Opvoerpomp toch kapot, nogmaals!

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Opvoerpomp toch kapot, nogmaals!

Bericht door jooph »

Hallo,

Had nog een backup van dit item! Het is een flinke lap tekst maar alles staat er weer.
Evt. plaatjes moeten de schrijvers anders nog maar even uploaden onder dit item.

Joop

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


dinand schreef:


hallo,

er is al een en ander beschreven over niet startende om314's, maar ik kom er niet uit en ben bang dat ik iets verkeerds doe, vandaar dat ik nog een topic start.

Het volgende is het geval

Ik rijd 80, motor begint in te houden en ik kan net met 3 kmh een tankstation bereiken om te tanken.

Daarna is het weer goed

Later die week weer bijna hetzelfde, maar kan in zn 2 halfgas nog bestemming bereiken. borrelglas was erg vies, schoongemaakt. Vervolgens ontlucht (zonder schroef los te draaien, want dat wist ik niet), start niet. Tijdens doorstarten relais van mijn startmotor doorgebrand dus naar huis laten slepen.

Relais vervangen, (ontlucht met schroef los) bus gestart en niks meer aan de hand (zie ' leo wil je met me trouwen').

Volgende dag vrolijk naar school. Na 5 km is het weer mis. Maar ik kan ontluchten wat ik wil, er komt geen diesel uit de ontluchtingsopening.

Na 1 kwartier kan ik weer volgas rijden voor 1 km daarna alleen nog maar in zn 2, 1 km verder slaat hij helemaal dood.

Weer ontluchten, dit werkt niet. Er lag uiteindelijk wel wat diesel onder de bus, terwijl dat volgens mij niet uit de ontluchting kwam (???).

UIteindelijk na veel gedoe en gewacht (want als ik 10min wacht lijkt t wel weer te kunnen) school bereikt.

Later die middag slang naar dieseltank doorgeblazen, was het niet
Luchtfilter gecheked was het niet
Vacuum tank is t ook niet
Tijdens startionair lopen of gassen in zn vrij komt er geen lucht in het borrelglas

Af en toe lijkt hij het weer te doen, maar al snel blijkt van niet. Soms slaat hij dood, en soms kan ik rijden in zn 2, geef ik plankgas of schakel ik hoger is het ookk meteen afgelopen.

Als ik bv het borrelglas loshaal staat er wel druk op, zo ook bij ontluchtings schroef.

Ik weet dus niet of het een verstopping of een lekkage is.

Verder ontdek ik net dat er kleine metalen schilfertjes onderin de fijnfilter zaten toen ik hem verving.

Kan iemand me vertellen wat nu de werkwijze is? of meest voor de handliggend? volgens mij heb ik de procedure zoals hier op het forum beschreven helemaal gevolgd . .

Ik kom er zelf iig niet meer uit (en de anwb al helemaal niet), en ik wil niet zomaar iets doen omdat 'dat het wel eens zou kunnen zijn' zonder te weten waarom.


Dinand


ps. oh ja, of t relevant is weet k niet maar, als ik ontlucht met de handpomp trek ik na 2 keer op en neer het borrelglaasje leeg en duurt t ene paar sec. voor datie weer vol is.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Anton schreef:


Hoi,

Als er diesel onder ligt ligt duid dat op lekege, das logies!
Maar als er diesel uit lekt kan ie daar ook lucht aan zijgen!
Zet je leiding onder lichte overdruk (0.2 bar zou al genoeg moeten zijn) en kijk en luister of met een kwastje zeepsop zoek het lek (je)
En vergeet dat filtertje niet, pakking wil nog wel eens slecht zijn!
Het is een probleem dat ie geen branstof krijgt!

Succes!

Groet Anton

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


dinand schreef:


Anton schreef:
Hoi,

Als er diesel onder ligt ligt duid dat op lekege, das logies!




dat snap ik anton, maar dat plasje lag er alleen na ontluchten (terwijl het volgens mij niet uit de ontluchtingsbout kwam).
Anton schreef:

En vergeet dat filtertje niet, pakking wil nog wel eens slecht zijn!


is vervangen, staat zelfs druk op,dus hij sluit goed

Anton schreef:

Het is een probleem dat ie geen branstof krijgt!



joh!

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


winand schreef:


Bij ontluchten eerst schroef losdraaien?
Bedoel je de knop van het pompje zelf, of moet je nog iets losdraaien?
Zo ja, dan ben ik niet op de hoogte en wil ik het graag weten voordat ik eens stilsta zonder diesel

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


dinand schreef:


als je ervoor zit zit rechts bovenin een bout met daarin een schroef, deze moet je losdraaien om de lucht eruit te laten

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


DVIII schreef:


het is soms een hele toer om de echte problemen te vinden met de brandstofhandel
pas heeft een kennis van mij nog een bus nagekeken , het duurde een hele dag om alle mogelijkheden na te lopen en uit te sluiten , dus van onderzoeken welke slang uit de tank nou eigenlijk wel de aanvoer is tot het nalopen van de zijdeksel van de brandsofpomp, uiteindelijk nadat daar de boutjes van waren nagetrokken was het systeem storingsvrij
maar het was zeker niet de enige storing , ook de drukbanjobout , dat is een banjo bout met een veerbelaste klep die de zg voordruk op de gallerij houdt , was kapot. afijn na uren puzzelen en starten en proefdraaien kon het sein "brandmeester" gegeven worden
geen appeltje-eitje duzz

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Leo schreef:



Hoi Dinand,

Ben het wederom eens met DVIII, want ik zat ook aan die drukbanjo te denken.
Maar ik lees nog andere dingen waar ik mijn bedenkingen bij heb, dus eerst maar beginen met het simpelste: De drukbanjobout.

Je moet het zo zien: De opvoerpomp pompt de brandstof in de rondte.
Een HogeDruk-brandstofpomp moet zijn brandstof met een bepaalde druk toegevoerd krijgen, want dat ding kan uit zichzelf practisch niet zuigen.
Stel dat er nergens een drukregelaar zou zitten, dan stroomt die rondgepompte brandstof met minime druk door de HD-brandstofpomp, want de slangen zijn immers overal even dik?
En aan die minime druk heeft een HD brandstofpomp absoluut niet genoeg indien je eens flink gas geeft.

Daarom hebben ze achter je brandstofpomp een drukregelaar gezet.
Die hebben ze netjes ingebouwd in de banjobout die de verbinding vormt tussen de HD-brandstofpomp en de retourleiding.
Dat simpele veerbelaste overstroomdrukventieltje houdt de dieseldruk in je HD-pomp op een constante waarde van 1,1 tot 1,3 bar.

Het controleren en/of schoonmaken van dat ding is dus een fluitje van een cent, want je schroeft hem simpelweg compleet uit de pomp waarna je hem demonteert op een plek waar je altijd dat weggerolde f*cking kogeltje weer kunt terugvinden..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Afbeelding

Als eerste hoe dat ding er van binnen uitziet.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Afbeelding


Dan de plek waar ie volgens mij hoort te zitten (correct me if i´m wrong)
Het ventiel is nr 50.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Afbeelding



En als laatste hoe hij er in het wild uitziet bij de pomp van Tranquilo.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Zo moet het wel lukken denk?



Dan dat borrelglaasje wat je leeg trekt en zich langzaam vult:
Hoe je ook je best gedaan hebt met pakkings, slangetjes en luchtpistolen, zoals jij het op het moment uitlegt denk ik toch aan een verstopte leiding of filter in de tank, gecombineerd met een lekke aanzuigleiding.
Of de aanzuigleiding in je tank is lek.
Volg de raad van Anton op en ga ff piemelen met druk en zeepsop.



Als laatste bevalt me die metaalstukjes in je filter niet.
Dat kan bijna nergens anders vandaan komen dan van de opvoerpomp.
Tenzij ze klein genoeg waren om het borrelglasfiltertje te passeren, want dan kan het ook nog uit de tank komen.
Heb je nog gekeken wat voor materiaal het was? (Aluminium , rvs of gewoon staal?)
Hoeveel was het?
Als het fijn genoeg is om het borrelglas te passeren dan kan de opvoerpomp op die metaalstukjes blijven hangen.
Zo is de constructie nu eenmaal.


Nou jah, eerst maar gewoon met die banjo beginnen en dan proefrijden.
Dit soort grapjes altijd 1 voor 1 aanpakken en tussendoor proefrijden, anders weet je de volgende keer nóg niet wat je moet doen.


Sleutel ze,

mvg, Leo.

Zoww, weer een ouderwets lang bericht..

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


winand schreef:


Ouderwets lange berichten lonen!
Een fotootje zegt ook veel, top!
Dus als ik ooit zonder diesel kom te staan en die bout losdraai zal ik nog even aan je denken Leo

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


dinand schreef:



Leo schreef:
Hoi Dinand,

Ben het wederom eens met DVIII, want ik zat ook aan die drukbanjo te denken.




Deze heb ik vanmiddag losgehaald, schoongemaakt en gecontroleerd, maar er was niks mis mee. Na uitgloeien van de ringen heb ik hem er weer ingehangen, bus start niet. Ook niet na ontluchten.

Leo schreef:

En aan die minime druk heeft een HD brandstofpomp absoluut niet genoeg indien je eens flink gas geeft.




Maar dat kan alleen af en toe he. Soms slaat hij gewoon totaal dood, andere keer kon ik 3 km rijden in zn 2 halfgas.

Leo schreef:

Dan dat borrelglaasje wat je leeg trekt en zich langzaam vult:
Hoe je ook je best gedaan hebt met pakkings, slangetjes en luchtpistolen, zoals jij het op het moment uitlegt denk ik toch aan een verstopte leiding of filter in de tank, gecombineerd met een lekke aanzuigleiding.
Of de aanzuigleiding in je tank is lek.




Dat zou inderdaad kunnen, misschien heb ik de eerste keer niet genoeg schoongemaakt. Maar, ik heb de leiding naar de tankt toe, de tank in doorgeblazen. Dus als t filter daar al verstopt was is hij nu kapot of weer minder goor. Daarbij heb ik ook diesel uit de tank gezogen, en dat ging prima.

Maar nu dient t volgende zich aan. Ik heb zonet weer de pomp lopen ontluchten en toen besefte ik me dat de druk en snelheid waarmee het glaasje leeg werd gezogen niet consistent was. Verder kan ik soms een eeuweigheid pompen en gebeurt er niks, en soms stroomt de diesel er na 3x op en neer uit als bij een ongestelde vrouw. Ik heb de handpomp flink in het vet gezet en ben toen gaan pompen, blijkt dat hij zowel op als neer lucht aanzuigt. Zou dit misschien het probleem kunnen zijn????

Leo schreef:

Volg de raad van Anton op en ga ff piemelen met druk en zeepsop.




gaat ik doen, allen vervelend is dat ik geen druk kan zetten omdat mijn bus nu totaal niet mer start en omdat ik geen compressor heb, slechts een fietspomp.

Leo schreef:

Als laatste bevalt me die metaalstukjes in je filter niet.
Dat kan bijna nergens anders vandaan komen dan van de opvoerpomp.
Tenzij ze klein genoeg waren om het borrelglasfiltertje te passeren, want dan kan het ook nog uit de tank komen.
Heb je nog gekeken wat voor materiaal het was? (Aluminium , rvs of gewoon staal?)
Hoeveel was het?
Als het fijn genoeg is om het borrelglas te passeren dan kan de opvoerpomp op die metaalstukjes blijven hangen.
Zo is de constructie nu eenmaal.



Die stukkies waren heel klein en zaten onderin het fijnfilter. Ik denk dat t alu is, en daarme concluderend dat ze uit mijn tank zouden kunnen komen. En die stukkies waren zeker wel klein genoeg om zo nu en dan eens t borrelglas te passeren, zeker als de bus woest en weer schud (bergpaadjes & seks). De hoeveelheid was net genoeg dat t opvallend was, dus 200 schilfertjes ofzo.

Ik hoop dat iemand me nog iets meer kan vertellen wat ik stap voor stap kan doen. Zelf maak ik ervan:

zeepsop
tank eraf en kijken of dar wat te zien is
opvoerpomp eraf en kijken
dieselpomp eraf en naar de bosch brengen (want dat gaat me de pet te boven & ik vind er niks aan)

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Leo schreef:


Aanzuiggedeelte vóór de opvoerpomp reinigen, en dan vooral kijken of de gaatjes van de gebruikte banjobout(en) niet verstopt zijn.
Dit naar aanleiding dat je de toevoerslang doorgeblazen hebt en gemakkelijk diesel kon opzuigen, maar wanneer het spul eenmaal gemonteerd was kwam er niks of weinig meer uit.


Ontluchten doe je niet alleen bij het filter he?
Op de brandstofpomp zit ook nog een ontluchtingsschroefje.
Pompen tot er geen lucht meer komt en dan weer dichtdraaien.
Daarna de verstuiverleidingen een beetje lossen.
Het liefst bij de verstuivers, maar omdat bij een 314 dan het klepdeksel er af moet kun je volstaan om dat aan de brandstofpompzijde te doen.
Daarna met volgas de motor op de startmotor laten ronddraaien totdat er brandstof komt.
Dan de verstuiverleidingen weer vastzetten, en dan moet ie het doen.
Ennueh, altijd starten met het gaspedaal op de plank, dan start ie veel sneller.


Nog zo'n heel dom dingetje: Zit het stangenstelsel wel goed vast aan het gaspedaal?


Opvoerpomp uit elkaar halen. Zie "opvoerpompen voor Dummies".
Kijken of er geen krassen te zien zijn en of de terugslagklepjes en veren heel en schoon zijn.
Die alu-stukjes kunnen heel goed tussen de terugslagklepjes gaan zitten, en dan doet de pomp geen moer meer.
Als ie dan tóch uit elkaar ligt, meteen maar een nieuw handpompje monteren.


Nog een vraagje: Je schrijft Soms slaat hij gewoon totaal dood, andere keer kon ik 3 km rijden in zn 2 halfgas.
Halfgas.. Betekent dat wanneer je vol gas gaf, dat ie er dan mee stopte?
Of heb je het alleen over het toerental?



Heb ff het een en ander opgeschreven waar ik naar zou kijken.
Zijn relatief eenvoudige werkzaamheden waar geen specialistische kennis voor nodig is.


Aanzuiggedeelte vóór de opvoerpomp reinigen, en dan vooral kijken of de gaatjes van de gebruikte banjobout(en) niet verstopt zijn.
Dit naar aanleiding dat je de toevoerslang doorgeblazen hebt en gemakkelijk diesel kon opzuigen, maar wanneer het spul eenmaal gemonteerd was kwam er niks of weinig meer uit.


Ontluchten doe je niet alleen bij het filter he?
Op de brandstofpomp zit ook nog een ontluchtingsschroefje.
Pompen tot er geen lucht meer komt en dan weer dichtdraaien.
Daarna de verstuiverleidingen een beetje lossen.
Het liefst bij de verstuivers, maar omdat bij een 314 dan het klepdeksel er af moet kun je volstaan om dat aan de brandstofpompzijde te doen.
Daarna met volgas de motor op de startmotor laten ronddraaien totdat er brandstof komt.
Dan de verstuiverleidingen weer vastzetten, en dan moet ie het doen.
Ennueh, altijd starten met het gaspedaal op de plank, dan start ie veel sneller.


Nog zo'n heel dom dingetje: Zit het stangenstelsel wel goed vast aan het gaspedaal?


Opvoerpomp uit elkaar halen. Zie "opvoerpompen voor Dummies".
Kijken of er geen krassen te zien zijn en of de terugslagklepjes en veren heel en schoon zijn.
Die alu-stukjes kunnen heel goed tussen de terugslagklepjes gaan zitten, en dan doet de pomp geen moer meer.
Als ie dan tóch uit elkaar ligt, meteen maar een nieuw handpompje monteren. Is standaard spul en verkrijgbaar bij een Bosch-steunpunt.


Nog een vraagje: Je schrijft Soms slaat hij gewoon totaal dood, andere keer kon ik 3 km rijden in zn 2 halfgas.
Halfgas.. Betekent dat wanneer je vol gas gaf, dat ie er dan mee stopte?
Of heb je het alleen over het toerental?


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


DVIII schreef:


Je kunt ook gaan elimineren , dan onderbreek je de aanvoerslang en hang je deze in een jerrycan, pompt/ ontlucht de inspuitpomp dan wel, en heb je dan wel beschikking over alle vermogen . al snel zul je zien dan de retour de jerrycan erg snel leeegzuigt, tenminste als ...
de inspuitpomp eraf schroeven is de allerlaatste zet die je kunt doen omdat dat veel meer werk is dan dat het zo even lijkt.
ik haal bijna altijd fouten uit het brandstoffilterhuis , de rubber ring zit verdraait , of de koperen ring aan de bout is verhard of de lekleiding aan de top van het filter is lek. als je werkelijk een kapotte opvoerpomp hebt is de snelle test , demonteer de aanvoerslang en leg je vinger op het aanzuiggat , pompen en je voelt ... of je voelt geen aanzuigkracht.
het ontluchten is echt een aandachtspunt ! , als je goed wilt ontluchten pomp je eerst de gallerij ( dat is dat kleine 10 mm boutje op de (zijkant)voorste banjo bout ( die niet als banjo bout dienstdoet) opendraaien.
als die lekker spuit kan je nog de filter houder ontuchten door de bovenste banjo los te draaien. ( let op dat je tzt de ringen uitgloeit of vervangt).
als de motor dan niet start kun je de inspuitleidingen nog losdraaien maar die slijten daarvan dus dat is niet de beste oplossing.
normaal kan je met enkel de gallerij ontluchten de boel aan de gang krijgen. en net als Leo al zegt , gasstang op volgas als je ontlucht, de inspuitpomp laat alleen vloeistof door als er om gevraagd wordt !.
nog een tip , je bent zelf goed in staat logisch te denken , dus om daar nu een paar uur garage a 80 euri voor uit te geven .
en dan als je een hekel hebt aan dieselhanden ,( net als ik dus) smeer je handen eerst in met boter of andere vette zooi , de lucht trekt niet in je huid en ze wassen makkelijk schoon... ook wassen met boter houdt de lucht uit je porien.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


dinand schreef:


Leo schreef:

Nog een vraagje: Je schrijft Soms slaat hij gewoon totaal dood, andere keer kon ik 3 km rijden in zn 2 halfgas.
Halfgas.. Betekent dat wanneer je vol gas gaf, dat ie er dan mee stopte?
Of heb je het alleen over het toerental?




Als ik volgas geef slaatie zeker weten af ja.

Leo en DVII, ik heb nu weer genoeg mogelijkheden om aan de gang te gaan. Hoop dat ik er zo uit ga komen.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Detlev schreef:


DVIII schreef:
)en dan als je een hekel hebt aan dieselhanden ,( net als ik dus) smeer je handen eerst in met boter of andere vette zooi , de lucht trekt niet in je huid en ze wassen makkelijk schoon... ook wassen met boter houdt de lucht uit je porien.



Lijkt mij een potje nivea of uierzalf wat fijner als boter......

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Berthil schreef:


Detlev schreef:
DVIII schreef:
)en dan als je een hekel hebt aan dieselhanden ,( net als ik dus) smeer je handen eerst in met boter of andere vette zooi , de lucht trekt niet in je huid en ze wassen makkelijk schoon... ook wassen met boter houdt de lucht uit je porien.


Lijkt mij een potje nivea of uierzalf wat fijner als boter......



Ik gebruik ameestal een scheutje afwasmiddel, dan hoef je na afloop alleen je handen maar onder het water te houden en ze zijn weer schoon.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


DVIII schreef:


Tuurlijk ieder heeft zijn eigen methode , maar in boter zit een zuur dat geweldig werkt, en als mijn handen ergens naar mogen ruiken , dan naar boter !

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


evelyn25 schreef:


ecover-afwasmiddel (dubro zal t ook wel doen) en ... koffieprut. dit heeft volgens mij iedereen. Gewoon even een greepje in de filter en wat seepsop erop spuiten.. Doet t perfect door de schurende werking, en de nageur van zeep en koffie is overweldigend en verfrissend (als wilde limoenen) je ziet bijna die dame uit de fa-reclame (wie-kent-m-niet)

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


DVIII schreef:


ik dacht dat die andere dingen de LIMOENEN waren ......

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


camper 408 schreef:


Dit is Willem Van Camper 408
Ik heb dezelfde problemen gehad met mijn 408 met 314 motor.
Na ongeveer een week zoeken het probleem gevonden het was bij mij het stukje brandstofslang dat aan de retour leiding zit vanaf de verstuivers.
Voor de rest had mijn motor de zelfde kuren nu loopt hij weer prima misschien kun je hier iets mee.
Succes

Willem

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

dinand schreef:


hoi willem,

staat genoteerd. Ik ga t uitzoeken. Ik vermoed inmiddels wel dat t probleem zich eerder voor heeft gedaan omdat er op 2 plekjes tussenstukjes geplatst zijn die er origineel niks te zoeken hebben (maar die t probleem nu niet zijn.

Ik zit er hard overna te denken om alle leidingen te vervangen . . maar jah, ik heb nu echt even geen tijd hiervoor. Ben beig met een grote boomhut/afstuderen/dagelijks leven.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


DVIII schreef:


dat is dus de lekleiding , die gaat vanuit de afzonderlijke verstuiverhuizen middels deze slang retour in de brandstoftank. als die lekt ( hetzij naar binnen of naarbuiten) loopt steeds het filter leeg in de tank en gaat het plezier wel over , prut prut

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


melhof schreef:


En als die verstopt zit... spuit het er uit.

Groet,
Melchior

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


jooph schreef:



Leo schreef o.a.:

Quote:
Ontluchten doe je niet alleen bij het filter he?
Op de brandstofpomp zit ook nog een ontluchtingsschroefje.
Pompen tot er geen lucht meer komt en dan weer dichtdraaien.



Ik weet het niet heel zeker maar bij de nieuwere OM314's zit er volgens mij geen apart ontluchtingsschroefje. ik heb het in ieder geval niet kunnen ontdekken en in de documentatie van het leger wordt het ook nergens genoemd.
Volgens mij hoef je alleen maar de grote "dop" van dat ontluchtings-handpompje wat los te draaien en dan maar pompen.
Misschien zijn er bezitters van nieuwere OM314's die het kunnen bevestigen.

Heb liever geen ruzie met onze opperbaas Leo


Joop

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


camper 408 schreef:



Hier is Willem nog een keer.
Het is inderdaad de lekleiding die van de verstuivers afkomt maar die gaat weer naar de aanvoerleiding van de tank naar de opvoerpomp.
Dus een heel klein lekje in het stukje brandstofslang of de slangklemmen en je hebt een probleem.Mijn motor liep ook ongeveer 1tot2 km en dan moest ik ontluchten wat bijna niet ging,had ook de tank er onderweg gehaald en meteen schoongemaakt maar daar was niets tevinden.
Toen de opvoerpomp eraf nieuwe klepjes weer niets nog steeds de zelfde problemen tot het slangetje verniewd was toen was het bij mij over daarom deze uitleg.

Willem

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Bericht een beetje overzichtelijker gemaakt en de afbeeldingen weer teruggeplaatst door Leo op 23 september 0500uur
Laatst gewijzigd door jooph op 20 sep 2007, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

dikke pluim voor joop!

het angstzweet brak me al uit . . . (uhm leo, kun je het misschien nog eeeeeen keertje opschrijven allemaal :shock:)
Gebruikersavatar
evelyn25
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mar 2006, 11:33
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

vademecum

Bericht door evelyn25 »

dienen dit soort teksten ook in het vademecum te staan?? of ligt dit op zijn gat?
508 lang hoog, OM314 uit 1977
bergop niet te veel in je achteruitkijkspiegel kijken..
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 mar 2007, 19:40
Locatie: Den Haag

Bericht door Buster »

Joop je bent geweldig :P
ik vond het er jammer om dit draadje te moeten missen.

maar dat is mooi opgelost :P

joooopie!!!!
Buster is de L407D OM617.910 van Frank, Natascha, Stern en Foss.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi zwoegers,

Het heeft zo zijn voordelen om moderator te zijn:
Ik heb de backup van Joop een beetje overzichtelijker gemaakt en de afbeeldingen weer geplaatst.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: vademecum

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

evelyn25 schreef:d...het vademecum....
<off-topic>
Dat is nooit echt van de grond gekomen vrees ik.

Zelfs ik, als in de computers werkzaam zijnd persoon, moest er moeite voor doen er iets leuks van te maken. Het zou veel simpelere moeten zijn, CTRL+C en CTRL+V en niet moeilijker. M.i. is de drempel veel te hoog voor de gemiddelde gebruiker/techneut.
Maar goed, da's weer een hele andere discussie.

</off-topic>

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

hallo,

goed nieuws van het front. Ik denk dat ik de oplossing gevonden heb. Een verstopte en tevens losgetrilde aanvoer banjo bout en een kleine lekkage aan de afvoer leiding vanaf de verstuivers.

alleen kan ik het niet testen omdat ik de leidingen niet meer vast krijg op de banjo. Warmwater en een aansteker, vaseline hebben geen uitkomst geboden . . dus morgen maar 2 koppelstukkies halen. Eigenlijjk is t beter de hele leiding te vervangen, maar dan moet mn tank er onder weg en das ook weer een dag extra.

dus, morgen testen en hopelijk doet ie t dan weer.
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

goed, stuk of 20 kilometer gereden . . hij doet t dus weer . . lekke + verstopte banjobout was het.

Het hele dorp buurt weet overigens dat hij het weer doet, want mijn uitlaat is opeens echt meer als verrot (ook opgerolde bierblikkies hebben niet het eeuwige leven :lol: )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten