Toevoeging aan diesel (AdBlue)

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Rene

Toevoeging aan diesel (AdBlue)

Bericht door Rene »

Stond laatst te tanken naast een vrachtwagen. Op zich niet bijzonders toch. Maar het viel mij op dat hij naast de tank een kleine andere tank had zitten. Op zich niet iets waar je je druk om zou hoeven maken. Maar daar ging een spulletje in wat door de diesel gemengd wordt. Waardoor de verbranding beter is en de motor zo`n 15% zuiniger zou gaan rijden. Dat is nou weer iets waar ik me dan wel weer druk “zou” kunnen maken. Zijn er truckers en of andere die daar iets meer van weten?
Gr.
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Zal wel Ad blue zijn wat ze tanken, voor de nieuwste generatie dieselmotoren moet men stoffen toevoegen om de extreme milieunormen te halen.

Is dus geen soort aceton toevoeging waar hier op het forum over geschreven wordt :lol: :lol:

Frank
Arnold Smeets

Bericht door Arnold Smeets »

Ik vond dit wel een aardige samenvatting:

Wat is AdBlue?

AdBlue is een niet giftige waterige ureumoplossing die gebruikt wordt om NOx-uitstoot van zware dieselvoertuigen op chemische wijze terug te dringen. AdBlue is niet explosief of schadelijk voor het milieu en valt in de categorie ongevaarlijke stoffen. AdBlue voldoet aan de DIN V 70070 en aan de ISO- en CEFIC regels, zodat gewaarborgd is dat het SCR-systeem van uw voertuig goed functioneert.

SCR staat voor “Selectieve Catalytic Reduction”wat inhoud dat alleen NOx en geen andere geoxideerde stof (vandaar selectief) in een speciale katalysator chemisch wordt gereduceerd tot stikstof en water. De belangrijkste Europese vrachtwagenfabrikanten hebben besloten deze technologie te gebruiken om aan de nieuwe emissiewetgeving te voldoen.

De belangrijkste onderdelen van het SCR-systeem zijn de SCR-katalysator, het AdBlue-injecteersysteem, de AdBlue-tank en het AdBlue-doseersysteem. De AdBlue wordt voor de katalysator in de uitlaat gespoten, waar ureum onder invloed van de hitte met waterdamp reageert zodat er ammoniak ontstaat. Met deze ammoniak worden in de uitlaat schadelijke NOx omgezet in onschadelijke stikstof in het water.

Het gemiddelde verbruik van AdBlue is ongeveer 4% van het dieselverbruik bij Euro IV en ongeveer 6% bij Euro V. Op snelwegen komt dit neer op een verbruik van circa 1,6 liter per 100 kilometer.
einde samenvatting

Een aardige oplossing maar er wordt gewerkt aan een andere techniek namelijk EGR, die al door enkele merken geleverd wordt en waarbij geen toevoeging van Adblue nodig is om toch dezelfde normen te halen.

Ik ben een beetje benieuwd waar de OM314 ingeschaald is. Bestaat er ook Euro -5? 8)

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Rene

Bericht door Rene »

Ja daar had hij het over ik kon het me niet meer herinderen, dus niets voor ons. Onze (e)misie is toch geweldig :wink:
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
DVIII

goed

Bericht door DVIII »

bedankt Arnold, een goed verhaal over deze materie
Dirk brengt meer yoghurt mee hoor.
Plaats reactie