Welk type knaldemper?
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Welk type knaldemper?
Ik heb een aggregaat (= stroomgroep) onder de vloer hangen, bestaande uit een generator en een Yanmar 1-cilinder 400 cc diesel. Als knaldemper heb ik aan het eind van de pijp een demper van een Golf. Deze demper dempt weliswaar, maar het uitlaatlawaai bijft aanzienlijk :oops:
Bij nadere beschouwing bestaat de demper uit een doorgaand stuk rechte pijp, waaromheen een dubbele mantel met wat gaatjes. Ik herinner me van de motorfietsen en brommers van vroeger, dat een demper vol zat met schotjes, waardoor de afgewerkte gassen verschillende weglengtes moesten afleggen, waardoor de buik van de ene explosie samenviel met de knoop van de andere...
Wie weet wat er te koop is voor een meer effectieve demper voor m'n Yanmarretje en wat ik het best zou kunnen kiezen? (De aanvoerende pijp is ca. 45 mm buitenmaats.)
Bij nadere beschouwing bestaat de demper uit een doorgaand stuk rechte pijp, waaromheen een dubbele mantel met wat gaatjes. Ik herinner me van de motorfietsen en brommers van vroeger, dat een demper vol zat met schotjes, waardoor de afgewerkte gassen verschillende weglengtes moesten afleggen, waardoor de buik van de ene explosie samenviel met de knoop van de andere...
Wie weet wat er te koop is voor een meer effectieve demper voor m'n Yanmarretje en wat ik het best zou kunnen kiezen? (De aanvoerende pijp is ca. 45 mm buitenmaats.)
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Buster
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 10 mar 2007, 19:40
- Locatie: Den Haag
Ernst,
Als je weer eens in de buurt van Den haag komt, Bolman op de Maanweg moet je kennen
(je kwam toch uit Leidschendam)
Zij moeten toch wel een passende tweedehands demper van een motorfiets hebben
Of anders van Marktplaats, volgens mij zijn er ontzettend veel standaard dempers in omloop, gezien de grote hoeveelheid sportpijpen die ik zie.
Volgens mij dempen uitlaten van motoren beter dan die van auto's en ze zijn compacter en mooier :P
Groet, frank.
Als je weer eens in de buurt van Den haag komt, Bolman op de Maanweg moet je kennen

(je kwam toch uit Leidschendam)
Zij moeten toch wel een passende tweedehands demper van een motorfiets hebben

Of anders van Marktplaats, volgens mij zijn er ontzettend veel standaard dempers in omloop, gezien de grote hoeveelheid sportpijpen die ik zie.
Volgens mij dempen uitlaten van motoren beter dan die van auto's en ze zijn compacter en mooier :P
Groet, frank.
Buster is de L407D OM617.910 van Frank, Natascha, Stern en Foss.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Bedankt Frank. Goed idee.
BTW Ik heb de ouwe Cor Bolman nog gekend toen-ie motoren sloopte op de Hekkenlaan, ongeveer waar nu het ministerie van VROM staat. Zijn schoondochter trekt nu de zaak aan de Zonweg. Daar tegenover is een parkeerterrein waar we wel eens overnachten als we in de buurt moeten zijn. Maar nu moeten we weer naar een ander topic...
BTW Ik heb de ouwe Cor Bolman nog gekend toen-ie motoren sloopte op de Hekkenlaan, ongeveer waar nu het ministerie van VROM staat. Zijn schoondochter trekt nu de zaak aan de Zonweg. Daar tegenover is een parkeerterrein waar we wel eens overnachten als we in de buurt moeten zijn. Maar nu moeten we weer naar een ander topic...
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 21 aug 2007, 18:42
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
zo'n aggregaat maakt mijn inziens een ander soort herrie dan een automotor (frequentie)
doorgaans is een uitlaatdemper idd niet meer dan een pijp waar een mantel en een 'kast' omheen zit, en toch werkt dat dempend, omdat daarmee de gassen afkoelen, en dat verminderd de herrie
ik zou eens kijken naar een originele uitlaat voor het apparaat, iig iets wat een beetje in de buurt komt van het type motor
ook maakt het nog wat uit wat voor diameter je pijp is die je eraan hangt
doorgaans is een uitlaatdemper idd niet meer dan een pijp waar een mantel en een 'kast' omheen zit, en toch werkt dat dempend, omdat daarmee de gassen afkoelen, en dat verminderd de herrie
ik zou eens kijken naar een originele uitlaat voor het apparaat, iig iets wat een beetje in de buurt komt van het type motor
ook maakt het nog wat uit wat voor diameter je pijp is die je eraan hangt
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Dat is ook wel een leuk idee, Joy! Ik heb het originele Yanmar potje hier nog liggen, dat zou ik achterstevoren aan de pijp kunnen hangen. Moet er alleen een paar beugeltjes aan knutselen om 't te kunnen ophangen.
Natuurlijk geeft het aggregaat een ander geluid dan een grotere motor, het is een eencilinder, die constant met 3000 RPM draait. Dat betekent 50 knallen per seconde.
Bij en meercilindermotor is/zijn het/de spruitsuk(ken) volgens mij zò geconstrueerd dat de buik van de ene cilinder samenvalt met de buik van de andere, waardoor eerder een bromtoon dan een reeks discrete knallen ontstaat. Abarth maakt helaas niets voor 1-cilinder Yanmars
Natuurlijk geeft het aggregaat een ander geluid dan een grotere motor, het is een eencilinder, die constant met 3000 RPM draait. Dat betekent 50 knallen per seconde.
Bij en meercilindermotor is/zijn het/de spruitsuk(ken) volgens mij zò geconstrueerd dat de buik van de ene cilinder samenvalt met de buik van de andere, waardoor eerder een bromtoon dan een reeks discrete knallen ontstaat. Abarth maakt helaas niets voor 1-cilinder Yanmars

Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
demper ervaring
in mijn omgeving is veel gewerkt met deutz motoren , van die luchtgekoelde dingen , prima motoren die je direct opmerkt als ze ermee ophouden ( wauw) daar is de remedie voor om zelf een resonantiekamer te maken door een grote buis ,( 20 a 25 cm) en een schuifbuis van zo'n 40 mm( in jou geval) op elkaar af te stemmen.
kinderlijk eenvoudig dus , gebruik dik materiaal en verpak desnoods de demper met steenwol en kippegaas.
kinderlijk eenvoudig dus , gebruik dik materiaal en verpak desnoods de demper met steenwol en kippegaas.
en omgekeerd de reden waardom een v8 zon lekker dik geluid maaktAdmin schreef:
Bij en meercilindermotor is/zijn het/de spruitsuk(ken) volgens mij zò geconstrueerd dat de buik van de ene cilinder samenvalt met de buik van de andere, waardoor eerder een bromtoon dan een reeks discrete knallen ontstaat.

- L1
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
- Locatie: Alblasserwaard
- Contacteer:
Re: demper ervaring
Een resonatiekamer werkt op een 1/4 labda van de frequentie van de veroorzaker van de grondtoon. Hoe lager het aantal cilinders, aantal toeren en het gegeven of het een 2 takt of 4 taktmotor betreft, des te lager de freq. des te langer de kamer. De reflextie kamer als bedoeld zou zomaar 3 meter lang moeten worden om effectief te werken. Dit is meestal niet uitvoerbaar en daardoor gebruikt men meestal dempers die werken op een tegendruk principe. Zgn potjes die je ziet op kleine Lister en Pettermotoren met 2 of 3 cilinders en relatief laag toerental.DVIII schreef:.... een resonantiekamer te maken door een grote buis ,( 20 a 25 cm) en een schuifbuis van zo'n 40 mm( in jou geval) op elkaar af te stemmen. .......
Ik zou adviseren om in de uitlaatgassenstroom perfo rond je absorptie te gebruiken met een opening van minimaal 33%. Gaatjes 3 mm steek 5 mm anders ben je de basaltwol binnen de korste keren kwijt. Bedoel je buiten rond de demper dan is jouw voorstel wel toepasbaar.DVIII schreef:......kinderlijk eenvoudig dus , gebruik dik materiaal en verpak desnoods de demper met steenwol en kippegaas.
Hoe hoge, hoeveel meer het aantal cilinder, hoger toerental, des te hoger de grondfreq. die men wil dempen. Basaltwol(temp bestendig tot 300-700C) wordt toegepast bij snelopende motoren in hogere frequenties. Dempers waar je meestal doorheen kunt kijken. Omdat niet alle motoren een zelfde toerental draaien en er dus verschil is in lagere en hogere uitstoot van frquenties is het mogelijk en combinatie demper toe te passen van de door mij omschreven. basaltwol- en resonantie dempers.
Het foutief toepassen van de type demper veroorzaakt dan dat er niet of nauwelijks wordt gedempt in een gewenst gebied.
Als voorbeeld. Een veelal Belgisch binnenvaartschip, een spits. heeft achter de motor beperkte ruimte om een demper te plaatsen. Deze schepen, voorzien van een GM motor veroorzaakt relatief veel lage tonen maar men heeft dus niet de ruimte om een lange combinatie demper te plaatsen. Als men dan toch een (foutive) korte absorpsie demper monteert hoor je deze schepen al van uit de verte aankomen brommen. Langs de rivier wonend staan de ruiten te trillen van de lage tonen.
Leen
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
betere koek
ja dat is de betere theorie, maar nu de praktijk, het is zonneklaar dat de grondtoon van een ééncilinder zwaarder is dan die van een meercilinder. Daarintegen kom je niet tot een oplossing als je niet experimenteerd, die demper zoals ik die voorgesteld heb is niet bij voorbaat onpraktisch , en ja het dempspul moet aan de buitenzijde van de dikke buis om resonantie lawaai tegen te gaan . natuurlijk zijn er betere materialen en methoden maar die laat ik even voor wat ze zijn.
we gaan uit van de genoemde buis van 220 mm diameter en een wanddikte van 1,5 mm ( dat gaat jaren mee) en een lengte van bv 900 mm, aan één kant komt een plaat met een buis van 40 mm eraan ( flens) gelast , zodat één kant er alvast normaal uitziet voor een demper. aan de andere kant maak je net zo'n plaat , maar dan met een gat erdoor waar de dunne buis (40 mm) doorheen kan schuiven.
! werk als volgt , sluit de demper (in aanbouw) aan op je dieselmotor, schuif daarna in de andere zijde van de demper een tweede buis van 40 mm, stem de lengte die je in de buis schuift af op een zo laag mogelijk hinderlijk geluid. fixeer daarna de eindbuis op de juiste lengte en je hebt een resonantie-kamer demper. werkt dit allemaal niet , dan is alle theorie ook niets waard! De theorie is natuurlijk ook onverbiddelijk , nl . het kan zijn dat er meer frequenties deze zelfde behandeling moeten ondergaan , maar dan met respectivelijk een andere resonantie inhoud.
gelukkig zijn kampeerauto's groot en lang dus ruimte genoeg om de puntjes op de I te zetten.
en dat een spits zoveel herrie maakte is ook omdat een GM diesel een tweetact diesel is en net als de krupp tweetacten , errug veel herrie maakt. zeker als de schipper geen duit voor demping uit wilde geven !
we gaan uit van de genoemde buis van 220 mm diameter en een wanddikte van 1,5 mm ( dat gaat jaren mee) en een lengte van bv 900 mm, aan één kant komt een plaat met een buis van 40 mm eraan ( flens) gelast , zodat één kant er alvast normaal uitziet voor een demper. aan de andere kant maak je net zo'n plaat , maar dan met een gat erdoor waar de dunne buis (40 mm) doorheen kan schuiven.
! werk als volgt , sluit de demper (in aanbouw) aan op je dieselmotor, schuif daarna in de andere zijde van de demper een tweede buis van 40 mm, stem de lengte die je in de buis schuift af op een zo laag mogelijk hinderlijk geluid. fixeer daarna de eindbuis op de juiste lengte en je hebt een resonantie-kamer demper. werkt dit allemaal niet , dan is alle theorie ook niets waard! De theorie is natuurlijk ook onverbiddelijk , nl . het kan zijn dat er meer frequenties deze zelfde behandeling moeten ondergaan , maar dan met respectivelijk een andere resonantie inhoud.
gelukkig zijn kampeerauto's groot en lang dus ruimte genoeg om de puntjes op de I te zetten.
en dat een spits zoveel herrie maakte is ook omdat een GM diesel een tweetact diesel is en net als de krupp tweetacten , errug veel herrie maakt. zeker als de schipper geen duit voor demping uit wilde geven !
boeiende oplossing, nog nooit gehoord maar kan me er wel wat bij voorstellen
alleen, een uitlaatpijp is over het algemeen niet voor niets dunwandig vanwege de genoemde afkoeling
snelle afkoeling van uitlaatgassen verminderd geluid, anders zouden die uitlaatpijpen wel dikwandig worden gemaakt fabrieksuit
alleen, een uitlaatpijp is over het algemeen niet voor niets dunwandig vanwege de genoemde afkoeling
snelle afkoeling van uitlaatgassen verminderd geluid, anders zouden die uitlaatpijpen wel dikwandig worden gemaakt fabrieksuit
- L1
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
- Locatie: Alblasserwaard
- Contacteer:
Zo iets van:joy schreef:..................
snelle afkoeling van uitlaatgassen verminderd geluid, anders zouden die uitlaatpijpen wel dikwandig worden gemaakt fabrieksuit
Melk uit een papieren beker maakt lekkerder dan uit een glas ?
Was dit niet zo dan had men de glazen fles wel gehouden! :D
De dikte van de uitlaat heeft meer te maken met de levensduur van een demper dan met afkoeling van het medium. Het afkoelen van uitlaatgassen wordt wel toegepast in de bouw van megajachten. Maar dan meer om het kunnen toepassen van kunstof leidingsysteem en voor de bouw van kunstofdempers. Afkoeling als waar jij op doelt is te verwaarlozen. Wel dempt isolatie aan de buitenzijde het uitstralings lawaai aan de zijkant van de demper. Maar als die hangt in de onmiddelijke omgeving van de motor heeft dat geen effect aan het eind van de leiding.
met vr gr Leen (blijft werk houden door het bouwen van dunwandige dempers :D )
ik heb het over de pijpen zelf
snellere afkoeling zorgt nu eenmaal voor minder herrie
neem de proef maar eens op de som, maak je uitlaat maar eens na van dikwandige pijp, laten we zeggen 2 mm
dat ding schroef je der meteen weer onderuit, vanwege de herrie
mocht dat nie zo zijn, denk ik niet dat uitlaten nog gemaakt zouden worden van dunwandige pijp , ja een reden zou zijn dat men anders geen uitlaten meer verkoopt. commerciele reden dus, net als dat men allang gloeilampen kan maken die een mensenleven meegaan, maar dat is nu eenmaal gene kassa int laadje
magoed, ik dwaal af, en blijf bij mijn standpunt :)
snellere afkoeling zorgt nu eenmaal voor minder herrie
neem de proef maar eens op de som, maak je uitlaat maar eens na van dikwandige pijp, laten we zeggen 2 mm
dat ding schroef je der meteen weer onderuit, vanwege de herrie
mocht dat nie zo zijn, denk ik niet dat uitlaten nog gemaakt zouden worden van dunwandige pijp , ja een reden zou zijn dat men anders geen uitlaten meer verkoopt. commerciele reden dus, net als dat men allang gloeilampen kan maken die een mensenleven meegaan, maar dat is nu eenmaal gene kassa int laadje
magoed, ik dwaal af, en blijf bij mijn standpunt :)
- L1
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
- Locatie: Alblasserwaard
- Contacteer:
Joy,joy schreef:......
neem de proef maar eens op de som, maak je uitlaat maar eens na van dikwandige pijp, laten we zeggen 2 mm dat ding schroef je der meteen weer onderuit, vanwege de herrie
:)
Je wijzigt de te dempen freq. door een dikwandiger koker te gebruiken als mantel voor de demper. Niet de hoeveelheid van de demping (Db) maar frequentie waarin je dempt (Hertz). Mogelijk dempte jouw demper beter toen je de binnenpijp er verder instak omdat de tegendruk veranderde.
Wijziging van de temperatuur van uitlaatgassen doet de snelheid van het geluid wijzigen. De frequentie veranderd en wanneer je een reflectiedemper toepast moet dus de lengte van het schot waar tegen je reflecteer ook in afstand vanaf de bron veranderen. (1/4 labda of een logiritmische verkleining daarvan, dacht ik te herinneren.) Inderdaad is de praktijk en theorie verschillend.
Tientallen aren geleden knutselde ik weken om een nieuw RVS dempertje te bouwen voor een oude Kever. Resultaat was: of te veel tegendruk of te weinig demping.
Nu bouwen we dempers voor mobiele kranen en generatoren tot voor de grootste containerschepen ooit.
Nu kunnen we voor de bouw van de demper berekeningen uitvoeren die in de praktijk tot de laatste dB kloppen in de berekende octaafband
Met vr gr Leen (Ik ga pakken en morgen terug naar Praag)

-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
best interessant
ja zo komen de konijnenbotjes en dobbelstenen in al die auto's .
warmte en geluid is een opmerkelijke koppeling omdat die er niet is.
daarintegen geluid en contact geluid zijn voortdurend elkaars beste vrienden, daar denken de meesten niet aan . Terwijl je daar en enorm grote winst kan boeken. zoals ik al noemde , pak de buitenkant van je demper in met absorbtie materiaal , maar ook het carter van auto's wordt of van zacht materiaal , of beplakt met een zachte coating.
een studie over dieselmotoren ging zelfs zo ver dat alle componenten werden verpakt in absorberend materiaal. veel geluid ging daarmee weg
afijn kijk maar onder de kap van en nieuwe auto , alles is plastic van een soort dat ook geluid dempt. een soort reuze tostie boven op de motor.
geplaatst op de juiste afstand en gemaakt volgens het juiste recept .Als je gaat meten met gevoelige apparatuur maakt dat werkelijk verschil zonder, of met geluids pakket .
warmte en geluid is een opmerkelijke koppeling omdat die er niet is.
daarintegen geluid en contact geluid zijn voortdurend elkaars beste vrienden, daar denken de meesten niet aan . Terwijl je daar en enorm grote winst kan boeken. zoals ik al noemde , pak de buitenkant van je demper in met absorbtie materiaal , maar ook het carter van auto's wordt of van zacht materiaal , of beplakt met een zachte coating.
een studie over dieselmotoren ging zelfs zo ver dat alle componenten werden verpakt in absorberend materiaal. veel geluid ging daarmee weg
afijn kijk maar onder de kap van en nieuwe auto , alles is plastic van een soort dat ook geluid dempt. een soort reuze tostie boven op de motor.
geplaatst op de juiste afstand en gemaakt volgens het juiste recept .Als je gaat meten met gevoelige apparatuur maakt dat werkelijk verschil zonder, of met geluids pakket .
Laatst gewijzigd door DVIII op 13 okt 2007, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
Hier dan een praktische uitlaat vraag:
Mijn uitlaatpot rammelt binnen in.
De hele buizen construcite is van voor tot achter stijf en hangt aan goede rubbers.
Toch rammeld de pot zelf. De schotten binnen in. (heb ik me laten vertellen)
Hoe kan ik daar van af komen. Het maakt bij stationair bijna meer herrie dan de motor.
Deuken in de pot slaan??
Groet,
Melchior
Mijn uitlaatpot rammelt binnen in.
De hele buizen construcite is van voor tot achter stijf en hangt aan goede rubbers.
Toch rammeld de pot zelf. De schotten binnen in. (heb ik me laten vertellen)

Hoe kan ik daar van af komen. Het maakt bij stationair bijna meer herrie dan de motor.
Deuken in de pot slaan??

Groet,
Melchior
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
of ze het erom doen
de eerste raad die ik kan geven is , check of er niets in de demper zit wat daar niet hoort , het klinkt misschien gek maar ik heb al TWEE keer een M 10 bout uit een demper gevist , die ik er niet zelf ingegooit had. maw , er zijn dus practical jokers in uitlaatland , en deze bouten rammelen niet vanaf dag één maar pas na verloop van tijd als ze loskomen ( vraag niet hoe of wat ) .
en ja de bekende deuken slaan , maar voel wel eerst waar het zit, dat is eenvoudiger dan het lijkt.
en ja de bekende deuken slaan , maar voel wel eerst waar het zit, dat is eenvoudiger dan het lijkt.
- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
Ik heb laatsts onder de draaiende bus gelegen en de uitlaat bestudeerd.
Met een hamer de uitlaat over de gehele lengte aan twee kanten ingedeukt (2 geulen).
op 1/3 en 2/3 van de uitlaat zitten de schotten en uiteindelijk was hij rammel vrij.
Heel fijn, maar al na enkele uren rijden begon het rammelen op nieuw.
Ik heb er nog niet opnieuw onder gelegen, maar ik vermoed dat door het opwarmen alles weer opnieuw los is komen zitten.
Ik kan nog een keer gaan meppen, maar zijn er nog andere oplossingen?
Alls alles door opwarmen en uitzettten toch weer los komt schat ik dat alleen lassen nog soelaas bied.
Groet,
Melchior
Met een hamer de uitlaat over de gehele lengte aan twee kanten ingedeukt (2 geulen).
op 1/3 en 2/3 van de uitlaat zitten de schotten en uiteindelijk was hij rammel vrij.
Heel fijn, maar al na enkele uren rijden begon het rammelen op nieuw.
Ik heb er nog niet opnieuw onder gelegen, maar ik vermoed dat door het opwarmen alles weer opnieuw los is komen zitten.
Ik kan nog een keer gaan meppen, maar zijn er nog andere oplossingen?
Alls alles door opwarmen en uitzettten toch weer los komt schat ik dat alleen lassen nog soelaas bied.
Groet,
Melchior
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten