Gaspedaal blijft hangen.
-
Gaspedaal blijft hangen.
Mijn 508 (ex-ambulance) heeft sinds enige tijd het euvel dat het gaspedaal niet helemaal meer terugkomt, maar een klein beetje blijft hangen.
Dit levert met name problemen op bij stoppen: de kunt 'm dan niet meteen met een druk op de knop (letterlijk) uitzetten, maar ik moet nog even met mijn voet onder het gaspedaal gaan, en 'm dan omhoogwippen.
Suggesties wat ik moet proberen, waar ik naar moet kijken?
Jan
Dit levert met name problemen op bij stoppen: de kunt 'm dan niet meteen met een druk op de knop (letterlijk) uitzetten, maar ik moet nog even met mijn voet onder het gaspedaal gaan, en 'm dan omhoogwippen.
Suggesties wat ik moet proberen, waar ik naar moet kijken?
Jan
- Arnold Smeets
Gaspedaal blijft hangen.
Tweede gedachte:
Toevallig net isolatie in de motorkap geplakt? Kans dat je net iets teveel dikte hebt?
Groet,
Arnold
Toevallig net isolatie in de motorkap geplakt? Kans dat je net iets teveel dikte hebt?
Groet,
Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
-
- Berthil
Ik had er twee weken geleden ook last van, nadat ik de (achter)motorrubbers vervangen heb. De motor heeft nu net iets een hogere positie en is iets naar voren gekomen door de nieuwe rubbers, hierdoor kwam de stang tegen de isolatie aan.
Tevens een ander bijkomend probleem door dat de motor iets anders er onder ligt. Ik heb een Bearlock op mijn pook en nu gaat de pin er moeilijk in
omdat de motor net iets hoger is komen te liggen.
De motor loopt nu stationair wel een stuk rustiger in de nieuwe rubbers :)
Groeten Berthil.
Tevens een ander bijkomend probleem door dat de motor iets anders er onder ligt. Ik heb een Bearlock op mijn pook en nu gaat de pin er moeilijk in

De motor loopt nu stationair wel een stuk rustiger in de nieuwe rubbers :)
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
- Kris
-
Jan,
Heb je het advies van Ludo al opgevolgd? Zowel mijn vorige als de huidige ambulance hadden hier last van. In beide gevallen opgelost door de motorkap te verwijderen en alle draaipunten van het stangenstelsel van het gaspedaal te smeren. Het lag vooral aan de doorvoer van het gaspedaal naar de motorruimte en de koppelingen tussen de stangen. Ik kom regelmatig een ambulance tegen tussen Haarlem en Uitgeest. ben jij dat?
Groet,
Jan.
Heb je het advies van Ludo al opgevolgd? Zowel mijn vorige als de huidige ambulance hadden hier last van. In beide gevallen opgelost door de motorkap te verwijderen en alle draaipunten van het stangenstelsel van het gaspedaal te smeren. Het lag vooral aan de doorvoer van het gaspedaal naar de motorruimte en de koppelingen tussen de stangen. Ik kom regelmatig een ambulance tegen tussen Haarlem en Uitgeest. ben jij dat?
Groet,
Jan.
-
-
Ik ga er dit weekend naar kijken, en alle adviezen proberen.Jan Schokker schreef:Jan,
Groet,
Jan.
Het is naar alle waarschijnlijkheid niet onze bus die je ziet. Onze bus is gemakkelijk te herkennen aan de bovenmaats witte 'skibox' (Topsleeper) die op het dak ligt.
- winand
Ik heb in het verleden ook het probleem gehad dat het gaspedaal niet helemaal terug kwam. Dit is toen opgelost door de veer weer op spanning te brengen.
Echter, ik heb nu al een tijdje een 'probleem' dat ik niet vol gas kan rijden. Als ik het gaspedaal helemaal intrap, kan ik met geopende motorkist het hendeltje (waar ook de veer aan zit) met de hand nog een stuk verder duwen, zodat ie wel vol gas geeft.
Ik heb gekeken of ik hiervoor de stangetjes anders kan afstellen, maar dat lijkt niet te lukken.
Iemand anders dit probleem eerder getekkeld?
(Maak me er overigens niet zo druk om, ik kan nu in ieder geval planken op de snelweg.. met 85 max..)
Echter, ik heb nu al een tijdje een 'probleem' dat ik niet vol gas kan rijden. Als ik het gaspedaal helemaal intrap, kan ik met geopende motorkist het hendeltje (waar ook de veer aan zit) met de hand nog een stuk verder duwen, zodat ie wel vol gas geeft.
Ik heb gekeken of ik hiervoor de stangetjes anders kan afstellen, maar dat lijkt niet te lukken.
Iemand anders dit probleem eerder getekkeld?
(Maak me er overigens niet zo druk om, ik kan nu in ieder geval planken op de snelweg.. met 85 max..)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Roger 1100
- Contacteer:
Hey, ik heb vandaag hetzelfde probleem opgelopen: gaspedaal blijft hangen :( . Dit gebeurde nadat ik een lichte 'tik' in het gaspedaal voelde toen ik gas gaf. Daarna kwam het pedaal niet meer omhoog en bleef vol gas doorloeien.
Wagen langs de kant gezet en de motorkist er af gehaald om te zien of ik ergens een losgeschoten veer kon ontdekken: niets te zien. Waar behoord die veer ergens te zitten (508, OM314, bj 1977)?
Om toch thuis te komen heb ik een touw aan het pedaal geknoopt om hem zo omhoog te kunnen trekken: linkerhand sturen, rechterhand gaspedaal omhoog trekken, mijn lief schakelde. Op zo'n moment merk je dat je als koppel best goed als team functioneerd 8)
Ging perfect!
Maar goed, die veer, waar hoort die te zitten? Ik kan langs het hele stangenstelsel van het gaspedaal niets ontdekken.
Groeten,
Roger
Wagen langs de kant gezet en de motorkist er af gehaald om te zien of ik ergens een losgeschoten veer kon ontdekken: niets te zien. Waar behoord die veer ergens te zitten (508, OM314, bj 1977)?
Om toch thuis te komen heb ik een touw aan het pedaal geknoopt om hem zo omhoog te kunnen trekken: linkerhand sturen, rechterhand gaspedaal omhoog trekken, mijn lief schakelde. Op zo'n moment merk je dat je als koppel best goed als team functioneerd 8)

Maar goed, die veer, waar hoort die te zitten? Ik kan langs het hele stangenstelsel van het gaspedaal niets ontdekken.
Groeten,
Roger
Carpe Noctem.
-
WIj hadden in de vakantie ook een weggesrongen veer. De wegenwacht kon het niet maken, maar een elastiek van een spin voldeed prima. De volgende dag in Belhie een nieuw veertje gehaald. Kosten: 1,26 (en er werd niet afgerond)
Waar de veer zit? Bij ons zat ie aan de rechts aan de achterzijde. Het kan niet missen zou ik zeggen.
Waar de veer zit? Bij ons zat ie aan de rechts aan de achterzijde. Het kan niet missen zou ik zeggen.
-
simpel
als het zomaar spontaan opkomt is het bijna altijd de veer net bij de inspuitpomp. die kun je eenvoudig een nieuw lusje geven met twee tangen en hup weer 100000 km.
als de stangen niet meer kloppen zoals in het andere geval kan je zelf die stangen weer op stand ( zollwert) krijgen door de vertandde gaffel te veranderen , ( dat is aan de koude kant van de motor) kun je én volgas én motor stop in het stangen stelsel krijgen zonder tegen de motor deksel aan te komen.
smeer als het even kan meteen die as die door het blok gaat met wd40
en rek de veer een beetje vóór, zodat je voet niet al te zwaar moet drukken .
als de stangen niet meer kloppen zoals in het andere geval kan je zelf die stangen weer op stand ( zollwert) krijgen door de vertandde gaffel te veranderen , ( dat is aan de koude kant van de motor) kun je én volgas én motor stop in het stangen stelsel krijgen zonder tegen de motor deksel aan te komen.
smeer als het even kan meteen die as die door het blok gaat met wd40
en rek de veer een beetje vóór, zodat je voet niet al te zwaar moet drukken .
- Roger 1100
- Contacteer:
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb mijn hoofd nog eens in de motorruimte gestoken. Nu zie ik inderdaad bij het inlaatspruitstuk een 'oogje' met een kleine inkeping. Daar hoort aldus een deel van de (missende) veer vast te zitten. Maar waar behoord het andere uiteinde van de veer aan vast te zitten? Zie de foto:

Ik heb ook 'rechtsachter' het gaspedaal gekeken. Vanuit de cabineruimte niet te zien, maar wel vanuit de motorkap. Hier kon ik niets ontdekken waar een veer zou moeten zitten, maar wel een 'ijzerdraad' die, toen ik hem even aanraakte brak. Deze draad blijkt naar de stopknop/toerenknop te lopen. Zie foto:

Iemand hier ervaring mee: mogelijke problemen die je tegen kunt komen bij het vervangen hiervan, evt. tips?
Groeten,
Roger

Ik heb ook 'rechtsachter' het gaspedaal gekeken. Vanuit de cabineruimte niet te zien, maar wel vanuit de motorkap. Hier kon ik niets ontdekken waar een veer zou moeten zitten, maar wel een 'ijzerdraad' die, toen ik hem even aanraakte brak. Deze draad blijkt naar de stopknop/toerenknop te lopen. Zie foto:

Iemand hier ervaring mee: mogelijke problemen die je tegen kunt komen bij het vervangen hiervan, evt. tips?
Groeten,
Roger
Carpe Noctem.
- Roger 1100
- Contacteer:
Ha, wacht, tijdens het uploaden van de foto viel me een detail van de foto op. Snel weer de kop in de motorruimte gestoken. Waarschijnlijk het tweede punt waar de veer vast behoord te zitten gevonden. Edoch enkele mogelijkheden. Zie de foto:

1. Het oog waar het ene uiteinde van de veer (waarschijnlijk) vast hoort te zitten?
2. De inkeping toond enig blank metaal. Waarschijnlijk heeft hier het ander uiteinde van de veer vastgezeten?
3. Nog een inkeping. Geen blank metaal. Dient deze inkeping ergens voor?
4. Om het kogelscharnier is nog een stukje (afgebroken) ijzerdraad te zien. Behoord hier iets aan vast te zitten?
Nogmaals groeten,
Roger

1. Het oog waar het ene uiteinde van de veer (waarschijnlijk) vast hoort te zitten?
2. De inkeping toond enig blank metaal. Waarschijnlijk heeft hier het ander uiteinde van de veer vastgezeten?
3. Nog een inkeping. Geen blank metaal. Dient deze inkeping ergens voor?
4. Om het kogelscharnier is nog een stukje (afgebroken) ijzerdraad te zien. Behoord hier iets aan vast te zitten?
Nogmaals groeten,
Roger
Carpe Noctem.
- Roger 1100
- Contacteer:
-
snel is fout
Ho ho , dat is wat snel ten eerste de veer mag ook aan dingetje 3 vasthaken , dan gaat het gaspedaal lichter. en een gebroken stationair kabel is niet direkt een write-off , soms kun je namelijk de buitenkabel
in-korten , waardoor je weer meer binnenkabel krijgt !
dat scheelt weer een volle tank in de knip.
in-korten , waardoor je weer meer binnenkabel krijgt !
dat scheelt weer een volle tank in de knip.
- Roger 1100
- Contacteer:
Aan het blanke metaal te zien heeft de veer aan 'dingetje' 2 vastgezeten en ik moet zeggen dat het wel prettig reed. Ik denk dat ik het minder prettig vind rijden als het gaspedaal lichter zou gaan. Maar toch bedankt voor die tip.
Wat die stationair kabel betreft: verhip! Da's inderdaad ook mogelijk 8) . Aan de bochten in de buitenkabel te zien, moet er wel wat vanaf kunnen. Strakjes eens kijken.
Alhoewel ik al geruime tijd op zoek ben naar het (kunststof) 'wieletje' wat op de stationairknop hoort (deze mist namelijk, functioneerd verder prima zonder). Tweedehands is deze nergens los te vinden en nieuw is deze alleen te bestellen incl. de rest van de stationairkabel. Dus, op zich een reden om eindelijk ook dat wieletje eens aan te schaffen. Maar goed, even kijken hoeveel duiten dat geheel mag kosten. Te veel duiten: buitenkabel inkorten. Niet zo heel veel duiten: nieuwe kabel.
Proost,
Roger
Wat die stationair kabel betreft: verhip! Da's inderdaad ook mogelijk 8) . Aan de bochten in de buitenkabel te zien, moet er wel wat vanaf kunnen. Strakjes eens kijken.
Alhoewel ik al geruime tijd op zoek ben naar het (kunststof) 'wieletje' wat op de stationairknop hoort (deze mist namelijk, functioneerd verder prima zonder). Tweedehands is deze nergens los te vinden en nieuw is deze alleen te bestellen incl. de rest van de stationairkabel. Dus, op zich een reden om eindelijk ook dat wieletje eens aan te schaffen. Maar goed, even kijken hoeveel duiten dat geheel mag kosten. Te veel duiten: buitenkabel inkorten. Niet zo heel veel duiten: nieuwe kabel.
Proost,
Roger
Carpe Noctem.