startmotor
-
- Contacteer:
startmotor
Hallo sleutelaars,
Als ik de bus start, draait de startmotor, maar hij grijpt niet in het vliegwiel, tips ?
Het is een om 314
B.v.d. groetjes arjen
Als ik de bus start, draait de startmotor, maar hij grijpt niet in het vliegwiel, tips ?
Het is een om 314
B.v.d. groetjes arjen
- evelyn25
- Contacteer:
starterkrans?
ik heb dit euvel meegemaakt met onze 408 ik was bang voor de starterkrans maar het bleek de startmotor zelf te zijn: revisie startmotor (ik meen me een bedrag van 110 euro te herinneren voor een gereviseerde met achterlating van je eigen motor ben hiervoor toen naar hilversum geweest naar kuik jr aan de statenweg 4-6 tel. 035 5771586
508 lang hoog, OM314 uit 1977
bergop niet te veel in je achteruitkijkspiegel kijken..
bergop niet te veel in je achteruitkijkspiegel kijken..
-
Re: bendix
zoals in de links die ik gegeven heb geschreven staat hoeft dit niet zo te zijn DVII, soms kan ie net ff 'verkeerd' staan en met een klap van een hamer nog jaren mee gaan. Gelijk bij de eerste keer dat het gebeurt roepen dat ie gemaakt moet worden vind ik mensen onnodig op kosten jagen.DVIII schreef:helaas bendix kapot , kost ongeveer 55 euro , bij de bosch-boer
kun je zelf met enige zorg ! wel vervangen.
- Anton
Hoi,
Dat ie verkeerd staat? wat bedoel je daar mee?
Als zo'n starter haperd dan is er wat mee, ik heb wat dat betreft voldoende praktijkervaring met dat spul.
Vaak kwam er iemand bij mij: hij doet dit of hij doet dat, op dat moment lijkt het mee te vallen en willen ze hem er niet onderuit halen.
Maar als de storing voldoende "heen' is komen ze wel terug.
En ja, een tik met een hamer kan je even uit de nood helpen maar het is en blijft geknoei!
Stel dat een koolborstel een beetje hangt, slecht contact maakt, door een tik raakt ie hem nog net maar met te weinig veerdruk.
Wat denk je wat er van de collector na een paar keer starten overblijft?
Wat is dan wijsheid: schade beperken of maar door gaan?
Succes!
Groet Anton
Dat ie verkeerd staat? wat bedoel je daar mee?
Als zo'n starter haperd dan is er wat mee, ik heb wat dat betreft voldoende praktijkervaring met dat spul.
Vaak kwam er iemand bij mij: hij doet dit of hij doet dat, op dat moment lijkt het mee te vallen en willen ze hem er niet onderuit halen.
Maar als de storing voldoende "heen' is komen ze wel terug.
En ja, een tik met een hamer kan je even uit de nood helpen maar het is en blijft geknoei!
Stel dat een koolborstel een beetje hangt, slecht contact maakt, door een tik raakt ie hem nog net maar met te weinig veerdruk.
Wat denk je wat er van de collector na een paar keer starten overblijft?
Wat is dan wijsheid: schade beperken of maar door gaan?
Succes!
Groet Anton
-
toch wat genuanceerder
Arjen , het ging tenslotte over jouw startmotor, in je startmotor zitten een aantal componenten en functies bijeen gebracht , allereerst een krachtige 3 a 4 pk gelijkstroom electromotor , een krachtige relais, voor de grote stroom ( tot wel 900 ampére(nominaal)) , een solenoide ( die maakt van electrische energie , kinetische energie (zeg maar beweging), en een gecombineerde doordraai/vrijloop koppeling. al deze onderdelen moeten werken zoals het is bedoeld .
met wat denkwerk kom je eenvoudig achter de storingen en feiten waarom iets niet werkt . allereerst zeg je dat de startmotor wel draait , dat betekend dat electrisch dus , alles zou werken.
we nemen even een grote stap ! , het is dus mechanisch.
dan blijven er maar een paar dingen over , nl de rondsel ( dat is dat kleine tandwieltje) , maar als die stuk zou zijn , zou er alleen herrie en af en toe starten kunnen voorkomen. maar je meldt dat de motor juist heel hard draait en verder niets doet.
dan zou de electromotor as gebroken kunnen zijn, maar dan zou eerst de zwakste schakel in dat geheel moeten opgeven , die tevens de beschermer is van jou startmotor nl. de slipkoppeling.
dat onderdeel bestaat uit een pakketje slipplaten zoals ook wel in bromfietsmotoren voorkomt die onder druk klemmen, en onder lossing ( het tegenovergestelde) doordraaien.
deze doordraai functie is ingebouwd bij de startmotor in kwestie , om er voor te zorgen dat de startmotor bij aanslaan van de motor niet over de kop draait. laat het duidelijk zijn dat de startmotor met zijn 1000 toeren de dieselmotor met 100 á 200 toeren ronddraait , er niet echt tegen kan als de diesel ineens 1000 toeren gaat draaien met de startmotor eraan gekoppeld, . dan zou de startmotor bestand moeten zijn tegen een opdonder van ruim 5000 toeren. ( en niet te vergeten 85 pk).
Dus de slipkoppeling kan wel eens doorslippen, dwz meer doorslippen dan leuk is waardoor de starterkrans niet aangedreven wordt en de electromotor voor niets draait, in het luchtledige dus.
die koppelingsplaatjes slijten , dus de kans is groot dat jou koppelingsplaatjes OP zijn en er dus geen kracht meer doorheen kan.
Om het verhaal weer simpel te maken is dat hele gedoe wat mechanisch is aan de werking van de startmotor in één stuk samen gebundeld
de BENDIX , en die is eigenlijk regelmatig ter vervanging beschikbaar.
het is een mooi autonoom stuk dat op de uiteinde van de electromotor as geschoven zit en al die dingen doet die het moet doen , zolang die niet versleten is. verder raad ik eenieder die niet zelf de vraag stelt maar slechts toehoort , aan zelf eens wat te gaan beleven , en dan zelf uit eigen ervaring daar vragen over te stellen. leren is een kwestie van aanhoren en lezen. een beetje gaan roepen dat ik mensen op kosten jaag , is niet op zijn plaats en een beetje dom .
met wat denkwerk kom je eenvoudig achter de storingen en feiten waarom iets niet werkt . allereerst zeg je dat de startmotor wel draait , dat betekend dat electrisch dus , alles zou werken.
we nemen even een grote stap ! , het is dus mechanisch.
dan blijven er maar een paar dingen over , nl de rondsel ( dat is dat kleine tandwieltje) , maar als die stuk zou zijn , zou er alleen herrie en af en toe starten kunnen voorkomen. maar je meldt dat de motor juist heel hard draait en verder niets doet.
dan zou de electromotor as gebroken kunnen zijn, maar dan zou eerst de zwakste schakel in dat geheel moeten opgeven , die tevens de beschermer is van jou startmotor nl. de slipkoppeling.
dat onderdeel bestaat uit een pakketje slipplaten zoals ook wel in bromfietsmotoren voorkomt die onder druk klemmen, en onder lossing ( het tegenovergestelde) doordraaien.
deze doordraai functie is ingebouwd bij de startmotor in kwestie , om er voor te zorgen dat de startmotor bij aanslaan van de motor niet over de kop draait. laat het duidelijk zijn dat de startmotor met zijn 1000 toeren de dieselmotor met 100 á 200 toeren ronddraait , er niet echt tegen kan als de diesel ineens 1000 toeren gaat draaien met de startmotor eraan gekoppeld, . dan zou de startmotor bestand moeten zijn tegen een opdonder van ruim 5000 toeren. ( en niet te vergeten 85 pk).
Dus de slipkoppeling kan wel eens doorslippen, dwz meer doorslippen dan leuk is waardoor de starterkrans niet aangedreven wordt en de electromotor voor niets draait, in het luchtledige dus.
die koppelingsplaatjes slijten , dus de kans is groot dat jou koppelingsplaatjes OP zijn en er dus geen kracht meer doorheen kan.
Om het verhaal weer simpel te maken is dat hele gedoe wat mechanisch is aan de werking van de startmotor in één stuk samen gebundeld
de BENDIX , en die is eigenlijk regelmatig ter vervanging beschikbaar.
het is een mooi autonoom stuk dat op de uiteinde van de electromotor as geschoven zit en al die dingen doet die het moet doen , zolang die niet versleten is. verder raad ik eenieder die niet zelf de vraag stelt maar slechts toehoort , aan zelf eens wat te gaan beleven , en dan zelf uit eigen ervaring daar vragen over te stellen. leren is een kwestie van aanhoren en lezen. een beetje gaan roepen dat ik mensen op kosten jaag , is niet op zijn plaats en een beetje dom .
-
Re: toch wat genuanceerder
DVII,DVIII schreef: verder raad ik eenieder die niet zelf de vraag stelt maar slechts toehoort , aan zelf eens wat te gaan beleven , en dan zelf uit eigen ervaring daar vragen over te stellen. leren is een kwestie van aanhoren en lezen. een beetje gaan roepen dat ik mensen op kosten jaag , is niet op zijn plaats en een beetje dom .
Je mag me noemen zoals je wilt, maar suggereren dat ik de vraag slechts toehoor, en daarmee impliceren dat ik niet weet hoe het werkt vind ik een beetje jammer (en gewoon onwaar) :( . Ik (s)preek wel degelijk uit eigen ervaring. Misschien komt het omdat de meeste mensen met zon bus in mijn omgeving meer tijd als geld hebben, maar ik weet niet beter dat een klap met de hamer normaal is (ook voor garagehouders en medewerkers bij pordon utreg btw). Een bendix die 1 keer niks doet duid op slijtage, maar dat bekekend niet dat hij versleten is en dus vervangen moet worden. En jullie kunnen zeggen dat ie wel vervangen moet worden, maar ik bijf het onnodig snel geld uitgeven vinden (don't fix it before it's broke). En daarom was het voor mij wel op zn plaats te schrijven wat ik schreef.
Mijn excuus als ik je tere zieltje geraakt heb

- Anton
Hoi,
Jij bent de man met de hamer
Je kunt er voor kiezen, om je auto goed voor elkaar te hebben, onderhoud heet dat, of onderweg liggen te knoeien.
Zelf ben ik een tegenstander van dat geknoei, als er bij mij wat haperd dan wil ik het weer in orde hebben, en ja, dat kost wel eens geld.
Maar als jij vind dat je dat af wilt wachten tot er in de vakantie of zo wat stuk gaat is je eigen keus, toch?
Groet Anton
Jij bent de man met de hamer

Je kunt er voor kiezen, om je auto goed voor elkaar te hebben, onderhoud heet dat, of onderweg liggen te knoeien.
Zelf ben ik een tegenstander van dat geknoei, als er bij mij wat haperd dan wil ik het weer in orde hebben, en ja, dat kost wel eens geld.
Maar als jij vind dat je dat af wilt wachten tot er in de vakantie of zo wat stuk gaat is je eigen keus, toch?
Groet Anton
-