Hydraulische kleppen

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
rinus

Hydraulische kleppen

Bericht door rinus »

Hallo

In mijn camper ligt een 602 motor die is voorzien van hydraulische kleppen en die maken herrie. Ik heb gehoord dat dit komt door vervuiling en dat daar "spul" voor is.
Wie helpt mij verder met welk toevoeging dat is.

Alvast bedankt

Rinus
DVIII

uitleg

Bericht door DVIII »

ik zou niet weten wat voor middelen er allemaal zijn , maar ik leg graag uit wat het nou eigenlijk is ,hydraulische kleppen.
om te beginnen noem je het beestje anders, namelijk "Hydraulische klepstoters". Maar eerst wat eerst komt , kleptechniek.
normaal gesproken gaan de kleppen van een 4 tact motor door middel van een mechaniek van stangen en een nok , die de stang induwt op en neer , respectivelijk open en dicht. so far so good .
de kleppen laten ofwel de inlaat lucht binnen ofwel de uitlaat gassen naar buiten. nu zul je denken dat is een kat in't bakkie zorg dat de boel een beetje open en dicht gaat en je bent klaar. maar er komt meer bij kijken. Niet alleen is het belangrijk dat ze maximaal open gaan , om doorstroming te bevorderen , maar het is in meer dan één opzicht belangrijk dat de kleppen goed sluiten , en daarbij mag gezegd worden beter te veel speling dan te weinig...... ahum waarom moet er speling zijn ?? . Speling is nodig omdat het risico bestaat dat de kleppen niet meer sluiten omdat de stangen en nokken door de warmte niet meer echt passen bij de ook al opgewarmde motor . die natuurlijk volgens de wet van murphy , als ze al vervormen, in nadelige richting vervormen.
nu zul je zeggen , ach dan sluiten ze maar wat minder , ik heb toch teveel vermogen en weinig haast... maar de kleppen gaan helemaal niet dicht in hoofdzaak om vermogen te behouden of de beste vulling van de cilinder ruimte te verkrijgen ! De kleppen moeten goed sluiten omdat ze dan de tijd krijgen die grote opwarming die ze tijdens de werkingsslag krijgen van de motor, af te geven aan de cilinderkop . en ja dat overdragen van warmte gaat ook nog bij hoge toerentallen. dus het is van groot belang dat de kleppen goed sluiten en een mooie draging hebben met de klepzetel , zeg maar de ring (gat) waar de klep op dichtsluit. Normaal houd je met een voorgeschreven speling die een paar tienden van een millimeter tussen de onderdelen van het mechaniek het hele spul in optima forma , maar na verloop van tijd kan de klepspeling groter worden door oa slijtage en zal je moeten bijstellen om mindere prestaties te voorkomen. dat is de mechanische bediening , een piepje moderner , zoals in de 600 serie motoren is dat stellen eigenlijk verleden tijd omdat de benodigde speling automatisch wordt geregeld door een soort van mini schokbreker die ingebouwd in de keten van kleponderdelen. deze zorgt voor een optimale speling ook na langdurige dienst tijd. maw , de motor stelt zich bij ! . maar zoals bij alle uitvindingen zijn er ook keerzijden . de hydraulische stoter is bijvoorbeeld niet blij met veranderende motorolie omstandigheden of vervuiling in de olie die de werking van het mini schokbrekertje verstoren.
en er zijn zelfs fabrikanten die abominabele systemen hebben uitgedokterd die na verloop van tijd niet meer storingsvrij willen werken.
auto's met VM motoren zijn bekenden van de wegenwacht vanwege hun falende werking. Maar ook de OM 603 kan lelijke kuren vertonen . mijn advies luidt dan ook , smeer altijd met dezelfde olie in deze motoren en ga na welke motorolie de eerste gebruikers hebben gebruikt , en continueer dat. bij weigerende kleppen , laat een revisie bedrijf een offerte maken voor vervanging van alle stoters en eis garantie.
karogegro

Bericht door karogegro »

Ik heb het sterke vermoeden dat je uit hetzelfde nest komt als Leo, DV111. Godsamme, wat een antwoord.
Toine
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Maar wel een goed nest :lol:

Peter
jooph

Bericht door jooph »

Heeft iemand niet een foto van DVIII?

Kunnen we gelijk zien of het broertjes zijn :shock:

Joop
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

En wat dat nest betreft: ik ontken elke betrokkenheid :lol:!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi DVIII,

heette jullie melkboer toevallig Dirk??:mrgreen:

Mooi stukkie, kan zo in het Dummie-boek. Afbeelding

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII

dirk

Bericht door DVIII »

Dirk en ik hebben elkaar nooit gezien.
maar bedankt voor de complimenten.
rinus

Bericht door rinus »

DVIII

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb inmiddels op het internet zitten spitten en heb daar en site gevonden (http://www.mobikit.nl) met mooie tekeningen van hydraulische klepstoters en op de site van de Mercedes Benz Club een toevoeging gezien die je aan de motorolie moet toevoegen wat een reinigend effect zou hebben Motor Flush.
http://www.forte-nwe.com/
Misschien het proberen waard.

Rinus
Plaats reactie