230V aansluiting

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Unknown User

230V aansluiting

Bericht door Unknown User »

Hallo Dubbelluchters,

Kent iemand een andere 230V aansluiting dan de standaard bij de kampeerhandel verkrijgbare aansluitingen. Dat zijn nl van die grote bakken.

Ik kan me herinneren dat ik in Zeist (geloof ik) de rode camper van de secretaris heb gezien, met een 230V aansluiting naast de trekhaak. Dit was een grijze aansluiting. Onze aansluiting komt naast het nummerbord achterop en moet dus niet te groot zijn. Dan gaat het via de onderkant naar binnen... Dat is neem ik aan geen probleem?

Als iemand een andere aansluiting kent en misschien zelfs weet waar die verkrijgbaar zijn, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt
Jeroen
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hallo Jeroen,

In Zeist had de secretaris nog een knaloranje bus, met een 230 V-aansluiting (wit klepje met blauwe contactstop met pennen) rechtsonder, net achter de voordeur. Je hebt dus een andere bus voor ogen...

Ik kan je slechts aanraden, in het kader van de standaardisatie, tòch te gaan voor die blauwe CEE-steker. Dat is niet voor niets de norm geworden in heel Europa. Hij is uiteraard electrisch veilig, maar het grootste voordeel is m.i. de mechanische uitvoering, met het klepje dat de verbinding borgt en het spanningsvoerende deel (met bussen) afsluit zodra je de verbinding losneemt.

NB Deze combinatie is spatwaterdicht, maar beslist niet geschikt voor "onder water"!

Er bestaan verschillende uitvoeringen van het inbouwdeel: o.a. de vaste die schuin "uit de muur" komt en de afdekplaat waarachter een steker met drie pennen schuil gaat, al dan niet uittrekbaar. Er is vast wel wat te vinden wat niet te groot is voor jouw toepassing. En anders zul je een andere plek moeten vinden.

De verbinding tussen het inbouwdeel en je groepenkast, natuurlijk met 30 mA aardlekschakelaar, maak je met een flexibele neopreenkabel van 3 x 2.5 qmm. Zorg er goed voor dat de plaatsen waar de kabel door een gat in de carrosserie gaat, beschermd worden met een doorvoertule, zodat het scherpe blik de kabel niet beschadigt. Zo nodig nog afkitten om water buiten te houden.

Succes!
Ernst

http://ihr-business-im-internet.de/cgi- ... ebergabe3=
Unknown User

230V

Bericht door Unknown User »

Het spijt me, ik had ook inderdaad knaloranje moeten typen en ik weet ook dat die bus minder (of inmiddels niet meer) in gebruik is. Of is 'ie al verkocht? Maar ik bedoelde Zeist vorig jaar (of 2 jaar geleden...?), vandaar dit voorbeeld. Maar wat zat er dan achterop die bus?

Is dat soms een aanhangerstekker?

In ieder geval, Ernst, jij bent/was toch ook de secretaris. Is die onzekerheid ook weer opgelost. Hoe is het met je nieuwe project?

En bedankt voor je tips...

Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Achterop de 608 zaten twee aanhanger-contactdozen. De standaard 24V (7 pennen) verzonken in de achtertraverse, links van de vangmuil en de optionele 12V (3 pennen, 4 bussen) links tegen de carrosserie. Mogelijk heb je een van die twee voor een 230V-aansluiting aangezien. Ik zou ze daar niet voor gebruiken :!:
Zo'n CEE-inbouwsteker is nauwelijks breden dan de NL-sticker.
Afbeelding

Groeten,
Ernst
Ben

CEE

Bericht door Ben »

geen bericht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten