Aluminium uitlaat

Plaats reactie
Jurg & Marleen

Aluminium uitlaat

Bericht door Jurg & Marleen »

Hai, even een vraagie; heeft iemand ervaring met aluminium uitlaat? Wat ik wil weten is of het onverstandig is een aluminium pijp te gebruiken als uitlaat. Ik heb nl. de laatste meter uitlaat afgezaagd en er een meter pijp met bocht naar rechts aangezet, zodat de fietsen niet zo zwart geblakerd aankomen, en de banden niet smelten (was dus het geval).
Groet Jurg.
De vetter de better!
L1
Contacteer:

Bericht door L1 »

Ahoj Jurg,

Ik heb eenmaal de fout gemaakt om aan een uitlaat, bestemd voor een 'normale' verbrandingsmotor, een aluminium flens te laten monteren.
Deze gebruiken wij in de demperbouw alleen maar bij motoren waarvan de uitlaatwarmte gebruikt wordt. Men koelt de gassen dan terug tot ca 80 graden.
Maar bij deze demper verbrandde de flens binnen tien minuten. Maar dat waren de gassen nog 550 graden.

Ik weet niet precies waar het smeltpunt ligt van aluminium maar de diverse soorten hebben verschillende smeltpunten.
Ik houd het bij zincor staal.

Leen
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ik heb voor mijn aggregaat (met enige moeite) flexibele stalen uitlaatpijp gekocht (bij Claeys, maar vast ook wel elders verkrijgbaar). Buitenmaat Ø 45 mm. Te koop voor -als ik het me goed herinner- € 13 per meter. Met een of twee strop(pen) klem je die pijp muurvast in of om de uitlaat. En hittebestendig :lol:
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Jurg & Marleen

Bericht door Jurg & Marleen »

Dank je voor de tip! Had van iemand op dit forum ook al de tip gekregen het niet met aluminium te fixen, omdat aluminium `moe` kan worden en afbreken. Deze tip is verdwenen van het forum. Ik ga het met staal doen, lijkt me het veiligst! Groeten Jurg.
De vetter de better!
Plaats reactie