Op vakantie met plantaardige olie
-
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
- Locatie: Noordwolde
Op vakantie met plantaardige olie
trefwoorden: ppo slaolie zonnebloemolie
Wij gaan eind deze maand naar Polen en Tjechie op vakantie!
Ik wil deze 2500 km. proberen op plantaardige olie te overbruggen (wel onderweg tanken natuurlijk!), zodat ik na deze vakantie m'n ervaringen met jullie kan uitwisselen!
In Zeist heb ik Jan z'n 407 gehoord/gezien/(en vooral)geroken en ben daardoor erg enthousiast geworden.
Ik ga m'n 2e campertje (207 busje) in deze aankomende weken ombouwen op 2 tanksysteem, zodat ik toch terug kan vallen op diesel.
Ook ga ik een proef doen met plantaardige (vervangende) olie in de cardanas ( http://www.GreenTec.nl ) (tip kreeg ik tijdens Offshore)
Ik heb de reis naar Tjechie vorig jaar ook gemaakt met de Orion camper (waar ik Jan op de naastgelegen Camping tegenkwam) en heb zodoende wat vergelijkingsmateriaal (verbruik , klim(on)vermogen , enz.)
Ik moet nog wel wat voordelige Slaolie inslaan natuurlijk "natuurlijk"!
Wij gaan eind deze maand naar Polen en Tjechie op vakantie!
Ik wil deze 2500 km. proberen op plantaardige olie te overbruggen (wel onderweg tanken natuurlijk!), zodat ik na deze vakantie m'n ervaringen met jullie kan uitwisselen!
In Zeist heb ik Jan z'n 407 gehoord/gezien/(en vooral)geroken en ben daardoor erg enthousiast geworden.
Ik ga m'n 2e campertje (207 busje) in deze aankomende weken ombouwen op 2 tanksysteem, zodat ik toch terug kan vallen op diesel.
Ook ga ik een proef doen met plantaardige (vervangende) olie in de cardanas ( http://www.GreenTec.nl ) (tip kreeg ik tijdens Offshore)
Ik heb de reis naar Tjechie vorig jaar ook gemaakt met de Orion camper (waar ik Jan op de naastgelegen Camping tegenkwam) en heb zodoende wat vergelijkingsmateriaal (verbruik , klim(on)vermogen , enz.)
Ik moet nog wel wat voordelige Slaolie inslaan natuurlijk "natuurlijk"!
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
Mercedes L613D Bus Camper
Je kunt ook bij de plaatselijke frietboer olie gaan halen.
wij rijden met 20% gebruikte arachide-olie bij de diesel in onze VW-transporter, maar ook onze 508 loopt er goed op. We gebruken olie, waar we de laatste 3 maanden van het jaar oliebollen in bakken en aangezien we deze frequent wisselen, hebben we daar nogal wat van, wat we eigenlijk moeten afvoeren als chemisch afval, dus dat kost geld en nu brengt het geld op!
wij rijden met 20% gebruikte arachide-olie bij de diesel in onze VW-transporter, maar ook onze 508 loopt er goed op. We gebruken olie, waar we de laatste 3 maanden van het jaar oliebollen in bakken en aangezien we deze frequent wisselen, hebben we daar nogal wat van, wat we eigenlijk moeten afvoeren als chemisch afval, dus dat kost geld en nu brengt het geld op!

Ik ben heel benieuwd naar de resultaten!! Wel even een vraagje... Kiepen jullie dat vet/olie gewoon in de tank of hebben jillie eerst een aantalaanpassingen gedaan? Ik kwam bv. op e-bay een set tegen om onze MB's e.d aan te passen om terijden op Pol, zoals ze dat in Duitsland noemen. De aanpassingen zouden onder meer bestaan uit een voorverwarmer voor de olie en een aangepaste brandstofinbrenging met meer druk....
Fijne vakantie verder!
groeten
Ron
Fijne vakantie verder!
groeten
Ron
-
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
- Locatie: Noordwolde
Ik moet de installatie nog inbouwen, maar ik wil 100% gaan rijden.
Ik ga de PPO met een voorverwarmer de motor inbrengen, zodat ik wel het hoogste rendement haal (ben alle PK. wel nodig)
Ons eerste campertje(206) was ook uitgerust met een 2 tankensysteem, maar met een ander doel (witte en rode Dieselolie) . Dit was door de vorige eigenaar aangebracht met een mechanische driewegklep!
Ik heb dit toen veranderd door een aantal benzineafsluiters, zodat het electrisch te bedienen was vanaf het dashboard.
Ik houd jullie op de hoogte
Ik ga de PPO met een voorverwarmer de motor inbrengen, zodat ik wel het hoogste rendement haal (ben alle PK. wel nodig)
Ons eerste campertje(206) was ook uitgerust met een 2 tankensysteem, maar met een ander doel (witte en rode Dieselolie) . Dit was door de vorige eigenaar aangebracht met een mechanische driewegklep!
Ik heb dit toen veranderd door een aantal benzineafsluiters, zodat het electrisch te bedienen was vanaf het dashboard.
Ik houd jullie op de hoogte
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
Mercedes L613D Bus Camper
DIESEL
[Ons eerste campertje(206) was ook uitgerust met een 2 tankensysteem, maar met een ander doel (witte en rode Dieselolie) . Dit was door de vorige eigenaar aangebracht met een mechanische driewegklep!
Hoe heeft de eigenaar vorige dit presies gedaan een waar zat de tank met roode diesel, en kwam de roode diesel door het zelfde brandstoffilter lammert
Hoe heeft de eigenaar vorige dit presies gedaan een waar zat de tank met roode diesel, en kwam de roode diesel door het zelfde brandstoffilter lammert
-
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
- Locatie: Noordwolde
Hee, vreemd ik zie m'n eigen tekst 2 keer staan op dezelfde tijd (zeker een golfslag op de Noordzee!)
De Tank voor rode dieselolie (120 L.) zat achter de as ondergebouwd met de vuldop achter het nummerbord en de normale Tank (60 L.) op de normale plaats!
Ik heb het toen zo gemaakt dat de aanvoer en de retour van beide tanken met een T-stiuk naar de brantofpomp gaan/komen , maar tussen tank en T-stuk een electrische benzineafsluiter (op een sloperij gehaald) geplaatst (4 keer)
D.mv. een schakelaar Gas/Benzine (ook sloperij) in de ene stand de afsluiter van de witte dieselolie open (aanvoer +retour) en inde andere stand de afsluiters van de rode dieselolie!
Oh ja, na het T-stuk van de aanvoer zat nog een kijkglasfilter wat achter de passagiersstoel geplaatst zat (dus je kon zien waar je op dat moment op reed!)
De Tank voor rode dieselolie (120 L.) zat achter de as ondergebouwd met de vuldop achter het nummerbord en de normale Tank (60 L.) op de normale plaats!
Ik heb het toen zo gemaakt dat de aanvoer en de retour van beide tanken met een T-stiuk naar de brantofpomp gaan/komen , maar tussen tank en T-stuk een electrische benzineafsluiter (op een sloperij gehaald) geplaatst (4 keer)
D.mv. een schakelaar Gas/Benzine (ook sloperij) in de ene stand de afsluiter van de witte dieselolie open (aanvoer +retour) en inde andere stand de afsluiters van de rode dieselolie!
Oh ja, na het T-stuk van de aanvoer zat nog een kijkglasfilter wat achter de passagiersstoel geplaatst zat (dus je kon zien waar je op dat moment op reed!)
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
Mercedes L613D Bus Camper
Goed wegstoppen die handel. Ik ken iemand die met een Roemeense vrouw is getrouwd en daarom iedere zomer 4 weken naar Roemenie gaat. Hij heeft onder de bank van zijn dubbel-cabine Ford een tank laten bouwen en neemt gewoon 400 liter diesel olie mee terug en dat spul kost daar maar een schijntje....
Heeft nog geen APK-keurmeester gezien!

Ik denk niet dat ze daar bij een APK op letten. Staat tenslotte niet op hun checklijst.... Volgens mij is de enige die moeilijk kan doen de RDW, als ze het weten. Je loopt natuurlijk altijd het risico dat je bij een controle van onze vrinden in blauw tegen de lamp loopt... Zeker als het vakantieseizoen begint en ze alles wat op een camper.caravan lijkt van de weg plukken en er een zwerm specialisten op los laten..
Dan kan het ff vervelend worden...
Een kwestie van voor- en nadelen tegen elkaar opwegen denk ik...
Tanken wordt wel wat lastig, tenzij je de olie per pallet bij Aldi of Lidl haalt... En dan heb je ff werk met al die literflesjes!!
:shock: :D
groeten
Ron
Dan kan het ff vervelend worden...
Een kwestie van voor- en nadelen tegen elkaar opwegen denk ik...
Tanken wordt wel wat lastig, tenzij je de olie per pallet bij Aldi of Lidl haalt... En dan heb je ff werk met al die literflesjes!!

groeten
Ron
- Saskia
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
- Locatie: Zuid-Hollandse Klei
rechter
Ik vind het belachelijk dat een milieuvriendelijk alternatief strafbaar zou zijn. (Als wij de bus omgebouwd hebben naar sla-olie gaan we hem
Ki-auto noemen.) Wat zou de rechter er van zeggen als je de bekeuring aanvecht? In Duitsland mag het toch wel?
Groetjes Saskia
Ki-auto noemen.) Wat zou de rechter er van zeggen als je de bekeuring aanvecht? In Duitsland mag het toch wel?

Groetjes Saskia
Op slaolie zit ook 6% btw...Ben schreef:Je mag in Nederland alleen op diesel rijden waar accijns over betaald is, weet je nog.
:~)
Maar het zou best goed zijn als iemand het een keer gaat aanvechten en het goed in de media brengt.
Maar ja, wie heeft daar zin in...
ZRS
(die op het moment helemaal niet rond rijdt in d'r 508, maar druk aan het regelen is hoe de motor te vervangen)
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Olie aangeven.
Als ik het zou gaan gebruiken dan blijft het gebruik in Nederland uiterst beperkt omdat we redelijk dicht bij de grens wonen. Ik zou dan ook keurig opgeven dat we pakweg 2 liter gebruikt hebben tot Belgie en dus ongeveer 1 euro aan belasting verschuldigd zijn. Ik moet er niet aan denken wat de gevolgen voor de ambtelijke molen zouden zijn als iedereen dat gaat doen.
Groeten van
Martin
Die vanavond - met enige hulp - misschien een van de mooiste broden van zijn bakcarriere gaat maken.
Groeten van
Martin
Die vanavond - met enige hulp - misschien een van de mooiste broden van zijn bakcarriere gaat maken.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- Arnold Smeets
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
- Locatie: Hoevelaken
rode diesel / sla olie
De bekeuring bij rode diesel heeft helemaal niets te maken met gebruik van (sla)olie.
Ons land kent een belasting op brandstoffen. Hieronder valt ook diesel, een brandstof die met name gebruikt wordt in het bedrijfsleven. Om nu niet ter zake doende redenen is voor bepaalde toepassingen, bijvoorbeeld koelmotoren van vrachtwagens en tractoren, toegestaan om een dieselolie te gebruiken die niet deze belasting kent.
Op het moment dat je die dieselolie op een andere manier gebruikt, bijvoorbeeld de aandrijving van die vrachtwagen of van je particuliere wagen, ontduik je de belastingen. Inderdaad: boete en naheffing is je deel, economisch delict dus forse straffen.
Dit verhaal is al vele jaren oud, al die tijd waren er slimmerikken die meenden een oplossing te hebben en menigeen is gepakt. Dit gebeurde bijvoorbeeld vroeger al bij het "verzollen" van dieselolie destijds aan de Duitse grens maar zulke controles zijn er op het platteland nog regelmatig.
Dit kunnen controleren komt omdat die niet-tractie dieselolie een extra kleurstof (inderdaad, goed geraden: rood) heeft die overigens ook nog lang zichtbaar blijft, ook als je al een tank of wat met gewone diesel hebt verreden.
APK keurmeesters hebben hun lijsten, zij zullen niet naar de rest kijken. Echter: maak het niet onveilig want dan staat het weer wel op hun lijst.
Toen de wetgeving inzake belasting op brandstoffen gemaakt werd was (sla)olie geen brandstof. Leuke lacune, maak er gebruik van als je daar zin in hebt. Maar hou het wel veilig!
Groet,
Arnold
Ons land kent een belasting op brandstoffen. Hieronder valt ook diesel, een brandstof die met name gebruikt wordt in het bedrijfsleven. Om nu niet ter zake doende redenen is voor bepaalde toepassingen, bijvoorbeeld koelmotoren van vrachtwagens en tractoren, toegestaan om een dieselolie te gebruiken die niet deze belasting kent.
Op het moment dat je die dieselolie op een andere manier gebruikt, bijvoorbeeld de aandrijving van die vrachtwagen of van je particuliere wagen, ontduik je de belastingen. Inderdaad: boete en naheffing is je deel, economisch delict dus forse straffen.
Dit verhaal is al vele jaren oud, al die tijd waren er slimmerikken die meenden een oplossing te hebben en menigeen is gepakt. Dit gebeurde bijvoorbeeld vroeger al bij het "verzollen" van dieselolie destijds aan de Duitse grens maar zulke controles zijn er op het platteland nog regelmatig.
Dit kunnen controleren komt omdat die niet-tractie dieselolie een extra kleurstof (inderdaad, goed geraden: rood) heeft die overigens ook nog lang zichtbaar blijft, ook als je al een tank of wat met gewone diesel hebt verreden.
APK keurmeesters hebben hun lijsten, zij zullen niet naar de rest kijken. Echter: maak het niet onveilig want dan staat het weer wel op hun lijst.
Toen de wetgeving inzake belasting op brandstoffen gemaakt werd was (sla)olie geen brandstof. Leuke lacune, maak er gebruik van als je daar zin in hebt. Maar hou het wel veilig!
Groet,
Arnold
- Niek
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 15 dec 2004, 20:48
- Locatie: Oosterend
legaal of illegaal
Hier is al veel over gezegd. Dit zijn mijn bevindingen:
1. Eigenlijk moet je brandstoftoeslag betalen als je ppo of vwo in je auto stopt. Niemand weet echter hoe dat moet
2. Kijk op http://www.vwcaddyforum.nl/forum/index. ... readid=602
daar kun je lezen hoe oom agent er mee omgaat: ze weten het zelf niet.
3. APK keuring geen probleem bij mijn garage. Er is geen steekproef geweest, maar volgens de keurmeester ook dan geen probleem
4. Volgens de wet moet je voor minerale olie en alle andere olie, die je in je tank stopt wel betalen.
5. Ooit gehoord van een boete voor een ppo rijder ??
6. De wetgever overweegt nog steeds hoe om te gaan met PPO, maar de EU stuurt aan op vrijstelling van accijns.
Conclusie: het blijft een grijs gebied voor wat betreft de accijns, van echte veroordelingen nog nooit iets gehoord, de ambtenarij weet het ook niet of vindt het te lastig om er iets aan te doen.
Aanbeveling: lekker (!) doorrijden
Niek
1. Eigenlijk moet je brandstoftoeslag betalen als je ppo of vwo in je auto stopt. Niemand weet echter hoe dat moet
2. Kijk op http://www.vwcaddyforum.nl/forum/index. ... readid=602
daar kun je lezen hoe oom agent er mee omgaat: ze weten het zelf niet.
3. APK keuring geen probleem bij mijn garage. Er is geen steekproef geweest, maar volgens de keurmeester ook dan geen probleem
4. Volgens de wet moet je voor minerale olie en alle andere olie, die je in je tank stopt wel betalen.
5. Ooit gehoord van een boete voor een ppo rijder ??
6. De wetgever overweegt nog steeds hoe om te gaan met PPO, maar de EU stuurt aan op vrijstelling van accijns.
Conclusie: het blijft een grijs gebied voor wat betreft de accijns, van echte veroordelingen nog nooit iets gehoord, de ambtenarij weet het ook niet of vindt het te lastig om er iets aan te doen.
Aanbeveling: lekker (!) doorrijden
Niek
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
We kunnen het niet leuker maken.
Prettig is wel dat de ondernemers onder ons een tegemoetkoming kunnen krijgen in de aanschaf van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen.
Ik zet hieronder even de link:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... ad/634.htm
zodat eventueel een afweging gemaakt kan worden.
groeten van
Martin
Ik zet hieronder even de link:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... ad/634.htm
zodat eventueel een afweging gemaakt kan worden.
groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- Niek
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 15 dec 2004, 20:48
- Locatie: Oosterend
Re: frituurvet
Ben,
APK beslist geen probleem. Als je tweede tank maar goed vastzit. De redenering van mijn keurmeester was: hij loopt toch op diesel, dan keur ik hem als dieselwagen.
Niek
APK beslist geen probleem. Als je tweede tank maar goed vastzit. De redenering van mijn keurmeester was: hij loopt toch op diesel, dan keur ik hem als dieselwagen.
Niek
- KWF-704
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
- Locatie: Antwerpen
Heb er geen onderzoek naar gedaan maar ik bedenk me het volgende
bij een voertuig hoort een (opgepast Ben ) homolegatie rapport
waarin beschreven staat onder welke voorwaarde dit voertuig de weg op mag iedere verandering die jij aanbrengt aan u voertuig (andere motor)
moet worden aangegeven wat Arnold tot in den treure moet herhalen
volgens mij hoort daar het veranderen van brandstof bij
Arnold huiswerk jongen
groetjes uit Belgie waar de gasolie nog net goedkoper is dan in Nederland
bij een voertuig hoort een (opgepast Ben ) homolegatie rapport
waarin beschreven staat onder welke voorwaarde dit voertuig de weg op mag iedere verandering die jij aanbrengt aan u voertuig (andere motor)
moet worden aangegeven wat Arnold tot in den treure moet herhalen
volgens mij hoort daar het veranderen van brandstof bij
Arnold huiswerk jongen
groetjes uit Belgie waar de gasolie nog net goedkoper is dan in Nederland
- Niek
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 15 dec 2004, 20:48
- Locatie: Oosterend
Re: VWO?
Saskia,Saskia en Herman schreef:Hallo, wat is VWO, behalve voorbereidend wetenschappelijk onderwijs?
Wij gaan voor 40 of zelfs 35 cent!! Wij betaalden voor de euroshopper slaolie bij AH 59 cent.
Groetjes Saskia
VWO is Vegetabel Waste Oil. In mijn geval sojaolie, dat door de visboer gebruikt is en door mij ontdaan van alle ongerechtigheden (5x gefilterd). Ik rijd er zelf op en een aantal andere liefhebbers.
Niek
-
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
- Locatie: Ermelo
- Contacteer:
accijns plantaardige olie
In duitsland is de plantaardige olie vrijgesteld van accijns.Ben schreef:Wil je een installatie voor plantaardige olie door de RDW laten keuren?lachend diesel tanken...... of gewoon de hele installatie netjes aanleggen en bij de RDW laten keuren... Geen vuiltje meer aan de lucht daarna!
Zullen de keurmeesters een dag of een week lachend rondlopen als je geweest bent of zal het niet meer goed komen met ze.
Je mag in Nederland alleen op diesel rijden waar accijns over betaald is, weet je nog.
Groeten Ben
Bij controle in Nederland zeg je dat je in duitsland hebt getankt, want je bent alleen accijnsplichtig in het land waar je hebt getankt.
Een duits bonnetje bij je hebben geeft nog een betere ondersteuning.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten