Waar is dat goed voor? :shock:mfellman schreef:en mogelijk dat ik dan ook een paar keer even behoorlijk gas geef
aanpak olieverbruik
-
- Contacteer:
- Leo
- Site Admin
Hoeven ze geen roettest meer te doen, zullen ze 'm zelf wel ff op z'n ziel trappen.. 8)
Maar dat gassen heeft weinig nut Marc, want in de brandstofpomp zit gewoon een overloopgat.
Oftewel; de druk krijg je er in het lekkende gedeelte van de br.st.pomp niet veel hoger mee.
Het gaat er om dat de olie lekker warm is, en dat je pomp schoon is.
Weet alleen niet of je van je vrouw wel onder dat ding mag gaan liggen in je nette Lego-outfit?? :P :D
Mvg, Leo.:D
Maar dat gassen heeft weinig nut Marc, want in de brandstofpomp zit gewoon een overloopgat.
Oftewel; de druk krijg je er in het lekkende gedeelte van de br.st.pomp niet veel hoger mee.
Het gaat er om dat de olie lekker warm is, en dat je pomp schoon is.
Weet alleen niet of je van je vrouw wel onder dat ding mag gaan liggen in je nette Lego-outfit?? :P :D
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
Hoi olieliefhebbers,
Was even en paar daagjes weg, en wat zie ik een boeind olieverbruikverhaal opgestart. (En weer een actieve Leo...
:P )
Even een opmerking over het revisiebedrijf dat meldde dat 4 liter per 1000 km"normaal" was, dat klopt met wat er in mijn monteursboekje staat over het olieverbruik:
314 motor : 0,25 liter/100 km,durchschnittlich verbrauch
Dus ook de originele MB specs houden rekening met enig olieverbruik.
Het blijt een boeiend onderwerp verder, want ook ik heb het probleem dat ikhad opgelost met een donormotor, in mijn geval van een belgisch clublid die hem over had en voor weinig te koop aan bood.
Het olieverbruik is bij mij van 1:400 na een vastloper groter geworden (1:200 a 250) zodat ik in ieder geval wist waar de helft van de olie naar toe ging. Tevens wist ik ook meteen dat er toch wat schade was
En toen de motor te koop stond voor een prijs waarvoor in nog niet de kop er af kon halen ........
was de keus snel gemaakt. Even motortje wisselen en klaar..... :(
:oops: )
Maar om de cijfers compleet te maken: na wisselen motor: 1:500.
En helaas weet ik ook waar die blijft, het loopt er via de achterste keerring uit, zodat ik geen zorgen heb over het roesten van het middendeel van mijn chassis.
Tot slot sluit ik me volledig aan bij de opmerkingen van Leo over het aanpakken van zulke problemen....
Frank
PS Leo, ik heb me goed vermaakt de laatste dagen.....
Was even en paar daagjes weg, en wat zie ik een boeind olieverbruikverhaal opgestart. (En weer een actieve Leo...

Even een opmerking over het revisiebedrijf dat meldde dat 4 liter per 1000 km"normaal" was, dat klopt met wat er in mijn monteursboekje staat over het olieverbruik:
314 motor : 0,25 liter/100 km,durchschnittlich verbrauch
Dus ook de originele MB specs houden rekening met enig olieverbruik.
Het blijt een boeiend onderwerp verder, want ook ik heb het probleem dat ikhad opgelost met een donormotor, in mijn geval van een belgisch clublid die hem over had en voor weinig te koop aan bood.
Het olieverbruik is bij mij van 1:400 na een vastloper groter geworden (1:200 a 250) zodat ik in ieder geval wist waar de helft van de olie naar toe ging. Tevens wist ik ook meteen dat er toch wat schade was

En toen de motor te koop stond voor een prijs waarvoor in nog niet de kop er af kon halen ........

Maar om de cijfers compleet te maken: na wisselen motor: 1:500.
En helaas weet ik ook waar die blijft, het loopt er via de achterste keerring uit, zodat ik geen zorgen heb over het roesten van het middendeel van mijn chassis.
Tot slot sluit ik me volledig aan bij de opmerkingen van Leo over het aanpakken van zulke problemen....
Frank
PS Leo, ik heb me goed vermaakt de laatste dagen.....
sterk, dit vertelde ik in bijna exact dezelfde woorden tegen mijn pa toen ook ik exact hetzelfde blauwe rook probleem ondervondmfellman schreef:
Nee, het is echt als hij koud is en ik heb me nu wel een paar keer geschaamd toen ik tijdens ontbijttijd de motor iets moest opwarmen. Ik heb ook de indruk dat het duidelijk meer is dan toen ik de bus kocht (maar misschien was de bus toen ook stiekum niet echt koud). Éénmaal warm is er geen blauwe rook meer (ook voor zover ik heb gezien niet tijdens de rit).
.
tijdens de aankoop rookte de motor wel wat maar ik was op de hoogte van het feit dat zon ouwe diesel best wat mag verbruiken
(ook mijn vermoeden dat bij aankoop de motor al warm was gereden)
eenmaal thuis rookte het zaakje vooral koud en stationair ,zodanig dat ik me zorgen ging maken, ik rijd de straat uit, kijk in mijn spiegel en de hele straat staat blauw
eenmaal warm en op snelheid niks aan de hand, totdat ik afrem voor een stoplicht, koppeling in,teregschakel, en de motor stationair gaat draaien, meteen blauwe rook , olie dus
het blok heeft 350000 gelopen, dat is veel maar niet meteen afschrijven is mijn id, temeer omdat het blok genoeg power heeft, ik haal de 110 wel
morgen dit topic nog maar eens goed doorlezen
gr
joy
inwendig reinigen van de motor
ik rijd met mijn opel admiral een automatenbak
die bak is brand en brandschoon van binnen, simpelweg omdat automatenbakolie een aardig agressief chemisch goedje is
er werd mij geadviseerd eens een half litertje bij de motorolie te gooien, zon 500 km te rijden, en daarna filter en olie te vervangen
het resultaat mag er zijn, ik heb het id dat de motor beter loopt, en ook is de motor idd een heel stuk schoner van binnen dan voorheen
ik vraag me af of dit voor een diesel motor ook een manier is om een inwendig schonere motor te krijgen, dwz of het met een diesel ook kan zonder schadelijke gevolgen
ik rijd met mijn opel admiral een automatenbak
die bak is brand en brandschoon van binnen, simpelweg omdat automatenbakolie een aardig agressief chemisch goedje is
er werd mij geadviseerd eens een half litertje bij de motorolie te gooien, zon 500 km te rijden, en daarna filter en olie te vervangen
het resultaat mag er zijn, ik heb het id dat de motor beter loopt, en ook is de motor idd een heel stuk schoner van binnen dan voorheen
ik vraag me af of dit voor een diesel motor ook een manier is om een inwendig schonere motor te krijgen, dwz of het met een diesel ook kan zonder schadelijke gevolgen
- Anton