wiellager

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
ferris

wiellager

Bericht door ferris »

Ik ben de lagers van een achterwiel aan het wisselen. Nu vraag ik mij af hoe ik de binnenste lager er uit haal.
Tik ik deze er uit vanaf de kant van de moeren via de twee uitsparingen aan de zijkant?

Groeten van Ferry
"Hanoman", HH F40 KA
OM602, dec. 1971
ferris

Bericht door ferris »

hallo allemaal,
bovenstaande vaag liet ik door mijn vriendin plaatsen toen ik in Drenthe was gestrand met een oververhitte linker achteras.
helaas moest ik nog een dag wachten tot de lagers geleverd konden worden en zodoende ben ik teruggegaan en ga volgende week de bus repareren en ophalen.

Ik weet nog steeds niet of die binnenste lager er uit te tikken is of dat dit met speciaal gereedschap moet gebeuren,heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor de reacties,

Goetjes Ferry
"Hanoman", HH F40 KA
OM602, dec. 1971
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoi Ferry,

'k weet niet hoe het bij zo'n MB-Hanomag in elkaar steekt, maar staat het niet in de boeken op de CD of op de site? (zie de sticky bovenaan)

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
ferris

Bericht door ferris »

Hay Jeroen,

Er staan veel meer documenten in dan ik dacht, er blijkt volgens de boeken inderdaad e.e.a. aan stempels en trekgereedschap nodig te zijn, ik ga maar even naar de lagerman met de trommel. Kan me herinneren dat er bij het wisselen van een lager voor geen speciaal gereedschap is gebruikt, zal hem eens bellen hoe hij het aanpakte.

Ik heb alleen de buitenste lager er uit en het dit nummer, de binnenste lager dacht ik erbij te krijgen maar het zijn geen setjes.

Zo leer ik langzaam maar zeker...
"Hanoman", HH F40 KA
OM602, dec. 1971
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Even langs de Mercedes dealer gaan, vraag even wat lager daar kost en meteen aan monteur hoe je ze er af haalt. Lijk ook je keerringen na anders heb je olielekkage naar je remmen toe.
En als het nodig is moet je ook de borgplaat vervangen.
Vlgs mij moet je het lager met speciale nokkensleutel vastzetten. ..
Niet te vast, want dan loopt de boel heet..................zul je begrijpen

Succes
Frank
DVIII

lagerschaal demontage

Bericht door DVIII »

Ferris, als je goed kijkt zie je in de wielnaaf\trommel (als bijna alle vet eruit is) dat er vanuit de buitenzijde gezien twee hapjes uit de passing van de lagerschaal uit gehouden zijn , daar mag je een staaf ( bv van de doppenset) precies inlaten passen ( goed kijken wat je doet) en daarop slaan met een hamer , het zit nogal vast dus het kost kracht ,.. dat doe je dan ombeurten links en rechts , dan komt de schaal langzaam uit de zetel, let wel op dat je gelijk op gaat met bijde zijden omdat anders de boel klem loopt. als je dan zo bezig bent met de grote schaal komt meteen de keerring erbij mee uit , dus leg een doek onder de trommel
erin persen doe je feitelijk hetzelfde , maar doe vooral voorzichtig , een lager moet gelijkmatig ingedrukt worden en hij moet helder klinken als hij er in geslagen is . let iop het best een tricky gedoe om het met een hamer en rechterhanden het karwij goed uit te voeren , als je het niet vertrouwd neem je de trommel toch mee naar de garage
Plaats reactie