Kan iemand mij zeggen hoe onder het rijden de camper te verwarmen.
De motorverwarming is niet voldoende om de ruimte te verwarmen.
Als ik mijn gasverwarming bij houdt (niet geoorloofd), waait deze uit.
Kan iemand mij informeren?
Er zijn natuurlijk die mooie kachels die aangesloten zitten op je koelcircuit..
Ik neem even aan dat dat geen optie voor je is.
Ik heb zelf vandaag een klein elektrisch ventilatorkacheltje gekocht op 220 volt.
Het ding heeft 3 standen; alleen blazen (koele lucht), blazen en 1000W warmte, blazen en 2000W warmte. Tevens zit er een thermostaatknop op zodat ie zelf een ingestelde temperatuur vasthoudt.
Ik sluit em in de bus aan op een opvormer (12V->200V) Als je aan het rijden bent is het geen enkel probleem om de kachel aan te zetten.
Het kacheltje wat ik nu heb kostte nog geen 2 tientjes bij de Praxis.
Ze hebben daar nu heel veel typen kleine elektrische kacheltjes die geschikt zijn voor in een camper. Bovendien krijg je op kachels nu 15% korting.
Oh, zorg er wel voor dat je omvormer genoeg vermogen heeft voor een kacheltje. Zo is die van mij 1200W, zodat ik alleen de 1000W stand van het kacheltje kan gebruiken..
Dat komt niet goed met dat kacheltje: dat verbruikt 1000 watt : 12 volt = 83.3 ampere.
Je dynamo leverd als je de zwaarste uitvoering hebt maar 50 ampere.
Je komt dus 53 ampere te kort, rij je met licht aan dan word het nog erger.
Zoiets kun je even doen om de boel op temparatuur te krijgen maar daar moet je geen uren mee rijden, je staat dan met lege accu's!
Oeps.. Anton, daar kun je wel eens gelijk in hebben
Ik zal em ook niet uren aan hebben staan hoor, en wellicht gaat ie, cabine eenmaal op temperatuur, af en toe weer aan dankzij de thermostaat.
Komende winter ga ik het meemaken..
Hou er wel rekening mee dat in de winter als het echt koud je accucapiciteit dramatis afneemt, denk aan een graad of 10 onder nul.
En dan wil je dat kacheltje echt wel gebruiken!
Je zou de axccu's kunnen overbelasten zodat ze stuk gaan ( ik weet niet hoeveel ah je er in hebt staan).
Ik denk dat het idee om een of meerdere kacheltjes van de sloop te halen beter is!
Die dingen zaten vroeger ook in mobiele kranen enzo.
En sluit ze dan parallel aan, das beter.
Als je toch een electrisch kacheltje wilt ga dan op zoek naar een 500W tot max.750W exemplaar.
Zijn iets moeilijker te vinden. Maar kost ook niet veel.
Heb er zelf eentje voor noodgevallen. Kun je hem ook nog eens op een camping aansluiten.
Maar als het echt koud is is zo'n bus net zo koud van binnen als van buiten.
Dan doe met 750 watt ook niet veel.
Rest je dan alleen een standverwarming met tijdklok in te bouwen.
Als het tijdens het rijden erg koud is, sluit ik de gordijnen die bij mijn Hanomag vlak achter de voorstoelen hangen.
Binnen de kortste keren is het dan aangenaam warm.
Want waarom zou je die hele koektrommel verwarmen als je daar tóch niet zit? :shock:
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Je schrijft: De motorverwarming is niet voldoende om de ruimte te verwarmen.
Ik maak me sterk dat het vermogen van je dashboard(?)-kacheltje niet voldoende is, want ik heb nog nooit meegemaakt dat een motor op bedrijfstemperatuur niet voldoende warmtecapaciteit had om een interieur behaaglijk warm te stoken.
Zoek op de sloop maar naar een of twee extra heaters (warmtewisselaar met ventilator) en zet die met de speciale koelwaterslang van de juiste dikte en stevige slangklemmen in serie met je dashboardheater. De plek tussen de voorstoelen wordt door MB vaak gebruikt om in de fabriek een extra heater te installeren, maar ergens anders kan natuurlijk ook. Let even op de spanning van het ventilatormotortje: 12 of 24 V. Als de ventilator te veel lawaai maakt, moet je dat maar even melden, ik heb wel een truc met een voorschakelweerstand om 'm langzamer te laten draaien.
NB Bij onze 817 loopt het koelwater van de motor ca. 5 m naar achteren via twee heaters in het woondeel, een boiler en een standkachel (die niet brandt als je rijdt) en dan weer terug. En alles lekker warm!
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.