Nog ff tegen aan schoppen: (figuurlijk dan hè)
Je hebt het over een plank tegen de zijkant van je bus aan kitten om te voorkomen dat de raamrubbers op den duur zouden kunnen gaan lekken.
Is dat niet een beetje onzin?
Denk je niet dat al die leuke kitten (hoe goed ook) nog veel eerder zullen gaan lekken dan die oude degelijke raamrubbers???
Ik zou echt niet voor die kit oplossing gaan.
Kit verouderd veel sneller dan rubber. En ik heb er een hekel aan.
Mijn halve camper zit met dat stomme spul vol gesmeerd en alle randen hoeken en rot verbindingen gaan op den duur (bij slechte kit al na een jaar) toch weer lekken.
Ik maak alles dus echt super goed schoon van tevoren, met schuren en aceton om vervolgens de duurste kitten overal tussen te smeren. Soms moet ik hele strippen en platen compleet verwijderen omdat kit alleen tegen het randje smeren geen langdurig effect heeft.
En je wilt een kunststof plaat tegen een stalen bus gaan kitten zonder verdere klemkracht...
Bedenk je goed dat die raamrubbers veel degelijker zijn en veel makkelijker met een extra randje kit te repareren zijn, dan welke plaat die er bij lekkage en slechte kit weer af kan waaien dan ook.
En zet vooral niet de plaat strak tegen je dakgoot.
Dan krijg je een randje waar gegarandeerd na verloop van tijd water tussen gaat zitten.
Laat zo'n plaat lekker een duim afstand van welke rand dan ook en zorg dat je binnen makkelijk de sporen kan zien als het gaat lekken.
Zorg voor ventilatie aan de binnenkant:
plaat
-
isolatie met dotten lijm er tegen aan zodat er nog vocht/condens tussen door kan sijpelen en het niet getraped wordt en gaat rotten
-
dan ruimte waar lucht door kan 'tochten' om eventueel vocht te ventileren
-
bubbelplastic met alufolie
-
je houten wandje
Over de isolatie: steenwol is het best brand werend, maar erg vocht opnemend een lekkage zie je pas na een hele tijd.
Piepschuim en andere niet vocht opnemende varianten zijn beter omdat vocht daar doorheen gaat en dus aan de binnenkant van je muur zichtbaar wordt. Is vervelen, maar wel een alarm.
Pur is uit den boze. Van meerder mensen verhalen gehoord dat bussen die met pur zijn geisoleerd na enkele jaren beter gelsoopt dan gerepareerd kunnen worden. Condens blijft er tussen zitten en gaat ter plekke rotten.
Zo'n plaat tegen je buitenwand heeft onder in geen afvoer, condens dat niet ventileerd blijft daar dus staan in een batje. Na een tijdje komt je plaat er af.
Wil je dat dus, kun je nog beter onderin gaten naar binnen boren als eventuele water afvoer.
Ik heb een broertje dood aan kit :x
Ik heb in 1 jaar tijd alweer genoeg lekkages mee gemaakt voor vele jaren, met name door allerlijk stomme kit technieken.
Ik zoek dan ook betere oplossingen en alleen in overmacht kit (ik kan bv. niet mijn hele alkhoof gaan vervangen omdat ze die nu eenmaal dom gemaakt hebben. Ik zal je de verhalen besparen.
Conserveer liever je mooie ruitjes goed in hun ruitrubber en verf ze dicht.
Dan kun je daarna er achter doen wat je wilt. BV. die procedure hierboven. Als je dat goed doet, krijg je geen condens aan de binnenkant, ventileert het bovendien en heb je er geen omkijken naar.
Groet,
Melchior