Startmotor

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Frank.fjph

Re: Startmotor

Bericht door Frank.fjph »

Ik krijg al spijt dat ik het bedrag genoemd heb,......
maar wil wel even een paar dingen noemen:

1. Als ik niet onderweg met het probleem geconfronteerd wordt dan haal ik gewoon een paar lagerbusjes, een borstelset (ook 26,=) en evt bendix of relais en kost het me ook weinig.

2. Maar in het buitenland zijnde waar ik 500,= voor een ruilstartmotor moest betalen, was ik uitermate tevreden met de 150,= voor een ruilstartmotor, die ik er voor kwijt was.

3. Een ruilonderdeel betekent dat het risico voor de reparateur is, hij weet niet wat er kapot is, dat kan ook het anker zijn of zowel borstels,relais als bendix, moor ook alleen een bendix, het risico ligt dan bij de leverancier en niet bij jezelf , en dat mag ook wat kosten.
Ik blijf dan ook van mening dat de ruilservice van de club een heel nette prijs rekent, Mercedes Benz vraagt er dacht ik ook ca 450,= euro voor.!!!!!!!!!!!!!!

Er is dan ook vlgs mij een duidelijk verschil tussen het laten repareren en een ruilonderdeel.

FRank
david220663

Bericht door david220663 »

Even specificeren, das makkelijker dan gissen.
Relais was 34 euro, de bendix 26, het borstelsetje 14,het lagerbusje 1,20
Dan nog wat klein materiaal twv 4 euro.
Incl 1,25 uur arbeidsloon (62,50)= samen 150,73

Daar ik de factuur op naam laat zetten van de garage waar ik
met de personenauto altijd kom, krijg ik 20% korting op het materiaal, te weten
het relais,de bendix,de borstels en het busje.....scheelde toch weer 15 euro.

David
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Dus wat word het?

Zelf doen?

Laten doen?

Ruilonderdeel DL?

Ruilen bij een service dienst?

Kortom mogelijheden genoeg. ik doe het toch maar zelf lijkt mij nog steeds het goedkoopste!
Zoals David, die kreeg ook nog eens korting! (20 % =€ 30.00 zoek het foutje)
Dat is dan € 120 .00 scheelt toch weer!

Ik gaf al eerder aan ik hou niet zo van gemiddelde prijzen, je betaalt vaak voor een ander mee.
Daar komt nog bij dat je toch ook in de buurt van het onderdelenmagazijn moet wonen anders krijg je er ook nog verzendkosten op.

In deze wens ik u allen wijsheid :lol: :lol:

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
dinand

Bericht door dinand »

hmz . . 3 tientjes voor een startrelais . . bij mercedes betaalde ik er een paar maand geleden 75 voor :(
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Frank.fjph schreef:Ik krijg al spijt dat ik het bedrag genoemd heb,......
maar wil wel even een paar dingen noemen:
FRank
Heb geen spijt. Als jij het niet genoemd had dan had ik het wel gedaan.

Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Een rondje bellen kan een hoop centen schelen das mij wel opgevallen.
Voor een lampje natuurlijk niet, maar voor andere onderdelen kun je er echt wel een paar bellen: Lasaulec, Brezan misschien nog wat locale aanbieders, wie nog andere weet: zet het hier maar neer!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Het idee om alternatieven en voorbeelden te noemen is natuurlijk altijd een goed idee, daarmee bereiken we datgene waar dit forum ook voor is.......hulp en voordeel door het delen van kennis/ervaring.
En tot slot deel ik ook van harte de mening dat wat je zelf kunt doen je ook moet doen, zoals hier ook weer bewezen is dat het de goedkoopste is.

Frank
david220663

Hoi,
Na revisie startmotor, ingebouwd, loopt weer als een zonnetje, alleen blijft rode controlelampje branden, (HH F40 KA) als de motor draait, dat was voor de plaatsing niet zo. Bekabeling startmotor is goed aangesloten. Het lijkt dat de accu niet meer geladen wordt.... Vandaag even gestart, maar motor draaide niet rond. Heb ik nou iets verkeerd gedaan, of is bij toeval de dynamo niet meer werkzaam??

David
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Denk dat je een draadje bij de dynamo losgetrokken hebt.:wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
david220663

Dankje, ik ga van de week even checken.

David
rientrienzwien

Bericht door rientrienzwien »

bij mijn 406 is de startmotor afgebroken van het motorblok (steuntplaatje aan de voorzijde bleek verdwenen) kan ik zoiets nog ter revisie aanbieden of is het gewoon een vervanger zoeken ? :?:
Dennis en Nancy

Wat is er kapot?

Ophangpunten of alles?

Dennis

" One Life,.. Live it "
MB508
Contacteer:

Bericht door MB508 »

Ik heb zo'n zelfde ervaring me de startmotor, koud start ie, eenmaal een stuk gereden en je motor op temperatuur, niet meer starten.

De eerste keer dat dit gebeurde was midden in Amsterdam, voor een brug die open ging.

M'n vriendin zei "zet de motor uit, de brug gaat open". Ik had al zo'n gevoeletje NIET DOEN!
Maar ik heb een zwak voor vrouwen (tot een bepaald punt dan :D ) en heb de motor uitgezet.

De brug ging weer dicht, ik drukte op de knop, en het enige wat er gebeurde was een klik onder mijn stoel, en dat was dat.

Klik, klik, klik, druk, druk, druk, vloek, vloek, vloek..... Dikke rij auto's, stadsbussen en parkerende mensen die me niet even wilden helpen, omdat ze het te druk hadden met toeteren, schelden, boos kijken, zeuren, etc.....
Maar wat wil je, het is Amsterdam.

Anwb gebeld, wachten, en toen!!!!.... Een ingeving.

Ooit heeft iemand mij vertelt dat dit vaker bij de Mercedes bussies voor komt. Het wil nog wel eens helpen om met een hamer een tik te geven op de startmotor.

En jahoor, de Anwb afgebeld, was niet meer nodig, hij liep weer als een zonnetje.

Dus met de hamer (hard kunstof, ijzer gaf vonken!) in het handschoenen-kastje hebben we een jaar rond kunnen rijden tot ie echt helemaal niet meer wilde.

Nu zit er een betere in, hapert soms een beetje. de oude gaat de revisie in, altijd handig een resereve, zeker als je een lange rijs gaat maken naar Kroatië....
MB508 OM314 1971
------------------------
Wat je niet kent weet je niet.
Dennis en Nancy

Onze oude 406 deed dat ook af en toe. Was geen probleem. Op en neer naar Kroatie! Gewoon niet uitzetten als je het niet vertrouwd.

Dennis

" One Life,.. Live it "
paulv

Bericht door paulv »

Volgens mij mankeert er waarschijnlijk niks aan de startmotor.
De bendix moet gesmeerd worden of is versleten. Dit moet je na laten kijken en dan hoor je wel wat er gebeuren moet. Het is een stuk goedkoper dan een "nieuwe startmotor" :lol:

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie