Elektrische ventilator voor de radiator?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
paulv

Elektrische ventilator voor de radiator?

Bericht door paulv »

Een respectabel gedeelte van het vermogen van de motor gaat verloren aan het continu aandrijven van de ventilator achter de radiator.
Ik heb wel eens gelezen dat iemand die vervangen had door een electrische (uit een grote BMW of zo) met sturing door de koelwatertemperatuur. Ik rij voornamelijk in de winter dus die paar extra pk's kan ik wel gebruiken.
Heeft iemand daar ervaring mee??

Groeten,
Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 22 sep 2007, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Paul.

Ik heb daar ook wel eens aan lopen denken.
Dat ik het niet gedaan heb komt meer door drukke werkzaamheden dan door de onmogelijkheid van monteren. 8)

Ik denk alleen dat je het uitlaatspruitstuk aan de kant van de motorkap moet isoleren.
Vergeleken bij een gewone auto zit dat spruitstuk akelig dichtbij de kap.

Maar volgens mij moet het kunnen, scheelt je zo maar een paar pk bij hoog toerental.
Alleen wel ff kijken hoe zwaar je dynamo is, want zo'n zielig 30Amp-gevalletje houdt niet veel over als er ook nog eens een fan gaat meejanken.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
bart

Bericht door bart »

Ik heb gehoord ( nog niet gecontroleerd ) dat er visco koppelingen zijn voor om314 motoren, bij de dealers. Ik ga dit nog wel bekijken of dit mogelijk is en dan meteen een kunstof fan er op ( veel stiller ).

Bart
Soms een engel
soms een duivel
maar altijd mijzelf
paulv

Bericht door paulv »

Ha die Leo,

Ik dacht meer om die ventilator voor de radiator te plaatsen, ik heb daar ruimte genoeg.
Over de capaciteit van de dynamo, hoe herken je die :shock: ??staat dat ergens?

Groeten,
Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 23 sep 2007, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
A_A

Bericht door A_A »

Bart, volgens mijn had mijn volvo 240 '83 met b240F blok dat ook. Als hij warm werd begon de fan pas mee te lopen. Uit mijn hoofd zou ik zeggen dat er niet heel veel verschil in die twee fans zitten. De volvo fan was ook groot. Misschien dat je anders die kan monteren?
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Die fan heeft een fisco-koppeling en die zorgt voor een constant toerental (eigenlijk) maar vaak is hetbimetaal niet meer alles dus draait hij constant mee. De fan van de OM314 heeft volgens mij geen inteligentie meegekregen.

Maar bij de volvo is het ook een redelijk vaforiete modificatie.
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
paulv

Bericht door paulv »

Hallo allemaal,

Ik heb het artikel weer gevonden;

http://www.bayernbusfreaks.de/index.php ... cle&sid=46

Er staan daar trouwens wel meer leuke artikelen :wink:

Groeten,
Paul
Bezoek altijd welkom!
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Als je elektrisch vermogen tekort komt voor een motoraangedreven fan, zou je een kunnen nadenken over (en op de sloop zoeken naar) een magneetkoppeling, alweer gestuurd door de koelwatertemperatuur. Kost je minder elektrische energie en motorvermogen alleen als het echt nodig is...
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

@ mfellman: de meeste bestuurders gelukkig wel :lol: :idea: :!:
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

[quote="paulv"]Ha die Leo,

Ik dacht meer om die ventilator voor de radiator te plaatsen, ik heb daar ruimte genoeg.
Als je maar in de gaten houd dat ie de goeie kant opdraait Paul.
Je moet dus een hele platte fan hebben omdat de ventilatorbladen voorgevormd zijn.

Over de capaciteit van de dynamo, hoe herken je die :shock: ??staat dat ergens?
Jep, dat staat altijd op de dynamo.
Meestal met een sticker.

Leo
Site Admin

ventilator

Bericht door Leo »

mfellman schreef:Die fan heeft een fisco-koppeling en die zorgt voor een constant toerental (eigenlijk) maar vaak is hetbimetaal niet meer alles dus draait hij constant mee.
Een visco-koppeling is de afkorting van viscositeit.
Het binnenwerk bestaat uit 3 rakelings langs elkaar draaiende platen.
De ene plaat is verbonden met de aandrijving, de andere 2 met de ventilator. (de constructie is een beetje te vergelijken met de koppeling van een automatische versnellingsbak)

In de (afgesloten) behuizing waarin die twee platen zich bevinden zit één of ander soort dikke smurrie, het lijkt wel op bijenwas.
Wanneer dat spul warm wordt gaat het zorgen dat de platen met elkaar mee gaan draaien.
Hoe warmer het is, des te sneller draait de ventilator met de aandrijving mee.
Omdat het hele zooitje wél moet kunnen voelen hoe warm de radiator is, draait hij in koude toestand altijd een klein beetje mee om er voor te zorgen dat er een luchtstroom langs die behuizing gaat.
Anders zou hij bv in de file nooit kunnen werken.

Een visco-ventilator draait dus altijd een beetje mee en heeft geen bi-metaaltje.

Afbeelding

Een tekening van een viscositeits-ventilator, waarbij 265 de aandrijfplaat is.
De binnenkanten van 277 en 245 bevatten de andere 2 gedeeltes van de aandrijving.

mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Hallo Leo,

Ik zal kijken of ik wat ingescand kan krijgen (maar is lastig zonder scanner ;-) ) maar ik kan je verzekeren dat de FAN van een 245 een bimetaaltje heeft (wat helaas wel eens breekt na 500000 km) dat regelt hoeveel de FAN moet meedraaien. Als deze gebroken is dan heeft hij altijd maximaal meedraaien. De fisco koppeling van jouw tekening heeft deze regeling niet.

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
winand

Bericht door winand »

Bij de Volvo 164 is een visco koppeling standaard.
Bij mijn Volvo is deze een keer vervangen, de kosten van de visco-koppeling (alleen het onderdeel) was 90 euro.
Ik zou zeggen dat je die 90 euro beter aan iets anders kunt uitgeven als de standaard MB fan werkt zoals ie bedoelt is.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
paulv

Bericht door paulv »

Winand,

Ik ben zeker niet van plan zoveel uit te geven. Het lijkt mij een gemakkelijke en goedkope manier om wat vermogen te winnen dus ga ik gewoon op de sloop zo'n elektrische ventilator zoeken, voor weinig :wink: ., die oude stalen fan eraf halen, en gewoon genieten van die paar extra pk's :lol: .
Misschien gaat hij daarna ietsjes makkelijker de berg op en rijdt hij ook eens een ietsje pietsje zuiniger.

Groeten,
Paul
Bezoek altijd welkom!
jooph

Bericht door jooph »

Toch lijkt me een paar PK winst iets te optimistisch.

Het is gewoon een kunststof(bij een nieuwere OM314) ventilator en heeft verder weinig weerstand.

Denk dat rond 1 PK realistischer is.
(bedenk wat een volwassen paard aan kracht heeft :?: , zo'n ventilator moet toch een peulenschil zijn voor 1 PaardenKracht).

Maar voor weinig geld is het wel een leuk idee vooral ook omdat in het koudere jaargetijde de motor beter op temperatuur komt en blijft.

Zie ook:
http://forum.campertechniek.eu/viewtopic.php?t=2971

groeten

Joop
DVIII

dat is sterk

Bericht door DVIII »

ik heb een zelfdenkende fan , op mijn bussie , met 314 motor, werkt geweldig en is orgineel MB , kost een paar centen maar dan heb je ook wat ! en in de winter is de kachel/motor ook supersnel warm
en dat geknoei met elektrische fans brrr niets dan ellende in de warmte
om nog maar niet te spreken van de inbouw problemen.
ik heb al een paar hausmacher bussen terug gewijzigd naar betrouwbaar duits degelijk spul.
ps een normale fan ( kunststof ) trekt echt waar ! 5,5 pk uit je blok
paulv

Bericht door paulv »

Hoi DVIII,

Ik verheug me nu al op die 5,5 pk 8) . Kan je me iets meer vertellen over mogelijke problemen die ik kan verwachten met mijn hausmacher arbeit?
Hoe zit het met het degelijke MB spul, wat is het en is dat ook op de sloop verkrijgbaar :wink: ??

Groeten,
Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII

effe snel

Bericht door DVIII »

ik heb niet zoveel tijd nu , maar ik heb met ruimte gebrek en niet werkende thermo schakelaars al zo veel knoeiwerk gezien dat ik nu niet snel zou kiezen voor een paar of één electrische ventilator.
A vind maar eens een goede fan ( s) die past (passen) en B waar laat je die schakelaar. de schade die ik heb verholpen was met een nieuwe radiateur opgelost , ( het binnenwerk zag er prima uit maar zat los) en de waterpomp was ook versleten door het gebruik van steeds nieuw water ivm de lekkages.
last but not less important , een goede fan trekt ook een flinke slok ampére's
ik zal eens kijken wat het MB nummer is van die visco fan ( en de prijs)
laterr
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Wij hebben dit (om een hele andere reden) zelf gemaakt op de Hanomag.

Bij mijn F45 ligt de motor meer naar achter en loopt er een as (van ruim een meter) vanaf de waterpomp naar voren toe, die de fan permanent aandrijft. Door het inzakken van de motorrubbers gaat het blok aan de as hangen en die strijd houden lagers van zowel fan als waterpomp niet lang vol. Bij beide bussen die ik gehad heb, was dan ook bij aanschaf alles aan lagerwerk van deze onderdelen kaduuk.

Omdat het blok bij mij dus verder naar achter ligt heb je mooie lange stalen buizen om een sensor in te maken (gat boren in de onderste pijp, moer met zelfde schroefdraad op laten lassen door een collega en het geheel ff een verfje geven). Doordat dat radiateur ook compleet verrot was, en ik een z.g.a.n. krijgertje van een Ford TW-20 trekker had van mijn broer, heb ik die meegenomen naar de sloop en sensor+fan van een Kadett 1.7D meegenomen. De Ford radiateur komt zoals gezegd van een trekker en is smaller, maar wel veel dikker. De fan past er precies achter, relais ertussen, draadjes netjes wegwerken en het werkt als een trein.

In eerste instantie wel veel problemen gehad met de sensor (die ik van de sloop had was stuk en goedkope imitatie ging ook om de haverklap stuk) maar een originele Behr bij de Slopel-dealer gehaald (mocht zelfs nog de temperatuur kiezen, dus de laagste gedaan, 87°C) en sindsdien werkt het probleemloos een scheelt ook een hoop herrie ook tijdens het rijden.

De motor is snel gekoeld als de fan aanslaat, ook bij extreem warm weer en filerijden. Bij stationair toerental hoor je de motor wel iets langzamer lopen als de fan aanslaat trouwens, maar doordat hij zo snel koelt is dat maar eventjes. Een goede staat van de radiateur is hierbij natuurlijk ook belangrijk!

Als er voor de OM314 een kant en klare visco fan te koop is, zou ik het wel weten, al met al zijn we er toch nog een heel tijdje mee zoet geweest dit betrouwbaar werkend te maken.

Groeten,
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie