werking schokbrekers
-
werking schokbrekers
Hallo allemaal,
is er iemand die weet hoe het kan dat schokbrekers het het ene moment niet doen en het andere moment weer wel?
Ik heb dat laatst meegemaakt en snap er niks van...
'k heb al een beetje lopen googelen en daardoor al wat geleerd over de werking van schokbrekers in het algemeen, maar daardoor kan ik me nog steeds geen voorstelling maken van wat er zou kunnen gebeuren waardoor ze het het ene moment niet doen en even later weer wel.
Ik heb begrepen dat een demper uit een cilinder bestaat met vloeistof en dat daar een zuiger in zit met een aantal openingen. En dat de weerstand van de vloeistof de bewegingen remt.
Zit er misschien een afdichtring om die zuiger? Of is dat puur van metaal? 'k zou me nog kunnen voorstellen dat ie om de een of andere reden even niet afdichte en daardoor geen weerstand had.
Het gaat hier trouwens (gebied de eerlijkheid me te zeggen) niet om een ervaring met een camper, ook niet met een MB, maar om een Toyota Starlet. :oops:
Maar de vraag is bedoeld om mijn (en medelezers, misschien) algemene technische kennis weer eens wat uit te breiden, dus wat dat betreft past het volgens mij best op dit forum ;~)
is er iemand die weet hoe het kan dat schokbrekers het het ene moment niet doen en het andere moment weer wel?
Ik heb dat laatst meegemaakt en snap er niks van...
'k heb al een beetje lopen googelen en daardoor al wat geleerd over de werking van schokbrekers in het algemeen, maar daardoor kan ik me nog steeds geen voorstelling maken van wat er zou kunnen gebeuren waardoor ze het het ene moment niet doen en even later weer wel.
Ik heb begrepen dat een demper uit een cilinder bestaat met vloeistof en dat daar een zuiger in zit met een aantal openingen. En dat de weerstand van de vloeistof de bewegingen remt.
Zit er misschien een afdichtring om die zuiger? Of is dat puur van metaal? 'k zou me nog kunnen voorstellen dat ie om de een of andere reden even niet afdichte en daardoor geen weerstand had.
Het gaat hier trouwens (gebied de eerlijkheid me te zeggen) niet om een ervaring met een camper, ook niet met een MB, maar om een Toyota Starlet. :oops:
Maar de vraag is bedoeld om mijn (en medelezers, misschien) algemene technische kennis weer eens wat uit te breiden, dus wat dat betreft past het volgens mij best op dit forum ;~)
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)
-
schokbrekers
bijna elke auto of voertuig gebruikt schokbrekers van het telescoop model , sommige echt oude voertuigen hebben een vlinder model,( dat is zo'n horizontale pot met een beweegarm eraan) en bijna altijd zijn de schokbrekers van het enkel werkende principe.
een schokbreker is zoals de beginner in dit topic al noemt een ding wat de beweging afremt en bij de meeste situaties trekt deze inrichting de assen / wielen strakker in de veren zodat de veering stugger wordt en de auto minder deint, maw een auto over bobbels gaat lager over de weg hangen omdat de schokbrekers of dempers de vering het idee geven dat de auto zwaarder is en aldus de vering , die progressief is ( dus steeds zwaarder wordt naarmate de invering) en aldus een betere wegligging bewerkstelligen. haal ze maar eens van een lichte auto af en je wordt helemaal overtuigd.
op zwaardere auto's is de werking al een stuk minder , en evenredig een stuk minder nodig, maar toch ze helpen weldegelijk.
op een mercedesbus zou ik ze niet willen missen , op een betonmixer van 50 ton is dat al een stuk anders.
natuurlijk gaat dat dempen niet voor niets dat heeft een gevolg , namelijk dat de olie zoals reeds genoemd door een groot gat heen kan stromen , maar door een klein gaatje terug moet ( de enkelwerkende demper) de tol die de olie betaald is dat die zelfde olie al die energie moet afremmen en dat leidt tot GROTE OPWARMING van die olie.
die warmte wordt meestal afgegeven aan de buitenwand van de demper en die moet je na een stuk bobbelweg of terreinrijden niet aanraken omdat die gloeiend heet is. voor de olie betekend het dat de dikte van deze snel achteruit gaat en zodoende redt deze olie zichzelf omdat het niet ondenkbaar is dat de demper verbrandt. zeker op zwaarde voertuigen is dit een bekend probleem , lees de "parijs dakar" verhalen maar na van de Ginaf rijders.
dat is dus denk ik de reden waarom sommige dempers maar een paar keer goed hun werk doen en daarna een stuk minder effectief worden.
als ik de kans krijg monteer ik altijd zo groot mogelijke dempers.
en dure dempers werken beter dan goedkope omdat de constructie en de gebruikte olie het langer volhouden... en de warmte beter afgevoerd wordt.
een schokbreker is zoals de beginner in dit topic al noemt een ding wat de beweging afremt en bij de meeste situaties trekt deze inrichting de assen / wielen strakker in de veren zodat de veering stugger wordt en de auto minder deint, maw een auto over bobbels gaat lager over de weg hangen omdat de schokbrekers of dempers de vering het idee geven dat de auto zwaarder is en aldus de vering , die progressief is ( dus steeds zwaarder wordt naarmate de invering) en aldus een betere wegligging bewerkstelligen. haal ze maar eens van een lichte auto af en je wordt helemaal overtuigd.
op zwaardere auto's is de werking al een stuk minder , en evenredig een stuk minder nodig, maar toch ze helpen weldegelijk.
op een mercedesbus zou ik ze niet willen missen , op een betonmixer van 50 ton is dat al een stuk anders.
natuurlijk gaat dat dempen niet voor niets dat heeft een gevolg , namelijk dat de olie zoals reeds genoemd door een groot gat heen kan stromen , maar door een klein gaatje terug moet ( de enkelwerkende demper) de tol die de olie betaald is dat die zelfde olie al die energie moet afremmen en dat leidt tot GROTE OPWARMING van die olie.
die warmte wordt meestal afgegeven aan de buitenwand van de demper en die moet je na een stuk bobbelweg of terreinrijden niet aanraken omdat die gloeiend heet is. voor de olie betekend het dat de dikte van deze snel achteruit gaat en zodoende redt deze olie zichzelf omdat het niet ondenkbaar is dat de demper verbrandt. zeker op zwaarde voertuigen is dit een bekend probleem , lees de "parijs dakar" verhalen maar na van de Ginaf rijders.
dat is dus denk ik de reden waarom sommige dempers maar een paar keer goed hun werk doen en daarna een stuk minder effectief worden.
als ik de kans krijg monteer ik altijd zo groot mogelijke dempers.
en dure dempers werken beter dan goedkope omdat de constructie en de gebruikte olie het langer volhouden... en de warmte beter afgevoerd wordt.
- Helmut
@ DVIII Mooi zo,n uitleg over dempers voor deze leek.
Je hebt het over zo groot mogelijke dempers. Gaat dit op gewicht, of echt de lengte van een demper, en wat zijn goede dempers , welk merk.
En ik heb ook eens iets gelezen over nastelbare dempers,hoe werkt dat dan,
en is dat beter voor onze bussen? En hoeveel kosten goede dempers?
En als laatste, mijn bus is 25 jaar oud , ongeveer 60.000 km. op de teller,
gaan de dempers ook "op"door ouderdom, en is dit te testen?
Ik lees je berichten graag ,omdat je zoveel kennis van onze voertuigen hebt,
en ik er veel van kan leren. Hoe kom je aan zoveel kennis vraag ik me dan af,dat wil ik ook .
M.vr.gr. Helmut.
Je hebt het over zo groot mogelijke dempers. Gaat dit op gewicht, of echt de lengte van een demper, en wat zijn goede dempers , welk merk.
En ik heb ook eens iets gelezen over nastelbare dempers,hoe werkt dat dan,
en is dat beter voor onze bussen? En hoeveel kosten goede dempers?
En als laatste, mijn bus is 25 jaar oud , ongeveer 60.000 km. op de teller,
gaan de dempers ook "op"door ouderdom, en is dit te testen?
Ik lees je berichten graag ,omdat je zoveel kennis van onze voertuigen hebt,
en ik er veel van kan leren. Hoe kom je aan zoveel kennis vraag ik me dan af,dat wil ik ook .
M.vr.gr. Helmut.
-
Re: schokbrekers
Dat had ik me nog niet gerealiseerd, dat die olie dan heet wordt. :~)DVIII schreef:..namelijk dat de olie zoals reeds genoemd door een groot gat heen kan stromen , maar door een klein gaatje terug moet ( de enkelwerkende demper) de tol die de olie betaald is dat die zelfde olie al die energie moet afremmen en dat leidt tot GROTE OPWARMING van die olie.
die warmte wordt meestal afgegeven aan de buitenwand van de demper en die moet je na een stuk bobbelweg of terreinrijden niet aanraken omdat die gloeiend heet is. voor de olie betekend het dat de dikte van deze snel achteruit gaat en zodoende redt deze olie zichzelf omdat het niet ondenkbaar is dat de demper verbrandt.....dat is dus denk ik de reden waarom sommige dempers maar een paar keer goed hun werk doen en daarna een stuk minder effectief worden.
En ik begrijp dat de werking van de demper minder wordt als de oliedunner wordt door het heet worden?
Maar dan zou de werking van een demper toch langzaam steeds slechter moeten worden en niet één moment heel slecht kunnen zijn en het volgende moment het gewoon weer doen?
'k zal het verhaal nog even wat uitgebreider vertellen, dat helpt misschien bij het zoeken naar een verklaring.
Ik reed eind augustus met m'n pas gekochte Starlet naar België. De auto was behoorlijk volgeladen: drie personen, vier trekharmonica's, twee violen, een sopraansax, een doedelzak, drie tenten, slaapzakken, matjes en andere spullen voor een week kamperen. 400 km gereden, geen problemen. Een week in België op één plek geweest, dus de Starlet stond geparkeerd achter de plaatselijke dorpskroeg. Na een week de Starlet weer volladen (dit keer wel één persoon minder + diens bagage) en op weg naar Nederland. Ik rijd het dorp uit over zo'n niet al te denderende Belgische provinciale weg (nogal wat bobbels) en de auto zwabbert behoorlijk... Ik denk nog dat het aan de slechte weg ligt of aan dat ik nog steeds een zware polo-diesel-station gewend ben, maar na twee km vertrouw ik het toch echt niet en zet de auto langs de weg. Ik stap uit en duw op de kofferbak. De auto staat te stuiteren als een stuiterbal... :?
Geen schokdemperwerking...
Daar sta ik met m'n lifter en auto vol spullen, 400 km van huis... Baalde behoorlijk, want ik had bij aanschaf van de auto juist gezegd dat ik 'm alleen wilde kopen als de vering en de schokdempers helemaal gecheckt zouden worden en in orde zouden zijn (heb de auto bij een garage gekocht).
Dus ik denk, dan maar terug en daar overleggen met Belgische vrienden of die een goede garage kennen ofzo... Dus ik keer de auto vlot op de weg (drukke weg) en we rijden terug. Maar dan voelt het opeens heel anders... Dus vlak voor het dorp stop ik maar weer even, stap uit en druk weer op de kofferbak.. Niks aan de hand!

Ik snap er niks van en vertrouw het ook niet echt, maar wil ook erg graag naar huis, dus ik ben maar weer omgekeerd en naar Nederland getuft. Extra afstand houden, twee handjes aan het stuur, rustige bochtjes. Allemaal voor de zekerheid, maar er was niks aan de hand.
Thuis een afspraak met de garage gemaakt (schokbrekers zouden goed zijn, dus hun verantwoordelijkheid) en vorige week hebben ze ze nagekeken. De schokbrekers moesten vervangen. (ze wilden het niet vergoeden en daar hebben we nog gigantisch stennis om lopen trappen, maar da's een ander verhaal en ze hebben het uiteindelijk geregeld).
Goed, dat was het verhaal, misschien geeft dat nog wat aanwijzingen ;~)
-
shockabsorbers
hoe kom je aan kennis , door ontzettend eigenwijs te zijn !
maar het onderwerp van dit topic : een zo groot mogelijke demper , dan bedoel ik een demper voor een zwaardere klasse auto dan wat je hebt.
ik koop bv een stel 808 of 913 dempers voor op de 508, tenminste als ze passen. mijn laatste aankopen zijn eigenlijk alleen Koni's geweest omdat je die kan nastellen, maar pas op ! niet meteen voor de zwaarste stand gaan, omdat je ze dan sneller verouderd.
en als de klepjes en de olie in je demper een optater hebben gehad zoals in het polo verhaal kun je er zeker van zijn dat ze niet consequent meer werken , dus soms wel en soms niet, is heel gewoon voor kapotte dempers. let wel veel dempers hebben een luizenleven onder matig gebruikte auto's en die zijn de maat voor de garantie , ik kocht ooit eens accu's voor een 508 , verteld die vogel dat ik ze niet in serie mocht zetten omdat dan de garantie verviel. hoezo koekenbakker !? het kwam er op neer , dat als ik de accu's ging gebruiken waar ik ze voor nodig had , dan moest ik het zonder garantie stellen
kortom deze verkoper was niet eigenwijs ?
laten ze mij dan maar eigenwijs noemen .
maar het onderwerp van dit topic : een zo groot mogelijke demper , dan bedoel ik een demper voor een zwaardere klasse auto dan wat je hebt.
ik koop bv een stel 808 of 913 dempers voor op de 508, tenminste als ze passen. mijn laatste aankopen zijn eigenlijk alleen Koni's geweest omdat je die kan nastellen, maar pas op ! niet meteen voor de zwaarste stand gaan, omdat je ze dan sneller verouderd.
en als de klepjes en de olie in je demper een optater hebben gehad zoals in het polo verhaal kun je er zeker van zijn dat ze niet consequent meer werken , dus soms wel en soms niet, is heel gewoon voor kapotte dempers. let wel veel dempers hebben een luizenleven onder matig gebruikte auto's en die zijn de maat voor de garantie , ik kocht ooit eens accu's voor een 508 , verteld die vogel dat ik ze niet in serie mocht zetten omdat dan de garantie verviel. hoezo koekenbakker !? het kwam er op neer , dat als ik de accu's ging gebruiken waar ik ze voor nodig had , dan moest ik het zonder garantie stellen
kortom deze verkoper was niet eigenwijs ?
laten ze mij dan maar eigenwijs noemen .
-
Re: shockabsorbers
Hoi DVIII :~)
Ik bedoel, ik kan me er iets bij voorstellen als er niet meer genoeg olie in zit voor de weerstand, of als die zuiger niet meer goed afsluit o.i.d. Maar ik kan me tot nu toe nog niks voorstellen bij dat ie het het ene moment wel doet en het andere moment niet... :~(
'k wil het graag snappen, hoe die dingen precies werken en hoe dat dan kan.
Maar hoe moet ik me dat dan voorstellen? Wat gaat er dan binnenin stuk en waarom doet ie het dan het ene moment wel en het andere moment niet?DVIII schreef:...en als de klepjes en de olie in je demper een optater hebben gehad zoals in het polo (correctie zeerover: Starlet) verhaal kun je er zeker van zijn dat ze niet consequent meer werken , dus soms wel en soms niet, is heel gewoon voor kapotte dempers.
Ik bedoel, ik kan me er iets bij voorstellen als er niet meer genoeg olie in zit voor de weerstand, of als die zuiger niet meer goed afsluit o.i.d. Maar ik kan me tot nu toe nog niks voorstellen bij dat ie het het ene moment wel doet en het andere moment niet... :~(
'k wil het graag snappen, hoe die dingen precies werken en hoe dat dan kan.
- Herman508
- Contacteer:
Re: shockabsorbers
Ha die Zeerover, welkom terug.zeerover schreef:dat ie het het ene moment wel doet en het andere moment niet... :~(...
en tja waarom wel en dan weer niet ?
Je ziet het heel vaak dat iets niet in een keer stuk gaat maar het langzaam laat afweten.
Een kogeltje dat niet meer rond is, een klep die dan wel en dan niet sluit, net wel of niet voldoende veerspanning in een veer...
Een machiene krijgt dan bijna iets menselijks :?
Groet, Herman
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor