Even voorstellen en dan aanpakken maar ;-)
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 15 jan 2008, 21:05
- Locatie: Hippolytushoef, Noord Holland
- Contacteer:
Even voorstellen en dan aanpakken maar ;-)
Hallo allemaal,
Laat ik allereerst beginnem met jullie een fijn 2008 toe te wensen.
Ik ben Jan Bolhuis, 39 jaar, en woon in Hippolytushoef (Noord-Holland). Ik werk in Amsterdam (maar kom regelmatig in Eindhoven, Rotterdam, Ede en zoal meer). In april wordt mijn vaste stek Hoorn, dus dat levert weer lekker wat vrije tijd op :P .
Ik heb in maart 2004 een Camper gekocht, een Hanomag-Henschel F30D uit 1972. Deze was januari 2004 apk gekeurd. Er bleek flink werk aan omdat veel houtwerk verrot was. Omdat ik mijn been brak ging een Frankrijk vakantie niet door, maar enkele najaarsweekendjes camperen hebben dit nog kunnen compenseren.
Omdat ik destijds geen zin had om hartje winter met mijn camper over de wegen te gaan voor (alleen) een apk heb ik hem oktober 2004 laten apk keuren. Dan zou ik zo weer de weg op kunnen in het voorjaar.
Helaas liep het anders. De Hanomag werd op maar liefst 19 punten afgekeurd door de Mercedes garage(Den Helder). Ik baalde ontzettend en heb hem daarna gestald en ben er sindsdien niet mee bezig geweest.
Nu is er dus een lange lijst van onozele punten (b.v. achterste toplichten zijn tevens remlichten, dit mag blijkbaar niet).
De paar punten die ik wel serieus neem zijn:
- De brandstof tank lekt ergens
- Geen borgpennen (meer) bij de fuseekogels gemonteerd :shock:
- De kabel van de dynamo naar de accu is niet gezekerd, kan volgens de apk meester brand veroorzaken.
- Bandje vernieuwen (maar gelijk helemaal rondom, alles zit rond de 2 mm profiel)
- Voorbumper moet deugdelijk bevestigd worden(zucht)
Nu wil ik de camper weer apk goedgekeurd hebben voor hemelvaart.
Wie heeft advies voor mij voor wat betreft de brandstoftank? Reparatie of vervangen door een betere? Ook voor de vulslang moet iets anders bedacht worden. De huidige vulslang knikt en je maakt echt geen vrienden bij de pomp als het 15 minuten duurt om je tank te vullen...
Hoe kan de tank er het beste onderuit? De zijkanten van de camper zijn namelijk erg laag.
Verder wil ik de LPG tank eruit halen en vervangen door een lichtgewicht butagasfles of kleinere LPG tank. De tank is 116 liter en dus flink zwaar. De lege camper weegt met volle brandstoftank net geen 3000 kilo (ok, was wel inclusief een grote zware krik, 2 tractie accus's en een kist gereedschap :? maar zonder water, bagage, fietsen en het gezin).
De camper is 6,5 meter lang, 2.20 breed en 2.95 hoog en is dus een van de grotere Hanomags :shock: . Verder zit er een gereviseerde motor, ik denk een 616. De originele motor is eens kapotgevroren.
Ook de 200 liter watertank wil ik vervangen door een wat kleinere. Verder nog diverse electra vervangen :| .
Dus beste mensen, tips zijn meer dan welkom.
Alvast bedankt en groetjes allemaal,
Jan
En gelijk maar wat fotoos erbij...
Laat ik allereerst beginnem met jullie een fijn 2008 toe te wensen.
Ik ben Jan Bolhuis, 39 jaar, en woon in Hippolytushoef (Noord-Holland). Ik werk in Amsterdam (maar kom regelmatig in Eindhoven, Rotterdam, Ede en zoal meer). In april wordt mijn vaste stek Hoorn, dus dat levert weer lekker wat vrije tijd op :P .
Ik heb in maart 2004 een Camper gekocht, een Hanomag-Henschel F30D uit 1972. Deze was januari 2004 apk gekeurd. Er bleek flink werk aan omdat veel houtwerk verrot was. Omdat ik mijn been brak ging een Frankrijk vakantie niet door, maar enkele najaarsweekendjes camperen hebben dit nog kunnen compenseren.
Omdat ik destijds geen zin had om hartje winter met mijn camper over de wegen te gaan voor (alleen) een apk heb ik hem oktober 2004 laten apk keuren. Dan zou ik zo weer de weg op kunnen in het voorjaar.
Helaas liep het anders. De Hanomag werd op maar liefst 19 punten afgekeurd door de Mercedes garage(Den Helder). Ik baalde ontzettend en heb hem daarna gestald en ben er sindsdien niet mee bezig geweest.
Nu is er dus een lange lijst van onozele punten (b.v. achterste toplichten zijn tevens remlichten, dit mag blijkbaar niet).
De paar punten die ik wel serieus neem zijn:
- De brandstof tank lekt ergens
- Geen borgpennen (meer) bij de fuseekogels gemonteerd :shock:
- De kabel van de dynamo naar de accu is niet gezekerd, kan volgens de apk meester brand veroorzaken.
- Bandje vernieuwen (maar gelijk helemaal rondom, alles zit rond de 2 mm profiel)
- Voorbumper moet deugdelijk bevestigd worden(zucht)
Nu wil ik de camper weer apk goedgekeurd hebben voor hemelvaart.
Wie heeft advies voor mij voor wat betreft de brandstoftank? Reparatie of vervangen door een betere? Ook voor de vulslang moet iets anders bedacht worden. De huidige vulslang knikt en je maakt echt geen vrienden bij de pomp als het 15 minuten duurt om je tank te vullen...
Hoe kan de tank er het beste onderuit? De zijkanten van de camper zijn namelijk erg laag.
Verder wil ik de LPG tank eruit halen en vervangen door een lichtgewicht butagasfles of kleinere LPG tank. De tank is 116 liter en dus flink zwaar. De lege camper weegt met volle brandstoftank net geen 3000 kilo (ok, was wel inclusief een grote zware krik, 2 tractie accus's en een kist gereedschap :? maar zonder water, bagage, fietsen en het gezin).
De camper is 6,5 meter lang, 2.20 breed en 2.95 hoog en is dus een van de grotere Hanomags :shock: . Verder zit er een gereviseerde motor, ik denk een 616. De originele motor is eens kapotgevroren.
Ook de 200 liter watertank wil ik vervangen door een wat kleinere. Verder nog diverse electra vervangen :| .
Dus beste mensen, tips zijn meer dan welkom.
Alvast bedankt en groetjes allemaal,
Jan
En gelijk maar wat fotoos erbij...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Even voorstellen en dan aanpakken maar ;-)
Hallo Jan Pieter,
Allereerst welkom op het forum!
Het type wat jij hebt bestaat ook een club van: http://www.Nomade.nl daar kun je met het type van jou het beste terecht voor onderdelen.
Wat die ongezekerde dynamokabel betreft ik moet de eerste nog zien die gezekerd is!
Wat je banden betreft das nog geen afkeur, laat ze ff zitten kijk hoe de camper bevalt dan kun je altijd nog zien!
Succes!
Groet Anton
Allereerst welkom op het forum!
Het type wat jij hebt bestaat ook een club van: http://www.Nomade.nl daar kun je met het type van jou het beste terecht voor onderdelen.
Wat die ongezekerde dynamokabel betreft ik moet de eerste nog zien die gezekerd is!
Wat je banden betreft das nog geen afkeur, laat ze ff zitten kijk hoe de camper bevalt dan kun je altijd nog zien!
Succes!
Groet Anton
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Even voorstellen en dan aanpakken maar ;-)
Hallo Jan,
Ik denk dat die garage graag veel aan je wil verdienen... ik heb nog nooit een gezekerde dynamo-aansluiting gezien. En formeel is, zover ik weet, 1.6 mm de grens van wat toelaatbaar is. Niet dat 2 mm overdreven veel is, maar afkeuren ???
Die voorbumperbevestiging is natuurlijk niet conform de botsproeven anno 2008. Maar daartegenover staat dat je met twee sleutels de bumper met steunen en al er in no time vanaf hebt.
En verder maken de plaatjes veel nostaligische gevoelens in me los: ik heb in de jaren '70 eerst een F35 en daarna een 306 gehad. Allebei perfecte wagens, waarmee ik ca. 100.000 km per jaar reed (vrijwel dagelijks studenten-reductiebureaus bevoorraden: Eindhoven-Groningen/Leeuwarden-Amsterdam-Leiden-Den Haag-Rotterdam en soms Maastricht). Het enige zwakke punt waren de homokineten in de aandrijfassen, die moesten jaarlijks worden vernieuwd. Maar behalve dat heb ik er nooit iets aan hoeven te doen en heb ik ze met resp. 480.000 en 360.000 op de klok rijdend naar de sloop gebracht...
Ik denk dat die garage graag veel aan je wil verdienen... ik heb nog nooit een gezekerde dynamo-aansluiting gezien. En formeel is, zover ik weet, 1.6 mm de grens van wat toelaatbaar is. Niet dat 2 mm overdreven veel is, maar afkeuren ???
Die voorbumperbevestiging is natuurlijk niet conform de botsproeven anno 2008. Maar daartegenover staat dat je met twee sleutels de bumper met steunen en al er in no time vanaf hebt.
En verder maken de plaatjes veel nostaligische gevoelens in me los: ik heb in de jaren '70 eerst een F35 en daarna een 306 gehad. Allebei perfecte wagens, waarmee ik ca. 100.000 km per jaar reed (vrijwel dagelijks studenten-reductiebureaus bevoorraden: Eindhoven-Groningen/Leeuwarden-Amsterdam-Leiden-Den Haag-Rotterdam en soms Maastricht). Het enige zwakke punt waren de homokineten in de aandrijfassen, die moesten jaarlijks worden vernieuwd. Maar behalve dat heb ik er nooit iets aan hoeven te doen en heb ik ze met resp. 480.000 en 360.000 op de klok rijdend naar de sloop gebracht...
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Even voorstellen en dan aanpakken maar ;-)
Mijn advies: zoek een ander APK station, want wat je noemt lijkt me merendeels niet APK afkeur.
Frank
Als je overigens ook lid zou zijn van dubbellucht, kun je bij het onderdelen magazijn informeren naar een goed adres, die zitten nl vlak bij jou in de buurt.
Frank
Als je overigens ook lid zou zijn van dubbellucht, kun je bij het onderdelen magazijn informeren naar een goed adres, die zitten nl vlak bij jou in de buurt.
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: Even voorstellen en dan aanpakken maar ;-)
Welkom,...
Groeten Dennis
Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Even voorstellen en dan aanpakken maar ;-)
Welkom Jan, je zit bijna bij mij om de hoek.
Voor een goed adres om je bus te laten keuren hoef je geen lid van Dubbellucht te worden, die weet ik ook nog wel:
Bedrijfswagens Schagen, tel 0224297474.
Het is de officiele mercedesdealer, maar met die uurlonen heb je bij een keuring niks te maken.
Ik heb al jaren goede ervaring met die mensen.
Ze hebben verstand van ouwe troep, het zijn vaklui en ze houden ook rekening met je geldbuidel.
Mvg, Leo.:D

Voor een goed adres om je bus te laten keuren hoef je geen lid van Dubbellucht te worden, die weet ik ook nog wel:
Bedrijfswagens Schagen, tel 0224297474.
Het is de officiele mercedesdealer, maar met die uurlonen heb je bij een keuring niks te maken.
Ik heb al jaren goede ervaring met die mensen.
Ze hebben verstand van ouwe troep, het zijn vaklui en ze houden ook rekening met je geldbuidel.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Even voorstellen en dan aanpakken maar ;-)
Sorry Leo, dat ik jou over het hoofd had gezien.
Frank
PS
Mijn ritje naarhet noorden 18/20 april komt op losse schroeven te staan, maar je hoort nog van me.
Frank
PS
Mijn ritje naarhet noorden 18/20 april komt op losse schroeven te staan, maar je hoort nog van me.
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 15 jan 2008, 21:05
- Locatie: Hippolytushoef, Noord Holland
- Contacteer:
Re: Even voorstellen en dan aanpakken maar ;-)
Hallo allemaal,
Bedankt voor julie welkomsreacties en tips. Dit lijkt absuluut een gezellig en praktisch forum. Sleutelaars onder elkaar, heerlijk. Mijn opa had een garage bedrijf, dus sleutelen zat er bij mij al vroeg in. Mijn pa 'spaart' al jaren stationairmotoren (waarvan restauratie vaak een kwestie van lange adem is
), het zit dus blijkbaar in het bloed :mrgreen:
Ik ben zelf lid van 'nomade', maar ik heb niet direct clubs genoemd, dat schijnt soms nogal gevoelig te liggen als je zo eens wat berichten leest :? .
Er zit maar 1 band net boven 1,6mm profiel, maar ik zit zelf ook graag op safe. Ik heb geen idee hoe lang de banden er al onder zitten, maar ze staan nu in ieder geval al ruim 3 jaar stil. Daarom mijn idee om alle bandjes gelijk te doen. Kom je ook weer beter het weiland uit.
De garage zei destijds dat het minstens 1000 euro ging kosten aan materiaal, en hoeveel uur nodig zou zijn kon hij niet zeggen.
@Leo, je zit echt dichtbij inderdaad. Ik begrijp dat er wat te doen is bij jou 18 t/m 20 april? Lijkt me leuk, helemaal als mijn Hano dan weer rijd.
En 480.000 met een F35 Ernst, keurig zeg! Ik zal binnenkort mijn Hanomag fotoos online zetten. Ik zal een flinke lamp kopen en nog wat meer onderdelenfotoos maken ook (t'is donker in de stalling).
groetjes,
Jan
Bedankt voor julie welkomsreacties en tips. Dit lijkt absuluut een gezellig en praktisch forum. Sleutelaars onder elkaar, heerlijk. Mijn opa had een garage bedrijf, dus sleutelen zat er bij mij al vroeg in. Mijn pa 'spaart' al jaren stationairmotoren (waarvan restauratie vaak een kwestie van lange adem is

Ik ben zelf lid van 'nomade', maar ik heb niet direct clubs genoemd, dat schijnt soms nogal gevoelig te liggen als je zo eens wat berichten leest :? .
Er zit maar 1 band net boven 1,6mm profiel, maar ik zit zelf ook graag op safe. Ik heb geen idee hoe lang de banden er al onder zitten, maar ze staan nu in ieder geval al ruim 3 jaar stil. Daarom mijn idee om alle bandjes gelijk te doen. Kom je ook weer beter het weiland uit.
De garage zei destijds dat het minstens 1000 euro ging kosten aan materiaal, en hoeveel uur nodig zou zijn kon hij niet zeggen.
@Leo, je zit echt dichtbij inderdaad. Ik begrijp dat er wat te doen is bij jou 18 t/m 20 april? Lijkt me leuk, helemaal als mijn Hano dan weer rijd.
En 480.000 met een F35 Ernst, keurig zeg! Ik zal binnenkort mijn Hanomag fotoos online zetten. Ik zal een flinke lamp kopen en nog wat meer onderdelenfotoos maken ook (t'is donker in de stalling).
groetjes,
Jan
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Even voorstellen en dan aanpakken maar ;-)
Jan,
wat betreft je bandjes, ik hoorde bij mijn bandenboer dat die de moeilijk verkrijgbare bandenmaat voor spec prijs aan de Nomad clubleden aanbied en op voorraad houdt.
Hij zit wel in Den Bosch,
Groeten
Frank
wat betreft je bandjes, ik hoorde bij mijn bandenboer dat die de moeilijk verkrijgbare bandenmaat voor spec prijs aan de Nomad clubleden aanbied en op voorraad houdt.
Hij zit wel in Den Bosch,
Groeten
Frank
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast