Geacht Forum.
Vóór ik m'n probleem ter sprake breng even iets over de kachel.
Het betreft 'n kachel van 'n L-408-G uit '71 met twee draaiknoppen (warm/koud en ventilatie open/dicht) boven op de kachel, midden onder de voorruit. Dus geen schuifregelaars.
Het probleem(pje) dat ik heb met de ventilator is dat ik maar twee standen kan gebruiken, n.l. de hoogste stand en de uitstand.
Als ik de schakelaar en het electrisch schema (zie documentatie) bekijk moet er volgens mij toch meer mogelijk zijn.
De schakelaar op het dashboard heeft 'n regelbare weerstand van stand -0- naar stand -1-. Daarna kun je 'm nog doordraaien naar stand-2- (hoogste stand).
De schakelaar heeft stroom.
Met 'n ohmmeter de schakelaar doorgemeten en die werkte, ook de regelbare weerstand.
Daarna de uitgaande stroom gemeten en die liep op de ene uitgaande draad op van +/- 10V tot 12,8V in stand -1-. Dat klopt dus (volgens mij).
Op de andere uitgaande draad staat direct 12,8V. Dat klopt, volgens mij, ook.
Toch doet stand -1- het niet.
Als ik nu het schema bekijk, en de draden naar de ventilator volg, staat er op de tekening, vlak boven de ventilator 'n stekkerblok.
Die zijn ze bij mij denk vergeten, want ik kan 'm niet vinden. De draden gaan dus, vanaf de schakelaar rechtstreeks de kachel in.
Tussen dat (getekende) stekkerblok en de ventilator zie ik echter nog 'n.... uuuhhh...dingetje.
Zou dat de weerstand voor stand -1- kunnen zijn?
Vraagje (eindelijk).
- Waar zit die weerstand verstopt?
- Zijn die dingen te vervangen en eventueel nog te verkrijgen?
- Als die weerstand in de kachel ingebouwd zit (hoop het niet, maar vrees het ergste) moet dan de hele kachel eruit of zijn er nog andere trucjes?
- Zou het probleem hier uberhaupt aan kunnen liggen?
De kachel met de vlakke hand even vriendelijk toespreken helpt niet.
Ook niet tijdelijk.
Heb ik dus al geprobeerd.
Subtiele technieken kun je mij wel toevertrouwen :?
Peter.
P.S: Echt veel haast heeft het niet. Het schijnt morgen 30 graden te worden. Niet bepaalt 'n temperatuur om de kachel er bij aan te zetten, dus.
Kachelventilator.
- Peter
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 30 dec 2004, 17:51
- Locatie: groene hart
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Hallo Peter,
Hoewel ik niets van de 408 weet, kan ik je vertellen waar je een geschikte voorschakelweerstand kunt kopen, als de afstand Ter Aar - Den Haag te overbruggen valt: bij Stuut en Bruin op de Prinsegracht. Tramhalte lijn 6 en 10 "Brouwersgracht". Dichter bij jou ken ik geen goed geassorteerde electronicawinkels.
Houd er wel rekening dat je een (draadgewonden) vermogensweerstand neemt, van een vermogen dat overeenkomt met de stroom die de ventilator trekt maal 12 V. Als je meter echte Ampères meet en niet alleen milliAmpères, kun je die stroom gewoon meten.
Succes!
Ernst
Hoewel ik niets van de 408 weet, kan ik je vertellen waar je een geschikte voorschakelweerstand kunt kopen, als de afstand Ter Aar - Den Haag te overbruggen valt: bij Stuut en Bruin op de Prinsegracht. Tramhalte lijn 6 en 10 "Brouwersgracht". Dichter bij jou ken ik geen goed geassorteerde electronicawinkels.
Houd er wel rekening dat je een (draadgewonden) vermogensweerstand neemt, van een vermogen dat overeenkomt met de stroom die de ventilator trekt maal 12 V. Als je meter echte Ampères meet en niet alleen milliAmpères, kun je die stroom gewoon meten.
Succes!
Ernst
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Ingo Oldenkamp schreef:
Op dit moment ben ik aan het worstelen met de ventilator van de kachel, dezelfde constructie als beschreven is. Ik kan de schakeling nog niet geheel doorgronden, maar mijn indruk is dat het linker draaiknopje de regeling in de lage stand is. De variabele weerstand zit in/ onder die knop.
Met de rechter knop zet je volgens mij veld en ankerwikkeling in serie en krijg je het volle vermogen van de ventilator.
Ik zou de bedrading gaan controleren aan de hand van het elektrische schema. ik heb het vermoeden dat niet alles regelementair aangesloten is.
Op dit moment ben ik aan het worstelen met de ventilator van de kachel, dezelfde constructie als beschreven is. Ik kan de schakeling nog niet geheel doorgronden, maar mijn indruk is dat het linker draaiknopje de regeling in de lage stand is. De variabele weerstand zit in/ onder die knop.
Met de rechter knop zet je volgens mij veld en ankerwikkeling in serie en krijg je het volle vermogen van de ventilator.
Ik zou de bedrading gaan controleren aan de hand van het elektrische schema. ik heb het vermoeden dat niet alles regelementair aangesloten is.
- Peter
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 30 dec 2004, 17:51
- Locatie: groene hart
Kachelventilator
Beste Ernst.
Hartelijk dank voor je vlotte reactie.
Alleen... het gaat me iets te snel. :oops:
Heb de toevoerdraad (sw/rt/ge) naar de schakelaar, via de amperemeter, kortgesloten met de directe draad(stand-2-) naar de ventilator. Dat is de rode draad (zie schema 406 bij documenten).
Daar meet ik 3,4 Amp. Dat zou dus betekenen dat de motor 41Watt is. Dat lijkt mij redelijk (of niet?).
Maar nu.....??
Hoe bereken ik nu wat voor (draadgewonden) weerstand ik nodig heb om de variabele weerstand t/m stand -1- te laten werken?
Den Haag is trouwens wel te doen. De wagen rijdt tenslotte nog en met dit weer (+30C) kan dat stukje ook wel zonder kachel.
Nogmaals dank.
Beste Ingo.
Sorry Ingo, maar heb geen idee waar je het over hebt.
Linkerknop? rechterknop?
Bij mij zit de schakeling in één draaiknop.
Dus de variabele weerstand tot stand -1- en daarna verder naar stand -2-.
Zoals jij het beschrijft denk ik meer aan 'n schakeling zoals de ruitenwisser (bij mij), met twee drukknoppen.
Dat is namelijk wel één knop voor aan/uit en één knop voor de snelheid.
Volgens het schema zou het ook één schakelaar moeten zijn, dat stemt mij dan wel weer gelukkig (sorry).
Evengoed bedankt voor je reactie. Mocht je uitgeworsteld zijn met de kachel en je bent ergens 'n (draadgewonden) weerstand tegen gekomen dan hoor ik graag waar Ãe zich verstopt had.
Ben er 'n beetje huiverig voor om het halve dashboard en de complete kachel te demonteren, om er dan achter te komen dat die weerstand zich ergens anders heeft teruggetrokken. Hoewel ik eigenlijk niet zou weten waar dat dan zou moeten zijn.
Veel worstel-genot.
Peter.
Hartelijk dank voor je vlotte reactie.
Alleen... het gaat me iets te snel. :oops:
Heb de toevoerdraad (sw/rt/ge) naar de schakelaar, via de amperemeter, kortgesloten met de directe draad(stand-2-) naar de ventilator. Dat is de rode draad (zie schema 406 bij documenten).
Daar meet ik 3,4 Amp. Dat zou dus betekenen dat de motor 41Watt is. Dat lijkt mij redelijk (of niet?).
Maar nu.....??
Hoe bereken ik nu wat voor (draadgewonden) weerstand ik nodig heb om de variabele weerstand t/m stand -1- te laten werken?
Den Haag is trouwens wel te doen. De wagen rijdt tenslotte nog en met dit weer (+30C) kan dat stukje ook wel zonder kachel.

Nogmaals dank.
Beste Ingo.
Sorry Ingo, maar heb geen idee waar je het over hebt.
Linkerknop? rechterknop?
Bij mij zit de schakeling in één draaiknop.
Dus de variabele weerstand tot stand -1- en daarna verder naar stand -2-.
Zoals jij het beschrijft denk ik meer aan 'n schakeling zoals de ruitenwisser (bij mij), met twee drukknoppen.
Dat is namelijk wel één knop voor aan/uit en één knop voor de snelheid.
Volgens het schema zou het ook één schakelaar moeten zijn, dat stemt mij dan wel weer gelukkig (sorry).
Evengoed bedankt voor je reactie. Mocht je uitgeworsteld zijn met de kachel en je bent ergens 'n (draadgewonden) weerstand tegen gekomen dan hoor ik graag waar Ãe zich verstopt had.
Ben er 'n beetje huiverig voor om het halve dashboard en de complete kachel te demonteren, om er dan achter te komen dat die weerstand zich ergens anders heeft teruggetrokken. Hoewel ik eigenlijk niet zou weten waar dat dan zou moeten zijn.
Veel worstel-genot.
Peter.
- Peter
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 30 dec 2004, 17:51
- Locatie: groene hart
Eureka!
Heb vanmiddag alle moed bij elkaar geraapt en de kachelunit uitgebouwd.
Als ik geweten had dat dat zo weinig werk was, had ik het wel eerder gedaan. Stelt dus eigenlijk weinig voor.
De draadgewonden(?) weerstand zit dus inderdaad binnenin de unit.
De weerstand ziet eruit als 'n dikke pennenveer en was aan het uiteinde afgebroken :?
Het goede nieuws is dat Ãe nog wel te repareren was. :D
De weerstand kan, om één of andere reden, kortgesloten worden d.m.v. 'n bi-metaaltje met contactpuntjes.
Wat hiervan de bedoeling is heb ik nog niet kunnen doorgronden maar het heeft iets met de temperatuur van de weerstand te maken. Wellicht wordt de weerstand bij hoge temp. kortgesloten om doorbranden te voorkomen, maar dit is giswerk.
De weerstand was trouwens 1,8 ohm (stond er op).
Bij doormeting mat ik 1,9 ohm, dus dat klopt wel.
En ja, hij doet het weer als nieuw.
Peter.
Als ik geweten had dat dat zo weinig werk was, had ik het wel eerder gedaan. Stelt dus eigenlijk weinig voor.
De draadgewonden(?) weerstand zit dus inderdaad binnenin de unit.
De weerstand ziet eruit als 'n dikke pennenveer en was aan het uiteinde afgebroken :?
Het goede nieuws is dat Ãe nog wel te repareren was. :D
De weerstand kan, om één of andere reden, kortgesloten worden d.m.v. 'n bi-metaaltje met contactpuntjes.
Wat hiervan de bedoeling is heb ik nog niet kunnen doorgronden maar het heeft iets met de temperatuur van de weerstand te maken. Wellicht wordt de weerstand bij hoge temp. kortgesloten om doorbranden te voorkomen, maar dit is giswerk.
De weerstand was trouwens 1,8 ohm (stond er op).
Bij doormeting mat ik 1,9 ohm, dus dat klopt wel.
En ja, hij doet het weer als nieuw.

Peter.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten