Problemen diesel toevoer

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Froukje
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 apr 2006, 23:41
Locatie: Utrecht

Problemen diesel toevoer

Bericht door Froukje »

Ik heb laatst mijn dieselleidingen allemaal los gehad. Van het dieselfilter tot het motorblok is het los geweest. Nu als ik wil starten komt er geen diesel uit 3 van de 4 leidingen. Het komt zelf al niet uit de dieselpomp. Is dit echt een kwestie van nog langer lucht uit de leidingen pompen of is er misschien iets anders?

Sorry voor mijn gebrek aan technische woorden kennis :oops:
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4385
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Hesel (Ostfriesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hallo Froukje,

Vul eens in het zoekschermpje in "ontluchten"... Goede kans dat je vraag beantwoord wordt.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Froukje
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 apr 2006, 23:41
Locatie: Utrecht

Bericht door Froukje »

Ik had al gezocht op het forum, maar het is me nog niet helemaal duidelijk geworden.
Misschien toch een lek ergens zodat er lucht in komt.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Als je voordat je de leidingen los nam niets mis was dan zal het toch een kwestie worden van grondig ontluchten en vooral alle koppelingen/aansluitingen controleren of ze niet lekken (lucht nar binnen).
Als je nieuwe brandstoffilter hebt gemonteerd, dan moet je die eerst met schone diesel vullen, dat scheelt al een hoopontluchten.
Verder SYSTEMATISCH te werk gaan, begin bijht begin, de tank dus en lop alle leidingen/slangen na.
Dan met het opvoerpompje pompen tot er brandstof zonder lucht uit de leiding die de echte brandstofpomp in gaat komt. en daarna pas de leidingen van de verstuivers losdraaien (paar slagen) en met starten de leidingen tot de verstuivers een voor een ontluchten...

Succes

Frank
Froukje
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 apr 2006, 23:41
Locatie: Utrecht

Bericht door Froukje »

Bedankt voor alle tips maar helaas lag het niet aan de lucht in de leidingen :(
Wat er gebeurd is, is dat mijn motor oververhit is geweest en "uit elkaar is geknalt" :cry:
Nu helemaal gemaakt. Nieuwe koppakking enzo. En alles er weer goed op gezet. Alles gecheckt MAAR.....
Nu lijkt het alsof er maar bij 1 zuiger diesel komt. De eerste wil alleen ontbranden.
Is dit een diesel toevoer probleem? Of is dit een kwestie van te weinig compressie (en is mijn motorblok echt overleden)????
Froukje
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 apr 2006, 23:41
Locatie: Utrecht

Bericht door Froukje »

Als het mijn compressie kan zijn. Weet iemand hoe ik aan een compressiemeter kan komen om het te checken.
Kan ik die ergens huren ofzo????
Gebruikersavatar
Herman508
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

dieseltoevoer

Bericht door Herman508 »

Froukje,

ff wat op 'n rijtje zetten.
Nieuwe koppakking is vaak ook de kop vlakken, zeker bij een oververhitte motor. Heb je dat zelf gedaan, een garage ?
Als je het hebt laten repareren, is na deze reparatie de motor dan nooit gestart ???
Als ik het goed begrijp zijn alle hogedrukleidingen los geweest.
Zie je bij de dieselpomp diesel 'sputteren' (met draaiende motor) als je één voor één de leidingen iets losdraaid ?
Als er maar één diesel geeft (zoals je eerder zei) dan ligt het waarschijnlijk aan de pomp en niet aan de dieseltoevoer.
Geven ze allemaal diesel dan kan het weer wat anders zijn.
Groet, Herman

.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Als de hogedrukleidingen allemaal diesel geven, dan kan de nokkenas verkeerd afgesteld staan.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat tijdens (de)montage de distributieketting verschoven is, en dan staan de pomp én nokkenas niet meer op tijd.

Zou gemakkelijk zijn als we wisten om welke motor het ging.
Maar gezien de avatar gok ik ff op een 616 of 617.
En daar kan van alles fout gaan wbt afstelling tijdens het vervangen van een koppakking. :cry:

Hadden we hier een tijd terug ook al niet een dame die door haar beunhaas belazerd werd omdat ie 'm niet aan de praat kreeg? :roll:
Hebbes: http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtopic.php?t=1036

Dan nog ff iets simpels: Je moet wel vol gas geven als je de hogedrukleidingen ontlucht.
Met het gaspedaal in de stationairstand wordt het meestal knudde.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Froukje
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 apr 2006, 23:41
Locatie: Utrecht

Re: dieseltoevoer

Bericht door Froukje »

Herman en Saskia schreef:Froukje,

ff wat op 'n rijtje zetten.
Nieuwe koppakking is vaak ook de kop vlakken, zeker bij een oververhitte motor. Heb je dat zelf gedaan, een garage ?
Als je het hebt laten repareren, is na deze reparatie de motor dan nooit gestart ???
Als ik het goed begrijp zijn alle hogedrukleidingen los geweest.
Zie je bij de dieselpomp diesel 'sputteren' (met draaiende motor) als je één voor één de leidingen iets losdraaid ?
Als er maar één diesel geeft (zoals je eerder zei) dan ligt het waarschijnlijk aan de pomp en niet aan de dieseltoevoer.
Geven ze allemaal diesel dan kan het weer wat anders zijn.
Ik heb alles tot nu toe zelf gedaan. Dus ook het vlak maken van de kop.
En aangezien hij echt niet meer start kan ik ook niet echt goed kijken of de dieseltoevoer goed is. Maar als ik de startmotor laat draaien komt er wel diesel uit.
Gebruikersavatar
Herman508
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: dieseltoevoer

Bericht door Herman508 »

Froukje schreef:Maar als ik de startmotor laat draaien komt er wel diesel uit.
Uit alle leidingen op de pomp ?
Heb je de tip van Leo geprobeerd ? (starten met volgas)
welke motor heb je ?
Groet, Herman

.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
Froukje
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 apr 2006, 23:41
Locatie: Utrecht

Bericht door Froukje »

Leo schreef:Als de hogedrukleidingen allemaal diesel geven, dan kan de nokkenas verkeerd afgesteld staan.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat tijdens (de)montage de distributieketting verschoven is, en dan staan de pomp én nokkenas niet meer op tijd.

Zou gemakkelijk zijn als we wisten om welke motor het ging.
Maar gezien de avatar gok ik ff op een 616 of 617.
En daar kan van alles fout gaan wbt afstelling tijdens het vervangen van een koppakking. :cry:

Hadden we hier een tijd terug ook al niet een dame die door haar beunhaas belazerd werd omdat ie 'm niet aan de praat kreeg? :roll:
Hebbes: http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtopic.php?t=1036

Dan nog ff iets simpels: Je moet wel vol gas geven als je de hogedrukleidingen ontlucht.
Met het gaspedaal in de stationairstand wordt het meestal knudde.


Mvg, Leo.:D
Ik heb een 616.917 of een 616.934.
Ik heb alle controlles gedaan. de markering op de nokas en de markering op krukas.
Starten deed ik inderdaad volgas. Zelfs nog met Easy Start geprobeerd...

Thx voor de link, maar daar lees ik niet iets in waar ik iets aan kan hebben...
Ik ben nu helemaal bang dat het echt de compressie is :cry:
Dat zou ik graag willen meten, maar naar een garage kan ik niet als hij niet rijdt :?
Heeft iemand een tip hoe ik aan een compressiemeter kan komen???
Aanstaande zaterdag wordt een serieuse klusdag, want dan komen er hulptroepen :D. Zou fijn zijn als ik dan iig de compressie weet, want als die slecht is kunnen we beter gelijk gaan BBQ-en ;)
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Heb je al bij een garage geïnformeerd of zij hierin mee kunnen denken (uitlenen eventueel met bediening, als de garage dichtbij is dan zal dat niet echt veel duurder hoeven te zijn dan dat je naar de garage gaat, bovendien kun je nu de verstuivers er zelf al uithalen)? Ik kan me zo voorstellen dat de meeste klussers niet echt een compressiemeter hebben voor een diesel.

Trouwens, ik heb het net even teruggelezen maar heb je de kop ook laten afpersen? heb je de cylinderwanden ook nog geinspecteerd toen het blok toch los lag? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat als de kop goed is en de cylinderwanden er goed uitzien (en waarschijnlijk ook de zuigers zelf) dat je dan plotseling zoveel compressieverlies zou hebben. Maar ik heb nog niet zo vaak dieslblokjes uit elkaar gehaald (2 keer tot nu toe :-( ).

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Ga je eerst maar eens inlezen op de Dummie-artikelen Froukje, er staat meer dan genoeg beschreven over hoe en wat van het het inspuitmoment, dieselpomp etc.
Want heel sorry, maar ik vind dit een beetje vreemd verhaal worden.
Iemand die zelf een kop vlakt en nokkenastiming kan checken, zou ook moeten weten hoe de rest van z'n motor in elkaar steekt.

Ik heb het gevoel dat mijn tijd hier een beetje gejat wordt.
Eerst zijn er alleen slangetjes losgenomen, achteraf blijkt dat het halve blok uit elkaar geweest is.
Wees gewoon eerlijk en duidelijk met je vraagstelling, want dit slaat op niks.
Wat heb je nou precies uitgevreten met dat ding?

Mvg, Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 24 jul 2007, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
KOERT
Berichten: 95
Lid geworden op: 19 jun 2007, 15:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door KOERT »

Ik moet het even voor mn kleine zusje opnemen:
Haar vriend is er voornamelijk mee bezig en die is meer van de vrachtwagens (net 1 gekocht voor een zelfbouwproject)
Grote handen en niet de specialistische kennis en ervaring van een doorgewinterde Dubbelluchter. (Haar grote broer dus ook niet)

Ik heb er zelf ook eens een rondje Frankrijk mee gereden, dus ook aan deze MB is mijn hart verknocht.

Het is loop of sloop voor deze MB, dus laten we samen bidden...
Laatst gewijzigd door KOERT op 24 jul 2007, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Met bidden kom je er niet, met een beetje meer openheid wel.
Er is hier vanalles te lezen, en ik denk dat dát de beste oplossing is voor dit moment.

De pomp staat waarschijnlijk gewoon niet op tijd door het verspringen van de distributie-ketting.

Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
KOERT
Berichten: 95
Lid geworden op: 19 jun 2007, 15:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door KOERT »

wordt vervolgd...


groet, Koert
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Ik denk ook dat er meer duidelijkheid over de plof moet komen dan.

Maar goed (in mijn ogen het volgende lijstje afwerken):
- onderblok goed? (kan nu niet meer maar zou wel beoordeelt moeten zijn)
- kop goed? (kan nu niet meer goed maar zou wel beoordeelt moeten zijn)
- Kleppen op tijd?
- Inspuitmoment op tijd?
- Verstuivers goed? (een garage kan deze vaak ook wel testen/beoordelen maar de vraag is waarom je hieraan zou twijfelen als hijvlak voor de plof ook liep)

Het mooiste is het als er toevallig een fotoreportage was (met foto's van de nu verborgen delen).

Als dat goed is ontluchten (kijk ook even naar het voorfilter in verband met vervuiling, maar dat zou het lopen niet in de weg mogen zitten) en dan zou het blokje gewoon moeten lopen. En bij het ontluchten moeten alle verstuiver leidingen uiteindelijk diesel tonen.

Met dit weer en zelfs een wat slechte compressie maar goede gloeiers vermoed ik dat hij in ieder geval rook moet gaan produceren. Maar de compressie is nooit een verklaring voor geen diesel bij ontluchten! (tenzij de inspuitpomp kapot is)

Marc

PS: Hoe goed liep het motortje voor de plof?
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Als we er nu even van uit gaan dat alle werkzaamheden vermeld zijn en dat het karretje voorheen wél op allevier zijn pootjes liep, dan heeft een onderblok er niks mee te maken.
Net zo min als verstuivers, want die worden van een keer loshalen ook niet meteen zó slecht dat ze het niet meer doen.

Blijft over:
Krijgt de brandstofpomp diesel en geeft hij dat aan alle 4 de verstuivers door.
Zo ja: Staat hij op tijd.
Zo ja: Staat de klepspeling goed.
Zo ja: controleer op lekke kleppen door te luisteren terwijl je de startmotor gebruikt. Lekke kleppen verraden zichzelf omdat je ze hoort sissen in uit/inlaat tijdens én vlak nadat je stopt met draaien.
Geen lekke kleppen( of slechts 1): Open de olievuldop en laat de startmotor draaien. Krijg je errug veel stotende lucht uit die vuldop dan is het mis. Evenzo niet best is het wanneer je vlak na het stoppen een felle sis in die vuldop hoort.
Bij lekkende zuigerveren kun je de motor nog aan de praat krijgen door smeerolie in de inlaat te spuiten. Dit sluit dan ff goed af en verhoogd de compressie voldoende.

Daar het een 616 is heeft ie ook nog gloeispiralen.
Kijk wel ff heel goed of die het doen, anders kun je wel een fabriek vol accu's naar z'n moer starten.


Zo, heeft de vriend van Froukje ff wat te doen..:P


Mvg, Leo Olyslager.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 24 jul 2007, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Froukje
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 apr 2006, 23:41
Locatie: Utrecht

Bericht door Froukje »

Goh, Leo... Ik dacht dat dit forum voor hulp is....
Ik ben dus niet de gene die deze grote klus heeft gedaan. Ik heb geloof ik al gezegt dat ik niet goed ben in technische taal. Vooral omdat mijn vriend engels is dus dat maakt het nog lastiger in het nederlands hierow vragen te stellen en een technisch verhaal te doen...
En dan gaat het ook nog om typische mercedes dingen, want hij heeft enorm veel ervaring met MAN enzo.

@ Marc: Mijn bussie was perfect voor de knal! Als een trein, zegmaar...
We gaan vanavond ff alles dubbelchecken... ff inderdaad jou lijstje weer af. Al is dit al gebeurd en klopte het wel. Behalve dat inspuitmoment weet ik ff niet... (helaas geen foto's van het geklus)
En dank je voor de tip voor de compressie meter. Ga ik proberen :)

Thx iedereen iig...

Zoals mijn broer al zegt: het is loop of sloop, dus bidden kan echt geen kwaad! Het doet best zeer om m'n fijne busje zo te zien :(
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Froukje: Zie boven voordat je je oordeel velt en steek je hand ff in eigen boezem. :wink:
We zijn hier al ff te veel misbruikt, en daarom een beetje achterdochtig.
Je verhaal was ongeloofwaardig.
Nu is het ff duidelijker en is hulp on the way.

Mvg, Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 24 jul 2007, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Froukje
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 apr 2006, 23:41
Locatie: Utrecht

Bericht door Froukje »

Okay okay....

Maar snap mij ook dat het allemaal erg pijnlijk is, dus zo'n reactie is niet tof... Want ik zal zeker een traantje laten als blijkt dat hij naar de sloop moet :cry:


Maar hier kan ik echt heeeel erg veel mee :)

En mijn lieve vriendje ook ;)
Laatst gewijzigd door Froukje op 24 jul 2007, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Graag gedaan.:)
We lullen er niet meer over.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
KOERT
Berichten: 95
Lid geworden op: 19 jun 2007, 15:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door KOERT »

succes wijffie!
------------------------------------------
Daimler (Mercedes) Benz L 407 DG 1978 met OM616
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Toch nog even een vraagje. Waarom is het de sloop als het motortje niet wil draaien? Als het busje verder nog goed is zou ik denken dat de investering in een ruilmotor (vooral als je het voor een deel zelf kunt doen) niet opweegt tegen de kapitaal vernietiging. Ik heb geen idee hoeveel zo'n motortje moet kosten maar dan heb je weer een wagen die je door en door kent en een andere wagen kost denk ik meer en is ook weer afwachten.

Maar dat is even mijn persoonlijke mening.

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

humor

Bericht door DVIII »

het lijkt wel een soap, zou slepen naar Lourdes soelaas bieden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten