Nu was de rest van de bus aan de beurt. De reden was puur om een stoerder uiterlijk te krijgen en de reparatieplekken niet zo in het oog te laten springen.

Eerdere epoxy-reparaties wilde ik in eerste instantie nog met plamuur afwerken, maar helaas was de leverancier daarvan nu net 2 weken op vakantie. Wachten? nee nee, er komen nu net 3 droge dagen aan en mijn ouders zijn met hun camper 6 weken naar finland en kan ik hun hoge carport mooi gebruiken..
Onze werkwijze is als volgt geweest:
Dag 1: (4 uur werk)
- De bus gewassen.
- Ontvet met een amoniakoplossing.
- Emleem, koplampringen, reflectoren en achterlichtglaasjes verwijderen
- Blauwe helft vd bus afplakken met tape
- De bus was half wit/blauw (boven/onder). Het blauwe gedeelte hebben we in de grondverf gezet (grondverf voor buitentoepassingen)
Dag 2: (5 uur werk)
- Rest van de bus afplakken. (Ramen, deurstijlen etc..) Onderschat de tijd niet die hier voor nodig is!
- De eerste laag kleur is aangebracht met een lakroller en kwastje voor de hoekjes. Verf leek eerst goed te dekken, maar bij het drogen lijkt ie iets te krimpen waardoor een hier en daar miniscule gaatjes ontstaan.
Ook zagen we een klein kleurverschil op het punt waar we aan een nieuw blik verf begonnen zijn. (letten op batchnummers dus, of van te voren al je verf mengen)
Dag 3: (3 uur werk)
- De tweede laag kleur aangebracht. Van de 4 gekochte potten hadden we nog dik 2 potten, welke we eerst bij elkaar gemengd hebben om kleurverschil uit te sluiten. Het aanbrengen ging snel omdat het vooral roller-werk was. Veel hoekjes en kiertjes waren niet nodig of toch al bijna onzichtbaar. We bleken deze dag slechts 1 pot verf nodig gehad te hebben. De andere pot wordt een mooie 'reparatie-pot' die meteen op kleur is.
Dag 4: (uurtje ofzo)
- Alle tape verwijdern
- Alle gedemonteerde onderdelen weer monteren.
- Het resultaat bewonderen.

Het beeldmateriaal.
Situatie na dag 1:

Mijn vriendin Anne-Marie bezig met de amoniakoplossing:
(Het dakrek dat je ziet is mijn volgende klus 8) )

Na dag 2, de eerste laag zit erop, ziet er op het eerste oog goed uit:

Het einde van dag 3 nadert, hier ook de voorbumper met zwarte hamerite geverfd:

Het eindresultaat de dag erna (en juist, het begint weer te regenen..)
De neus, klein beetje sinaasappelhuidje, maar van een meter of 2 al niet meer zichtbaar:

De achterkant. Ook de treeplank en achterlichtunits zijn met hamerite geschilderd:

Totaalplaatje, precies zoals ik het wilde:

De verf.
De gebruikte verf is Histor 2-in-1 lak (grondverf&lak) op acrylbasis kleur 'Klei' (ofwel S5005-Y50R). Het is geen 2-componenten- of bootlak, dus kwa duurzaamheid zal het ook wat minder zijn.
Uiteindelijk hebben we 3 potten a 0,75 liter opgemaakt a 20 euro p.st.
Tot slot wil ik Mart Veenstra nog bedanken die me met zijn bus de inspiratie gegeven heeft voor de kleur. Bedankt! :D (Mart gebruikte echter Sigma verf, S2U, Gloss, krasvaste hoogglanslak, kleurnummer 1019 Graubeige ral. Gr.)
Deze kleur ziet er zo uit: (donkere deel)
