Naar aanleiding van vragen elders op het forum hierbij enkele wetenswaardigheden met berekking tot kabels, diktes etc.
A. MAXIMUM BELASTING DRAAD
Dikte [mm2] Maximum stroom [ A ]
1,5 12 A
2,5 17 A
4 23 A
6 30 A
10 41 A
Let op dit geldt voor losse draad, 2 aderig snoer mag ca 15% minder hebben.
B. DRAADDIKTE (ivm spanningsverlies)
Hiervoor is een tabel waarin je kan aflezen wat de kabeldikte moet zijn bij een bepaalde kabellengte en stroomsterkte. (overtypen is lastig, daarom korte voorbeelden)
Voor een stroom van 10 A (bv koelkastje) heb je nodig 2,5 mm2 bij een lengte van 3 meter, 4 mm2 tot 6meter, 6 mm2 tot 10 meter en 10mm2 tot 20 meter.
Bij een kabellengte van 7 meter kun je met een o,75mm2 max. 2 A belasten, 1 mm2 3A, 1,5 mm2: 4A, 2,5 mm2: 6A, 4 mm2: max 9A.
En voor 10 A heb je dan al 6 mm2 nodig
C. DE FORMULE VOOR BEREKENING DRAADDOORSNEDE
En voor de liefhebber hier de formule waarmee je de benodigde draaddoorsnede kunt berekenen met behulp van lengte(L), stroomsterkte(I) en maximaal aanvaardbare spanningsverlies(V).
Aannemende dat de draad/kabel van koper is, word de formule voor de draaddoorsnede (A):
A = (0,035 x L x I ) / V
Groeten en rekenen maar
Frank
Kabeldiktes en belastbaarheid
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Frank, OPGEPAST!
De door jou gepubliceerde tabel geldt voor wisselstromen. Denk maar aan de 2.5 qmm VD-draad die wordt toegepast in een 16 A afgezekerde groep in je huisinstallatie.
Voor gelijkstroom moet de kabel dikker zijn. Een eenvoudig vuistregeltje is niet meer dan 4 A per qmm. En uiteraard speelt de lengte ook een rol, maar in een camper komen nauwelijks echt lange verbindingen voor... Heel belangrijk is wel altijd Litze te gebruiken, d.w.z. kabel, samengesteld uit losse tiertjes. Massieve kabel breekt op een gegeven moment (kan zijn na jaren) door de optredende trillingen.
De door jou gepubliceerde tabel geldt voor wisselstromen. Denk maar aan de 2.5 qmm VD-draad die wordt toegepast in een 16 A afgezekerde groep in je huisinstallatie.
Voor gelijkstroom moet de kabel dikker zijn. Een eenvoudig vuistregeltje is niet meer dan 4 A per qmm. En uiteraard speelt de lengte ook een rol, maar in een camper komen nauwelijks echt lange verbindingen voor... Heel belangrijk is wel altijd Litze te gebruiken, d.w.z. kabel, samengesteld uit losse tiertjes. Massieve kabel breekt op een gegeven moment (kan zijn na jaren) door de optredende trillingen.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ernst,
Mijn tabelletje komt van een scheepselektra boek. Dat lijkt mij toch wel op gelijkstroom gebaseerd...
De tabel A is gebaseerd op de maximale stroom voor een draad (enkelvoudig) en bij 10 mm2 komt dat overeen met jouw vuistregel, bij dunnere draden is het iets zwaarder belastbaar.
Punt B houdt ook rekening met de kabellengte, en juit daarover heb ik al een paar keer geschreven nij koelkastproblemen, hetgeen de aanleiding was van deze aktie van mij, toen ik de gegevens op zolder teugvond laatst.
NB ik dacht dat ik de gegevens uit een boekje van ASA scheepselectra had.
Frank
PS als we een goede en door deskundigen bevestigde tabel hebben is het iets voor de kaartenbak lijkt me.
F
Mijn tabelletje komt van een scheepselektra boek. Dat lijkt mij toch wel op gelijkstroom gebaseerd...

De tabel A is gebaseerd op de maximale stroom voor een draad (enkelvoudig) en bij 10 mm2 komt dat overeen met jouw vuistregel, bij dunnere draden is het iets zwaarder belastbaar.
Punt B houdt ook rekening met de kabellengte, en juit daarover heb ik al een paar keer geschreven nij koelkastproblemen, hetgeen de aanleiding was van deze aktie van mij, toen ik de gegevens op zolder teugvond laatst.
NB ik dacht dat ik de gegevens uit een boekje van ASA scheepselectra had.
Frank
PS als we een goede en door deskundigen bevestigde tabel hebben is het iets voor de kaartenbak lijkt me.
F
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten