het een gaat makkelijker inelkaar en het ander kost net wat meer tijd zoals de klokpositie van het vliegwiel en het druklager plaatsen.
laten ze over de montage nu eens een minuut of 5 langer doen .. dan ken het onder de zes uur . deze berekening is overigens hetzelfde voor de atego nu , en dan is het type niet eens zo van belang zolang de motor niet veel groter is dan 210 pk , maar ga je nu aan een vito of vaneo prutsen , ben je wel een uur of 3 tot 5 langer bezig om hetzelfde doel te bereiken. 8)
PS bij de bus van Dennis en Nancy is de motorkap ongeveer zo groot als een overdekte tribune, met als gevolg dat je wel heel makkelijk bij de stuurinrichting kan komen, of raken ze dan in de war :mrgreen:
-
Achterste krukas keerring vervangen,.... 16 uur
Opgave van vorig jaar, voor onze oude 406.
Dennis
Opgave van vorig jaar, voor onze oude 406.
Dennis
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
-
droef word ik daarvan 

-
Ik kreeg marktplaats als welgemeend advies van de receptionist
Daar werd ik droevig van.
Dennis
Daar werd ik droevig van.
Dennis
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
-
Die 6 uur gaan bij de atego misschien wel lukken, maar als je de 314 motor van een 508 hebt wordt het verhaal meer in de richting van Dennis en ik denk ook terecht, de keerring is een tweedelige speciale viltachtige pakking die met speciaal gereedschap ingeklopt moet en nauwkeurig afgesneden. En ze doen het nog liever helemaal niet, want de kans blijft dat na al die tijd sleutelen de zaak nog lekt!!!!
Frank
Frank