Een OM314 overbouwen naar een F40?
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 15 sep 2006, 11:55
- Locatie: Rotterdam
Een OM314 overbouwen naar een F40?
Hoi!
Ik heb een F40 (=406) met OM615. Nu heb ik via een vriendin een afgekeurde 508 aangeboden gekregen, de eigenaren willen het laten slopen omdat hij afgekeurd zou worden. Zij weten niet wat ze ervoor willen hebben, waarschijnlijk is het genoeg om dit fijne machientje af te voeren en dan hebben we het er niet meer over :-) Het staat wel in Noord-oost Frankrijk, op Nederlands kenteken, zonder APK, geschorst, maar wel rijdend. Een aardige klus dus om hem weer naar huis te krijgen.
Ik ging in eerste instantie kijken met het idee om wat onderdelen er af te halen: een paar nieuwe deuren en stoelen en het verder aan een sloper over te laten. Bij bezichtiging zag het er eigenlijk toch goed uit, en bleek dat er nog een OM314 met 5-bak onder ligt. Na mijn ervaringen in de Franse Alpen met de OM615 en 4 versnellingen lijkt mij dat ineens een hele vooruitgang :P
De vraag is eigenlijk: hoe zinvol is zo'n verbouwing? Zou het veel schelen in snelheid, verbruik en lawaai? En hoe ingewikkeld is het? Ik heb niet genoeg ervaring, denk dus dat ik toch een garage zal moeten inschakelen, liefst wel zo dat ik zelf meewerk. Of is het eenvoudiger om de 508 op te knappen? Het subchassis is rot, dat was de afkeur, dus dat moet dan vervangen. En hij moet verhoogd, da's ook nog wat. Verder ziet-ie er goed uit.
Alle opmerkingen en ideeen zijn van harte welkom, bedankt alvast!
Remco
Ik heb een F40 (=406) met OM615. Nu heb ik via een vriendin een afgekeurde 508 aangeboden gekregen, de eigenaren willen het laten slopen omdat hij afgekeurd zou worden. Zij weten niet wat ze ervoor willen hebben, waarschijnlijk is het genoeg om dit fijne machientje af te voeren en dan hebben we het er niet meer over :-) Het staat wel in Noord-oost Frankrijk, op Nederlands kenteken, zonder APK, geschorst, maar wel rijdend. Een aardige klus dus om hem weer naar huis te krijgen.
Ik ging in eerste instantie kijken met het idee om wat onderdelen er af te halen: een paar nieuwe deuren en stoelen en het verder aan een sloper over te laten. Bij bezichtiging zag het er eigenlijk toch goed uit, en bleek dat er nog een OM314 met 5-bak onder ligt. Na mijn ervaringen in de Franse Alpen met de OM615 en 4 versnellingen lijkt mij dat ineens een hele vooruitgang :P
De vraag is eigenlijk: hoe zinvol is zo'n verbouwing? Zou het veel schelen in snelheid, verbruik en lawaai? En hoe ingewikkeld is het? Ik heb niet genoeg ervaring, denk dus dat ik toch een garage zal moeten inschakelen, liefst wel zo dat ik zelf meewerk. Of is het eenvoudiger om de 508 op te knappen? Het subchassis is rot, dat was de afkeur, dus dat moet dan vervangen. En hij moet verhoogd, da's ook nog wat. Verder ziet-ie er goed uit.
Alle opmerkingen en ideeen zijn van harte welkom, bedankt alvast!
Remco
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Ik heb zelf een F40 met een OM314.
Deze motor zat erin toen ik de bus kocht. Het kan dus sowieso.
Naast de motor, startmotor en versnellingsbak dien je ook de aandrijfas (en het differentieel?) over te zetten. Ook zal uiteraard wat aanpassingen aan de motorophanging gemaakt moeten worden omdat de motor simpelweg groter van omvang is.
Maar omdat je een complete 508 als donor hebt, heb je al deze onderdelen al, dat is natuurlijk een perfecte basis! (als de 508 dezelfde wielbasis heeft)
Ook moet het serie-parallel relais uit de 508 overzetten omdat een om314 op 24V start. (dus 2 startaccus nodig)
Ik denk dat ik met mijn beperkte technische kennis hiermee toch een eind in de buurt kom. Over het ombouwen van motoren is al meer geschreven, vergeet de zoekfunctie ook niet
O ja, bij mij staat nog steeds het orginele motorvermogen van de F40 op het kentekenbewijs, dus opnieuw keuren zal wel niet hoeven.
Deze motor zat erin toen ik de bus kocht. Het kan dus sowieso.
Naast de motor, startmotor en versnellingsbak dien je ook de aandrijfas (en het differentieel?) over te zetten. Ook zal uiteraard wat aanpassingen aan de motorophanging gemaakt moeten worden omdat de motor simpelweg groter van omvang is.
Maar omdat je een complete 508 als donor hebt, heb je al deze onderdelen al, dat is natuurlijk een perfecte basis! (als de 508 dezelfde wielbasis heeft)
Ook moet het serie-parallel relais uit de 508 overzetten omdat een om314 op 24V start. (dus 2 startaccus nodig)
Ik denk dat ik met mijn beperkte technische kennis hiermee toch een eind in de buurt kom. Over het ombouwen van motoren is al meer geschreven, vergeet de zoekfunctie ook niet

O ja, bij mij staat nog steeds het orginele motorvermogen van de F40 op het kentekenbewijs, dus opnieuw keuren zal wel niet hoeven.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Als het 508 chassis goed is kun je 2 dingen doen: Hulp chassis vervangen, is veel laswerk, maar wel te doen, een vriend in schotland deed het (kortste uitvoering).
Maar als dat er niet in zit kan je ook hulpchassis van je eigen camper benutten , of zoals hier boven gemeld, de hbele opbouw overzetten.
Dat lijkt mij een veel minder groot probleem dan met motor lopen zeulen en vooral al het extra's wat daar bij komt.
Opbouw/hulpchassis en kabine zitten met bouten op chassis, dus met een sleuteltje 19 kom je een heel eind
FRank
Maar als dat er niet in zit kan je ook hulpchassis van je eigen camper benutten , of zoals hier boven gemeld, de hbele opbouw overzetten.
Dat lijkt mij een veel minder groot probleem dan met motor lopen zeulen en vooral al het extra's wat daar bij komt.
Opbouw/hulpchassis en kabine zitten met bouten op chassis, dus met een sleuteltje 19 kom je een heel eind
FRank
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 15 sep 2006, 11:55
- Locatie: Rotterdam
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
het zelfde
De dusseldorfer is op de lengte ( wielbasis) na hetzelfde door alle modellen heen qua constructie , dwz het chassis en de carrosserien zijn elkaars kloon . Met dat verschil dat de chassis van de kleine motoren een iets andere indeling en uitvoering kennen als de z'g industriemotoren.
Waar die naam vandaan komt weet ik niet maar het is een verschil van ruim 1,5 liter cilinder inhoud en een wat conventionelere motorbouw.
Met de vergrootte cilinderinhoud is ook het koppel anders , vandaar dat het chassis voor een 314 motor iets verzwaard is tov de kleine motoren chassis.
Maar qua pasvorm en plaats van de componenten zijn de chassis gelijk aan elkaar. De verschillen zijn altijd veranderbaar van het ene concept naar het andere concept , zodat je bv. in de carrosserie van een kleine motor , toch de voorgeperste gaten kan vinden voor de grotere luchtfilter van de 314 motor.
Verschillen zijn er nog zoals de trillingsdempers tussen carrosserie en chassis ( een 408/9 benzine is bv star gemonteerd)( omdat die motor niet zo trilt als een 314 bv.). En de keuze van assen en bv stuurinrichting. Verder kun je bijna alles van de dusseldorf familie omruilen en uitwisselen , zolang het niet met de motoren te maken heeft.
Het plaatwerk van een 2.95 of 3.50 bus weegt rond de duizend kilo compleet met inrichting ( met uitzonderingen naar boven natuurlijk)
En als je de opbouw wilt wisselen kan je de carrosserie eenvoudig eerst op het chassis opvijzelen , lange balken tussen de opbouw en het chassis steken, en dan daarna het chassis met motor en assen en al er onderuit duwen . De ombouw van je bus naar een 314 motor is dan met een start/wissel relais , bedrading ombouwen (4 draden) de stationair knop/kabel inbouwen en het luchtfilter weer aansluiten door de gaten ( reeds genoemd) te openen en met wat afwerkuren is de bus ineens een heuse 508 .
Als je aan zo'n project begint moet je wel zeker zijn dat het materiaal waar je mee gaat werken de moeite en arbeid wel waard is , dus zijn de assen en motor die je gaat gebruiken goed , zijn de remmen van het gebruikte chassis in orde en .... ga je nu je toch bezig bent ook nog onderdelen vernieuwen zoals motorrubbers en remleidingen en conserveren (opnieuw schilderen van het chassis etc.) . let wel op , de orginele bouten in je donor-bus kunnen wel eens niet meer los gaan of afbreken tijdens de demontage.
maak dus een budget met reserve ! en onderschat de verrassingen niet. één motorsteun kost snel 100 euro
Waar die naam vandaan komt weet ik niet maar het is een verschil van ruim 1,5 liter cilinder inhoud en een wat conventionelere motorbouw.
Met de vergrootte cilinderinhoud is ook het koppel anders , vandaar dat het chassis voor een 314 motor iets verzwaard is tov de kleine motoren chassis.
Maar qua pasvorm en plaats van de componenten zijn de chassis gelijk aan elkaar. De verschillen zijn altijd veranderbaar van het ene concept naar het andere concept , zodat je bv. in de carrosserie van een kleine motor , toch de voorgeperste gaten kan vinden voor de grotere luchtfilter van de 314 motor.
Verschillen zijn er nog zoals de trillingsdempers tussen carrosserie en chassis ( een 408/9 benzine is bv star gemonteerd)( omdat die motor niet zo trilt als een 314 bv.). En de keuze van assen en bv stuurinrichting. Verder kun je bijna alles van de dusseldorf familie omruilen en uitwisselen , zolang het niet met de motoren te maken heeft.
Het plaatwerk van een 2.95 of 3.50 bus weegt rond de duizend kilo compleet met inrichting ( met uitzonderingen naar boven natuurlijk)
En als je de opbouw wilt wisselen kan je de carrosserie eenvoudig eerst op het chassis opvijzelen , lange balken tussen de opbouw en het chassis steken, en dan daarna het chassis met motor en assen en al er onderuit duwen . De ombouw van je bus naar een 314 motor is dan met een start/wissel relais , bedrading ombouwen (4 draden) de stationair knop/kabel inbouwen en het luchtfilter weer aansluiten door de gaten ( reeds genoemd) te openen en met wat afwerkuren is de bus ineens een heuse 508 .
Als je aan zo'n project begint moet je wel zeker zijn dat het materiaal waar je mee gaat werken de moeite en arbeid wel waard is , dus zijn de assen en motor die je gaat gebruiken goed , zijn de remmen van het gebruikte chassis in orde en .... ga je nu je toch bezig bent ook nog onderdelen vernieuwen zoals motorrubbers en remleidingen en conserveren (opnieuw schilderen van het chassis etc.) . let wel op , de orginele bouten in je donor-bus kunnen wel eens niet meer los gaan of afbreken tijdens de demontage.
maak dus een budget met reserve ! en onderschat de verrassingen niet. één motorsteun kost snel 100 euro
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 15 sep 2006, 11:55
- Locatie: Rotterdam
jammer genoeg niet...
Bedankt voor jullie reacties, adviezen en kennis!
Jammer genoeg ga ik het niet doen. Een bus in Frankrijk die 700 km getransporteerd moet worden, opgehaald met een oprijwagen omdat 'ie is geschorst en ongekeurd is en dus niet de weg op mag, en dan ook nog eens moet worden gestald tot de ombouw klaar is, dat wordt te gek. Bovendien vragen de eigenaren er toch nog E 500 voor. Bij elkaar minstens E 1200 en vele uren werk, en dan is de ombouw nog niet eens begonnen, laat staan eventuele reparaties.
Toch vond ik het idee om de basis van de 508 goed in orde te maken en daar de opbouw van de F40 op te zetten uiteindelijk de beste optie. Maar nu even niet...
Jammer genoeg ga ik het niet doen. Een bus in Frankrijk die 700 km getransporteerd moet worden, opgehaald met een oprijwagen omdat 'ie is geschorst en ongekeurd is en dus niet de weg op mag, en dan ook nog eens moet worden gestald tot de ombouw klaar is, dat wordt te gek. Bovendien vragen de eigenaren er toch nog E 500 voor. Bij elkaar minstens E 1200 en vele uren werk, en dan is de ombouw nog niet eens begonnen, laat staan eventuele reparaties.
Toch vond ik het idee om de basis van de 508 goed in orde te maken en daar de opbouw van de F40 op te zetten uiteindelijk de beste optie. Maar nu even niet...
- Tom
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 01:12
- Locatie: Noord Holland
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten