lampje dashboard brandt af en toe
- oliekuif
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 12 apr 2007, 17:54
- Locatie: Wolfheze
lampje dashboard brandt af en toe
hoi dubbelluchters,
Ik rij heerlijk in mijn oliekuif, maar heb sinds kort dat er een lampje op het dashbord gaat branden wanneer ik door de stad rij. Het lamje zit tussen het laadlampje van de accu en het oliepijl lampje
de bus is 207 d uit 79 en het lampje ziet eruit als een ""glasbakje" met daar omheen dikke halfronde strepen rond het "glasbakje"".
Eerst dacht ik dat het een overgewichts lampje was, omdat je het ook als een gewichtje kanzien., maar nu weet ik hget niet zeker.
Ik hoop dat iemand weet waar dit voor dient.
EN wat er dus eventueel fout is.
alvast bedankt groet martijn
Ik rij heerlijk in mijn oliekuif, maar heb sinds kort dat er een lampje op het dashbord gaat branden wanneer ik door de stad rij. Het lamje zit tussen het laadlampje van de accu en het oliepijl lampje
de bus is 207 d uit 79 en het lampje ziet eruit als een ""glasbakje" met daar omheen dikke halfronde strepen rond het "glasbakje"".
Eerst dacht ik dat het een overgewichts lampje was, omdat je het ook als een gewichtje kanzien., maar nu weet ik hget niet zeker.
Ik hoop dat iemand weet waar dit voor dient.
EN wat er dus eventueel fout is.
alvast bedankt groet martijn
-
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
-
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ik zou maar eens beginnen met het remvloeistof reservoir bij te vullen, want als het een 1979 , 207D is dan zal het dat wel zijn. Kan ook elektrisch probleem zijn, zoals kabeltje doorgesleten tegen massa.
Is te testen met het drukknopje op je remvlst reservoir.
Dat lampje zou ook moeten branden als je contact aanzet en motor niet loopt, of tijdens het starten.
Frank
Is te testen met het drukknopje op je remvlst reservoir.
Dat lampje zou ook moeten branden als je contact aanzet en motor niet loopt, of tijdens het starten.
Frank
- oliekuif
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 12 apr 2007, 17:54
- Locatie: Wolfheze
hoi de vloeistof niveaus lijken prima het lampje brandt bij het start en contact.
Bij lage snelheden blijft het branden nu en op snelweg boven de 70 geen lampje meer.
Brand niet speciaal bij remmen soms als ik stilsta met draaiende motor en de koppeling intrap gaat hij branden.
zo ziet hij eruit:
ik zal eens kijken of ik de boel kan nameten.
Het is misschien wel iets met elcetra, want mijn zekeringen worden ook veel te heet soms (smelten)
groet martijn en oliekuif
Bij lage snelheden blijft het branden nu en op snelweg boven de 70 geen lampje meer.
Brand niet speciaal bij remmen soms als ik stilsta met draaiende motor en de koppeling intrap gaat hij branden.
zo ziet hij eruit:

ik zal eens kijken of ik de boel kan nameten.
Het is misschien wel iets met elcetra, want mijn zekeringen worden ook veel te heet soms (smelten)
groet martijn en oliekuif
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Is inderdaad het lampje voor de remvloeistof.
- ligt een van de twee draadjes van het dekseltje van het reservoir mogelijk ergens tegen aarde of tegen het andere draadje van de twee (doorgeschuurde isolatie)?
- is het vlottertje misschien lek (klotst het of kun je vloeistof zien)?
- beweegt het vlottertje vrijelijk van onder naar boven?
- ligt een van de twee draadjes van het dekseltje van het reservoir mogelijk ergens tegen aarde of tegen het andere draadje van de twee (doorgeschuurde isolatie)?
- is het vlottertje misschien lek (klotst het of kun je vloeistof zien)?
- beweegt het vlottertje vrijelijk van onder naar boven?
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Koppeling
Is er geen combinatie van remmen en koppelen bij het remvloeistofreservoir? Duidt koppeling indrukken en lamp branden niet op een te laag nivo?
Groeten van
Martin
Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
-
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07
- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
Mocht het niet verholpen worden door de remvloeistof bij te vullen.
Leg dan even een schroevendraaiertje over de twee (iets kaal geschraapte) stekkertjes heen die aan het dekseltje zitten.
Als je die kort sluit hoort het lampje bij draaiende motor ook te gaan branden. Bij stilstaande motor in principe ook maar is niet gegarandeerd omdat hij in sommige schakelingen dan zowizo al brand, maar verder normaal werkt.
Als het lampje bij kortgesloten stekkers dus gewoon werkt moet je het onder het dekseltje zoeken. Kapot vlottertje enzo.
Als hij dan niet brand:
De schakeling die er voor gebruikt wordt is iets complex en werkt via een relais.
Die kun je in je zekering kastje even aanduwen of vervangen voor een ander van het zelfde type. Als dat het niet is moet je iets meer van het schema afweten.
Hiervoor moet je in de werkplaats handleidingen kijken die op de Dbbl website te krijgen zijn.
Let op: er zijn twee soorten schema's:
Die met alle componenten als tekeningetje (hierop zie je niet hoe het relais werkt)
Die met schema's van alle componenten (hierop kun je precies zien wat het relais doet)
Bijde heb ik van Dbbl maar de laaste is veel verhelderender.
Groet,
Melchior
Leg dan even een schroevendraaiertje over de twee (iets kaal geschraapte) stekkertjes heen die aan het dekseltje zitten.
Als je die kort sluit hoort het lampje bij draaiende motor ook te gaan branden. Bij stilstaande motor in principe ook maar is niet gegarandeerd omdat hij in sommige schakelingen dan zowizo al brand, maar verder normaal werkt.
Als het lampje bij kortgesloten stekkers dus gewoon werkt moet je het onder het dekseltje zoeken. Kapot vlottertje enzo.
Als hij dan niet brand:
De schakeling die er voor gebruikt wordt is iets complex en werkt via een relais.
Die kun je in je zekering kastje even aanduwen of vervangen voor een ander van het zelfde type. Als dat het niet is moet je iets meer van het schema afweten.
Hiervoor moet je in de werkplaats handleidingen kijken die op de Dbbl website te krijgen zijn.
Let op: er zijn twee soorten schema's:
Die met alle componenten als tekeningetje (hierop zie je niet hoe het relais werkt)
Die met schema's van alle componenten (hierop kun je precies zien wat het relais doet)
Bijde heb ik van Dbbl maar de laaste is veel verhelderender.
Groet,
Melchior
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ik denk niet dat de handrem gesignaleerd werd in de 1979 uitvoering. Wel zit er een vernuftig reaisschakelingetje in dat er voor zorgt dat het lampje gecontroleerd word op werking tijdens het starten. Het geheel werkt dacht ik met massa/min schakelende contacten.
Het relais zelf zit bij mij rechts onder het dashbord naast de klep met zekeringekastje. Naast het knipperrealais.
Succes met zoeken, en maak ook meteen alle zekeringen goed schoon alsmede de contakten waar ze tussen zitten.
FRank
PS : een lek vlottertje lijkt mij ook een aardige optie, en is zo gezien als je de dop eraf draait.
Het relais zelf zit bij mij rechts onder het dashbord naast de klep met zekeringekastje. Naast het knipperrealais.
Succes met zoeken, en maak ook meteen alle zekeringen goed schoon alsmede de contakten waar ze tussen zitten.
FRank
PS : een lek vlottertje lijkt mij ook een aardige optie, en is zo gezien als je de dop eraf draait.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten