aanpak olieverbruik

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
mfellman
Contacteer:

aanpak olieverbruik

Bericht door mfellman »

Hallo allemaal,

Ik heb na zitten denken over het olieverbruik en mogelijke oorzaken en vooral ook oplossingen. Een complete revisie zit er financieel voorlopig nog niet in. Dat voorstellen is dus leuk maar niet haalbaar (tenzij er zich sponsoren bevinden op het forum).

Een donormotor is dan een alternatief (ik heb al wel een idee hoeveel dat zal moeten gaan kosten en ik heb zelfs al hulp aangeboden gekregen). De juiste vinden is misschien iets lastiger. Maar als ik op dat punt aangekomen ben en ik weet eerlijk gezegd nog niet of ik dat ben (moet zowiezo nog even wachten tot Bos voor 2008 zijn bijdrage weer gaat storten) zit ik ook een paar experimenten te overwegen en eigenlijk wil ik graag meningen, ervaringen of commentaren horen hierover.

Mogelijk experiment 1 (olie toevoeging om koolaanslag te verwijderen en keerringen weer flexibel te maken):
Dit is misschien iets wat al eerder te overwegen is maar veel mensen hebben het al eens afgeraden (niet persee hier overigens). Nadeel zou zijn dat vuil los komt en zich op gaat hopen op plekken waardoor de smering in sommige lagers kan verdwijnen met alle gevolgen van dien. Ik krijg haast het idee dat dit vaak een "ik heb een broer en die heeft een zwager en daar de zus van heeft een vriend en die heeft al eeens iemand erover horen praten" gebeuren is. Zijn er hier mensen die wat dichter rbij hier ervaringen mee hebben (hoeft niet persee met de OM314 te zijn)?

Mogelijk experiment 2 (synthetische olie gebruiken voor een keer):
Eigenlijk valt dit onder experiment 1 maar hiervan ben ik op het forum iemand tegengekomen die hier goede ervaringen mee had (maar misschien niet persee door de reinigende werking hiervan).

Mogelijk experiment 3 (gebruik remvloeistof om de boel los te weken):
Dit is iets wat mij wel eens aardig lijkt om te proberen maar ben er wel een beetje huiverig voor. Op een duits forum is iemand terug gegaan van 5 naar 1 liter per 1000 km dus het lijkt veel belovend. Maar ja dit heeft natuurlijk ook mogelijke gevolgen voor loskomend vuil maar dat zal dan wel hoofdzakelijk uit de groeven moeten komen van de olieschaapveren en dat wordt of verbrand of komt in het carter terecht (en dan in het filter). Zijn er mensen hier die dit wel eens overwogen hebben (en desnoods secondant willen zijn als ik het zou gaan proberen, en dan is het wel prettig als de secondant of de triondant (derde) de OM314 redelijk tot goed kent)?

Bij alles ga ik ervan uit dat ik in ieder geval het geld voor de vervanging van de motor beschikbaar heb en een donormotor min of meer gereserveerd heb. Mocht het fout gaan kan ik dan nog steeds doorgaan met het initiele plan. Maar ja als het wel werkt dan is het natuurlijk ook wel leuk om te weten voor hoe lang.

Dus wie heeft er ervaringen, commentaar, bedenkingen, andere opties of ...... over dit onderwerp.

Overigens heb ik wel dus het idee dat de motor wat veel gebruikt met rond de 4 a 5 liter per 1000 km. Maar starten doet hij nog goed (als ik de stopknop maar eerst weer terug doe :oops: ).

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Roger 1100
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Hoi Marc,

Ik heb er zelf niet al te veel verstand van, maar ik kan me herinneren dat ik een tijdje terug hier ergens op het forum iets heb gelezen over het 'olieprobleem' oplossen als de koppakking vervangen wordt.

Het was in ieder geval een stuk over het vervangen van de koppakking, waarbij iemand de opmerking maakte dat je dan ook meteen het 'olieprobleem' kunt aanpakken. Omdat de kop van de motor er dan toch af is?

Roger
Carpe Noctem.
Tom

Bericht door Tom »

Ik gebruik op advies van Kroon synthetische olie.
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/p ... lid=334299
Dit is in tegenstelling van wat er hier op het forum geadviseerd word. Hierbij
moet ik wel opmerken dat mijn motor slechts 6800 km gelopen heeft en dus
nog schoon is. En wat schoon is moet schoon blijven. Olieverbruik is nihil.
Maar wel duur. Daarom zou ik het niet gebruiken als een motor enkele liters
per 1000 km gebruikt.

Groet Tom
Anton

Re: aanpak olieverbruik

Bericht door Anton »

Hoi,
mfellman schreef:Hallo allemaal,

Ik heb na zitten denken over het olieverbruik en mogelijke oorzaken en vooral ook oplossingen. Een complete revisie zit er financieel voorlopig nog niet in. Dat voorstellen is dus leuk maar niet haalbaar (tenzij er zich sponsoren bevinden op het forum).

Een donormotor is dan een alternatief (ik heb al wel een idee hoeveel dat zal moeten gaan kosten en ik heb zelfs al hulp aangeboden gekregen). De juiste vinden is misschien iets lastiger. Maar als ik op dat punt aangekomen ben en ik weet eerlijk gezegd nog niet of ik dat ben (moet zowiezo nog even wachten tot Bos voor 2008 zijn bijdrage weer gaat storten) zit ik ook een paar experimenten te overwegen en eigenlijk wil ik graag meningen, ervaringen of commentaren horen hierover.

Mogelijk experiment 1 (olie toevoeging om koolaanslag te verwijderen en keerringen weer flexibel te maken):
Dit is misschien iets wat al eerder te overwegen is maar veel mensen hebben het al eens afgeraden (niet persee hier overigens). Nadeel zou zijn dat vuil los komt en zich op gaat hopen op plekken waardoor de smering in sommige lagers kan verdwijnen met alle gevolgen van dien. Ik krijg haast het idee dat dit vaak een "ik heb een broer en die heeft een zwager en daar de zus van heeft een vriend en die heeft al eeens iemand erover horen praten" gebeuren is. Zijn er hier mensen die wat dichter rbij hier ervaringen mee hebben (hoeft niet persee met de OM314 te zijn)?

Mogelijk experiment 2 (synthetische olie gebruiken voor een keer):
Eigenlijk valt dit onder experiment 1 maar hiervan ben ik op het forum iemand tegengekomen die hier goede ervaringen mee had (maar misschien niet persee door de reinigende werking hiervan).

Mogelijk experiment 3 (gebruik remvloeistof om de boel los te weken):
Dit is iets wat mij wel eens aardig lijkt om te proberen maar ben er wel een beetje huiverig voor. Op een duits forum is iemand terug gegaan van 5 naar 1 liter per 1000 km dus het lijkt veel belovend. Maar ja dit heeft natuurlijk ook mogelijke gevolgen voor loskomend vuil maar dat zal dan wel hoofdzakelijk uit de groeven moeten komen van de olieschaapveren en dat wordt of verbrand of komt in het carter terecht (en dan in het filter). Zijn er mensen hier die dit wel eens overwogen hebben (en desnoods secondant willen zijn als ik het zou gaan proberen, en dan is het wel prettig als de secondant of de triondant (derde) de OM314 redelijk tot goed kent)?

Bij alles ga ik ervan uit dat ik in ieder geval het geld voor de vervanging van de motor beschikbaar heb en een donormotor min of meer gereserveerd heb. Mocht het fout gaan kan ik dan nog steeds doorgaan met het initiele plan. Maar ja als het wel werkt dan is het natuurlijk ook wel leuk om te weten voor hoe lang.

Dus wie heeft er ervaringen, commentaar, bedenkingen, andere opties of ...... over dit onderwerp.

Overigens heb ik wel dus het idee dat de motor wat veel gebruikt met rond de 4 a 5 liter per 1000 km. Maar starten doet hij nog goed (als ik de stopknop maar eerst weer terug doe :oops: ).

Marc
Een motor die versleten is, is op, zuigers rammelen in de cylinders zodat verbrandingsgassen onder in het carter terecht komen.
Kleppen met te veel speling laten bij de inlaatslag olie door, lagers hebeben hun tijd gehad, krukasdichtingen zijn naar beneden uitgesleten: kortom het is gebeurd!!

Wat nu, er is eigenlijk maar een antwoord: reviseren, kost veel geld dus even rondbellen kan nogal wat besparen,
Wondermiddelen bestaan niet, echt het is (helaas) over met je motor!

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
mfellman
Contacteer:

Re: aanpak olieverbruik

Bericht door mfellman »

Anton schreef:Een motor die versleten is, is op, zuigers rammelen in de cylinders zodat verbrandingsgassen onder in het carter terecht komen.
Kleppen met te veel speling laten bij de inlaatslag olie door, lagers hebeben hun tijd gehad, krukasdichtingen zijn naar beneden uitgesleten: kortom het is gebeurd!!

Wat nu, er is eigenlijk maar een antwoord: reviseren, kost veel geld dus even rondbellen kan nogal wat besparen,
Wondermiddelen bestaan niet, echt het is (helaas) over met je motor!

Succes!

Groet Anton
Hallo Anton,

Misschien dat een expert dan eens kan gaan luisteren of er inderdaad een fout geluidje in zit. Overdruk heeft het gebakje niet dus dat scheelt. Ik vind (maar ik ben dan ook geen expert) dat er ook geen rare bijgeluiden in zitten (of het moet een stangetje zijn dat rammelt tijdens het rijden en soms stil staan). Ik heb namelijk het vermoeden dat het wel meevalt met de slijtage (en natuurlijk zit er wel slijtage na meer dan 240000 km).

De klepstelen weet ik zo niet (en zeker niet of er rubbertjes gebruikt zijn).

De blauwe rook signalen komen eigenlijk alleen tijdens de koude motor (ik heb al eerder verteld dat ik hier wel op gelet had maar dat na de koop het erger lijkt te zijn dan vlak voor de testrit). Ook heb ik trajecten kunnen rijden (vermoedelijk met veel vaker lage toeren) waar geen merkbaar olieverbruik geconstateerd kon worden.

Ik heb ook wynn's gemaild en die stelden een 3 tal producten voor als behandeling. (Maar 1 van die producten moet maar even gebeuren vlak voor de oliewissel omdat na 10 minuten al het filter en de olie vervangen moet worden).

Misschien moet ik me toch maar aanmelden voor het sleutelveldje?

Marc
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

240.000 is natuurlijk niet nieuw maar maar die moet nog wel ff meekunnen, maar wat is je olie verbruik dan, een lieter op 1000 km vind men bij mercedes normaal.
Ik heb vroeger ook veel op MB vrachtwagen's gereden en er moest altijd olie bij, normaal dus
Ik denk dat je de kleppen eens moet stellen de brandstofpomp op tijd zetten luchtfilter schoonmaken.

Ik hou niet van toevoegingen, die oude motoren werden met wat grotere toleranties gebouwd dit ivm het beschikbare materiaal!
Als ze dan ingelopen waren zat alles waar ruimte in zat vol met afval v/d verbrandingsresten.
Ga je dat nu weghalen word het er niet beter op!
Wat de krukas betreft: lekt er olie via de afdichtingen?
Zo niet dan afblijven en geen spul er bij gooien!

Succes !

Groet Anton

Afbeelding
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Hallo Anton,

Het verbruik hangt zo rond de 4 liter per 1000 km (misschien iets meer naar de 5 maar het wisselt een beetje).

De voorste krukaslager is een vrolijke zweter die niet drupt dus dat valt mee. Als er voor aan het blok iets moet gebeuren ga ik hem vervangen en anders blijft deze inderdaad zitten.

Bij de brandstofpomp drupt het wel een beetje. Dit is deels ook afhankelijk van de gebruikte olie (bij 20W50 is het prettig veel minder hoewel buurt bewoners er een andere mening op na lijken te houden). Ik heb van de onderdelen club nog geen antwoord over hoeveel een vervangende inspuitpomp gaat kosten (Harry v.d. Kraats was in ieder van mening dat de pomp gereviseerd moest worden). Ik wil dus eerst eens kijken met een vervanger (denk dat dat een stuk goedkoper is en bovendien heb ik er dan één over om als het mij uitkomt ter revisie aan te bieden). Ik denk niet dat er zoveel drupt dat dit hert verbruik verklaart.

Zoals gezegd vooral koud blauwe rook en voor de rest niets merkbaars (warm is er eigenlijk niets zichtbaars wat de uitlaat verlaat).

Wordt een OM314 bij revisie trouwens naar de moderne toleranties omgebouwd of blijven de oude toleranties bestaan? Nieuwere toleranties spreken namelijk eerder voor een revisie dan voor een "ruilblokje" (350++ kilo :oops:).

Luchtfilter is verschoond (olie bad) bij het klusweekend bij Harry maar kleppenstellen (kan misschien gelijk gekeken worden of deze motor al klepsteel-rubbertjes heeft) en dus mogelijk brandstofpomp vervangen staan eigenlijk in de planning als het lukt bij een volgend sleutel weekendje bij Harry.

Hoe zat dat trouwens met het eventueel achteraf inbouwen van klepsteel rubbertjes? Moet de gehele kop er dan af of kan dat ook als de kop er nog op zit (en hoeveel werk is het dan voor een novice)?

Marc
Anton

Bericht door Anton »

mfellman schreef:Hallo Anton,

Het verbruik hangt zo rond de 4 liter per 1000 km (misschien iets meer naar de 5 maar het wisselt een beetje).

Dat is wel erg veel!

De voorste krukaslager is een vrolijke zweter die niet drupt dus dat valt mee. Als er voor aan het blok iets moet gebeuren ga ik hem vervangen en anders blijft deze inderdaad zitten.

Deze keerring is relatief eenvoudig te vervangen

Bij de brandstofpomp drupt het wel een beetje. Dit is deels ook afhankelijk van de gebruikte olie (bij 20W50 is het prettig veel minder hoewel buurt bewoners er een andere mening op na lijken te houden). Ik heb van de onderdelen club nog geen antwoord over hoeveel een vervangende inspuitpomp gaat kosten (Harry v.d. Kraats was in ieder van mening dat de pomp gereviseerd moest worden). Ik wil dus eerst eens kijken met een vervanger (denk dat dat een stuk goedkoper is en bovendien heb ik er dan één over om als het mij uitkomt ter revisie aan te bieden). Ik denk niet dat er zoveel drupt dat dit hert verbruik verklaart.

Wbt die brandstofpomp informeer eens bij Lasaulec of een Boschdienst wat een opknapbeurd daar kost en vraag om korting!

Zoals gezegd vooral koud blauwe rook en voor de rest niets merkbaars (warm is er eigenlijk niets zichtbaars wat de uitlaat verlaat).

Wordt een OM314 bij revisie trouwens naar de moderne toleranties omgebouwd of blijven de oude toleranties bestaan? Nieuwere toleranties spreken namelijk eerder voor een revisie dan voor een "ruilblokje" (350++ kilo :oops:).

Ik denk dat ze de aanbevelingen opvolgen van bv de fabrikant v/d zuigers

Luchtfilter is verschoond (olie bad) bij het klusweekend bij Harry maar kleppenstellen (kan misschien gelijk gekeken worden of deze motor al klepsteel-rubbertjes heeft) en dus mogelijk brandstofpomp vervangen staan eigenlijk in de planning als het lukt bij een volgend sleutel weekendje bij Harry.

Hoe zat dat trouwens met het eventueel achteraf inbouwen van klepsteel rubbertjes? Moet de gehele kop er dan af of kan dat ook als de kop er nog op zit (en hoeveel werk is het dan voor een novice)?

Wat de onderdruk betreft: rijd de auto een halfuurtje warm en draai dan MET lopende motor voorzichtig de oliedop er af komt daar veel kwalm uit dan weet je waar je aan toe bent.
Ik zelf zou voor een revisie gaan is wel duur maar als de bus in goede staat is en niet te oud het overwegen waard

Marc

Afbeelding
melhof

Bericht door melhof »

Hallo Anton of andere kenners,

Ik zou graag even inhaken op dit onderwerp maar dan over mijn OM616.

Die verbruikt juist bijna geen olie.
Het het niet echt bijgehouden, maar ligt rond de 0,5l op de 1000km.

Wel geeft hij tegenwoordig behoorlijke onderdruk.
Toen ik hem kocht was dit nauwelijks maar 1jaar later en door een fout van een garage eenige 100den kilometers met enkele liters te veel olie te hebben geredenis dat anders.

Als ik nu de dop er af haal komt er al bij stationair een behoorlijke toch uit. Niet vies of olie spetters, maar het is een olie dop voorop de motor die op een lange tuit zit.

Wat zou dit kunnen zijn?

We hebben vorig jaar bij 50graden in Spanje heuvel op een vermogens wegval gehad bij een meter temperatuur van 95graden.
Na enige tijd konden we weer door.

Hoeveel de motor gelopen heeft weet ik helaas niet: ruilmotor.

Is het raadzaam om een compressie test te doen?

Het waar ik op kan komen ivm. de vermogenswegval is dat de koppakking iets lekt. Maar ik ben geen expert op dit gebied.
Is dit mogelijk dat de koppakking zo lekt dat er onderdruk ontstaat zonder dat er iets aan het koelwater merkbaar is?

Groet,
Melchior
mfellman
Contacteer:

Advies Wynn's

Bericht door mfellman »

Hallo,

Nog even iets aanvullends (voordat ik de huidige reacties had gekregen overigens). Ik heb wynn's (die van die olie additieven) ook maar eens gevraagd t.a.v. dit issue.

Mijn vraag aan wynn's:

Aanvullende vraag: Ik heb een oude diesel (De OM314 in een hanomag uit 1973) en zoek eigenlijk een middel dat eventuele koolaanslag (op de olieschaapveren) veilig oplost, de rubber pakkingen conditioneerd maar zonder toevoegingen die bedoelt zijn om krasjes op te vullen in het metaal (dit omdat er een speciale krukas pakking met vilt zit die zijn werking dan kan verliezen)

Hun reactie (binnen iets meer dan 2 uur HULDE!):
De motor kan gereinigd worden met een Olie Systeemreiniger. Hiermee wordt het olie gedeelte gereinigd. De verbrandingskamer wordt gereinigd door toevoeging van Diesel Power 3 aan de brandstof. Dit product zorgt voor een betere verbranding van roet en verwijdering kooldelen in de verbrandingskamer en uitlaatsysteem.

Voor het reconditioneren van de rubberen afdichtingen kunt u Wynn's Engine Oil Stop Leak gebruiken.

Ze hadden ook van de beschreven producten PDF'jes toegevoegd maar die kan ik nu wat lastig hier plaatsen.

Marc

PS: Ik weet dat er geen wondermiddelen zijn maar ik dacht (denk) dat als interne vervuilingen de oorzaak zijn dat dit iets is wat misschien op te lossen is (waardoor mogelijk de revisie voor korte of langere tijd uit te stellen is). Dit vooral omdat ik bijvoorbeeld wel vaker het verhaal had gehoord over de remvloeistof behandeling (en vooral ook het resultaat).
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Melchior

[quote="melhof"]Hallo Anton of andere kenners,

Ik zou graag even inhaken op dit onderwerp maar dan over mijn OM616.

Die verbruikt juist bijna geen olie.
Het het niet echt bijgehouden, maar ligt rond de 0,5l op de 1000km.

Dat is niet echt weinig maar daar kan ik wel mee leven!
95 graden in je koelsysteem: niks mis mee ze kunnen en mogen wel warmer worden.

Wat de koppaking betreft als ze een keer gelekt hebben is het meestal wel gebeurt.
De lucht kan dan in het koelsysyteem komen maar ook in het carter, als ie bij de distrubutiekant lek is.
Maar je schrijft niet of ie slecht start of rot loopt: het lijkt mee te vallen.

Wat die onder druk betreft, een compressietest geeft uitsluitsel over lekkage van bv koppakking of kleppen.
Stel, de inlaatklep lekt dan kan de samengeperste lucht in het motorblok komen via de carterontluchting.

Maar het blazen van de motor kan ook weinig zijn, ik bedoel kijk eens na een goede motor en vergelijk er een paar met elkaar !
Bijvoorbeeld op het as weekendtreffen je krijgt dan wat ervaring en kunt beter inschatten of die van jou slechter of beter is.
Bij twijfel kun je altijd nog een compressietest doen.

Succes!

Groet Anton

Afbeelding
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Marc,

Je kunt het altijd proberen, 4 a 5 liter op 1000 km doet wel het ergste vermoeden.
Misschien is een compressietest voor jou een optie dan weet je in elk geval waar je aan toe bent.
Misschien valt het mee en zijn het de klepgeleiders die te veel speling hebben.

Hou ons op de hoogte!

Succes!

Groet Anton

Afbeelding
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

En dan krijg ik vandaag een mailtje van een revisie bedrijf:
Geachte heer,

Wanneer U een olieverbruik heeft van 4 tot 5 liter per 1000 km is dit een 0,4 tot 0,5 liter per 100 km

Dit is geen overmatig olieverbruik voor zo’n dieselmotor!

Ik zou zelfs durven stellen dat een revisie niet van toepassing is.
Nou dat lijkt in ieder geval eerlijk want voor hetzelfde geld had hij een bedrag kunnen noemen van een revisie en dat het absoluut onontkoombaar is om nog verder te kunnen reizen...

Nou morgen is in ieder geval het vertrek naar Legoland!

Marc
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Marc,

allereerst natuurlijk de standaard-opmerking dat er al heel veel over geschreven is.:P
Het is een kluif om door te worstelen, maar ook de manieren waarop je er achter kunt komen wát het olieverbruik veroorzaakt is tot in den treure neergetypt.

Want vóórdat je allerlei troep in een motor gaat gooien MOET je weten wat de oorzaak is van het olieverbruik.
Ga je zomaar uit de losse pols een partijtje rommelen dan levert dat hier misschien wel lange topics op, maar getuigd het slechts van een verkeerde werkwijze.

Zoek dus eerst uit wát er precies aan de hand is.
Want "misschien" en "ik denk dat" zijn woorden die in de dieseltechniek eigenlijk verboden zouden moeten worden, en het kan in jouw geval leiden tot veel ellende en hoge (onnodige) kosten.. 8)

Tip1: Indien je karretje 1:200 olie verbrand moét er bij tijd en wijle een flinke blauwe pluim uit de uitlaat komen, ook bij warme motor.
Je kunt het trouwens ook heel goed ruiken aan de uitlaat.

Tip2: Een revisiebedrijf die 1 : 200 olieverbruik normaal vindt, heeft waarschijnlijk geen zin in de klus.
Het is gedakke geen tweetaktmotor!! :shock:

Zoek, denk en puzzel ze,
mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Goedenavond Leo :) ,

Ik had er ook al eens over na zitten denken en daarom zal ik ook zeker geen overhaaste beslissingen nemen (en volgens mij had ik me er ook al redelijk op ingelezen maar ik kan natuurlijk altijd nog zaken verkeerd interpreteren). En ik kwam dus uit op overmatige koolafzetting en waarschijnlijk tevens klepstelen zonder rubbertjes (maar dat kan ik ook zo even niet goed zien). Lekkage langs de lagers is niet aanwezig (op wat zweten na) voor zover ik het kan zien en beoordelen en de lekkage bij de brandstof pomp zorgt eigenlijk vooral voor een plasje onder de bus na een lange rit en een redelijke tijd stilstaan (dus daar gaan die hoeveelheden ook niet in zitten). Ik zal ook nog eens kijken of het met de klepstelen van doen heeft (naar max doortrekken in 4 en dan gas los en vijf tellen later er weer vol op en hopelijk geen rooksignalen). Ik zal ook eens op overdruk/onderdruk testen als de motor warm is maar ik vermoed als het koud afwezig is dat het warm niet zoveel uitmaakt. En een goede start zegt mij dat de compressie niet zo slecht kan zijn (is wel lastig echt goed te beoordelen want echt koud is het nog niet geweest).

Ik hoop dat er genoeg specialisten zijn op het najaarsweekend (jouw aanwezigheid zal in ieder geval door een deel van de club gemist worden ook was het alleen maar om .....) om te helpen bij een zinvollere diagnose.

Mogelijk tot ooit eens ziens!

Marc
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Marc,

zet eens een foto van die brandstofpomp neer met een pijltje op de plek waar de olie precies vandaan komt.
Ben eigenlijk wel benieuwd, want die pomp wordt ook onder druk gesmeerd.

We zien elkaar nog wel eens ergens. :wink:

Mvg, Leo.:D
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Hallo Leo,

Ik ga eens kijken of een foto gaat lukken maar ook Harry had destijds zoiets van het komt daar ergens vandaan.... Er is namelijk voor de rest niet veel zicht op de complete pomp van onderen.

Als je van de onderkant naar de pomp kijkt (ik heb helaas geen goede foto op dit moment) maar het komt gewoon naar het dikke deel van de pomp gezakt en druppelt daar uiteindelijk vanaf.

Ik heb een foto! (met pijl)

http://fotoalbum.fellman.nl/displayimage.php?pos=-1265

Ik ben nog bezig met imageshack maar dit stata onder eigen beheer.

en hier is het:
Afbeelding

Marc
DVIII

foucault

Bericht door DVIII »

het lijkt de almanak van diesel plattituden wel , Leo heeft volkomen gelijk je moet niet zomaar wat gaan rommelen met dure additieven die achteraf dan niets doen aan het probleem.
Ik heb al vaker vooruitgang geboekt met een nieuwe klepdeksel pakking
dat ding moet namelijk niet alleen de spatolie tegenhouden , maar ook de inlaat kanalen van de " natte kop" scheiden. Verder is het best wel op zijn plaats dat er een revisie bedrijf geen heil ziet in de revisie van een OM 314, het kost namelijk meer dan 3500 euri , en het resultaat kan zelfs nog matiger uitvallen dan je laagste verwachtingen.
alle tips die je tnt hebt gekregen zijn of te simpel om zoveel olie te verbruiken of te gek voor woorden.
de kleine dingetjes als keerringen en klepsteelseals zijn ook wel belangrijk maar de genoemde klepdeksel pakking is ook nog eens toegankelijker en toch niet zo populair , terwijl die kan je zelf makkelijk vervangen ! verder is het misschien wel zinvol om eens compressie te meten , om te zien hoe je zuigerveren erbij staan/zitten .
als er ergens ongemerkt olie verdwijnt is het wel aan de zuigerwand.
en misschien als laatste tip , het kost wel olie , maar in hoeveel jaar stook je 3500 euri ( lidl ) motorolie op, met je camper/ RV
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Nou ja het is ook eigenlijk alleen de inspuitpomp lekkage die mij een beetje dwarszit (maar mogelijk onhandiger de buren klagen er ook over....). Prestaties lijken redelijk aanwezig maar ik heb nog geen referentie materiaal gereden (hij gaat redelijk vlot naar de 80 en de top is 96 op GPS). Ook de 18% hellingen en mogelijk meer waren goed te doen.

Maar als je zo links en rechts zelfs bij experts navraagt zijn de adviezen op zijn zachts gezegd nog wel eens tegenstrijdig (het is maar net wie je als eerst vraagt en of je de andere wel spreekt).

Marc

Aanvulling: Ik ga in ieder geval de kleppenstellen bij dde volgende klusbijeenkomst en dan is die pakking ook gelijk vervangen. (en kan ik kijken of de kleppen rubbertjes hebben en mogelijk ook de compressie meten)
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

In het algemeen: een klacht omschrijven is ook niet makkelijk als je met dit soort dingen niet zo op de hoogte bent.

Maar olie kan sneller weglekken dan je denkt! vooral onder druk

Groet Anton

Afbeelding
KWF-704

Bericht door KWF-704 »

Hallo

Heb in de buurt stabroek een revisie bedrijf gevonden die voor een vervanging van de draaiende delen 1300€ vroeg en een volledige revisie 2000€ zonder BTW maar wie de belgen kent weet dat daar een mouw aan te passen is.

Iedere olielek die je repareerd is een ergernis minder (van de buren en van jezelf).
Ik heb 52€ betaald voor de keering vooraan,de dichting van het deksel waar deze in zit,dichting van het deksel waar de vulpijp aanzit en een dichting van het kleppendeksel.

Groeten Johan
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

De buurt is je beste vriend..... :lol: :lol:

Groet Anton

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

1 ding is zeker: Die brandstofpomp lekt óók tijdens het rijden.
De pijl wijst naar een gedeelte wat steeds van nieuwe olie voorzien wordt.
En warme smeerolie is ook nog eens een stuk dunner dan koude, dus gaat het tijdens het rijden alleen maar sneller.

Het lijkt mij de aansluiting van de regulateur op de brandstofpomp, dat gebeurt wel meer.
Helaas zijn de bouten (of schroeven) alleen te bereiken via de binnenkant van de regulateur.
Geen klusje om zelf te doen.

Reviseren van een brandstofpomp/regulateur is onzin als je motor goed trekt en netjes stationair loopt.

Maar waarom maak je dat ding niet even schoon met ontvetter of een hogedrukspuit oid?
Dan kun je precies zien waar het oliespoor begint.
Spiegeltje erbij, en turen maar.
Want gokken is voor gekken..:P

Wat je voor de zekerheid eerst nog even kunt doen: Trek de bouten van opvoerpomp en de schroeven van het regulateurdeksel ff na.

Denk eenvoudig Marc. Het kleppendeksel van DVIII is daar een voorbeeld van.
Alleen moet ie volgens mij dan somstijden behoorlijk roken.
Al eens aan je uitlaat gesnuffeld ná een ritje?

Mvg, Leo.:D
ps: Als je wilt weten hoe verbrande smeerolie ruikt: Zet een blikje op het vuur en gooi er een paar druppels smeerolie in.
Die geur vergeet je dan van je levensdagen niet meer.
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Nou het is zeker dat hij ook warm kan roken maar dan allen zwart bij 18% stijging (en ook voor de rest heb ik niet zoveel achter me gezien). Een vrachtwagen chauffeur zat wel eens (volgens mij vooral voor de gein omdat het ook nog eens berg op ging) een teken te geven dat het wat zou stinken... (roet!)

Nee, het is echt als hij koud is en ik heb me nu wel een paar keer geschaamd toen ik tijdens ontbijttijd de motor iets moest opwarmen. Ik heb ook de indruk dat het duidelijk meer is dan toen ik de bus kocht (maar misschien was de bus toen ook stiekum niet echt koud). Éénmaal warm is er geen blauwe rook meer (ook voor zover ik heb gezien niet tijdens de rit).

Marc

PS: Ik zal onderweg naar Denemarken eens de motor stationair laten draaien om te kijken of ik dan meer olie zie onder de motor.
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Ik bedoel dat stationair draaien natuurlijk op een parkeerplaats (en mogelijk dat ik dan ook een paar keer even behoorlijk gas geef ;-) ).

Marc
Plaats reactie