ja ik heb de zoekfunctie gebruikt en wat documenten gedownload (downgeload) maar een bestelnr voor een oliefilter (hoofdstroomfilter) is er niet te vinden. Waar moet ik zijn? We rijden in een 508 met OM314 uit 77 het gaat om zo'n cilindervormige filter.
nog een vraagje, waarom minerale en waarom synthetische olie, ik begrijp dat men liever minerale gebruikt??
bestelnr oliefilter om314
- evelyn25
- Contacteer:
bestelnr oliefilter om314
508 lang hoog, OM314 uit 1977
bergop niet te veel in je achteruitkijkspiegel kijken..
bergop niet te veel in je achteruitkijkspiegel kijken..
- winand
Ik denk dat er wellicht meerdere oliefilters leverbaar zijn voor de om314 omdat er ook verschillende modelseries van zijn. Het beste is om met het nummer wat op je motorblok staat dat begint met "314.948" mee te nemen naar het mercedes onderdelenmagazijn.
Wat betreft olie, daar is meer over geschreven hier op het forum..
Minerale olieen hebben het vermogen om kleine spelingen bij draaiende onderdelen op te heffen, handig omdat bij de fabricage van onze motoren niet niet zo'n kleine foutmarges werden toegepast als tegenwoordig.
Synthetische olie kan eerder vastgekoekte minerale olie oplossen, waardoor er ineens meer speling op draaiende delen ontstaat. Meer olieverbruik of lekkage kan het gevolg zijn.
Voor het verhaal van de echte experts moet je even zoeken met de zoekfunctie..
Wat betreft olie, daar is meer over geschreven hier op het forum..
Minerale olieen hebben het vermogen om kleine spelingen bij draaiende onderdelen op te heffen, handig omdat bij de fabricage van onze motoren niet niet zo'n kleine foutmarges werden toegepast als tegenwoordig.
Synthetische olie kan eerder vastgekoekte minerale olie oplossen, waardoor er ineens meer speling op draaiende delen ontstaat. Meer olieverbruik of lekkage kan het gevolg zijn.
Voor het verhaal van de echte experts moet je even zoeken met de zoekfunctie..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- winand
Heb nog even voor je gezocht.
JanBenz verteld het volgende:
Ik stel voor om voor het olievraagstuk in het bovengenoemde topic uit te werken en het over het juiste oliefilter in dit topic verder te gaan, zo blijft het een beetje overzichtelijk
JanBenz verteld het volgende:
brontopic: http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtopic.php?p=17607Ik sta er eigenlijk versteld van hoeveel mensen er halfsynthtische of vol synthetische olie in de oude motortjes doen.
Ik gebruik ook in mijn W123 Minerale olie, 15w50.
Ook in mijn 407D gebruik ik Minerale olie 15w50.
Doordat er jaren lang minerale olie in de motor heeft gezeten, is er aan de binnen kant van de motor een filmlaag ontstaan.
Door er nu half of volsynthetische olie in te doen, reinig je de motor en haal je de filmlaag weg.
Hierdoor komt er meer ruimte op alle onderdelen waardoor er olie wordt afgevoerd boven de zuigers.
Dit gaat door de uitlaat de wijde wereld in.
Dat geeft dus ook extra olie verbruik, en carterdruk.
Vroeger had men wat ruimere passingen dan tegenwoordig, en was de filmlaag een welkome afsluiting op bepaalde onderdelen.
Vroeger nam de motor in de beginfase ook meer motorolie dan later, omdat er dan een filmlaag was gevormd op en tussen de bewegende delen..
De nieuwere motoren hebben zo'n fijne passing dat hierlangs weinig weg kan lekken, en dus een synthetische olie in kan worden toegepast.
Bijkomend verschijnsel is dat de opgeloste filmlaag in de motorolie komt, en kans heeft om in de oliekanaaltjes te komen.
Dit kan verstopping geven waardoor de smering op bepaalde plaatsen wegvalt, met alle nadelige gevolgen van dien.
Daarom adviseer ik bij motoren voor 1983 altijd minerale olie, na die tijd is men meer begonnen met halfsynthetische olieen, en zijn de motoren daar ook voor gebouwd.
Dus ik bouw altijd een marge in, weet ik niet zeker wat voor olie er in zit, doe ik minerale olie er in, en ververs dan om de 5000km.
Is een kleine moeite, maar zekerheid gaat voor alles.
Ik stel voor om voor het olievraagstuk in het bovengenoemde topic uit te werken en het over het juiste oliefilter in dit topic verder te gaan, zo blijft het een beetje overzichtelijk

:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Kris
-
Hoi,
Let op als je een filter haalt want er zijn zeker 2 verschillende maten filters, een lange en een korte uitvoering van dat ronde filter aan een 314 motor.
Haal het filter los en neem de patroon mee die er in zit, of schrijf het nummer opdat er op staat.
Als je wilt heb ik de nummers van beide welergens liggen.
Succes
Frank
Let op als je een filter haalt want er zijn zeker 2 verschillende maten filters, een lange en een korte uitvoering van dat ronde filter aan een 314 motor.
Haal het filter los en neem de patroon mee die er in zit, of schrijf het nummer opdat er op staat.
Als je wilt heb ik de nummers van beide welergens liggen.
Succes
Frank