Startproblemen voorkomen in de winter - Tips gevraagd
- Janneman
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Een diesel is ook bij -30 gewoon te starten. Het enige wat bij erger dan -19 problemen gaat geven is de brandstof (diesel) die gaat vlokken. Voor een oud systeem als een OM314 kun je dan het makkelijkst een paar procent benzine bij je diesel doen dat vlokt die niet meer.
In plaats van moeilijke zaken als voorverwarmign/standverwarming zou ik eerder denken aan een accuverwarming want juist de accu heeft het moeilijk bij erge koude.
Accuverwarming? Ja, je accu (accu's) eruit halen en 's nachts binnen bij de kachel zetten!
Groetjes,
Jan
In plaats van moeilijke zaken als voorverwarmign/standverwarming zou ik eerder denken aan een accuverwarming want juist de accu heeft het moeilijk bij erge koude.
Accuverwarming? Ja, je accu (accu's) eruit halen en 's nachts binnen bij de kachel zetten!
Groetjes,
Jan
- Arnold Smeets
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
- Locatie: Hoevelaken
- Helmut
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
- Locatie: twente
Hoi Winand ,
ik las eens dat ze in heel koude landen een kwart litertje benzine door de olie doen, deze is dan even wat dunner. Er stond ook dat de benzine al na een half uur verdampt is door de temperatuur van de olie.Ook dat het niet schadelijk is voor leidingen etc.
Ik heb hier zelf geen ervaring mee .
Iemand anders misschien?
Groeten Helmut.
ik las eens dat ze in heel koude landen een kwart litertje benzine door de olie doen, deze is dan even wat dunner. Er stond ook dat de benzine al na een half uur verdampt is door de temperatuur van de olie.Ook dat het niet schadelijk is voor leidingen etc.
Ik heb hier zelf geen ervaring mee .
Iemand anders misschien?
Groeten Helmut.
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Eh, je bedoelt benzine mixen door de diesel(olie), toch niet de motorolie neem ik aan?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Wél "Allah Akbhar!!" roepen als ie ploft he?Helmut schreef:Ik bedoel echt benzine bij in de motorolie :D
Je bent een rund als je met een motorblok stunt.
Hoe vind je mn nieuwe rolstoel? Nooit geen last meer van zweetvoeten zonder beentjes.
Dit soort vuurwerk is alleen toegestaan tussen 31December 1800uur en 1 Januari 0300uur.
En ik heb nog zo gezegd: " Geen bommetje!!"
Euheuhh, geen scherp plan Helmut.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Helmut
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
- Locatie: twente
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Probeer het eens zou ik zeggen, mijn zegen heb je niet.
Als je ooit de verwoestende werking van een carterexplosie hebt meegemaakt of gezien, dan wordt je vanzelf wel voorzichtiger.
Mercedes kan me nog meer vertellen...
Verder is het met moderne olie ook niet nodig om te verdunnen.
Mvg, Leo.:D
Als je ooit de verwoestende werking van een carterexplosie hebt meegemaakt of gezien, dan wordt je vanzelf wel voorzichtiger.
Mercedes kan me nog meer vertellen...

Verder is het met moderne olie ook niet nodig om te verdunnen.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Wouter
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 16 mar 2007, 23:48
- Locatie: Ravenswaaij
Voor Leo:
Leo je bent een man van veel kennis van motoren en je draait
volgens mij al heel wat jaren mee.
Dan moet je toch weten dat het vroeger heel normaal was om
op een volle tank diesel 2 liter benzine toe te voegen om
het bevriezen tegen te gaan en voor een snellere start .
In het hoge noorden van Scandinavie gebeurt het nog steeds.
Verder niks dan lof over je kennis van onze motoren !
Groeten Wouter
Leo je bent een man van veel kennis van motoren en je draait
volgens mij al heel wat jaren mee.
Dan moet je toch weten dat het vroeger heel normaal was om
op een volle tank diesel 2 liter benzine toe te voegen om
het bevriezen tegen te gaan en voor een snellere start .
In het hoge noorden van Scandinavie gebeurt het nog steeds.
Verder niks dan lof over je kennis van onze motoren !
Groeten Wouter
Mercedes LP1313
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Hoi Wouter,
van benzine in de tank weet ik wel.
Dat is niets bijzonders en wordt nog steeds veel gedaan.
Maar benzine in het carter om de smeerolie te verdunnen is different koek, en daar had Helmut het over.
Bedankt voor de lof,
mvg, Leo.:D
van benzine in de tank weet ik wel.
Dat is niets bijzonders en wordt nog steeds veel gedaan.
Maar benzine in het carter om de smeerolie te verdunnen is different koek, en daar had Helmut het over.

Bedankt voor de lof,
mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Re: Startproblemen voorkomen in de winter - Tips gevraagd
Ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Na een succesvol seizoen in de sneeuw te hebben gewerkt in winter 2007-2008, missen we het nu zo erg, dat we besloten hebben in de komende winter 2009-2010 dit weer te doen (hierna willen we wellicht ook in het buitenland blijven voor tourisme gerelateerd werk in de zomer, maar da's weer een ander verhaal)
De bus heeft het destijds in Oostenrijk goed gedaan. Een aantal maal wat startproblemen gehad waarbij ie pas na een startpoging 8 of 9 aansloeg. Dit was altijd bij temperaturen onder de -12 C
Echter, een jaar later nu in Nederland, is het -5 C en had gisteren ook 3 startpogingen nodig wat bij deze temperatuur nog nooit is gebeurd. Accu's zijn in goede conditie (2x 105Ah) en vol.
Ik wil het volgende gaan onderzoeken voor ons volgende sneeuwavontuur:
1) Wat kan de oorzaak zijn van het slechtere startgedrag van mijn bus?
2) Helpt het als ik dunnere motorolie gebruik in de winter? (en welke dikte moet ik dan nemen?)
3) Ik wil toch de mogelijkheid hebben om de motor te kunnen voorverwarmen
Bij punt 3:
Eenvoudigste is een 220V spiraal gemonteerd in de vriesdop van het blok, maar kom daar maar eens aan voor een OM314. (Wie het weet mag het zeggen)
Andere optie is een verwarmingelement in een radiatorrbuis zoals van KAT:
http://www.warehouseautoparts.com/Speci ... ecials.htm
Zowel een 'lower radiator hose heater' als een 'circulating tank heater' lijkt me geschikt.


KAT levert op verzoek in 220V, dus zou dit moeten lukken. Overigens is dit spul wel lekker betaalbaar en zal ik me er niet snel een buil aan vallen.
Nadeel met 220V is dat je dit wel moet hebben.. Je weet echter niet waar je terrecht komt. Laatste keer stond de bus altijd naast ons chalet en konden we een acculader oid eenvoudig met een haspel aansluiten.
Daarom blijft een mooie Webasto waterverwarmer hoog op mijn lijstje staan.
Ik vind ze echter wel erg duur. Als iemand er een voor een vriendenprijsje weg wilt doen hoor ik het graag..
Tevens rijst de vraag; Heeft een diesel standkachel geen last van extreme temperaturen bij het opstarten?
Na een succesvol seizoen in de sneeuw te hebben gewerkt in winter 2007-2008, missen we het nu zo erg, dat we besloten hebben in de komende winter 2009-2010 dit weer te doen (hierna willen we wellicht ook in het buitenland blijven voor tourisme gerelateerd werk in de zomer, maar da's weer een ander verhaal)
De bus heeft het destijds in Oostenrijk goed gedaan. Een aantal maal wat startproblemen gehad waarbij ie pas na een startpoging 8 of 9 aansloeg. Dit was altijd bij temperaturen onder de -12 C
Echter, een jaar later nu in Nederland, is het -5 C en had gisteren ook 3 startpogingen nodig wat bij deze temperatuur nog nooit is gebeurd. Accu's zijn in goede conditie (2x 105Ah) en vol.
Ik wil het volgende gaan onderzoeken voor ons volgende sneeuwavontuur:
1) Wat kan de oorzaak zijn van het slechtere startgedrag van mijn bus?
2) Helpt het als ik dunnere motorolie gebruik in de winter? (en welke dikte moet ik dan nemen?)
3) Ik wil toch de mogelijkheid hebben om de motor te kunnen voorverwarmen
Bij punt 3:
Eenvoudigste is een 220V spiraal gemonteerd in de vriesdop van het blok, maar kom daar maar eens aan voor een OM314. (Wie het weet mag het zeggen)
Andere optie is een verwarmingelement in een radiatorrbuis zoals van KAT:
http://www.warehouseautoparts.com/Speci ... ecials.htm
Zowel een 'lower radiator hose heater' als een 'circulating tank heater' lijkt me geschikt.

KAT levert op verzoek in 220V, dus zou dit moeten lukken. Overigens is dit spul wel lekker betaalbaar en zal ik me er niet snel een buil aan vallen.
Nadeel met 220V is dat je dit wel moet hebben.. Je weet echter niet waar je terrecht komt. Laatste keer stond de bus altijd naast ons chalet en konden we een acculader oid eenvoudig met een haspel aansluiten.
Daarom blijft een mooie Webasto waterverwarmer hoog op mijn lijstje staan.
Ik vind ze echter wel erg duur. Als iemand er een voor een vriendenprijsje weg wilt doen hoor ik het graag..
Tevens rijst de vraag; Heeft een diesel standkachel geen last van extreme temperaturen bij het opstarten?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Startproblemen voorkomen in de winter - Tips gevraagd
Hoi,
Bij min 12 zou die gewoon aan moeten springen als alles in orde is.
Nu weet ik van vroeger dat dat niet de vlotstse starters waren, ik werkte toen bij Bleckman en daar waren ze (af fabriek?) uitgerust met een inrichting zodat je vanuit de cabnine wat ether ofrewel startpilot kon inspuiten voor een vlotte start.
Bij jou motor zal de conditie met de jaren ook wel iets achteruit zijn gegaan neem ik aan.
Wat je zou kunnen doen is een verwarmingkje in de koelwaterretourleiding plaatsen: warm water stijft op.
Eventueel met een clixon in serie zodat ie bij een 5 graden uit gaat das genoeg om te starten.
Een door jou verlangde waterverwarmer heeft geen last van het warme koelwater hij schakelt zich uit door een ingbouwde maximaal thermostaat.
Succes!
Groet Anton
Bij min 12 zou die gewoon aan moeten springen als alles in orde is.
Nu weet ik van vroeger dat dat niet de vlotstse starters waren, ik werkte toen bij Bleckman en daar waren ze (af fabriek?) uitgerust met een inrichting zodat je vanuit de cabnine wat ether ofrewel startpilot kon inspuiten voor een vlotte start.
Bij jou motor zal de conditie met de jaren ook wel iets achteruit zijn gegaan neem ik aan.
Wat je zou kunnen doen is een verwarmingkje in de koelwaterretourleiding plaatsen: warm water stijft op.
Eventueel met een clixon in serie zodat ie bij een 5 graden uit gaat das genoeg om te starten.
Een door jou verlangde waterverwarmer heeft geen last van het warme koelwater hij schakelt zich uit door een ingbouwde maximaal thermostaat.
Succes!
Groet Anton
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Startproblemen voorkomen in de winter - Tips gevraagd
Allemaal weer een duit in het zakje gedaan , lezen en lachen . de opmerkingen in de trant van "een diesel moet gewoon starten bij min 19" is net als van rechts heeft voorrang, dwz het zou moeten , maar die motor die niet start is schijnbaar niet op de hoogte van deze regel.
ten eerste moet de motor in goede orde zijn , dus een moeizaam startend 406je vind plus 5 al te koud, en ten tweede moet je aan de voorwaarden voldoen van de fabrikant. en niemand heeft de voorwaarde motorolie 10w40 gelezen in het boekje. het staat er echt !.
en in arctische koude zelfs 5w40 olie.
natuurlijk moet je ook eisen stellen aan de brandstof. Die moet met conditioner gedoopt zijn , en dan Winterdiesel mogen heten. hierin zit een anti vlok middel dat verdikking van de diesel of delen daarvan tegengaat.
