Wat voor motor hebben wij eigenlijk?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Pieter
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 aug 2007, 21:35
Locatie: Amsterdam

Wat voor motor hebben wij eigenlijk?

Bericht door Pieter »

Beste mensen,

In en poging onze bus beter te leren kennen ben ik op zoek gegaan naar welk type motor wij nu eigenlijk hebben. Op dit forum ben ik erachter gekomen waar te zoeken.
We hebben een 207D uit 1987, en ik lees op de motor dattie van het type 616.937 is. Dat kom ik in geen enkel stukje documentatie tegen. Wat er nog het meest op lijkt is 616.934. Alleen het laatste cijfer is anders.
Zijn er mensen die bekend zijn met dit motor type?

Pieter
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

De eerste 3 cijfers zeggen het meest, een 616 motor dus.
De volgende cijfers geven variaties aan. Er zijn uitvoeringen met meer vermogen en ook niewere typen worden zo aangegeven.
De 616 is de 240D personenautodiesel, en de 2400 cc is dus debasis.
Frank
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Je hebt waarschijnlijk een 72pk motor.

Hier heb ik daar meer over geschreven:

http://forum.campertechniek.eu/viewtopi ... light=72pk

en hier ook nog wat:

http://forum.campertechniek.eu/viewtopi ... light=72pk


Als je de manuals gaat bekijken kun je ook een stuk meer vinden over jouw motor.
Met name in de oudere manuals (er zijn bij Dubbellucht meerdere digitale versies in omloop) die op de CD stonden staat een hoop over de verschillen tussen alle sub versies van de OM616.xxx

Toch kun je er eigenlijk van uit gaan dat je gewoon een OM616 hebt.
Behalve als je naar de MB dealer gaat voor onderdelen. Dan is het belangrijk het complete nummer van je motor en bus mee te nemen.
Ze hebben dan bijna alles voor je en zoeken zo uit wat je nodig hebt.

Groet,
Melchior
Pieter
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 aug 2007, 21:35
Locatie: Amsterdam

Bericht door Pieter »

Hallo beste mensen,

Bedankt voor de tips! De CD's gaan we maar snel bestellen.

Groet,
Pieter
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Zeker goed!
Ik neem aan dat op de CD ook nog de oude versie op staat.
Zo niet moet je op het clubweekeind maar even langs komen op het sleutel veld, dan kun je die vast bij de juiste persoon verkrijgen.

Je kunt de nieuwere manual ook downloaden op:

http://www.dubbellucht.nl/downloads/doc ... 6%20KLEIN/

en voor de rest van je bus:

http://www.dubbellucht.nl/downloads/doc ... 2%20KLEIN/

Suc6,
Melchior
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

melhof schreef: Ik neem aan dat op de CD ook nog de oude versie op staat.
Zo niet moet je op het clubweekeind maar even langs komen op het sleutel veld, dan kun je die vast bij de juiste persoon verkrijgen.
Ja, daar staat ook nog de oude versie op. Die moet ik nog omzetten naar ongeveer hetzelfde formaat als de huidige versies, vooral omdat in dat (welliswaar Engelse) document ook de OM615 en 617 behandeld worden.

Helaas ga ik niet naar het clubweekend trouwens, ik zit dan in Assen op het Fehac-festijn.

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Ha, Jeroen,

Zou je dan eens naar het formaat willen kijken?

De oude manual van 78mb draait namelijk prima in mijn Adobe Acrobat Reader. Ook op machines met minder geheugen.

De nieuwe van bij elkaar 26mb draait echt voor geen meter op machines met weinig geheugen. Die gaan helemaal over hun nek... :?
Het cashen is een probleem hiermee.

Wel heb ik de nieuwe met Acrobat full version samengepakt naar 1 bestand.
Maar het lijkt me niet dat hij dan de compressie of indeling veranderd.

Jammer dat je niet komt!

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Melchior, je hebt PB :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Pieter
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 aug 2007, 21:35
Locatie: Amsterdam

Bericht door Pieter »

Hallo mensen,

Toch snap ik het niet: op pagina 9 van die manual staat een staatje dat inbouw overzicht heet. Mijn 616.937 van 72 PK staat er niet bij. Wel 616.934, van 65 PK.
Heb ik dan de goeie manual??

Groet,

Pieter
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

De manual is ouder dan jouw type motor waarschijnlijk.

We zouden natuurlijk heel graag alle manuals voor alle motoren hebben.
Maar die hebben we niet. Kom je ooit zo'n doos met papier tegen, schenk hem alsjeblieft aan de club, dan scannen we die in en zetten hem online.
Met name het benaderen van garages die nog een oude zolder hebben is interessant.

Ik heb eens aan de MB dealer in Den Haag Ypenbur gevraagd of ze nog manuals hadden. Ze zijden die te hebben maar wouden graag van de club een brief met de vraag hierom. BIJ DEZE

Vooral de nieuwere manuals bv. later dan 1985 enzo van deze motoren, zijn erg interessant.

Maar zoals we al zeiden, de afwijkingen onder de OM616 motoren zijn zo miniem dat voor de gemiddelde sleutelaar dat geen enkel probleem is.

Vrijwel alle onderdelen zijn gelijk en bijna alle procedures ook.

Er zijn kleine verschillen, van de kop, voorkamers en rekbouten bijvoorbeeld.
Maar die zijn met name tussen de 65 en 72pk modellen.
Als jij jouw motor vergelijkt met de 72pk modellen die ook in de manual staan komt dat ook weer overeen.

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoi Pieter en Melchior,

Dat klopt, deze motor is nieuwer dan de aanwezige documentatie...

Ik heb trouwens ook wel zitten denken alle Mercedes bedrijfswagen en/of vroegere Hanomag dealers zo'n brief te schrijven, maar dit heeft 1 groot nadeel, voor mij althans: ruimte!

Ik ben van de 3 kamers boven in mijn huisje er nu al zo'n beetje 1 compleet kwijt aan al die boeken, kopieën van gangbare boeken als zijnde voorraad, en aanverwanten als inbinder, verzendspullen enzo. Het past er gewoon niet meer in...
Ik heb er ooit eens een fotootje van op het forum gezet, maar het zijn 2 grote archiefkasten vol. Ik hoop dat ik voorlopig niet hoef te verhuizen! ;)
Desondanks zou extra info over nieuwere TNs en Ecovans voor het verjongende voertuigpark zeker interessant zijn. Aan de andere kant is er ook al een boek voor zo goed als alle TNs van '77 tot '94:

http://www.tmbbooks.be/nl/truckm_Mbrep.html
De 72 pk staat er zo te zien net niet bij, maar de ervaring met deze site leert mij, dat de info niet altijd even accuraat is en een belletje de beste manier is om het zeker te weten.

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten