accu conditie meten
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
accu conditie meten
Een accu vraagje;
Ik heb 2 accu's van 180 Ah (lood, semitractie) in serie staan (24 Volt)
Nu zit er de laatste tijd minder kracht in. (2 jaar oud)
Dus de lader erop (20 A) en even flink doorladen.
De zuurweger geeft nu bij elke cel s.g. 1,28 aan, er zijn dus geen cellen stuk (?)
s.g 1,28 is ± 95% geladen.
Een volle accu geeft een spanning af van ± 12,7 Volt
Maar een uurtje na het laden zakt de spanning naar 24,5 V (=12,2 V per accu)
Dat lijkt een klein verschil maar staat gelijk aan het verschil tussen een volle en een half volle accu.
En een 'slimme' verbruiker, b.v. een koelkast, schakelt zichzelf uit bij een te lage spanning.
Tijdens het meten stond er geen belasting op de accu die de spanning kon laten dalen.
De vraag is nu:
zijn de accus gesulfateerd (dan kan je ze toch niet meer opladen tot s.g. 1,28 ?)
zijn er platen krom in de accu's (dan daalt de s.g. in die cel toch ?)
iets anders ?
Ik heb 2 accu's van 180 Ah (lood, semitractie) in serie staan (24 Volt)
Nu zit er de laatste tijd minder kracht in. (2 jaar oud)
Dus de lader erop (20 A) en even flink doorladen.
De zuurweger geeft nu bij elke cel s.g. 1,28 aan, er zijn dus geen cellen stuk (?)
s.g 1,28 is ± 95% geladen.
Een volle accu geeft een spanning af van ± 12,7 Volt
Maar een uurtje na het laden zakt de spanning naar 24,5 V (=12,2 V per accu)
Dat lijkt een klein verschil maar staat gelijk aan het verschil tussen een volle en een half volle accu.
En een 'slimme' verbruiker, b.v. een koelkast, schakelt zichzelf uit bij een te lage spanning.
Tijdens het meten stond er geen belasting op de accu die de spanning kon laten dalen.
De vraag is nu:
zijn de accus gesulfateerd (dan kan je ze toch niet meer opladen tot s.g. 1,28 ?)
zijn er platen krom in de accu's (dan daalt de s.g. in die cel toch ?)
iets anders ?
Groet, Herman
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Herman,
Als je de acculader er net afhaalt dan is de spanning altijd hoger dan een tijdje later.
De waarde na een tijdje zou dus de werkelijke ladingstoestand aan moeten geven.
Ik heb mijn eigen semitractie batt. opgeladen met een goedkoop ladertje 12 V max 6 Amp.
Steds om en om een accu 24 uur laden, en dan kijken ongeveer hoeveel ams hi gemiddeld geladen heeft, bijv bij 2 amp zit er per 24 uur maximaal 35 tot 38 Ah ingestopt.
Door op deze manier te laden kun je een te lege accu voorzichtig weer opladen.
Ook kantel en "schud"ik hem na de laadcyclus om het zuur weer te mengen.
FRank
Als je de acculader er net afhaalt dan is de spanning altijd hoger dan een tijdje later.
De waarde na een tijdje zou dus de werkelijke ladingstoestand aan moeten geven.
Ik heb mijn eigen semitractie batt. opgeladen met een goedkoop ladertje 12 V max 6 Amp.
Steds om en om een accu 24 uur laden, en dan kijken ongeveer hoeveel ams hi gemiddeld geladen heeft, bijv bij 2 amp zit er per 24 uur maximaal 35 tot 38 Ah ingestopt.
Door op deze manier te laden kun je een te lege accu voorzichtig weer opladen.
Ook kantel en "schud"ik hem na de laadcyclus om het zuur weer te mengen.
FRank
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Maar wat ik niet snap is dat de zuurweger zegt dat ie vol is en de voltmeter vertelt mij dat ie half vol is.Frank.fjph schreef:...De waarde na een tijdje zou dus de werkelijke ladingstoestand aan moeten geven...
Hoe kan een volle accu een te lage spanning afgeven ?
Groet, Herman
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi Herman,
De vraag is eigenlijk waar heb je de zuurweger vandaan?
Op mijn schip had ik een tractieaccu staan, die ik met een zuurweger van een autoshop controleerde.
Ik ben toen in contact gekomen met een accuboer die mij een echte zuurweger gaf.
Na het op nieuw controleren bleek: de accu was leeg of bijna leeg!
Ik heb toen het aggegraat aangeslingerd en dat heeft een hele dag staan draaien voordat die weer een beetje bij was!
Conclusie: enn autoaccu word maar voor 80% geladen en een tractie 100%, ik denk dat je de lader er langer aan moet hangen!
Succes!
Groet Anton
De vraag is eigenlijk waar heb je de zuurweger vandaan?
Op mijn schip had ik een tractieaccu staan, die ik met een zuurweger van een autoshop controleerde.
Ik ben toen in contact gekomen met een accuboer die mij een echte zuurweger gaf.
Na het op nieuw controleren bleek: de accu was leeg of bijna leeg!
Ik heb toen het aggegraat aangeslingerd en dat heeft een hele dag staan draaien voordat die weer een beetje bij was!
Conclusie: enn autoaccu word maar voor 80% geladen en een tractie 100%, ik denk dat je de lader er langer aan moet hangen!
Succes!
Groet Anton
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Accu's... Je zou er het zuur van krijgen.. :?
Herman: Op welke spanning staat je acculader wanneer de accu's "vol" zijn?
Dit moet minimaal 28,5Volt zijn.
En op die spanning moeten ze ook een heel tijdje blijven staan om ze echt vol te krijgen.
Kijk maar eens in de grafieken van de moderne laders hoe het spanningsverloop in elkaar zit.
Probeer ook eens een andere spanningsmeter, want ook die kan niet goed zijn.
Een sg van 1,28 betekent normaal gesproken dat de accu's vol zijn.
Edoch zitten er een paar addertjes onder het gras.
Indien bv de accu's zijn nagevuld met accuzuur ipv gedestilleerd water, óf ze zijn met een te sterk mengsel bij de leverancier gevuld (dat is mij zelf al overkomen) dan heb je een hele hoge sg terwijl ze nog lang niet vol zijn.
Het kan idd ook aan je zuurweger liggen, de meeste van die gratis dingen zijn helemaal shit.
Het "schudden" om het zuur te mengen lijkt me niet zinvol, en bij oude accu's zelfs onwenselijk.
Niet zinvol omdat tijdens het langdurig laden vanzelf een vloeistofstroming ontstaat die het spul mengt.
Onwenselijk omdat bij een oudere accu sulfaat en andere troep op de bodem ligt. Dat moet daar lekker blijven liggen.
Het is niet de eerste keer dat je een accu snel naar z'n moer hebt Herman, dus moet je maar eens gaan kijken wat er nou aan de hand is met je laadgerei.
Groetjes, Leo.:D
Herman: Op welke spanning staat je acculader wanneer de accu's "vol" zijn?
Dit moet minimaal 28,5Volt zijn.
En op die spanning moeten ze ook een heel tijdje blijven staan om ze echt vol te krijgen.
Kijk maar eens in de grafieken van de moderne laders hoe het spanningsverloop in elkaar zit.
Probeer ook eens een andere spanningsmeter, want ook die kan niet goed zijn.
Een sg van 1,28 betekent normaal gesproken dat de accu's vol zijn.
Edoch zitten er een paar addertjes onder het gras.
Indien bv de accu's zijn nagevuld met accuzuur ipv gedestilleerd water, óf ze zijn met een te sterk mengsel bij de leverancier gevuld (dat is mij zelf al overkomen) dan heb je een hele hoge sg terwijl ze nog lang niet vol zijn.
Het kan idd ook aan je zuurweger liggen, de meeste van die gratis dingen zijn helemaal shit.
Het "schudden" om het zuur te mengen lijkt me niet zinvol, en bij oude accu's zelfs onwenselijk.
Niet zinvol omdat tijdens het langdurig laden vanzelf een vloeistofstroming ontstaat die het spul mengt.
Onwenselijk omdat bij een oudere accu sulfaat en andere troep op de bodem ligt. Dat moet daar lekker blijven liggen.
Het is niet de eerste keer dat je een accu snel naar z'n moer hebt Herman, dus moet je maar eens gaan kijken wat er nou aan de hand is met je laadgerei.

Groetjes, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Detlev
- Berichten: 920
- Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
- Locatie: De Bilt
Re: accu conditie meten
Lijkt uit je opmerking wel of je te snel wilt laden, goed opladen gaat langzaamHerman en Saskia schreef:Dus de lader erop (20 A) en even flink doorladen.

Laad ze :D
Mercedes 406 uit 1969
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi,
Een tractie batterij kan dat zondermeer aan: daar is ie voor gemaakt.
De capaciteit word ook altijd in 5 uur ontlading aangegeven, dat komt overeen met een werkdag van 8 uur!
Schudden met een accu is niet nodig, door het borrelen van het elektrolyt mengt het zich wel weer.
Tegenwoordig zitten de platen bij de betere accu in zg enveloppen die verhinderen dat de massa uit de platen onderin vallen en daar sluiting veroorzaakt.
In concreto: meten met een goede zuurweger te verkrijgen bij de tractiehandel en een goede multie meter.
Zoals Leo ook al aan gaf, de eindspanning is erg belangrijk, dat is ook een indicatie hoe vol die is!
Succes!
Groet Anton
Een tractie batterij kan dat zondermeer aan: daar is ie voor gemaakt.
De capaciteit word ook altijd in 5 uur ontlading aangegeven, dat komt overeen met een werkdag van 8 uur!
Schudden met een accu is niet nodig, door het borrelen van het elektrolyt mengt het zich wel weer.
Tegenwoordig zitten de platen bij de betere accu in zg enveloppen die verhinderen dat de massa uit de platen onderin vallen en daar sluiting veroorzaakt.
In concreto: meten met een goede zuurweger te verkrijgen bij de tractiehandel en een goede multie meter.
Zoals Leo ook al aan gaf, de eindspanning is erg belangrijk, dat is ook een indicatie hoe vol die is!
Succes!
Groet Anton
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
De zuurweger was niet gratis maar ook niet heel duur: 10,- Euro
Gekocht bij de accuboer waar ik deze accu's ook vandaan heb.
Ziet er uit als een betrouwbaar instrument ...
De lader is 20 A maar loopt natuurlijk tijdens het laden terug.
In totaal 30 uur, laatste gedeelte met 3 A en ongeveer 29,5 Volt.
met 2 spanningsmeters getest, afwijking onderling ongeveer 0,1 V
De cellen borrelden met mate.
Zeker geen zuur bijgevuld, heel zelden wat accuwater nodig.
Ik ga er van uit dat af fabriek het goede zuur erin zit (nog na te gaan ?)
Accu's hebben tijdens het laden inderdaad een klein beetje 'beweging' nodig. Het rijden ermee is al voldoende.
Inmiddels is een massaprobleem opgelost. Daarvoor is alleen via de zonnepanelen de accu's bijgeladen. 't was een zonnige zomer en de lader gaf vaak -accu vol- aan.
Ik kijk nu met een zuur gezicht naar m'n koelkast.
2 uurtjes belasting op de accu zetten en de koelkast slaat af: te lage spanning met een volle accu...
Gekocht bij de accuboer waar ik deze accu's ook vandaan heb.
Ziet er uit als een betrouwbaar instrument ...
De lader is 20 A maar loopt natuurlijk tijdens het laden terug.
In totaal 30 uur, laatste gedeelte met 3 A en ongeveer 29,5 Volt.
met 2 spanningsmeters getest, afwijking onderling ongeveer 0,1 V
De cellen borrelden met mate.
Zeker geen zuur bijgevuld, heel zelden wat accuwater nodig.
Ik ga er van uit dat af fabriek het goede zuur erin zit (nog na te gaan ?)
Accu's hebben tijdens het laden inderdaad een klein beetje 'beweging' nodig. Het rijden ermee is al voldoende.
Inmiddels is een massaprobleem opgelost. Daarvoor is alleen via de zonnepanelen de accu's bijgeladen. 't was een zonnige zomer en de lader gaf vaak -accu vol- aan.
Ik kijk nu met een zuur gezicht naar m'n koelkast.
2 uurtjes belasting op de accu zetten en de koelkast slaat af: te lage spanning met een volle accu...

Groet, Herman
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
dat dacht ik ook !Anton schreef:Wat neemt die koelkast aan stroom op?
Twee uurtjes is wel erg kort!
ik heb even een 'zware' verbruiker er tussen gezet (5 min 300 W)
en daarna de s.g. en voltage gemeten
en dus... s.g. bleef gelijk / voltage donderde naar beneden...
Goed advies als je accus na een dag leeg zijn maar als je de voltage zienderoge ziet zakken is er of een kortsluiting of iets mis met de accu's.Anton schreef:Meet ook eens of er iets aanstaat wat je niet kunt zien, dus alles uit en dan de amperemeter er tussen!
kortsluiting kan het niet zijn want tijdens de meting waren de accu's los van het voertuig.
Maar ik krijg onderhand toch het gevoel dat je in gesulfateerde accu's de s.g. wel omhoog krijgt maar dat dit niet meer een maat is voor de beschikbare energie... ???
Ga morgen maar eens een accuboer bellen ...
Groet, Herman
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Accus zijn net 2 jaar gewest, en de garantie is zeker 2 jaar///
WAnt als je op een volle accu van 120 Ah na 2 uur 10 A , geen spanning meer overhoud is er wel iets mis, de cap is dan nog geen 30% meer van de nieuwwaarde. (bij max 50% ontladen voor een semitractie)
Ikvrees dat er een celgesneuveldis.,,
Frank
PS Het verhaal over het schudden is afkomstig van mijn accuboer die mij adviseerde toen mijn semitracties totaal leeggetrokken waren om die met een goedkoop W ladertje met lage stroom op te laden.
Omdat er weinig borreling optreed met lage stroom was het wel handig om accu af en toe wat te kantelen zodat als je gaat SG meten je een beter beeld krijjgt
F

WAnt als je op een volle accu van 120 Ah na 2 uur 10 A , geen spanning meer overhoud is er wel iets mis, de cap is dan nog geen 30% meer van de nieuwwaarde. (bij max 50% ontladen voor een semitractie)
Ikvrees dat er een celgesneuveldis.,,
Frank
PS Het verhaal over het schudden is afkomstig van mijn accuboer die mij adviseerde toen mijn semitracties totaal leeggetrokken waren om die met een goedkoop W ladertje met lage stroom op te laden.
Omdat er weinig borreling optreed met lage stroom was het wel handig om accu af en toe wat te kantelen zodat als je gaat SG meten je een beter beeld krijjgt
F
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Er is nog wel een maniertje om (vrij jonge) gesulfateerde accu's een beetje gezonder te krijgen.
Alleen vind ik het een beetje te link om hier op te schrijven.
Tis nogal geweldadig en kán smerig de mist ingaan bij onnauwkeurig gedrag. (boem is ho) 8)
Indien het nodig blijkt te zijn, weet je m'n nummer Herman.
@Frank: Een gesneuvelde cel haal je er met de zuurweger uit.
Die heeft dan een sg van niks.
Mvg, Leo.:D

Alleen vind ik het een beetje te link om hier op te schrijven.
Tis nogal geweldadig en kán smerig de mist ingaan bij onnauwkeurig gedrag. (boem is ho) 8)
Indien het nodig blijkt te zijn, weet je m'n nummer Herman.
@Frank: Een gesneuvelde cel haal je er met de zuurweger uit.
Die heeft dan een sg van niks.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Volgens een accuboer in Rotterdam:Herman en Saskia schreef:Ga morgen maar eens een accuboer bellen ...
In een gesulfateerde accu is het zuur gedeeltelijk verbonden met de loodplaten en komt daardoor niet boven s.g. 1,24
Mijn accu is volgens de zuurmeter 1,28
Als er een cel kapot is wijkt de s.g van deze cel sterk af van de andere cellen. Dat is niet het geval met mijn accu's.
De eindspanning op de klemmen is ook goed.
Conclussie: mijn accu is volgens hem in goede conditie.
Verkeerd zuur was volgens hem bijna niet mogelijk.
(zou ik dat kunnen aantonen ? )
Maar ondertussen heb ik de volgende theorie bedacht.
Stel dat de zekering slecht contact maakt.
De spanning neemt door de overgangsweerstand af, de koelkast schakelt uit omdat de spanning te laag zou zijn.
De overgangsweerstand is tevens een 'verbruiker' waardoor de spanning op de klemmen zakt.
Morgen maar eens ff kijken...
Groet, Herman
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
De overgangsweerstand is tevens een 'verbruiker' waardoor de spanning op de klemmen zakt.
Hoi Herman,
Dat is een denkfout: de zekering zit in serie met het koelkastcircuit, dus bij een eventuele overgangsweerstand loopt er minder stroom.
Wat Frank stelt over de dikte van de aansluitkabels, is een feit. We hebben het in Hermte ook al over gehad. Vergeet je ook de retourleiding (massa) niet?
BTW Dit is mijn eerste posting vanaf een geheel Windows-vrije PC. Maar dit is natuurlijk geheel off topic op deze plek :oops:
Hoi Herman,
Dat is een denkfout: de zekering zit in serie met het koelkastcircuit, dus bij een eventuele overgangsweerstand loopt er minder stroom.
Wat Frank stelt over de dikte van de aansluitkabels, is een feit. We hebben het in Hermte ook al over gehad. Vergeet je ook de retourleiding (massa) niet?
BTW Dit is mijn eerste posting vanaf een geheel Windows-vrije PC. Maar dit is natuurlijk geheel off topic op deze plek :oops:
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Mac of Linux ?Admin schreef:BTW Dit is mijn eerste posting vanaf een geheel Windows-vrije PC. Maar dit is natuurlijk geheel off topic op deze plek :oops:
Over de kabels, de koelkast staat op ± 5 m draadlengte van de accu's vandaan.
Plus- en mindraad aangelegd van 2,5 mm2.
De koelkast trekt 3 ampere.
http://home.hetnet.nl/~fredvdln/watersp ... ddikte.htm
draaddikte is volgens mij voldoende, overgangen (aansluiting op koelkast b.v. ga ik vandaag controleren.)
Groet, Herman
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Ubuntu 7.10 (Gutsy Gibbon)
Mijn elektronica vond af en toe ook dat de spanning te laag was. Het LEDje ging dan 1x knipperen (zie het fotokopietje van Danfoss).
Vervanging van 2.5 qmm door 10 qmm (van de rol die ik ooit in Duitsland voor weinig tegenkwam)... en dat probleem heeft zich nooit meer voorgedaan! (Behalve natuurlijk als de spanning ècht te diep zakt, maar voor die beveiliging hebben we betaald!)
Mijn elektronica vond af en toe ook dat de spanning te laag was. Het LEDje ging dan 1x knipperen (zie het fotokopietje van Danfoss).
Vervanging van 2.5 qmm door 10 qmm (van de rol die ik ooit in Duitsland voor weinig tegenkwam)... en dat probleem heeft zich nooit meer voorgedaan! (Behalve natuurlijk als de spanning ècht te diep zakt, maar voor die beveiliging hebben we betaald!)
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
In het zekeringkastje zat een zekering die aan beide kanten bruin verkleurd was door de sclechte contacten.Herman en Saskia schreef:...overgangen (aansluiting op koelkast b.v. ga ik vandaag controleren.)
Dat moet aardig warm geworden zijn.
Dat is toch ook een verbruiker, Ernst ?
Verder 2 zuurmeters met een onderlinge afwijking van s.g. 0,02 wat best veel is. zucht.
Zal degene maar aanhouden die het laagste aangeeft.
Tot nu toe doet de koelkast het goed... kan ook zijn dat het zonnetje op de daglichtpanelen meewerkt.
Accu's moeten dus van de wagen afgekopeld worden en goed doorladen.
Dan even flink belasten met een verbruiker waarvan het ampere verbruik bekend is, en na een paar uur de klemspanning weer meten.
Groet, Herman
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
... zekering ... aan beide kanten bruin verkleurd ... Dat is toch ook een verbruiker...
Nee, als je een circuit hebt zoals b.v. plus accu > draadje > zekering > draadje > schakelaar > draadje > lampje > draadje > massa > draadje > min accu, dan is alleen "lampje" de verbruiker. En de weerstand van "lampje" bepaalt de stroom die door het hele circuit loopt. Maar als er ergens een overgansweerstand in zit, b.v. een slecht contact, kan die zelfde stroom plaatselijk voor verhitting zorgen. Een zekeringhouder is niet ontworpen als booglamp!
Groeten uit Singapore (30°), ook aan Saskia!
Nee, als je een circuit hebt zoals b.v. plus accu > draadje > zekering > draadje > schakelaar > draadje > lampje > draadje > massa > draadje > min accu, dan is alleen "lampje" de verbruiker. En de weerstand van "lampje" bepaalt de stroom die door het hele circuit loopt. Maar als er ergens een overgansweerstand in zit, b.v. een slecht contact, kan die zelfde stroom plaatselijk voor verhitting zorgen. Een zekeringhouder is niet ontworpen als booglamp!
Groeten uit Singapore (30°), ook aan Saskia!
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi Herman,
Zet een meetpen op de + van de accu en de andere meetpen op de aansluiting van je verbruiker. (eventueel meetsnoer verlengen).
Je meet dan in een keer het spanningsverlies over die leiding!, is het meer dan 0,2 volt dan de oorzaak zoeken!
Dit kun je ook over die aangetaste weerstand doen!
Succes!
Groet Anton
Zet een meetpen op de + van de accu en de andere meetpen op de aansluiting van je verbruiker. (eventueel meetsnoer verlengen).
Je meet dan in een keer het spanningsverlies over die leiding!, is het meer dan 0,2 volt dan de oorzaak zoeken!
Dit kun je ook over die aangetaste weerstand doen!
Succes!
Groet Anton
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten