Leo609 stelt zich voor

Hier is er de mogelijkheid om jezelf voor te stellen en je bus dmv een plaatje te laten zien aan de andere bezoekers
Plaats reactie
leo609

Leo609 stelt zich voor

Bericht door leo609 »

Hallo allemaal,

Sinds mei ben ik de zeer trotse eigenaar van een 609D uit 1990 (vario 6). Ik heb er grootse plannen mee: begin volgend jaar hoop ik die plannen waargemaakt te hebben en op pad te kunnen!!

Na het aanpassen van het verenpakket en het omkeuren van groot naar klein rijbewijs is de bus (is een het een hij of een zij?) naar binnen gereden en geschorst bij de RDW.

Ik heb de afgelopen anderhalve maand er aardig al wat uurtjes in verspijkerd (helaas vooral alleen op de zaterdagen dus is mijn tempo niet zo hoog als ik graag zou willen)
De bus heeft dienst gedaan bij Eneco als meetwagen en heeft slechts 119000 op de teller, dus de echte km wil ik gaan maken.
Tot nu toe heb ik vooral veel gelezen, op dubbellucht en ook op camperforum.nl. Ik heb zo al veel informatie op kunnen doen. Zeker nu het echte werk begonnen is hoop ik veel te hebben aan de uitgebreide kennis en ervaring van de mensen die actief zijn op het forum.

De stand tot nu toe:
Eerst uitgebreid nagedacht over de indeling. Daarna is het sloopwerk gedaan (wanden en vloer kaal maken, houten platen eruit, etc.) en heb een nieuwe vloer gelegd (isolatie en een multiplex plaat erover), onder de bus een lpg tank (40l) en een kleine vuilwatertank gehangen, de gaten gemaakt voor de koelkastfilters, de lpg vulpot, een watervuldop en een elektra aansluiting. Ook zijn afgelopen week de twee dakluiken geplaatst. Vandaag ben ik bij de Wit geweest voor een klapraam en wat klein materiaal en ik hoop zaterdag het raam boven de plek waar het bed komt te gaan plaatsen. Ik heb een ronde patrijspoort die een plaatsje moet krijgen in de wc. Dan gaan we de wanden isoleren om daarna met het timmerwerk te kunnen starten. Kortom plannen genoeg, nu nog het waarmaken!

Als ik weet hoe het werkt zal ik wat foto's op het forum plaatsen en een tekening van de bedachte indeling.

groet,
Leo (609)
Saskia

welkom

Bericht door Saskia »

Hoi Leo 609, van harte welkom hier op het forum van Dubbellucht. Gefeliciteerd met je fijne bus, veel plezier ermee en ook op het forum veel lees- en schrijfplezier gewenst.
Foto's plaatsen is heel makkelijk. Volgens mij is er ergens een uitleg onder de naam: foto's plaatsen voor dummies. Gebruik de zoekfunctie maar.
Afbeelding

groetjes van Saskia
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Hoi Leo, welkom en succes met de bouw....

Leuk weer een Leo erbij, en net zo oud als die andere?? :D

En hopelijk net zo slim... :lol: :lol: :wink:

Frank
KOERT
Contacteer:

Bericht door KOERT »

Welkom!

Kennis genoeg hier, maar je moet ze (ons) wel kietelen met mooie plaatjes!

groet,

Koert
------------------------------------------
Daimler (Mercedes) Benz L 407 DG 1978 met OM616
leo609

Bericht door leo609 »

Leuk om te merken dat je welkom bent!

Ik ben dan een nieuwe Leo... en net zo oud ?? (ik ben vorige maand al 54 geworden maar zo voel ik het nog niet).
Net zo slim??????? wat de foto's en plaatjes betreft zit ik in ieder geval zelfs nog onder het dummie niveau, maar dat zoek ik wel uit.

Trouwens wel interessant een andere 609, ben heel benieuwd hoe dat er allemaal uit ziet. Ik ben namelijk nog aan erg het puzzelen op de elektra met 2 accu's in serie en een 24 Volt installatie: ik denk aan een scheidingsrelais van 24V (80A) met daarachter twee hh accus (ca 70Ah) in serie en daar weer achter een omvormer van 24 naar 12 voor de koelkast de lampjes etc. en een omvormer 24 - 220.
Is dat een goed idee of zijn er betere suggesties (en hoort dat wel in deze categorie of moet ik dat ergens anders posten?)

Leo
Frank.fjph

Misschien niet volgens de regels, maar toch vast een antwoord:

Over stroomvoorziening is al veel geschreven, probeer de zoekfuctie maar eens.

Jouw idee voor 2 sets accu's is mogelijk, maar het kan ook simpeler.
Mijn ervaring met omvormers 24/12 voor de koelkast was desastreus(voor de beide omvormers..... verbrand).

Je kunt al basis kiezen voor 2 opties voor je stroomvoorziening in het huishouddeel: 12 of 24 volt. De meesten kiezen voor 12 volt omdat daar bijna alles in de recreatiebranch op is ingesteld (caravans, boten en ook campers) alleen vrachtwagens werken met 24 volt , koffiezetter, koelkast etc.

Mijn oplossing voor de koelkast was: ipv omvormer een 24 volts element voor de koelkast gekocht: goedkoop, en voordeel dat je dunnere kabel van voertuig 24V naar koelkast nodig hebt.

De stroomvoorziening bij mij is 12 Volt voor het huishouddeel.Daarvoor heb ik 2 x 90Ah semitractieaccu's. Die schakel ik met een schakelaar (ca 25 Ampere) om van serie naar parrallel: serie voor opladen vanaf de dynamo (met dan nog wel een standaard scheidingsrelais ertussen)
en parrallel voor het verbruiken. Dan heb je dus 180Ah beschikbaar (nou ja de helft dan effectief)
Verder heb ik nog nog wat meer eenvoudige handigheidjes voor als je geinteresseerd bent.

Het systeem is eenvoudig, en handmatig, dus zelf opletten dus.
Bij mij werkt het al 10 jaar goed.

Frank
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Leo,

Ik weet niet of je al een koelkast hebt of er nog een moet kopen... In het laatste geval kan ik je adviseren voor een compressorkoelkast te gaan, is weliswaar duurder, maar verbruikt een fractie van wat een absorbtiekoelkast verbruikt en schakelt automatisch om tussen 12 en 24 V (de typen die ik ken tenminste).

Een elegante vorm van scheidingsrelais is de Cyrix, b.v. type 2480 (je raadt het al: 24 V/80 A). Supereenvoudig aan te sluiten tussen plus startaccu en plus huishoudaccu, dun draadje naar massa, klaar!
Werkt twee kanten op, geeft geen spanningsverlies en als extra mogelijkheid een noodschakelaar om in voorkomend geval een lege startaccu uit de huishoudaccu bij te laden om toch te kunnen starten.

Lampjes, omvormer en schakelende voeding voor de laptop bestaan ook in 24 V. Kijk niet bij de caravanhandel of de plezierjachten, maar bij de trucks of de beroepsvaart, heb je meteen betere spullen voor de helft van het geld :D
NB Thetford cassettetoilet laat zich heel eenvoudig ombouwen naar 24 V.

BTW 70 Ah lijkt me aan de krappe kant. Je kunt een semitractie-accu voor maximaal de helft leegtrekken, dus netto heb je 35 Ah te verstoken (bij een volledig geladen accu). Maak eerst eens een lijstje van wat je denkt aan te sluiten, hoeveel elk apparaat trekt en hoe lang je het denkt te gebruiken. (Voor een koelkast hangt de duty cycle erg af van de buitentemperatuur en de ingestelde stand van de thermostaat).

Als je verdere vragen hebt, kom maar!
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
leo609

Bericht door leo609 »

Hallo,

Ik heb gekozen voor een absorptiekoelkast omdat die tijdens stilstand op gas gezet kan worden.

Het Cyrix scheidingsrelais klinkt aantrekkelijk, maar als ik het goed begrijp wordt die niet op de dynamo gezet ???
Hoe zit dat precies: van een scheidingsrelais begrijp ik dat de dynamo het relais aanstuurt/schakelt om tijdens het rijden ook de hh accus te voeden. En bij stilstand wordt het circuit start - hh accu's gescheiden.

Wat ik in wil bouwen is voornamelijk 12 V (koelkast - waterpomp - boiler/kachel - toilet ventilator tbv koelkast en verder wat lampjes) Vandaar het idee van de 24 > 12 omvormer, misschien nog een omvormer naar 220 voor een koffiezetapparaat en een klein oventje, maar dat is geen vereiste. Met 2 accu's van 70 a 80 Ah moet ik dan toch een eind komen, zeker als de koelkast bij stilstand op gas staat?

De waarschuwing van Frank dat zijn omvormers verbrand zijn geeft echter wel te denken!!
Dan is het idee van ombouwen naar 24v wel interessant?! Maar kan dat met alle verbruikers zoals waterpomp - koelkast - boiler - ventilator etc.

Het schakelen serie - parallel (24 - 12 ) zoals van Frank lijkt me voor mij niet haalbaar omdat tijdens het rijden de koelkast op de accu's staat.
Of zie ik dat niet goed?

Leo
Frank.fjph

Tijdens rijden staan de accus in serie, en dus 24 volt, de 24V koelkast staat daar ook bijgeschakeld, dus de dynamo levert via het scheidingsrelais zowel de stroom aan de koelkast als delaadstroom voor de huishoudaccu's.
Llles op24 zou ook goed kunnen zoals ernst aangeeft,maar ik denk zelf dat het spul op 24 Volt duurder is en moeilijker verkrijgbaar (een 12 v halo lampje haal jeom de hoek bij elke bouwmarkt, maar 24 V kennen ze niet

Frank
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Leo,

Ik heb gekozen voor een absorptiekoelkast omdat die tijdens stilstand op gas gezet kan worden.

Ik heb gekozen voor een compressorkoelkast omdat die ook in stilstand op de accu kan blijven draaien. De compressor (Danfoss) trekt 45 W, dus minder dan 2 A. Ga even uit van een duty cycle van 50%, dan kost een etmaal stilstand je dus 24 Ah. Met de beperkte opbrengst van een zonnepaneeltje kan de koelkast gewoon aan blijven, ook als we een poos niet zouden rijden -wat eigenlijk nooit voorkomt :-) Het verhaal ziet er totaal anders uit dan bij een absorbtiekast.

Het Cyrix scheidingsrelais klinkt aantrekkelijk, maar als ik het goed begrijp wordt die niet op de dynamo gezet ???
Hoe zit dat precies: van een scheidingsrelais begrijp ik dat de dynamo het relais aanstuurt/schakelt om tijdens het rijden ook de hh accus te voeden.

Zodra de motor draait, gaat de dynamo spanning leveren. Als die spanning gedurende een bepaald aantal seconden boven de 26.2 V is, schakelt de Cyrix de huishoudaccu parallel aan de startaccu. Beide worden dan geladen. Ingrijpen in de dynamo is dus helemaal niet nodig. Andersom: stel je hebt een zonnepaneel en je staat stil in de zon. Zodra de spanning van de huishoudaccu de 26.2 V bereikt, wordt de startaccu bijgeschakeld. M.a.w. als je 's winters eventueel een acculader wilt aansluiten, doet het er niet toe aan welke accubatterij je die koppelt.

En bij stilstand wordt het circuit start - hh accu's gescheiden.

Uiteraard. Dat is de essentie van alle vormen van laadstroomverdelers. Voorkomen dat je huishoudgebruik je startaccu leegtrekt, zodat je de volgende morgen niet weg komt...

Wat ik in wil bouwen is voornamelijk 12 V (koelkast - waterpomp - boiler/kachel - toilet ventilator tbv koelkast en verder wat lampjes)
Vandaar het idee van de 24 > 12 omvormer, misschien nog een omvormer naar 220 voor een koffiezetapparaat en een klein oventje, maar dat is geen vereiste.

Ik heb een Waeco koelkast (De Wit Schijndel), waterpomp (Nautilus Scheveningen), 350 W Mobitronic oventje (Conrad), waterkoker (Campercenter Turnhout) en diverse halogeenpitjes (ook Campercenter), alles op 24 V. Het Thetford cassettetoilet heb ik zelf omgebouwd met twee weerstanden en een LED :)
Bij Joost Breda (en elke andere truckshop) hebben ze een ruime keuze aan koffiezetapparaten, magnetrons, TL-armaturen, LED-lampen, you name it...

Met 2 accu's van 70 a 80 Ah moet ik dan toch een eind komen, zeker als de koelkast bij stilstand op gas staat?

Ik had in mijn 608 en heb nu in mijn 817 230 Ah semitractie bij 24 V, Wilco, aangeschaft via JoKo. Zie de advertentie in de Klep.Gezien de verwachte levensduur voel ik het verschil in jaarlijkse afschrijving met een kleinere accu niet echt.

De waarschuwing van Frank dat zijn omvormers verbrand zijn geeft echter wel te denken!!

Natuurlijk scheelt het de helft in je stroomsterkte (en dus in het noodzakelijke koper. Ik heb een 1000 W omvormer, die trekt bij volle belasting zo'n 50 A. Bij 12 V zou dat het dubbele zijn!

Dan is het idee van ombouwen naar 24v wel interessant?! Maar kan dat met alle verbruikers zoals waterpomp - koelkast - boiler - ventilator etc.

Alles wat je hier opsomt, is leverbaar in 24 V. Je zou in de regio Rotterdam eens moeten gaan kijken bij een bunkerschip of een andere dealer voor de beroepsvaart en/of visserij. Al wil je een wasautomaat op 24 V...

Een aspect waaraan ik ben voorbijgegaan is het rendement van de laadomvormer 24 > 12 V. Een deel van je energie verdwijt als warmte.

Het schakelen serie - parallel (24 - 12 ) zoals van Frank lijkt me voor mij niet haalbaar omdat tijdens het rijden de koelkast op de accu's staat.
Of zie ik dat niet goed?

Hangt helemaal af van je uireindelijke keuzes. Maar hoe meer kastjes je inbouwt, hoe meer er kapot kan gaan. Ik ben meer voor KISS (keep it stupidly simple), maar dat zul je wel gemerkt hebben!
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
leo609

Bericht door leo609 »

Ik probeer een fotootje, ben benieuwd ...
http://img49.imageshack.us/img49/7538/peugeot007cv3.jpg

als het lukt.. :o zo was die bij aanschaf, anders ... :oops:

Voor wat de 24-12 volt kwestie betreft ik heb al een aantal 12V zaken aangeschaft: waterpomp , boiler/kachel en toilet

Gezien de reacties denk ik daarom aan een mix van 12 en 24v en de KISS methode van Ernst, de koelkast voorzien van een 24volts element zoals Frank aangeeft, een 24V oventje, koffiezetapparaat etc aanschaffen en een juiste dimensie voor omvormer en het koperdraad
Plaats reactie