Blowerfan schakelaar
-
Blowerfan schakelaar
Bij de laatste APK keuring kwam aan het licht dat de blowerfan een APK criterium is. Die van ons doet het niet en moet dus vervangen worden.
Nu lijkt het verstandig eerst het schakelaartje te controleren. Weet iemand hoe dat moet?
Er zitten 8 contactpunten aan de schakelaar, 2 voor de voeding, vermoedelijk 2 voor de lampjes en dan nog de stroom richting blower.
Morgen ga ik weer proberen te testen, misschien zijn er mensen met tips?
Nu lijkt het verstandig eerst het schakelaartje te controleren. Weet iemand hoe dat moet?
Er zitten 8 contactpunten aan de schakelaar, 2 voor de voeding, vermoedelijk 2 voor de lampjes en dan nog de stroom richting blower.
Morgen ga ik weer proberen te testen, misschien zijn er mensen met tips?
-
Mijn ventilatormotortje brandde afgelopen maand door....
ALs je het dashbord met de klokken verwijdert (eerst kilometerkabel losmaken(warteltje kwart slag linksom, wel eerst borglipje terugschuiven)
loopt er een kabelboompje naar de kachelunit waar hij met een connektor/stekerverbinding aan de kachelunit vast zit.
Je kan dan meten of er spanning op de connector komt. ( 3 aderig,een massa en 2 plusdraden, een gaat via weerstand naar de ventiltormotor,de andere direkt.
Frank
ALs je het dashbord met de klokken verwijdert (eerst kilometerkabel losmaken(warteltje kwart slag linksom, wel eerst borglipje terugschuiven)
loopt er een kabelboompje naar de kachelunit waar hij met een connektor/stekerverbinding aan de kachelunit vast zit.
Je kan dan meten of er spanning op de connector komt. ( 3 aderig,een massa en 2 plusdraden, een gaat via weerstand naar de ventiltormotor,de andere direkt.
Frank
-
Wat je ipv een andere kachel kan doen, is 2 computer fan's op de kachel openingen monteren. Daar ben ik de apk mee door gekomen. Voordeel is dat ze minder stroom verbruiken en als de motor uitstaat kun je ze nog 20 minuten oid warme lucht laten blazen.
Ik heb er 2 100 mm fans opzitten.
Ik heb er 2 100 mm fans opzitten.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
406/8 D '69
-
Bedankt voor de tips.
Ik heb ze geprint en ze gaan mee naar de werkplaats.
Bij de onderdelen-club heb ik een complete blower unit gehaald, die wilde ik maar installeren. Als het niet lukt kan ik altijd nog naar m'n verzameling oude pc's kijken! (Heb jij er ook een kamer vol mee Arjan?)
Overigens ben ik gisteren in m'n pogingen gestrand op het demonteren van het stuur. Wat zit dat ding afschuwelijk vast!
Pieter
Ik heb ze geprint en ze gaan mee naar de werkplaats.
Bij de onderdelen-club heb ik een complete blower unit gehaald, die wilde ik maar installeren. Als het niet lukt kan ik altijd nog naar m'n verzameling oude pc's kijken! (Heb jij er ook een kamer vol mee Arjan?)
Overigens ben ik gisteren in m'n pogingen gestrand op het demonteren van het stuur. Wat zit dat ding afschuwelijk vast!
Pieter
- Leo
- Site Admin
Stuur demonteren: http://forum.campertechniek.eu/viewtopi ... demonteren
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
Pieter, waarom het stuur demonteren ?
Ik moet even zoeken maar ik heb ooit van Hans Walraven (ook op deze lijst) een uitleg gehad hoe de kachel te verwijderen is.
ik ga even zoeken, ok gevonden. Hij had dit ook weer van iemand gekregen.
-Motor kap omhoog (dit zijn de handelingen die je buiten de auto moet doen)
koelwater uit de radiator halen met een hevel.(Ik weet niet waarom dit moet,
heb ik ook niet gedaan)
- de slang die het dichts bij het stuur zit intkoppelen (zelfde als
ontkoppelen?ik heb gewoon beide slangen losgekoppeld van de kachel er loopt
dan wat koelwater uit van de eigen radiator van de kachel en dit kun je
opvangen door er bv. een slang onder te houden. Let wel op de warmte-
hendel bij het dashbord naar beneden te schuiven )
- de andere slang ontkoppelen
- de drie M8 bouten uitdraaien. Daarmee zit de kachel vast, ze zitten
'op zijn kop'.
Ze zitten in het horizontale 'plafond'.
De rest gaat van binnen.
- de middenplaat in de auto losschroeven en afnemen
- de vier luchtslangen, twee links en twee rechts van de kachel halen
-ontkoppelen van de elektriciteit snoer
- nu kun je de kachel voorzichtig naar boven tillen.
Ik moet even zoeken maar ik heb ooit van Hans Walraven (ook op deze lijst) een uitleg gehad hoe de kachel te verwijderen is.
ik ga even zoeken, ok gevonden. Hij had dit ook weer van iemand gekregen.
-Motor kap omhoog (dit zijn de handelingen die je buiten de auto moet doen)
koelwater uit de radiator halen met een hevel.(Ik weet niet waarom dit moet,
heb ik ook niet gedaan)
- de slang die het dichts bij het stuur zit intkoppelen (zelfde als
ontkoppelen?ik heb gewoon beide slangen losgekoppeld van de kachel er loopt
dan wat koelwater uit van de eigen radiator van de kachel en dit kun je
opvangen door er bv. een slang onder te houden. Let wel op de warmte-
hendel bij het dashbord naar beneden te schuiven )
- de andere slang ontkoppelen
- de drie M8 bouten uitdraaien. Daarmee zit de kachel vast, ze zitten
'op zijn kop'.
Ze zitten in het horizontale 'plafond'.
De rest gaat van binnen.
- de middenplaat in de auto losschroeven en afnemen
- de vier luchtslangen, twee links en twee rechts van de kachel halen
-ontkoppelen van de elektriciteit snoer
- nu kun je de kachel voorzichtig naar boven tillen.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
406/8 D '69
-
Beste mensen,
Bedankt voor de info. Dat van het stuur klopt helemaal, heb ik vandaag aan den lijve mogen ondervinden.
Had je post niet gelezen Leo, maar uiteindelijk is dit toch precies de manier waarop ik het stuur heb losgekregen. Bij de eerste poging gebruikte ik een stalen balkje, met m10 bouten die ik er in probeerde te draaien. Dat ging helemaal verkeerd: het balkje verboog, en toen de bouten er enkele milimeters ingedraaid waren schoot het draad uit 1 van de gaten!
Daarop ben ik naar de smid gegaan voor een plaatje staal van 1 cm en heb verder dezelfde procedure gevolgd., dwz. draadeinden tot op het eind in die gaten gedraaid en met moeren kracht op het plaatje gezet.
Arjan, de blowerunit in een 207d is duidelijk anders dan dat wat jij beschrijft. Ik heb bijvoorbeeld niets te zoeken onder de motorkap, behalve misschien het aftappen van het koelwater.
De volgorde is:
Stuur eraf
Dashboard eraf
Blowerunit losmaken, slangen, luchtpijpen en boutjes op de carosserie
Blowerunit eruit.
Dat dashboard eraf was ook niet eenvoudig. het knopje waarmee je het stationair toerental regelt, daar zit een soort remkabel aan. Dat ding zit als het even tegenzit vastgeklemd tussen allerlei onderdelen.
Morgen eerst een andere ruitenwissermotor (kan ik nu goed bij) en dan de fan vervangen.
Bij wijze van documentatie heb ik wat foto's gemaakt met m'n nieuwe telefoontje. Zodra ik die heb verbonden met m'n pc zal ik de foto' uploaden.
Was allemaal wel spannend, overigens: nooit eerder aan een auto geklust.
Hoop dat ik alles weer goed in elkaar krijg............
Bedankt voor de info. Dat van het stuur klopt helemaal, heb ik vandaag aan den lijve mogen ondervinden.
Had je post niet gelezen Leo, maar uiteindelijk is dit toch precies de manier waarop ik het stuur heb losgekregen. Bij de eerste poging gebruikte ik een stalen balkje, met m10 bouten die ik er in probeerde te draaien. Dat ging helemaal verkeerd: het balkje verboog, en toen de bouten er enkele milimeters ingedraaid waren schoot het draad uit 1 van de gaten!
Daarop ben ik naar de smid gegaan voor een plaatje staal van 1 cm en heb verder dezelfde procedure gevolgd., dwz. draadeinden tot op het eind in die gaten gedraaid en met moeren kracht op het plaatje gezet.
Arjan, de blowerunit in een 207d is duidelijk anders dan dat wat jij beschrijft. Ik heb bijvoorbeeld niets te zoeken onder de motorkap, behalve misschien het aftappen van het koelwater.
De volgorde is:
Stuur eraf
Dashboard eraf
Blowerunit losmaken, slangen, luchtpijpen en boutjes op de carosserie
Blowerunit eruit.
Dat dashboard eraf was ook niet eenvoudig. het knopje waarmee je het stationair toerental regelt, daar zit een soort remkabel aan. Dat ding zit als het even tegenzit vastgeklemd tussen allerlei onderdelen.
Morgen eerst een andere ruitenwissermotor (kan ik nu goed bij) en dan de fan vervangen.
Bij wijze van documentatie heb ik wat foto's gemaakt met m'n nieuwe telefoontje. Zodra ik die heb verbonden met m'n pc zal ik de foto' uploaden.
Was allemaal wel spannend, overigens: nooit eerder aan een auto geklust.
Hoop dat ik alles weer goed in elkaar krijg............
-
Pieter, ik was er even van uit gegaan dat je een 508 hebt. Had even gemist dat je een 207 hebt. Sorry :-)
Een kamer vol computers heb ik niet, wel een werkgever die erg veel pc's per jaar vervangt en een overschot aan stagiaires die die oude krengen demonteren voor ze de container in gaan.
Een kamer vol computers heb ik niet, wel een werkgever die erg veel pc's per jaar vervangt en een overschot aan stagiaires die die oude krengen demonteren voor ze de container in gaan.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
406/8 D '69
-
-
De schakelaar was nog helemaal in orde, dus heb ik de bowerunit eruit gehaald. De hele rest van de verwarming ook gedemonteerd, omdat ik daardoor ook meteen de ruitenwissermotor kon vervangen.
Job nummer 83 van de documentatie op dubbellucht "Algemeen Bouwserie 601 en 602" komt het dichts in de buurt van de gevolgde procedure.
Het stuur eraf halen was dus nog het moeilijkst.
Nog enkele tips:
Voordat je het dashboard eraf haalt, eerst het plaatje achter de schuifknoppen van de kachel eraf halen. Dat kan door 1 helft tegen te houden, en de andere helft in andere richting te duwen. Ik moest nogal wat kracht zetten, ik heb beide helften als het ware uit elkaar gestompt.
Verder is het handig dat als je de kachel demonteert, een plamuurmes bij de hand te heben. Je moet nl.met een schroevendraaien de lipjes van de klemmen afhalen, maar die schieten meteen weer terug. Dat kan je voorkomen door er een plamuurmes tussen te schuiven.
Morgen weer verder met de rest van de apk puntjes: verlichting, fietsenrek met vleugelmoeren ipv. gewone moeren vastzetten en wat roest van de remleiding verwijderen.
Motorsteunen vervangen gaan we maar laten doen.
Job nummer 83 van de documentatie op dubbellucht "Algemeen Bouwserie 601 en 602" komt het dichts in de buurt van de gevolgde procedure.
Het stuur eraf halen was dus nog het moeilijkst.
Nog enkele tips:
Voordat je het dashboard eraf haalt, eerst het plaatje achter de schuifknoppen van de kachel eraf halen. Dat kan door 1 helft tegen te houden, en de andere helft in andere richting te duwen. Ik moest nogal wat kracht zetten, ik heb beide helften als het ware uit elkaar gestompt.
Verder is het handig dat als je de kachel demonteert, een plamuurmes bij de hand te heben. Je moet nl.met een schroevendraaien de lipjes van de klemmen afhalen, maar die schieten meteen weer terug. Dat kan je voorkomen door er een plamuurmes tussen te schuiven.
Morgen weer verder met de rest van de apk puntjes: verlichting, fietsenrek met vleugelmoeren ipv. gewone moeren vastzetten en wat roest van de remleiding verwijderen.
Motorsteunen vervangen gaan we maar laten doen.