TIP ! Als alleen de kabel van de STOP-KNOP stuk is.
- Bert Steenhuis
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
- Locatie: Assen
- Contacteer:
TIP ! Als alleen de kabel van de STOP-KNOP stuk is.
Betreft Stop-Knop bij koud starters (OM 314 motoren) 508D/608D.
Als alleen de binnen kabel stuk is, of afgebroken en dus te kort, dan is het niet nodig het gehele mechaniek met kop en kabel te vervangen.
Het is mogelijk alleen de harde staaldraad te vervangen, je moet even een stuk staaldraad van ongeveer dezelfde dikte zien te vinden, (zie onder).
Werkwijze: Demonteer het stop-mechaniek met binnen en buiten kabel.
Onder aan de pen waarop de knop zit, vind je net boven de buitenkabel een klein dopmoertje, als je deze losdraait dan heb je ook de staaldraad los en kun je die uit de buiten kabel trekken, nog even bewaren !
Buig nu aan de "nieuwe"staaldraad een zelfde klein oogje als je onder het dopmoertje aantrof, de rest is van de montage geschied in omgekeerde enz.
Extra tip het is dus handig om te voren al een staaldraad (bij je) in voorraad te hebben, dus scharrel er gelijk twee op.
Waar vind je die staaldraad: Op elke sloperij/auto demontage, ook de werkgroep onderdelen heeft er vast bergen van.
De kabels waarmee de verwarming van onze bussen (schuif systeem v.a. 1978) voldoen prima, maar ze komen voor alle mogelijke bedieningen in de meeste auto's voor
Met vr. groeten Bert Steenhuis.
Als alleen de binnen kabel stuk is, of afgebroken en dus te kort, dan is het niet nodig het gehele mechaniek met kop en kabel te vervangen.
Het is mogelijk alleen de harde staaldraad te vervangen, je moet even een stuk staaldraad van ongeveer dezelfde dikte zien te vinden, (zie onder).
Werkwijze: Demonteer het stop-mechaniek met binnen en buiten kabel.
Onder aan de pen waarop de knop zit, vind je net boven de buitenkabel een klein dopmoertje, als je deze losdraait dan heb je ook de staaldraad los en kun je die uit de buiten kabel trekken, nog even bewaren !
Buig nu aan de "nieuwe"staaldraad een zelfde klein oogje als je onder het dopmoertje aantrof, de rest is van de montage geschied in omgekeerde enz.
Extra tip het is dus handig om te voren al een staaldraad (bij je) in voorraad te hebben, dus scharrel er gelijk twee op.
Waar vind je die staaldraad: Op elke sloperij/auto demontage, ook de werkgroep onderdelen heeft er vast bergen van.
De kabels waarmee de verwarming van onze bussen (schuif systeem v.a. 1978) voldoen prima, maar ze komen voor alle mogelijke bedieningen in de meeste auto's voor
Met vr. groeten Bert Steenhuis.
Laatst gewijzigd door Bert Steenhuis op 21 okt 2007, 23:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Een binnenkabel van de handrem van een fiets lijkt me ook wel geschikt, iedere fietsenmaker heeft er een voor je 

:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- jooph
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
- Locatie: Holwerd
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Niet elke uitvoering van de knop is zo uitgevoerd, mijn (vermoedelijk nieuwere) uitvoering heeft geen dopmoer en is met klemmen in elkaar gezet.
De kabel zit met een "tonnetje"dat in de schroefdraadstang van de knop zit "gefelsd". Deze constuctie is dus niet zo eenvoudig repareeerbaar als hierboven is aangegeven.
Maar, de aanhouder wint, ik heb hem recent nog voor de 2e keer gerepareerd na lang puzzelen.
De eerste keer kon ik nog de kabel opnieuw met een drevel in de draadstang vasttikken. De tweede keer met miniscule boortjes en spanstiftjes aan de gang gegaan, en hopelijk houdt dat weer een jaar of 7.......
Frank
De kabel zit met een "tonnetje"dat in de schroefdraadstang van de knop zit "gefelsd". Deze constuctie is dus niet zo eenvoudig repareeerbaar als hierboven is aangegeven.
Maar, de aanhouder wint, ik heb hem recent nog voor de 2e keer gerepareerd na lang puzzelen.
De eerste keer kon ik nog de kabel opnieuw met een drevel in de draadstang vasttikken. De tweede keer met miniscule boortjes en spanstiftjes aan de gang gegaan, en hopelijk houdt dat weer een jaar of 7.......
Frank
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
ook
prima tips, maar een 508 heeft een stop/ stationair knop en geen start stop/knop die zitten in 406 en 407 modellen , en nee , die regelen het stationair van de 615/616 niet
lijkt misschien een muggezifterij maar dat is het niet.
lijkt misschien een muggezifterij maar dat is het niet.
- Bert Steenhuis
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
- Locatie: Assen
- Contacteer:
Re: stopknop
Hallo lezers,
In en boven mijn oorsprokelijke tip stond START - stop KNOP, maar terecht werd ik er op gewezen dat dit bij een 508D alleen en STOP- KOP is.
Dus heb het foutje even hersteld.
Hoe het met de start - stop knop bij een 406 / 407 zit dat weet ik niet meer, die ging stuk op de dag dat ik de 407 verkocht, maar ik had nog een reserve ligen en die er toen nog even in gezet
Groeten Bert Steehuis.
In en boven mijn oorsprokelijke tip stond START - stop KNOP, maar terecht werd ik er op gewezen dat dit bij een 508D alleen en STOP- KOP is.
Dus heb het foutje even hersteld.
Hoe het met de start - stop knop bij een 406 / 407 zit dat weet ik niet meer, die ging stuk op de dag dat ik de 407 verkocht, maar ik had nog een reserve ligen en die er toen nog even in gezet
Groeten Bert Steehuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten