508 zegt TIK onder de stoel

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
dinand

Bericht door dinand »

Anton schreef:Hoi,

Rest je alleen nog de startmotor na te (laten) kijken.
Slaan, prutsen, heen en weer duwen, het zal je niet baten, helaas!
Anton, uit de praktijk kan ik je het tegendeel garanderen. Bij meerdere bussen heb ik wel degelijk het effect van een klap gezien met of zonder spanning op de starter
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Voor nood kan het helpen, maar is natuurlijk geen structuele oplossing.
De starter moet er onder uit en nagekeken worden.
Misschien valt het mee: koolborstels die op zijn of hangen.
Maar hoe dan ook hij moet er onderuit, daar kun je lang over discuseren maar het feit blijft!

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
dinand

Bericht door dinand »

Anton schreef:
Voor nood kan het helpen, maar is natuurlijk geen structuele oplossing.
De starter moet er onder uit en nagekeken worden.
Misschien valt het mee: koolborstels die op zijn of hangen.
Maar hoe dan ook hij moet er onderuit, daar kun je lang over discuseren maar het feit blijft!
Ben ik het niet mee eens. Ik heb dik 2 jaar geleden een keer een klap moeten geven omdat de bendix het niet goed deed(-15 graden), en daarna nog een keer omdat de startmotor vast zat, en pas 2 week geleden stopte de startmotor er mee (en dat was nog eens mijn eigen schuld omdat ik de motor veeeeeeel te lang doorstartte om diesel binnen te krijgen).

En het kan ook zijn dat het relais op de starter vervangen moet worden, dan kun je die electro motor lekker laten hangen, want 5 kilo om je uitlaat heen wringen is ook geen pretje.

En zoals je weet kan een vastgelopen startmotor ook betekenen dat hij wat smering kan gebruiken. Daarvoor gaat dinand hem er niet onderuit halen
Laatst gewijzigd door dinand op 09 okt 2007, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Tja...

Groet Anton

Afbeelding
patrickjanssen

Bericht door patrickjanssen »

van dinand: En het kan ook zijn dat het relais op de starter vervangen moet worden, dan kun je die electro motor lekker laten hangen, want 5 kilo om je uitlaat heen wringen is ook geen pretje
Nou daar kom ik achter, ik heb hem los gehaald, en hij ligt nu op de uitlaat, waar hij met geen mogelijkhied voorbij kan, ik heb geprobeerd de uitlaat los te schroeven, geen suc-6,, kan ik het voorste gedeelte van de startmotor (relais) er zo afschroeven dan wordt hij al een stuke dunner, of is het slimmer de uitlaatspruitstuk aan de moter te demonteren?
karogegro

Bericht door karogegro »

Ik weet niet hoe een 508 er tov een 406 uitziet, maar voor zover mijn herinnering gaat had ik bij mijn 406 het zelfde probleem, de uitlaat zat in de weg. Ik heb hem eruiteindelijk via de cabine, dus motorkist openenen, langs de motor en vloer uitgefriemeld. Dat ging net aan. Wel uitkijken voor je vingers, want het is een lomp brok staal. (bij mij een halve doos pleisters gekost).
Toine
patrickjanssen

Het gaat zowel boven als onder niet,
ik denk dat boven makkelijker is, als tenmiste het spruitstuk vd uitlaat los gehaald wordt, alleen is dat verstandig? :?
dinand

Bericht door dinand »

Shit, ik weet niet meer hoe ik hem eronderuit heb gekregen. Ben er hard overna aan het denken, maar het kan weldegelijk via de onderkant. En als je eenmaal weet hoe het moet is het een eitje. Eruit heeft me 1 dag gekost, erin 5 minuten (wat ook opgaat voor de dynamo btw)

Probeer de startmotor eens een halve slag te draaien (startrelais richting motor) en dan de vorm van de uitlaat te volgen. Misschien was dat het.
DVIII

los

Bericht door DVIII »

uitlaat buis los van het spruitstuk , pasta kopen bij de autoboer en starter bij de bosch boer inleveren.
let wel op hebt een oude starter, maar .. die wel heel erg makkelijk te maken is
bosch levert alles nog.
patrickjanssen

nou hij ging er met geen mogelijkheid langs, dus toch maar het spruitstuk losgehaald.
Toen was het een eitje.
Afbeelding

kan ik hem nu ook 'of line' testen door de stroom erop te zetten?
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Ja dat kan, maar dat had je ook oder de auto kunnen doen.
Zet 2 startkabels: de min op ergens op de buiten kant, de plus op dikke bout
met een andere draad relais spanning geven, dus ook even + op zetten.

Succes!

Groet Anton

Afbeelding
A_A

Bericht door A_A »

Patrick, hoe is het nu met de startmotor?
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
patrickjanssen

Ik heb gisteren bij Gerrit (DBBLL) een ruilexemplaar opgehaald,
en ga deze komend weekend monteren. ik laat nog even weten of hij zondag loopt!
Arnold Smeets

Bericht door Arnold Smeets »

patrickjanssen schreef:nou hij ging er met geen mogelijkheid langs, dus toch maar het spruitstuk losgehaald.
Toen was het een eitje.
Zo deed ik het ook. Naar boven ging niet. Dacht ik. Tot ik een monteur het ding vrij probleemloos bovenlangs weg zag pakken. En weer op dezelfde manier zag plaatsen. Ik had even niets te zeggen, kon mijn ogen niet geloven.

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
joy

Bericht door joy »

wat koste die ruilstartmotor nog?

en smeren?

want de mijne doet ook af en toe net ff te weinig, maar deronderuit halken heb ik (nog)niet zon zin in

van de andere kant, voordat het echt koud begint te worden toch maar vervangen, koud weer maakt een storing net ff erger en dan is het gedaan, moet ik eronder bij - 10 of zoiets :wink:
DVIII

smeren

Bericht door DVIII »

de enige startmotor die je kunt smeren is net die , die Patrick heeft , je ziet op zijn foto een imbus boutje zitten ( in de flens ) , daar zit een lontje onder , waar dan weer vet in kan trekken, en langzaam weer loslaat. een normale ( latere) startmotor is met schoonhouden en een beetje ( jaja) WD 40 weer gereed voor zijn taak.
joy

Bericht door joy »

ok bedankt

onderuit halen, wd40 erin, testen en weer terug zetten is dus een reele optie
A_A

Bericht door A_A »

Hmm ik had van de week ongeveer dit probleem ook. Dwz een luide tik maar geen start motor geluid. Vandaar dat ik ook vroeg hoe het er nu mee ging. Maar zojuist gevonden waar het bij mij aan lag. Het bovenste zekeringetje was door. Dit is gebeurd na dat ik vorige week de accu's leeg had en het relais een paar keer heeft staan klepperen. Zekering even vervangen en ja hij loopt weer.
Morgen even een zekering halen, en een foto maken van mijn start relais, volgens mij lijkt hij toch niet helemaal op het relais op de foto, ik zie niet hoe ik 2 zekeringen kan plaatsen.

Patrick, ik hoop dat jou bus ook weer loopt inmiddels!
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
DVIII

leuk

Bericht door DVIII »

by'the'way laat als het even kan je startrelais niet te lang klapperen. dat is een hele slechte en dure oefening.
joy

Bericht door joy »

kkapperen doetnie nie

wel ff losdraaien zonder dat ie naar voren schiet

klap opgeven en wd40, ach, het werkt tijdelijk, maar vroeg of laat moetie er toch ff onderuit , althans, lijkt mij het verstandigste

nu heb ik het ding gisteren ff bekeken en ik was niet zo blij met zijn positie, zon beetje tegen de uitlaat

echter, heeft het ook voordelen, alleen koud schiet de bendix wel eens niet naar voren, eenmaal warm dan heb ik er de rest van de dag geen last meer van

ik hoop het te kunnen oplossen door kabelschoenen eens op te schuren en dergelijke
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Joy,

je beschrijving duidt op het feit dat die startmotor gesmeerd moet worden.
Alles wat je anders doet dan hem eronderuit halen + smeren is symptoombestrijding & a waste of time.
Je kunt hem ook gewoon laten zitten, maar dan vreet vanzelf z'n as in.
Kun je een nieuwe kopen. :?

Een paar bouten, paar krachttermen, half uurtje werk.
Dus hoppa je toetsenbord aan de kant, overalletje aan, en actie in de tent..:wink:
Niet l*lle maar poetse zogezegd.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
patrickjanssen

nou....

er komt niets van sleutelen terecht, te weinig tijd,,, op dit moment,

ik heb een ruilstartmotor bij het onderdelen assoriment van DLL geruild,
echter nu heb ik eens goed gekeken, gedraaid aan het tandwiel waarop de startmotor in moet haken, en kom tot de ontdekking dat daar tanden missen. :cry:

Afbeelding
moet deze er nu ook uit? zou de startmotor hier opnieuw op crashen??
heet dit ding de starterskrans?
rutger
Contacteer:

Bericht door rutger »

Hoi Patrick

Bijna tien jaar geleden heb ik mijn startmotor (laten) vervangen. Toen zag ik dat ook bij mijn starterkrans er een paar tanden ontbraken. De startmotor is er toch weer gewoon opgezet en ik heb er in al die jaren vrijwel geen last van gehad. Heel af en toe slaat de bendix over de ontbrekende tanden heen en dat geeft een rotgeluid bij het starten. Maar bij de volgende startpoging werkt alles weer normaal.

Rutger
patrickjanssen

gewoon plaatsen dus?
komende ben ik druk met een beurs, daarna maak ik hem weer aan het rijden. :roll: hoop ik.
Plaats reactie