Drijfstanglager, cilindervreter?
- Helmut
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
- Locatie: twente
Hoi,de bronzen bus wordt opnieuw gemaakt bij het revisiebedrijf.
En zo,n slijtage geeft een rottik in de motor vertelden ze.Morgen is hij klaar.
Ik heb nog een vraag. De nieuwe koppakking (merk elring) komt niet van de mb dealer,en heeft een paar gaten te weinig. Hoe krijg ik die er het best in.
En hoe aftekenen. Pakking erop en voorzichtig met kunststof hamer op de randen tikken ? Of is dit af te raden?
bvd. Helmut.
En zo,n slijtage geeft een rottik in de motor vertelden ze.Morgen is hij klaar.
Ik heb nog een vraag. De nieuwe koppakking (merk elring) komt niet van de mb dealer,en heeft een paar gaten te weinig. Hoe krijg ik die er het best in.
En hoe aftekenen. Pakking erop en voorzichtig met kunststof hamer op de randen tikken ? Of is dit af te raden?
bvd. Helmut.
- Helmut
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
- Locatie: twente
Bronzen bus net pas klaar
Rest van de onderdelen regelen viel ook tegen.(pakking,en het drijfstanglager van de vacuumpomp ).
Zaterdag kan ik de rest ophalen bij mb dealer.
Kids zijn een week bij hun moeder,dan kan ik (eindelijk)lekker sleutelen aan het bussie.
Wat is het trouwens rustig op het forum.Of staan alle bussies in de stalling?
Fijn weekend en groeten Helmut. :D

Rest van de onderdelen regelen viel ook tegen.(pakking,en het drijfstanglager van de vacuumpomp ).
Zaterdag kan ik de rest ophalen bij mb dealer.
Kids zijn een week bij hun moeder,dan kan ik (eindelijk)lekker sleutelen aan het bussie.
Wat is het trouwens rustig op het forum.Of staan alle bussies in de stalling?
Fijn weekend en groeten Helmut. :D
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
vreemd
Hmm vreemd , die pakkingen zijn al zo oud als de weg van kralingen , in productie en een 314 of 364 pakking is een en het zelfde, ben je niet te ijverig, als de pakking op twee gaten niet past , of wel helemaal past maar twee gaten schijnbaar mist , zijn die dan wel nodig ?? . afijn als je gaat maken ( die gaten) mag je op de kopse kant van een stuk hardhout een echte pakkingdrijver ( dat is een soort scherp gemaakt buisje) of met desnoods een boortje de gaten erbij maken , maar er kunnen soms wel eens te veel gaten in moeten // die eigenlijk geen dienst doen. voor mij is het probleem totaal nieuw in elk geval .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Helmut
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
- Locatie: twente
Hoi, de nieuwe pakking heeft de gaten van het onderblok, de oude heeft de gaten van de cilinderkop.
Die zijn dus niet gelijk onder en boven. Je kan het zien op de foto bij de nieuwe pakking waar oben en top staat , de kleine gaatjes zijn precies de gaatjes in het onderblok, en de rode lijnen eromheen zijn de veel grotere gaten van de cilinderkop.
Het is dus niet nodig om nieuwe gaten te maken.
De zuigers zitten weer op hun plek.
Drijfstangen op de krukas vastzetten was wel even schrikken met wat voor een kracht dat moet. Eerst met de momentsleutel op 100nm dan 110 en dan 90 graden plus 20. Die 90 plus 20 graden ging alleen met een stuk pijp als verlengstuk. Heb nog nooit iets zo vast hoeven draaien,vond het st wel een beetje eng, maarja, we doen het volgens het boekie.
Carterpan zit er ook weer aan. Met nieuwe pakking. Was een lastig klusje,omdat de pakking uit 4 onderdelen bestaat.Het lukte me door op de lastige plaatsen een druppeltje secondenlijm te doen ,was een tip van het revisie bedrijf.
De vacuum/luchtkompressor zit er weer aan, hier ben ik vandaag de hele dag mee zoet geweest. (het demonteren ging in 20 minuten.)
Het lastige bij montage is de cilinderbus over de zuiger te schuiven,dit terwijl de zuiger met drijfstang al aan de nokkenas vastzit.
Dit lukte me niet met een zuigerveerspanner gemaakt van een stuk blik.
Toen zuiger en drijfstang er weer af, in de bankschroef,en daar de cilinderbus erop geschoven. Dit gaat simpel. Daarna zuiger met drijfstang en cilinderbus teruggeplaatst.Dit ging prima.
Morgen gaat de cilinderkop er op,en ik hoop dat hij aan het eind van de dag weer loopt.Morgen wordt een spannende dag....als alles lukt.
Dat moment alleen al....zal die lopen? hakkeprutreutelprutprut....wrooooemmmmm.
de groeten.
Die zijn dus niet gelijk onder en boven. Je kan het zien op de foto bij de nieuwe pakking waar oben en top staat , de kleine gaatjes zijn precies de gaatjes in het onderblok, en de rode lijnen eromheen zijn de veel grotere gaten van de cilinderkop.
Het is dus niet nodig om nieuwe gaten te maken.
De zuigers zitten weer op hun plek.
Drijfstangen op de krukas vastzetten was wel even schrikken met wat voor een kracht dat moet. Eerst met de momentsleutel op 100nm dan 110 en dan 90 graden plus 20. Die 90 plus 20 graden ging alleen met een stuk pijp als verlengstuk. Heb nog nooit iets zo vast hoeven draaien,vond het st wel een beetje eng, maarja, we doen het volgens het boekie.
Carterpan zit er ook weer aan. Met nieuwe pakking. Was een lastig klusje,omdat de pakking uit 4 onderdelen bestaat.Het lukte me door op de lastige plaatsen een druppeltje secondenlijm te doen ,was een tip van het revisie bedrijf.
De vacuum/luchtkompressor zit er weer aan, hier ben ik vandaag de hele dag mee zoet geweest. (het demonteren ging in 20 minuten.)
Het lastige bij montage is de cilinderbus over de zuiger te schuiven,dit terwijl de zuiger met drijfstang al aan de nokkenas vastzit.
Dit lukte me niet met een zuigerveerspanner gemaakt van een stuk blik.
Toen zuiger en drijfstang er weer af, in de bankschroef,en daar de cilinderbus erop geschoven. Dit gaat simpel. Daarna zuiger met drijfstang en cilinderbus teruggeplaatst.Dit ging prima.
Morgen gaat de cilinderkop er op,en ik hoop dat hij aan het eind van de dag weer loopt.Morgen wordt een spannende dag....als alles lukt.
Dat moment alleen al....zal die lopen? hakkeprutreutelprutprut....wrooooemmmmm.
de groeten.
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Helmut
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
- Locatie: twente
Frank bedankt.
Het gaat kouder worden,en ik heb waarschijnlijk nog zomerdiesel in de tank,
bij welke temperatuur komen de problemen met vlokken van de diesel?
En kan ik gewoon een paar liter euro 95 in de tank doen om er winter diesel van te maken?
1 liter bezine op hoeveel liter diesel?
En het inrijden van nieuwe zuigerveren, wat is hier het beste voor.
Bij het revisiebedrijf hadden ze het over 200 kilometer rijden ,dan nieuwe olie en filter.
Wat is jullie ervaring?
Tips welkom, groeten Helmut.
Het gaat kouder worden,en ik heb waarschijnlijk nog zomerdiesel in de tank,
bij welke temperatuur komen de problemen met vlokken van de diesel?
En kan ik gewoon een paar liter euro 95 in de tank doen om er winter diesel van te maken?
1 liter bezine op hoeveel liter diesel?
En het inrijden van nieuwe zuigerveren, wat is hier het beste voor.
Bij het revisiebedrijf hadden ze het over 200 kilometer rijden ,dan nieuwe olie en filter.
Wat is jullie ervaring?
Tips welkom, groeten Helmut.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
- Helmut
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
- Locatie: twente
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Je kunt speciale (dunnere) inloopolie krijgen (original MB ?) , of het iets oplevert weet ik niet, alleen heb ik het gebruikt in een complete nieuwe ruilmotor (juist ja original MB)
DE winterdiesel los je op door met dit weerdetank leeg te rijden en dan gewoon diesel tanken, ik zou zeker met inrijden vd motor geen benzine toevoegen...
Goede reis naar het hoge noorden
Frank
DE winterdiesel los je op door met dit weerdetank leeg te rijden en dan gewoon diesel tanken, ik zou zeker met inrijden vd motor geen benzine toevoegen...
Goede reis naar het hoge noorden
Frank
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi Helmut,
Het zuigerpen busje is ook aan de maat dus karre met die hap,
Aan het einde van de zomer begin herfst koop je al "winterdiesel"dus met het minietreffen had je dat er al in zitten!
Veel rijplezier!
Groet Anton
Aangezien eigenlijk alleen de zuigerveren zijn vervangen hoef je geen inloopolie te gebruiken.Frank.fjph schreef:Je kunt speciale (dunnere) inloopolie krijgen (original MB ?) , of het iets oplevert weet ik niet, alleen heb ik het gebruikt in een complete nieuwe ruilmotor (juist ja original MB)
DE winterdiesel los je op door met dit weerdetank leeg te rijden en dan gewoon diesel tanken, ik zou zeker met inrijden vd motor geen benzine toevoegen...
Goede reis naar het hoge noorden
Frank
Het zuigerpen busje is ook aan de maat dus karre met die hap,
Aan het einde van de zomer begin herfst koop je al "winterdiesel"dus met het minietreffen had je dat er al in zitten!
Veel rijplezier!
Groet Anton
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Helmut
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
- Locatie: twente
Hoi, ik ben bijna klaar ,alleen nog wat waterslangen aansluiten, en een pakking zoeken, die viel ergens op,in,onder, de wagen ,en in het donker niet te vinden.
Morgen is dus de grote dag.
Testrit voor morgen (donderdag) gaat gewoon door.( als hij wil starten)
Het is wel spannend hoor,heb vandaag voor het eerst kleppen gesteld enzo...
Toch ook nog een vraagje. Het ontluchten van de dieselleidingen tot aan de dieselpomp,ontlucht je met de handpomp.
Maar hoe ontlucht ik de leidingen van de pomp naar de verstuivers?
Ik las ergens dat je de leiding losmaakt bij de verstuiver, en dan starten tot er diesel uitkomt . Daarna weer vastmaken en klaar. Klopt dit?
@ Saskia :Gebald in Limbabwe betekent kerstballen kopen in Limburg .
Bedankt Helmut. :D
Morgen is dus de grote dag.
Testrit voor morgen (donderdag) gaat gewoon door.( als hij wil starten)
Het is wel spannend hoor,heb vandaag voor het eerst kleppen gesteld enzo...
Toch ook nog een vraagje. Het ontluchten van de dieselleidingen tot aan de dieselpomp,ontlucht je met de handpomp.
Maar hoe ontlucht ik de leidingen van de pomp naar de verstuivers?
Ik las ergens dat je de leiding losmaakt bij de verstuiver, en dan starten tot er diesel uitkomt . Daarna weer vastmaken en klaar. Klopt dit?
@ Saskia :Gebald in Limbabwe betekent kerstballen kopen in Limburg .
Bedankt Helmut. :D
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten