Slijtage veren
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Slijtage veren
Goeiedag,
Misschien een inkopper, maar slijten veren als je bus stilstaat? Ze staan dan onder druk door het gewicht van de bus, maar ze slijten natuurlijk nooit zo veel als onder een rijdende bus. Ofwel, veren onder zo'n legerbus, die nauwelijks kilometers gedraaid heeft, zijn die zo goed als nieuw?
Groet,
Fulco
Misschien een inkopper, maar slijten veren als je bus stilstaat? Ze staan dan onder druk door het gewicht van de bus, maar ze slijten natuurlijk nooit zo veel als onder een rijdende bus. Ofwel, veren onder zo'n legerbus, die nauwelijks kilometers gedraaid heeft, zijn die zo goed als nieuw?
Groet,
Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
lood
Fulco , veren worden aangetast door kosmische straling , verpak daarom de veerpakketten in bladlood , elk jaar op de eerste dag van de vierde maand moet je laten controleren of de bescherming nog in tact is bij de RDW .
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch

Dat was een voormalige melktankwagen die geheel volgeladen (bijna :( ) altijd stilstond met het maximaal toelaatbare voetuiggewicht, dus als jouw busje nu 5800 kg weegt zou ik het overwegen.
Frank
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
sorrie Fulco, maar je hoeft je geen zorgen te maken om het feit dat de veren onder je auto verouderen , er zijn nog duizenden frisse veren te koop of te krijg en als je werkelijk door je veren gezakt bent , plaats je gewoon een oproep. geen slapende luxe problemen wakker maken dus.
je kunt er wel iets aan doen , maar of het nodig is ?
je kunt er wel iets aan doen , maar of het nodig is ?
-
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
heel technisch
nou dan maar eens inhoudelijk, verenstaal blijft in conditie als het beweegt, inferieur verenstaal breekt en nog slechter staal gaat achteruit naarmate de tijd verstrijkt ( verliest zijn stijfheid), en wel veel sneller dan kwaliteits verenstaal.
hoe langer er een bepaald product , zoals veren voor 508 etc bussen gemaakt wordt hoe beter het product wordt, dus je kunt er vanuit gaan dat de veren met een serie nummer 309 en 310 erg goed zijn qua qualiteit en continuiteit ( na 18 jaar productie), kortom een betrouwbaar product.
als deze veren vanonder een opgeslagen voertuig komen is het slechts een beetje van belang of de wagen zwaar of licht beladen was omdat de achteruitgang wordt bevorderd door stilstand , maar niet in zulke grote mate dat je er wakker van moet liggen. het blijft een goed product.
als ik veren uit de opslag ( dus losse veerpakketten) monteer heb ik vaak moeite met het monteren omdat de (onbelaste) veer krommer trekt naarmate de tijd verloopt. ook nieuwe veerpakketten hebben dat euvel. die moet je met geweld op zijn plaats trekken ( in een klem, rechter maken voor montage .) .
elke veer heeft zijn eigen elasticiteits index die pas samengesteld ( in een pakket) een bepaald gewicht kunnen dragen.
een 508 is een 4,7 tons voertuig ( met zijn zeven bladen) en een 508 terug gekeurd en met 3,5 ton als maximaal gewicht heeft dus slechts vijf bladen in het pakket. (bv. 880 kg laadvermogen tegen 2080 kg)
het verhaal van de waterwagen van de brandweer is een typiesch geval van boeren logica , ( daar heeft veel brandweer last van)
of het is waar dat dat wagen doorzakt ( waarvoor er meer veerbladen zouden moeten komen) of het is een overdreven verhaal . en als de veren van de brandweer water wagen doorzakken omdat ze belast zijn hoort dat zo . het opbokken van de wagen is slechts een tijdelijk effect en de veer zal heel snel weer terugzakken in de beladen toestand.
hoe langer er een bepaald product , zoals veren voor 508 etc bussen gemaakt wordt hoe beter het product wordt, dus je kunt er vanuit gaan dat de veren met een serie nummer 309 en 310 erg goed zijn qua qualiteit en continuiteit ( na 18 jaar productie), kortom een betrouwbaar product.
als deze veren vanonder een opgeslagen voertuig komen is het slechts een beetje van belang of de wagen zwaar of licht beladen was omdat de achteruitgang wordt bevorderd door stilstand , maar niet in zulke grote mate dat je er wakker van moet liggen. het blijft een goed product.
als ik veren uit de opslag ( dus losse veerpakketten) monteer heb ik vaak moeite met het monteren omdat de (onbelaste) veer krommer trekt naarmate de tijd verloopt. ook nieuwe veerpakketten hebben dat euvel. die moet je met geweld op zijn plaats trekken ( in een klem, rechter maken voor montage .) .
elke veer heeft zijn eigen elasticiteits index die pas samengesteld ( in een pakket) een bepaald gewicht kunnen dragen.
een 508 is een 4,7 tons voertuig ( met zijn zeven bladen) en een 508 terug gekeurd en met 3,5 ton als maximaal gewicht heeft dus slechts vijf bladen in het pakket. (bv. 880 kg laadvermogen tegen 2080 kg)
het verhaal van de waterwagen van de brandweer is een typiesch geval van boeren logica , ( daar heeft veel brandweer last van)
of het is waar dat dat wagen doorzakt ( waarvoor er meer veerbladen zouden moeten komen) of het is een overdreven verhaal . en als de veren van de brandweer water wagen doorzakken omdat ze belast zijn hoort dat zo . het opbokken van de wagen is slechts een tijdelijk effect en de veer zal heel snel weer terugzakken in de beladen toestand.
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Mijn bussie heeft ook last van versleten veren.
Hij helt erg naar links over zonder dat deze kant zwaarder beladen is. Hoewel de bladveren links en rechts even oud zijn (ga ik even vanuit) heeft het linker pakket duidelijk aan veerkracht ingeleverd.
Deze zomer ga ik 7 bladen monteren (nu 5) en hoop dat ie dan recht staat 8) en iets minder waggelt bij kuilen en dus beter rijd.
Hij helt erg naar links over zonder dat deze kant zwaarder beladen is. Hoewel de bladveren links en rechts even oud zijn (ga ik even vanuit) heeft het linker pakket duidelijk aan veerkracht ingeleverd.
Deze zomer ga ik 7 bladen monteren (nu 5) en hoop dat ie dan recht staat 8) en iets minder waggelt bij kuilen en dus beter rijd.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Hoi allemaal,
@winand: dat is precies wat wij ook van plan zijn, en voor vergelijkbare redenen
@DVIII: toch is het voor ons niet makkelijk een gelijk stel veren te vinden wat betrouwbaar beter is dan de onze, zonder ze er eerst onder te zetten.
Nu is het tijd voor vakantie, dus als jullie een witte bus met rode strepen voorbij zien scheuren, zwaaien!
Groetjes,
Fulco en Marielle
@winand: dat is precies wat wij ook van plan zijn, en voor vergelijkbare redenen
@DVIII: toch is het voor ons niet makkelijk een gelijk stel veren te vinden wat betrouwbaar beter is dan de onze, zonder ze er eerst onder te zetten.
Nu is het tijd voor vakantie, dus als jullie een witte bus met rode strepen voorbij zien scheuren, zwaaien!
Groetjes,
Fulco en Marielle
All those who wander are not necessarily lost....
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten