hallo beste dubbelluchters,
ik heb weer een vraag over mijn 307 uit 1978, met OM 616 motor
wat is nu precies de werktemperatuur van zo'n motor?
bij een snelheid van circa 90 Ã 95 km per uur loopt de thermometer op
tot iets boven de 90 graden. is dit normaal of kan het ook nog zijn, dat
de thermometer meer aangeeft dan de werkelijke temperatuur.
Mocht de temperatuur van 90 graden te hoog zijn, weet dan iemand
hoe dit zou kunnen?
alvast hartelijk dank voor eventuele reacties.
vriendelijke groeten wim
werktemperatuur OM 616 motor
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 06 apr 2005, 19:24
- Locatie: Amstelveen
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Een werktemperatuur van 80 à 85 ° is normaal. 95 lijkt me nogal hoog, maar is dat wel echt de temperatuur? Zie hieronder!
Je kunt deze en je andere vraag beantwoorden door twee eenvoudige metingen:
Tap de bovenste laag koelvloeistof af in een emmer.
Schroef de temperatuurvoeler los. Laat de draad in het midden aangesloten zoals-ie zit. Verbind de massa van de voeler met de massa van het motorblok. Een stukje snoer met twee krokodillenklemmen is hiervoor heel handig.
Hang nu de loshangende voeler in een steelpannetje met kokend water, waarin je ook een thermometer zet. Zo'n lange dunne, kwik- of alcohol, met een bereik van minstens 20 - 100 °C. Vergelijk nu je dashboardmeter (contact aan) met de thermometer in het afkoelende pannetje bij 95-90-80-70-60 graden. Je weet dan hoe betrouwbaar je aanwijzing is.
Demonteer de thermostaat (de koelvloeistof staat toch al laag). Zet datzelfde steelpannetje met dezelfde thermometer erin met de thermostaat onder water op het fornuis en check of de thermostaat bij de temperatuur die erop vermeld staat, volledig open is.
Mocht de thermostaat goed werken en de temperatuur toch te hoog oplopen (volgens de nu gecalibreerde meter), dan moet je verder gaan denken aan verstopte radiator of extreem veel ketelsteen in het blok, maar tien tegen een dat het wel meevalt.
Groeten,
Ernst
Je kunt deze en je andere vraag beantwoorden door twee eenvoudige metingen:
Tap de bovenste laag koelvloeistof af in een emmer.
Schroef de temperatuurvoeler los. Laat de draad in het midden aangesloten zoals-ie zit. Verbind de massa van de voeler met de massa van het motorblok. Een stukje snoer met twee krokodillenklemmen is hiervoor heel handig.
Hang nu de loshangende voeler in een steelpannetje met kokend water, waarin je ook een thermometer zet. Zo'n lange dunne, kwik- of alcohol, met een bereik van minstens 20 - 100 °C. Vergelijk nu je dashboardmeter (contact aan) met de thermometer in het afkoelende pannetje bij 95-90-80-70-60 graden. Je weet dan hoe betrouwbaar je aanwijzing is.
Demonteer de thermostaat (de koelvloeistof staat toch al laag). Zet datzelfde steelpannetje met dezelfde thermometer erin met de thermostaat onder water op het fornuis en check of de thermostaat bij de temperatuur die erop vermeld staat, volledig open is.
Mocht de thermostaat goed werken en de temperatuur toch te hoog oplopen (volgens de nu gecalibreerde meter), dan moet je verder gaan denken aan verstopte radiator of extreem veel ketelsteen in het blok, maar tien tegen een dat het wel meevalt.
Groeten,
Ernst
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 18 dec 2005, 21:12
- Locatie: Tiel
ketelsteen
Hollo, ketelsteen Simpel. (bij Brezan zo'n fijn blikje Barrs Leak's ) OOk speciaal voor dit soort vervuilingen ong 10 €.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 4 gasten