Mijn reservewiel 17.5 inch, 40 kilo ligt op het dak, onder de auto is de plek niet beschikbaar.
Nu lijkt het mij zowiso onmogelijk om zo'n gewicht zonder problemen beneden te krijgen, zou hij onder de auto zitten is het ook een probleem om deze araf te halen..
40 kilo op het dak is erg ongunstig voor het rijgedrag.
Mijn plan is om hem in de schuur te zettenen daarvoor alleen een velg mee te nemen.
Als de voorband lek raakt haal ik een achterband eraf en zet de velg (voor de afstand van de moeren) ervoor in de plaats.
De achterband zet ik dan voor.
Ik denk dat ik dan deze achterband voor kan gebruiken?
Vragen:
Zijn inderdaad alle velgen uitwisselbaar?
Kan je met een lekke achterband doorrijden op de tweede?
Zit er een probleem in de uitvoerbaarheid?
Graag je reactie, Hugo
Geen reservewiel maar reservevelg?, toch maar wel
-
Geen reservewiel maar reservevelg?, toch maar wel
Laatst gewijzigd door Hugo op 06 aug 2007, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtopic.php?t=2876
maar hier toch even mijn verhaal want er is een kleine toevoeging op uitvoerbaarheid.
<quot>
Als je achter dubbellucht hebt kun je overwegen geen res wiel mee te nemen .
Heb je een lekke voorband dan haal je er achter een weg enzet je die voor.
<Quote>
Tip van frank is nog niet zo gek, als je een 3500 kg bus hebt, maar het is en
blijft zo, dat je direct naar de banden boer moet, om een andere band te
halen ( bij totaal schade). Ik zelf heb 17.5 inch tubless wielen en deze zijn
vaak zelf heel snel te repareren met bijvoorbeeld zo'n setje.
http://www.lokkerintratech.nl/index.php ... d486f9f100
even bij de pomp lucht halen en je kunt weer verder.
toevoeging: even ? :oops:
Als de band voor lek raakt en je kunt hem niet repareren, heb je twee kriks nodig of moet je eerst achter op krikken en een achterwiel er afhalen ( 1 wiel weer monteren). Voor op krikken wiel vervangen, achter op krikken en het lekken wiel aan de binnen kant achter er opzetten.
Even voor de duidelijkheid het is niet goed om langere tijd op maar 3 ( of 2)
banden achter te rijden. Het wiellager wordt dan scheef belast en daar
zijn ze niet voor gemaakt.
Bart
maar hier toch even mijn verhaal want er is een kleine toevoeging op uitvoerbaarheid.
<quot>
Als je achter dubbellucht hebt kun je overwegen geen res wiel mee te nemen .
Heb je een lekke voorband dan haal je er achter een weg enzet je die voor.
<Quote>
Tip van frank is nog niet zo gek, als je een 3500 kg bus hebt, maar het is en
blijft zo, dat je direct naar de banden boer moet, om een andere band te
halen ( bij totaal schade). Ik zelf heb 17.5 inch tubless wielen en deze zijn
vaak zelf heel snel te repareren met bijvoorbeeld zo'n setje.
http://www.lokkerintratech.nl/index.php ... d486f9f100
even bij de pomp lucht halen en je kunt weer verder.
toevoeging: even ? :oops:
Als de band voor lek raakt en je kunt hem niet repareren, heb je twee kriks nodig of moet je eerst achter op krikken en een achterwiel er afhalen ( 1 wiel weer monteren). Voor op krikken wiel vervangen, achter op krikken en het lekken wiel aan de binnen kant achter er opzetten.
Even voor de duidelijkheid het is niet goed om langere tijd op maar 3 ( of 2)
banden achter te rijden. Het wiellager wordt dan scheef belast en daar
zijn ze niet voor gemaakt.
Bart
-
Het voorwiel eerst opkrikken en op een klein bokje zetten, achterwiel eraf halen en nu,,,, zou het handig zijn om een lege velg erop te zetten om de moeren op dezelfde plaats te laten zitten.
In iedergeval, alles vastzetten en dan het actrerwiel rollen naar het voorwiel en erop zetten.
Dit lijkt mij trouwens makkelijker als het wiel uit de standaardophanging laten zakken.
Groet Hugo
In iedergeval, alles vastzetten en dan het actrerwiel rollen naar het voorwiel en erop zetten.
Dit lijkt mij trouwens makkelijker als het wiel uit de standaardophanging laten zakken.
Groet Hugo
-
reserve
een reserve wiel met band is toch te preferen , één omdat je geen regiment banden kan meezeulen , een ongelukje zal je ook niet op alle banden tegelijk krijgen. en compleet ( dus wiel met harde band) omdat er altijd wel een plekje is te creéren onder de auto waar het wiel past en anders koop je een dakdraag systeem en een hoes om de band op het dak te vervoeren ( of elders)
let er wel op dat als je ooit een enkel wiel op de achteras monteerd dat er in veel gevallen te weinig schroefdraad op de wielbouten zit om het enkele wiel fatsoenlijk vast te draaien , een vulring of een extra lege velg erbij monteren is dan nodig !
let er wel op dat als je ooit een enkel wiel op de achteras monteerd dat er in veel gevallen te weinig schroefdraad op de wielbouten zit om het enkele wiel fatsoenlijk vast te draaien , een vulring of een extra lege velg erbij monteren is dan nodig !
-
- Contacteer:
Hoi Hugo,
alle velgen zijn in principe uitwisselbaar, mits het bout gat evengroot is (hiervoor zijn twee maten, 19 en 21 mm, moeten uiteraard voor alle velgen onder je bus dezelfde maat hebben).
Ik denk dat een wiel (40kg, zeg 2% van het totaal gewicht) op het dak niet zo'n probleem moet zijn, afhankelijk wat je er nog meer op gooit. Natuurlijk is zo laag mogelijk beter. Overigens lukt het mij eenvoudig om de band met een touw van het dak te laten zakken. Erop krijgen is een ander verhaal ;-).
Wij hebben een keer twee banden tegelijkertijd lek gereden over dezelfde stomme stekels. Uitzondering, maar het kan wel. In zo'n geval is het misschien handig om zo'n spuitbus met 'plak-je-band' vloeistof bij je te hebben, of zo'n reparatie setje.
Groet,
Fulco
alle velgen zijn in principe uitwisselbaar, mits het bout gat evengroot is (hiervoor zijn twee maten, 19 en 21 mm, moeten uiteraard voor alle velgen onder je bus dezelfde maat hebben).
Ik denk dat een wiel (40kg, zeg 2% van het totaal gewicht) op het dak niet zo'n probleem moet zijn, afhankelijk wat je er nog meer op gooit. Natuurlijk is zo laag mogelijk beter. Overigens lukt het mij eenvoudig om de band met een touw van het dak te laten zakken. Erop krijgen is een ander verhaal ;-).
Wij hebben een keer twee banden tegelijkertijd lek gereden over dezelfde stomme stekels. Uitzondering, maar het kan wel. In zo'n geval is het misschien handig om zo'n spuitbus met 'plak-je-band' vloeistof bij je te hebben, of zo'n reparatie setje.
Groet,
Fulco
All those who wander are not necessarily lost....