( diesel laat een soort vlokken ontstaan die je filter oppervlak volledig dichtslibben) dat kan je ook met een goed deel benzine (euro 95( normaal)) bijmengen ook bereiken , let op nooit meer dan 30 % bijmengen. ook 10 liter op een tank is werkzaam. ( 15 %)
het opwarmen van je filterhuis is soms nodig maar het is slechts een deeloplossing. het opwarmen van je koelmiddel is het meest volmaakt . ook als je dit met een slangunit doet is de werking zo dat al het water langzaam opwarmt.
dus zowel in de radiateur als in de motor . het niet laten draaien van de waterpomp doet geen afbreuk aan het opwarmen omdat de warme vloeistof vanuit de onderste slang de koude vloeistof in de bovenkant van het blok verdringt , je moet dus wel dat opwarm ding op een lage plaats inbouwen ( dat geldt ook voor diesel opwarmers)
de beste energie bron blijft een 220 kabel , die kan je zonder gedoe in het hotel inpluggen of ergens anders aan een paal binden. wat ook geen kwaad kan is is het genoemde radiateur jasje , dat kan doek, karton, triplex zijn maakt niet uit als de koude lucht van de overijverige ventilator maar uit het motor compartiment blijft . een 609 bijvoorbeeld is zo op koeling geconstrueerd dat een goed start eindigt in een bevroren motor omdat na het starten de doorgeblazen lucht alles koelt tot min 40 , relatieve temperatuur. ( ik krijg het er gewoon koud van) .
ook en klein ventilator kacheltje met een afgedekte grille ( zodat er geen warmte wegwaait) doet wonderen na een half uurtje stoken.
in het midden-oosten is het heel normaal een vuurtje te stoken onder het carter ( gisteravond zag ik twee auto's in de straat bijna afbranden) ( vuurwerk).
dat is dus geen oplossing zonder risico's.
een standkachel die de motor ook opwarmt is wel een goed idee , maar als die het niet doet vanwege de koude heb je alleen nog maar meer storingen ipv oplossingen.
heel scandinavie maakt vanaf een uurtje tevoren zijn koelmiddel warm dus dat zal wel goed werken!
ten eerste moet de motor in goede orde zijn , dus een moeizaam startend 406je vind plus 5 al te koud, en ten tweede moet je aan de voorwaarden voldoen van de fabrikant. en niemand heeft de voorwaarde motorolie 10w40 gelezen in het boekje. het staat er echt !.
en in arctische koude zelfs 5w40 olie.
natuurlijk moet je ook eisen stellen aan de brandstof. Die moet met conditioner gedoopt zijn , en dan Winterdiesel mogen heten. hierin zit een anti vlok middel dat verdikking van de diesel of delen daarvan tegengaat.
( diesel laat een soort vlokken ontstaan die je filter oppervlak volledig dichtslibben) dat kan je ook met een goed deel benzine (euro 95( normaal)) bijmengen ook bereiken , let op nooit meer dan 30 % bijmengen. ook 10 liter op een tank is werkzaam. ( 15 %)
het opwarmen van je filterhuis is soms nodig maar het is slechts een deeloplossing. het opwarmen van je koelmiddel is het meest volmaakt . ook als je dit met een slangunit doet is de werking zo dat al het water langzaam opwarmt.
dus zowel in de radiateur als in de motor . het niet laten draaien van de waterpomp doet geen afbreuk aan het opwarmen omdat de warme vloeistof vanuit de onderste slang de koude vloeistof in de bovenkant van het blok verdringt , je moet dus wel dat opwarm ding op een lage plaats inbouwen ( dat geldt ook voor diesel opwarmers)
de beste energie bron blijft een 220 kabel , die kan je zonder gedoe in het hotel inpluggen of ergens anders aan een paal binden. wat ook geen kwaad kan is is het genoemde radiateur jasje , dat kan doek, karton, triplex zijn maakt niet uit als de koude lucht van de overijverige ventilator maar uit het motor compartiment blijft . een 609 bijvoorbeeld is zo op koeling geconstrueerd dat een goed start eindigt in een bevroren motor omdat na het starten de doorgeblazen lucht alles koelt tot min 40 , relatieve temperatuur. ( ik krijg het er gewoon koud van) .
ook en klein ventilator kacheltje met een afgedekte grille ( zodat er geen warmte wegwaait) doet wonderen na een half uurtje stoken.
in het midden-oosten is het heel normaal een vuurtje te stoken onder het carter ( gisteravond zag ik twee auto's in de straat bijna afbranden) ( vuurwerk).
dat is dus geen oplossing zonder risico's.
een standkachel die de motor ook opwarmt is wel een goed idee , maar als die het niet doet vanwege de koude heb je alleen nog maar meer storingen ipv oplossingen.
heel scandinavie maakt vanaf een uurtje tevoren zijn koelmiddel warm dus dat zal wel goed werken!
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Startproblemen voorkomen in de winter - Tips gevraagd
Water verwarming lijkt mij ook de mooiste oplossing,
een optie voor die amerikaanse dingen is om er gewoon 2 te kopen en elektrisch in serie te schakelen,kan goedkoper zijn dan een 240V exemplaar.
Frank
een optie voor die amerikaanse dingen is om er gewoon 2 te kopen en elektrisch in serie te schakelen,kan goedkoper zijn dan een 240V exemplaar.
Frank
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Re: Startproblemen voorkomen in de winter - Tips gevraagd
10W40, is dat voorgeschreven, wist ik niet eens, zou het eens na moeten zoeken.
Zou al een verklaring zijn waarom de startmotor bij koude de de boel zo moeilijk rond krijgt.
Bij die 8 of 9 startpogingen bij -16 kan ik me herinneren, draaide de boel elke poging net ietsje pietsje sneller rond, totdat het snel genoeg ging om te kunnen starten. Bij dunnere olie zou dit probleem dus al een stuk minder spelen denk ik.
Bij die amerikaanse 'KAT heaters' wordt geadviseerd om deze in de onderste radiatorbuis te bouwen, inderdaad wanwege de convectorwerking van de warme vloeistof die omhoog wil.
Zijn de dikke radiatorslangen van een OM314 eigenlijk makkelijk door te snijden?, of betreffen dit slangen met zo'n metaaldraad erin? In dat geval vraag ik me af of je em, als je em eenmaal door hebt, de boel waterdicht krijgt met slangklemmen? (welke binnendiameter hebben deze eigenlijk ?, ben zelf te lui om dit nu buiten te gaan meten, brrr)
Zou al een verklaring zijn waarom de startmotor bij koude de de boel zo moeilijk rond krijgt.
Bij die 8 of 9 startpogingen bij -16 kan ik me herinneren, draaide de boel elke poging net ietsje pietsje sneller rond, totdat het snel genoeg ging om te kunnen starten. Bij dunnere olie zou dit probleem dus al een stuk minder spelen denk ik.
Bij die amerikaanse 'KAT heaters' wordt geadviseerd om deze in de onderste radiatorbuis te bouwen, inderdaad wanwege de convectorwerking van de warme vloeistof die omhoog wil.
Zijn de dikke radiatorslangen van een OM314 eigenlijk makkelijk door te snijden?, of betreffen dit slangen met zo'n metaaldraad erin? In dat geval vraag ik me af of je em, als je em eenmaal door hebt, de boel waterdicht krijgt met slangklemmen? (welke binnendiameter hebben deze eigenlijk ?, ben zelf te lui om dit nu buiten te gaan meten, brrr)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Startproblemen voorkomen in de winter - Tips gevraagd
uit mijn hoofd ..... ik denk ongeveer .. zoiets als ...... pak 'm beet ........ nou ........ eh .... 40 mm.
afijn morgen weet ik het ik koop altijd klemmen van 40/60 mm
afijn morgen weet ik het ik koop altijd klemmen van 40/60 mm
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: Startproblemen voorkomen in de winter - Tips gevraagd
In oostenrijk lossen ze dat als volgt op (buiten benzine bij de brandstof, gebeurd daar automatich) elke spuitbus waar drijfgas in zit word gebruikt zelfs wc luchtjes. nu hebben ze uiteraard spuitbussen onder pers lucht, drijfgas mag niet meer!
Remmen rijniger, eter en pure alchohol verstuivers worden gebruikt om benzine en diesels weer aan de praat te krijgen.
Alcohol word wel gebruikt, maar ze drinken het liever zels op. :D
En er worden echt geen accu's binnen gezet, kacheltjes worden wel gebruikt, maar dan uitsluitend om de cabine te verwarmen.
Het moet al heel erg koud zijn wil een goed onderhouden benzine of diesel niet starten -20 op ze minst!
grt peter
Remmen rijniger, eter en pure alchohol verstuivers worden gebruikt om benzine en diesels weer aan de praat te krijgen.
Alcohol word wel gebruikt, maar ze drinken het liever zels op. :D
En er worden echt geen accu's binnen gezet, kacheltjes worden wel gebruikt, maar dan uitsluitend om de cabine te verwarmen.
Het moet al heel erg koud zijn wil een goed onderhouden benzine of diesel niet starten -20 op ze minst!
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Startproblemen voorkomen in de winter - Tips gevraagd
Hoi,
Ook goed onderhouden dieseltjes hebben een makke; ze zijn aan slijtage onderhevig.
Zo lang ze niet op de draad versleten zijn willen ze nog wel starten maar word het koud dan word het toch minder.
Bij min 20 starten doen er heel veel niet, meestal moet je dan nog wel een keer voorgloeien.
Om er dan maar van alles bij te spuiten zou ik zeker niet doen, de koppakking heeft daar een hekel aan en bij te veel gebruiuk daarvan kan de kop er ook nog eens afvliegen.
Ik vind dat opwarmen een goed idee zeker als de radiateur ook meeverwarmt word.
Je voorkomt dan een thermoschok.
Groet Anton
Ook goed onderhouden dieseltjes hebben een makke; ze zijn aan slijtage onderhevig.
Zo lang ze niet op de draad versleten zijn willen ze nog wel starten maar word het koud dan word het toch minder.
Bij min 20 starten doen er heel veel niet, meestal moet je dan nog wel een keer voorgloeien.
Om er dan maar van alles bij te spuiten zou ik zeker niet doen, de koppakking heeft daar een hekel aan en bij te veel gebruiuk daarvan kan de kop er ook nog eens afvliegen.
Ik vind dat opwarmen een goed idee zeker als de radiateur ook meeverwarmt word.
Je voorkomt dan een thermoschok.
Groet Anton
- catch
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
- Locatie: t'Gooi
Re: Startproblemen voorkomen in de winter - Tips gevraagd
ik denk dat de accu's de grootste voorwaarde is om goed te starten
mijn 314 wilde niet aanslaan ook niet na het wisselen van diverse "voor personen auto's goed bevonden "accu's
de knoopmaar doorgehakt en 2x 100 ampere nieuw gemonteerd
bij de eerste cilinder die omhoog kwam ontstak het mengsel al,plof lopen dus die diesel
roken als een gek omdat er wel diesel ingespoten was maar er onvoldoende compressie was
de snelheid van de startmotor en dus de cilinders zijn dus belangrijk heb ik ondervonden
al denk ik dat je een kas versleten diesel naruurlijk met geen straaljager aan krijgt met deze temperatuur
gr willem
mijn 314 wilde niet aanslaan ook niet na het wisselen van diverse "voor personen auto's goed bevonden "accu's
de knoopmaar doorgehakt en 2x 100 ampere nieuw gemonteerd
bij de eerste cilinder die omhoog kwam ontstak het mengsel al,plof lopen dus die diesel

roken als een gek omdat er wel diesel ingespoten was maar er onvoldoende compressie was
de snelheid van de startmotor en dus de cilinders zijn dus belangrijk heb ik ondervonden
al denk ik dat je een kas versleten diesel naruurlijk met geen straaljager aan krijgt met deze temperatuur
gr willem
Gaan als de Brandweerauto
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Startproblemen voorkomen in de winter - Tips gevraagd
het onderwerp leeft wel onder de leden zoals alle enthousiaste reacties doet vermoeden. natuurlijk is het zo dat als de accu niet kan leveren wat de motor nodig heeft er geen snelheid te maken valt tijdens het starten. de zuigers gaan te langzaam op en neer en zo start je ook niet als het buiten 20 graden is. dus als je te langzaam ronddraait tijdens het starten kun je inderdaad met geen enkel middel de boel laten aanslaan. ether , benzine, drijfgas (is propaan) etc etc .
het zal niet helpen omdat er geen druk wordt opgebouwd.
een militaire superkoudstart inrichting werkt dan ook op beide fronten , nl. een soort vuurwerkpatroon (geen knal) blaast gedurende een tiental minuten warmte (afvoergas) door een systeem wat begint met het koelwater op te warmen , dan gaat dit afvoergas naar de accubak om daar warmte te leveren aan de accu's . zo krijg je dus en een warme motor en meer stroom uit de accu's omdat accu's nu eenmaal meer stroom leveren als je ze op redelijke temperatuur houdt.
bij min 20 is de capaciteit van een accu aanzienlijk minder !.
er bestaan speciaale accu verwarmings elementen die vooral in (echt) koude gebieden worden toegepast.
maar voor bv de oostenrijkers is het natuurlijk een kwestie van vallen en opstaan geweest om nu zonder veel kleerscheuren de boel aan de gang te houden. in gebieden waar het ook koud is en de wereld s'winters stilstaat zoals in roemenie worden alle foute oplossingen nog dagelijks toegepast , echter er af vliegende cilinderkoppen en straaljagers zijn ook daar nog nooit gezien. wel gesleep met accu's ( je zal maar geen geld hebben voor andere) gemix en gemeng met allerlei foute mengsels en andere af te raden oplossingen in overvloed.
het zal niet helpen omdat er geen druk wordt opgebouwd.
een militaire superkoudstart inrichting werkt dan ook op beide fronten , nl. een soort vuurwerkpatroon (geen knal) blaast gedurende een tiental minuten warmte (afvoergas) door een systeem wat begint met het koelwater op te warmen , dan gaat dit afvoergas naar de accubak om daar warmte te leveren aan de accu's . zo krijg je dus en een warme motor en meer stroom uit de accu's omdat accu's nu eenmaal meer stroom leveren als je ze op redelijke temperatuur houdt.
bij min 20 is de capaciteit van een accu aanzienlijk minder !.
er bestaan speciaale accu verwarmings elementen die vooral in (echt) koude gebieden worden toegepast.
maar voor bv de oostenrijkers is het natuurlijk een kwestie van vallen en opstaan geweest om nu zonder veel kleerscheuren de boel aan de gang te houden. in gebieden waar het ook koud is en de wereld s'winters stilstaat zoals in roemenie worden alle foute oplossingen nog dagelijks toegepast , echter er af vliegende cilinderkoppen en straaljagers zijn ook daar nog nooit gezien. wel gesleep met accu's ( je zal maar geen geld hebben voor andere) gemix en gemeng met allerlei foute mengsels en andere af te raden oplossingen in overvloed.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Startproblemen voorkomen in de winter - Tips gevraagd
DVIII
Die militaire oplossing klinkt me wat moderner in de oren als het "ki" gas waar we mee naar Siberie hadden gemoeten in de jaren 70. Weet je bdw wat dat Ki gas systeem precies inhield?? want dat was toen nog Dienstgeheim denk ik..
FRank
Die militaire oplossing klinkt me wat moderner in de oren als het "ki" gas waar we mee naar Siberie hadden gemoeten in de jaren 70. Weet je bdw wat dat Ki gas systeem precies inhield?? want dat was toen nog Dienstgeheim denk ik..

FRank
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Startproblemen voorkomen in de winter - Tips gevraagd
ik weet niet of dat ki gas ofzo heette , ik vind die installaties (zooi) steeds op oude bundeswehr voertuigen , er zit dan zo'n patroonhouder onder de motor en een buizenstelsel naar alle "adressen" , de patroonhouder is ommanteld met een water
kamer die in verbinding staat met de radiateur en de motor. afijn een flinke spirtus brander doet ook goed zijn best, heb ik geen plaatjes van maar wordt in turkije schijnbaar veel gebruikt.
kamer die in verbinding staat met de radiateur en de motor. afijn een flinke spirtus brander doet ook goed zijn best, heb ik geen plaatjes van maar wordt in turkije schijnbaar veel gebruikt.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten