Inbouw Topic: Dennis en Nancy's 608 UPS.

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Dennis en Nancy

Re: compressorkoelkast ook op gas?

Bericht door Dennis en Nancy »

Onze inbouwkoelkast (A klasse €600) heeft een aansluitwaarde van 90 watt.
90/24 = 3.75A

Een Engel compressor koelkast (kost ergens rond de €800) verbruikt volgens specificaties 1,2A per uur bij 20 graden. De aansluitwaarde is 52 watt.

Dat scheelt nogal een beetje qua verbruik.

Die 90 watt van de 230V koelkast is dus alleen een soort van maximaal verbruik bij opstarten?

Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
karogegro

Bericht door karogegro »

Onder het topic " woondeel electra" is ook een onderwerp over "koelkast op omvormer" met oa mijn ervaringen en die van een aantal anderen.
Misschien interressant leesvoer?.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Wat leeg gaat moet ook weer vol das logies, das logies!
Tractie heeft als nadeel dat je ze to tcirca 30 volt moet op laden voor een 100 % lading.
Het boordnet gaat maar tot 28 volt dat houd in dat je ze maar tot circa 70 a 80% geladen krijgt, en das minder!

Ter vergelijking ik had op m'n schip een lader met WA karakterestiek dus Weerstands Afnemend.
Daarmee kun je makkelijk (en snel) de eindspanning bereiken !

Ik had op de hoofdmotor een extra dynamo gemonteerd van 24 volt 55 ampere.
Deze had ik met diodes zo aan gepast dat ik een spanning van 34 volt kon krijgen.
Als je echte trachtie accus's gebruikt moet je die af en toe even ( gecontroleert) laten "borrelen" bij een spanning van 32 volt dir verwijderd de aanslag op de platen en bevorderd de levensduur!

Even voor de duidelijkheid: ik had er een op staan van 1000 ampere uur, deze kwam van een heftruck en was 4 jaar oud toen ik hem kreeg, 9 jaar later toen ik mijn scheepje verkocht had, had ie nog ongeveer 60 % van zijn capaciciteit.
Let op ik heb het over trachtie accu's!!!!

Ook een voordeel van zo'n tractie batt, is dat ie in een trog (bak) staat, gaat er nu toch een cel kapot dan kun je die apart vervangen, dat heb ik dus ook mogen meemeken!
De andere 11 laat je gewoon staan.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Toine,

Wil je ff de link hier neerzetten? ik kan het niet vinden!

Groet Anton
karogegro schreef:Onder het topic " woondeel electra" is ook een onderwerp over "koelkast op omvormer" met oa mijn ervaringen en die van een aantal anderen.
Misschien interressant leesvoer?.
Toine

Afbeelding
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,
Dennis en Nancy schreef:Onze inbouwkoelkast (A klasse €600) heeft een aansluitwaarde van 90 watt.
90/24 = 3.75A

Ja dat klopt, als ie dan aan staat verbruikt ie een stroom van 3.75 en dat is dan weer 90 watt, staat ie nu een half uur aan dan verbruikt ie dus in dat half uur 45 watt.
Gaat ie dus per (24 uur) dag 10 keer een half uur aan dan is je verbruik dus 10 x 45 450 watt.
En dat is dus bij 24 volt : 450 : 24 = 18.8 ampereuur (AH)

Een Engel compressor koelkast (kost ergens rond de €800) verbruikt volgens specificaties 1,2A per uur bij 20 graden. De aansluitwaarde is 52 watt.

Die 90 watt van de 230V koelkast is dus alleen een soort van maximaal verbruik bij opstarten?

Zo als uit boven staand blijkt is dat dus het verbruik per uur als ie continu aan staat, omdat ie afslaat heeft Engel het verbruik al omgerekend en per AH weer geven.
In die Engelkoelkastjes zit meen ik een trilcompressor, die hebben een lage aanlopstroom.
Een gewone zit een klein compressortje met een hulpwikkeling om te starten en die heeft een seconde een beetje veel stroom nodig om op gang te komen!

Groeten Dennis
De opstartstroom is thuis niet interresant om dat het heel erg kort duurt en het lichtnet dit goed aan kan.
Moet dit nu via een omvormer dat moet ie die opstartstroom wel kunnen leveren, anders komt er geen beweging in !

Groet Anton

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

[quote="Dennis en Nancy"]Onze inbouwkoelkast (A klasse €600) heeft een aansluitwaarde van 90 watt.
90/24 = 3.75A

??????
Waarom deel je die 52 watt nou niet door 24Volt?
Dan kom je dus hoger uit dan die 1,2 amp..
Waaruit je mag concluderen dat die 1,2 amp een gemiddelde over 24 uur is.
Zo'n lage waarde verkoopt ff beter, want jij trapt er ook in.:wink:

Het is allemaal niet zo moeilijk Dennis.
Voorbeeld:
Als je bv 100 liter gaat koelen met met een compressor van 100 watt doe je daar een uur over.
Ga je diezelfde 100 liter koelen met een compressor van 50 watt dan doe je daar 2 uur over.
Het verbruik blijft hetzelfde, alleen staat de kleine 2 X langer te draaien dan de grote.

Nee, zit gewoon een zwaardere compressor in.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy

Ik vind het moeilijk om een keuze te maken omdat ik niet helemaal thuis ben in de materie.

Het nadeel bij een absorbtiekoelkast is voor ons dat hij aan de terraszijde komt. Dit i.v.m. de indeling in de bus. Dan heb je altijd die ventilatiegaten (Fan) en de uitlaat van het gasverbrandertje in je nek. Niet optimaal.

Nadeel van de compressor is dus dat ik afhankelijk ben van accucapaciteit en lading van de accu's.

Ik denk dat ik alles simpel ga houden en de 230V optie neem in combinatie met een flinke acculader/omvormer.

Een accucapaciteit van 2 in serie aangesloten 105Ah accu's zal dan wel te weinig zijn.

Volgens de electricien hier kan ik dus ook 2 accu's bijkopen en dan de boel parallel in serie zetten. 4 keer een 12V accu van 105AH word dan dus 24V met 210Ah. Zo staan de accu's hier op het werk aan de verschillende noodaggegraten.

Groeten Dennis

" One Life,.. Live it "
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Wbt die aanloopstroom:

Daar moet niet al te dramatisch over gedaan worden.
Een beetje omvormer kan zowieso voor korte tijd het dubbele vermogen leveren.
Bij mij aan boord stond een 1800Watt sinusomvormer met daarachter:
Een dikke diepvries,
de totale boordverlichting (ca 10 spaarlampen continu en dan nog wat we zo nu en dan aanhadden)
Een grote koelkast,
een hydrofoorpomp van 1KW,
magnetron,
1200 watt oventje,
2 computers & een grote tv.
Nooit last van een uitval gehad, en we lette echt niet op of er al iets draaide.
Oh jah, en dan ging Resi ook zo nu en dan nog stofzuigen.. 8)
In een campertje zijn er niet zo veel verbruikers.
Met een 1000watt sinusomvormer kom je al een heel eind.

Met serie-paralel (4X12V) geschakelde accu's die veel gebruikt worden zoals in jouw camper zijn mijn ervaringen niet zo best.
En het is ten sterkste af te raden wanneer de accu's niet allemaal even oud zijn.

Mvg, Leo.:D
Dennis en Nancy

Dus ik moet er meteen even 2 bijhalen?

Ik gebruik nu namenlijk 2 verse huishoudaccu's om op te starten. Nu een paar keer op gestart afgelopen week (en geladen). Met nog 2 accu's kan ik ze wisselen zodat ze hetzelfde gebruikt worden.

Ik krijg over 4 weken een set van die accu's die hier aan het noodaggegraat hangen. Specifieke startaccu's Redtop Optima.

" One Life,.. Live it "
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Ff goed lezen Dennis..:wink:
Met serie-paralel (4X12V) geschakelde accu's die veel gebruikt worden zoals in jouw camper zijn mijn ervaringen niet zo best.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Dennis,

Startaccu's zijn om te starten, ik neem aan dat je weinnig rijd met je koelkast dus moet je daar Trachtie voor gebruiken.
Het verschil zit 'm in de construcrtie:

Startaccu:

Veel dunne platen dus een groot oppervlak om een grote (startstroom) af te nemen, niet geschikt om lang een redelijke stroom te leveren, laat je lichten v/d auto maar branden!
Door constructie mechanies minder sterk.
Niet zo'n lange levensduur.

Tractie accu:

Weinig, maar dikke platen geschikt om langdurijg een stevige stroom te leveren door kleinere oppervlakte niet geschikt om grote (startstromen) te leveren.
Mechanis sterk, vrij lange levensduur.

Informeer eens bij een accuboer die ook aan de scheepvaart levert en industrie.
Soms hebbem ze gebruikt staan maar als je vraagt krijg je tenminste korting!

Groet Anton

Afbeelding
karogegro

Bericht door karogegro »

viewtopic.php?f=13&t=2960

Dit is m' als het goed is.
Toine.
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Toine,

Dank!

Groet Anton

Afbeelding
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Hoi Dennis,

Als je die 2 accu's van je werk krijgt kan het natuurlijk geen kwaad om die er in te zetten en te proberen met een serie/parralel schakelaar ertussen,dan kan je 12 volt gebruiken en 24 volt opladen onder het rijden. De andere set laat je dan op 24 volt altijd in serie, dan kan je daar je koelkast op zetten. En als je een combikoelkastje koopt .(220V/gas/24V, danwel 12V en een extra 24V elementje bijkopen) dan kun je alle kanten op, datsysteem heb ik nl zelf.
Het blijft wel een absorptiekastje dus roosters aan buitenkant, of de koellucht via de bodem aanzuigen, een warmelucht afvoertje met ventilatortje naar dak en een klein verbrandingsgas afvoertje naar buiten. (heb ik ook in kleinecampertje)

Wat de accu's betreft ben ik het met leo eens dat serie/parralel een risico is voor problemen, zeker als je de electrotechniek niet geheel in de vingers hebt, maar bij mij werkt het al jaren perfekt. Slechts 1x heb ik moeten duwen om te starten, en zdatis met en 314 motor geen enkel probleem die duw je met 1 vrouw en 2 kleine kinderen zo aan (ik zat achter het stuur :lol: :lol: )

Ik heb evt wel een schema voor je als je er wat in ziet...

Frank
Dennis en Nancy

Gisteravond wat beslissingen genomen.

We gaan voor een 230V compressorkoelkast. Die koelkast wil ik gaan voeden met 4 in serie/parallel geschakelde 12V100AH accu's. Die worden dus 24V 200Ah (schema's heb ik, electriciën helpt)

Een normale A klasse koelkast zonder vriesvak verbruikt 0,35Kwh per DAG. 350 watt dus door 24V = 15Ah per dag. Corrigeer me als ik het fout doe.

Groeten Dennis

" One Life,.. Live it "
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Dennis,

Ik denk dat je een goede beslissing hebt genomen: alleen een spanning in jouw gevsal 24 volt, lampjes en dergelijke volop te verkrijgen.
En: een prima koelkast voor weinig die het ook boven de 32 graden blijft doen!
Niks geen gedoe met schakelaars en dergelijke

Wat de accu's betreft ik heb er ook een aantal parralel staan en heb er geen problemen mee!
Maar vertrouwen is goed: controle is beter!

Laad alle acu's goed op, dan laat ze een week met rust, dus geen stroom afnemen ofzo.
Verbind 2 accu's met de min polen met elkaar, zorg voor goed contact!
Meet dan op de + polen het spanningsverschil op.
Valt dat mee, dan zet je (voor de zekerheid) de meter op 10 ampere en meet dan de stroom tusssen de + polen (je meet dan de verffennings stoom die word na verloop van tijd nul) en ga dan een stapje lager, waarschijnlijk valt het allemaal mee en kun je alles zonder problemen serie-parrallel zetten!
Meet over een paar weken nog maar eens de spanning de ontlading zal mee vallen!

Voor de puriteinen: alles is door mij op deze manier uitgezocht gemeten en bij mij zelf ook in gebouwd!

Succes!

Groet Anton

Afbeelding
Dennis en Nancy

Re: Inbouw Topic: Dennis en Nancy's 608 UPS.

Ik heb even de topic naam aangepast. Maakt het wat algemener.

Vandaag na het werk even naar Amsterdam gereden, een Acculader/Omvormer opgehaald. Heart interface Freedom 20. Het merk is overgenomen door Xantrex en de lader/omvormer combi s nu te koop onder de naam Xantrex freedom 20.

2000 watt continue 4000 watt piek omvormer en een 50A acculader. Het geheel is volledig instelbaar, al moet ik daar de engelstalige handleiding eens even voor doornemen. Nu nog even en afstandsbediening van ebay plukken voor een goede prijs.

Afbeelding

Groeten Dennis

" One Life,.. Live it "
Dennis en Nancy

Morgen ga ik even 4 M2 (lood) Bitumen matjes halen voor de demping (geluid en trilling) van de cabine. Ben benieuwd of ik dan zonder gehoorbescherming harder dan 70 kan rijden.

Dennis

" One Life,.. Live it "
Dennis en Nancy

Vandaag 4 watertanks gekocht en een vuilwatertank inclusief alle benodigde koppelingen en leiding.
4 meter bitumen dempingsmatten.
14 meter ringverwarmings buis en koppelingen.
50 vierkante meter Resol isolatie.
10 meter koperen gasleiding.

Morgen gaan de pakjes planken eruit!

Dennis

" One Life,.. Live it "
Dennis en Nancy

Ik ben bezig met het verwijderen van de aluminium pakjes planken.

Dat valt nog niet mee. 14 slijpschijfjes versleten en nog niet klaar! Ik had geen schijfjes meer voor de laatste plank! :?

Vandaag even een nieuwe voorraad inslaan.

Afbeelding

Groeten Dennis

" One Life,.. Live it "
winand

Bericht door winand »

Mooi dat we zo goed kunnen volgen waar je mee bezig bent. :D
Wat betreft aluminium, dat laat zich ook prima zagen met een decoupeerzaag met een metaalzaagje.
Als je te snel door je slijpschijven heen gaat, kun je wellicht een maatje dikker nemen?
succes.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Dennis en Nancy

Zagen heb ik ook geprobeerd. Het decoupeer zaagje brak vrij snel ik kreeg een deel daarvan op mijn lip.

Toen ben ik maar weer gaan flexen.

" One Life,.. Live it "
Janneman
Contacteer:

Bericht door Janneman »

Een chirurg gebruikt ook gewoon een boormachine/decoupeermachine en schroefmachientje op zijn patienten. Dus uitzoeken of je met een decoupeermachine je lip kunt zagen is niet nodig :shock:

Bij aluminium zagen/slijpen moet je eigenlijk goed koelen met water, dan gaat je zaag of slijpschijf vele malen langer mee. Op een vlakliggende plaat gaat dat vrij redelijk met een plantenspuit voor je begint te werken. Bij verticale delen moet je dan eigenlijk met twee zijn. En wel voorzichtig werken want water en electriciteit gaan minder goed samen. Een slijpmachine op perslucht is dan beter.

Groetjes,
Jan
-----------------------
Groetjes,
Jan
Dennis en Nancy

Volgende week kan ik beginnen LPG onderbouw, vloerdoorvoeren t.b.v. Wtaretanks en lucht in- en uitlaat van de dieselkachel. Daarna de vloerisolatie. Hierin komen de (gescheiden!) leidingen voor water, electriciteit en de ringverwarming.
Daarna de inbouw watertanks, truma kachel en eberspaecher luchtverwarmer.

We krijgen het druk.

Ik ga proberen de dingen een voor een te doen dit keer. Ik begin onderaan!

Dennis

" One Life,.. Live it "
winand

Bericht door winand »

Hej Dennis, ik kwam de volgende site tegen over een soort gelijke UPS 'achtige' bus:
http://www.thomaskaumanns.de/
Er staan veel foto's van zijn 'ausbau' in, wellicht doe je daar nog wat ideetjes op?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Plaats reactie